Storbritannien bannlyser Huawei från 5G-nätverk

Permalänk
Melding Plague

Storbritannien bannlyser Huawei från 5G-nätverk

Brittiska operatörer förbjuds implementera Huaweis hårdvara i sina 5G-nät från och med januari 2021.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jolly good:)

Permalänk
Avstängd

Japp, hög tid att Kina sätts på plats fast det här räcker inte på långa vägar. Skulle behöva en bojkott av hundratals kinesiska företag samt totalstopp på deras exploaterande i t.ex Afrika

Permalänk
Medlem

Good

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Ett sidospår har raderats. Vi håller oss till ämnet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Helt klart bra att man börjar svara på Kinas expansion. Först buisness därefter tvång o slutligen styrning är deras melodi. Mkt farlig stat det där.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amazinghorse:

Japp, hög tid att Kina sätts på plats fast det här räcker inte på långa vägar. Skulle behöva en bojkott av hundratals kinesiska företag samt totalstopp på deras exploaterande i t.ex Afrika

Håller med till 100%
Bara hoppas att fler inser att Kinas försäljning måste begränsas.
Vi européer & Amerikaner m.m har levt länge på att Kina och dess statsapparat låtit sitt eget folk slita för låga pengar för att sakta men säkert bygga och stjäla teknik som de själva inte utvecklat.
Nu när de börjar nå en maktposition på den global marknaden är det verkligen dags att dra i bromsen.
Det kommer kosta oss i väst endel, främst att vissa priser kan gå upp en del. Det är dock inget emot vad som händer om vi fortsätter låta den odemokratiska kinesiska apparaten fortsätta o äta upp oss utan att vi fattar vad som händer förens skadan är oåterkallelig.
Att just begränsa sådan här infrastruktur är en bra början då det också är möjligt för staten att spionera och komma över än mer teknik de själva egentligen inte har rätten till.

Permalänk
Medlem

Inget annat än positivt detta. Fler länder behöver dock följa detta exempel.

Permalänk
Inaktiv

Samtidigt fortsätter folk konsumera andra kinesiska märken, typ OnePlus, Xiamoi och annat. Tycker det är lite bisarrt att just Huawei pekas ut när det inte är ett isolerat problem. Samt bristen på bevis.

Suttit och spekulerat i att köpa Ericsson under dagen men haft annat att göra. Får se om aktien rör sig i någon intressant riktning framöver.

Permalänk
Medlem

Helt rätt! Hoppas att fler länder, framför allt här i Europa, gör samma sak. Kina har visat sitt rätta ansikte de senaste åren, och det är på hög tid att västvärlden sätter stopp för deras expansion, och inte bara för vår egen del, utan även för grannländerna som blir allt mer trängda av diktaturen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Samtidigt fortsätter folk konsumera andra kinesiska märken, typ OnePlus, Xiamoi och annat. Tycker det är lite bisarrt att just Huawei pekas ut när det inte är ett isolerat problem. Samt bristen på bevis.

Suttit och spekulerat i att köpa Ericsson under dagen men haft annat att göra. Får se om aktien rör sig i någon intressant riktning framöver.

Vi kommer aldrig få några bevis för vare sig det ena eller det andra, detta iom att det är säkerhetsklassat, får bara förlita oss på (eller inte?) vad våra myndigheter beslutar. Det största problemet för Huawei, samt andra kinesiska företag som verkar inom områden som kan utgöra säkerhetsrisk, det är ju just den (misstänkta) regel som tvingar dem att lämna ut uppgifter på statsmaktens begäran, samt att det är brottsligt att erkänna att denna regel överhuvudtaget finns - svårt läge kan konstateras! Men pga det beteende som Kina visar upp i andra frågor, så är det svårt att bortse från möjligheten att det ligger sanning i denna misstanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Håller med till 100%
Bara hoppas att fler inser att Kinas försäljning måste begränsas.
Vi européer & Amerikaner m.m har levt länge på att Kina och dess statsapparat låtit sitt eget folk slita för låga pengar för att sakta men säkert bygga och stjäla teknik som de själva inte utvecklat.
Nu när de börjar nå en maktposition på den global marknaden är det verkligen dags att dra i bromsen.
Det kommer kosta oss i väst endel, främst att vissa priser kan gå upp en del. Det är dock inget emot vad som händer om vi fortsätter låta den odemokratiska kinesiska apparaten fortsätta o äta upp oss utan att vi fattar vad som händer förens skadan är oåterkallelig.
Att just begränsa sådan här infrastruktur är en bra början då det också är möjligt för staten att spionera och komma över än mer teknik de själva egentligen inte har rätten till.

Ändå väljer du att köpa Kinesiskt.

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Medlem
Skrivet av atreyu:

Ändå väljer du att köpa Kinesiskt.

Självklart kan man det, handlar ju inte om att döma ut alla kinesiska företag eller folket, endast den totalitära regimen.

Permalänk
Medlem

Hoppas Sverige gör det också.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 1000 USB3 | CPU: AMD Ryzen 5950X | Ram: G.Skill Neo CL16 3600MHz 64GB | Moderkort: Asus Pro WS X570-Ace | Disk: WD BLACK SN850 2TB, Samsung 970 EVO 1TB, Seagate BarraCuda 4TB | Grafikkort: Asus TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition | CPU Kylare: Noctua NH-D15: | Nätaggregat: Corsair RM850X V2 850W | Windows 11 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg raderat*

Vänligen håll en saklig och trevlig ton.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Vi kommer aldrig få några bevis för vare sig det ena eller det andra, detta iom att det är säkerhetsklassat, får bara förlita oss på (eller inte?) vad våra myndigheter beslutar. Det största problemet för Huawei, samt andra kinesiska företag som verkar inom områden som kan utgöra säkerhetsrisk, det är ju just den (misstänkta) regel som tvingar dem att lämna ut uppgifter på statsmaktens begäran, samt att det är brottsligt att erkänna att denna regel överhuvudtaget finns - svårt läge kan konstateras! Men pga det beteende som Kina visar upp i andra frågor, så är det svårt att bortse från möjligheten att det ligger sanning i denna misstanke.

Kinas lagar är inte hemliga, finns inget krav beskrivit i lag som tvingar anställda hos kinesiska företag att begå brott utanför Kina. Lagarna gäller dessutom Nokia och Ericsson som har omfattande verksamhet i landet, främst inom forskning och utveckling. 2017 års nationella underrättelselag och 2014 års kontraspionagelag i sig utgör inte det hot som utmålas, och skulle Kina gå utanför sina egna lagar så finns det inte ens något som hindrar de att spionera i verksamhet som inte ens är etablerad i Kina överhuvudtaget.

Vet inte ens vad du menar med aldrig?

I Sverige finns det inget som heter säkerhetsklassat material och hemligstämplat material eller hemliga handlingar blir förr eller senare offentliga eller öppnas upp för forskare.

Finns inget intresse av att hålla så mycket i dunkel att de inte ens kan få med sig alla sina allierade, de allierade har dessutom tillgång till hemligstämplat material vi först kommer få se om 20-30-40 år och är ändå tveksamma till restriktioner eller sanktioner. Myndigheter med tillgång till hemligstämplat material har förmodligen inte tillräckligt mycket att gå på från det som delats från amerikanskt håll utan har istället politik att anpassa sig till. Det är svårt att inte måla upp besluten som politiska med tveksamma grunder. Eftersom argumenten inte håller så är nog dessa beslut farligare än eventuella ambitioner hos kinesiska nätverksföretag. Europa kan ju dessutom konkurrera med dessa firmor, runt om i hela världen, även i Kina.

Permalänk
Medlem

Det är även en omvändning från landets direktiv från tidigare i år, där hårdvara från Huawei tilläts i den brittiska 5G-uppbyggnaden, under förutsättningen att det kinesiska företaget begränsades till en marknadsandel om maximalt 35 procent och hölls utanför de mer kritiska kärndelarna av nätverken (RAN).

RAN är inte kärndelarna av ett radionät utan snarare tvärtom. RAN är de nod(er) längst ut/bort från kärndelarna av ett nätverk, dvs. de nod(er) närmast slutanvändaren/terminal. När man talar om RAN talar man oftast om själva basstationen och på sin höjd den närmast närliggande noden. I det här fallet syftade man på att begränsa marknadsanledar om maximalt 35% utanför radionätets corenoder, då talar man om växlarna i första hand.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kinas lagar är inte hemliga, finns inget krav beskrivit i lag som tvingar anställda hos kinesiska företag att begå brott utanför Kina. Lagarna gäller dessutom Nokia och Ericsson som har omfattande verksamhet i landet, främst inom forskning och utveckling. 2017 års nationella underrättelselag och 2014 års kontraspionagelag i sig utgör inte det hot som utmålas, och skulle Kina gå utanför sina egna lagar så finns det inte ens något som hindrar de att spionera i verksamhet som inte ens är etablerad i Kina överhuvudtaget.

Vet inte ens vad du menar med aldrig?

I Sverige finns det inget som heter säkerhetsklassat material och hemligstämplat material eller hemliga handlingar blir förr eller senare offentliga eller öppnas upp för forskare.

Finns inget intresse av att hålla så mycket i dunkel att de inte ens kan få med sig alla sina allierade, de allierade har dessutom tillgång till hemligstämplat material vi först kommer få se om 20-30-40 år och är ändå tveksamma till restriktioner eller sanktioner. Myndigheter med tillgång till hemligstämplat material har förmodligen inte tillräckligt mycket att gå på från det som delats från amerikanskt håll utan har istället politik att anpassa sig till. Det är svårt att inte måla upp besluten som politiska med tveksamma grunder. Eftersom argumenten inte håller så är nog dessa beslut farligare än eventuella ambitioner hos kinesiska nätverksföretag. Europa kan ju dessutom konkurrera med dessa firmor, runt om i hela världen, även i Kina.

Du får ursäkta mig, skulle egentligen vilja bemöta dig, men jag minns att vi haft en maratondebatt i en tidigare tråd kretsande kring ett liknande ämne, så jag väljer att passa denna gång. Kommenterar endast "Aldrig", i det har du rätt, den informationen kommer bara att vara hemlig under en begränsad tid - olika i varje land.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NutCracker:

Vi kommer aldrig få några bevis för vare sig det ena eller det andra, detta iom att det är säkerhetsklassat, får bara förlita oss på (eller inte?) vad våra myndigheter beslutar. Det största problemet för Huawei, samt andra kinesiska företag som verkar inom områden som kan utgöra säkerhetsrisk, det är ju just den (misstänkta) regel som tvingar dem att lämna ut uppgifter på statsmaktens begäran, samt att det är brottsligt att erkänna att denna regel överhuvudtaget finns - svårt läge kan konstateras! Men pga det beteende som Kina visar upp i andra frågor, så är det svårt att bortse från möjligheten att det ligger sanning i denna misstanke.

Var det inte just detta USA avslöjades med att göra i och med Edward Snowdens läckor för ett par år sedan? Inte för att det på något vis ursäktar vad Kina gör, eller USA eller någon annan liknande stat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Du får ursäkta mig, skulle egentligen vilja bemöta dig, men jag minns att vi haft en maratondebatt i en tidigare tråd kretsande kring ett liknande ämne, så jag väljer att passa denna gång. Kommenterar endast "Aldrig", i det har du rätt, den informationen kommer bara att vara hemlig under en begränsad tid - olika i varje land.

Varför? Du har redan tagit upp den delen som jag kritisera, finns inget mer att tillägga där som har med ämnet att göra förutom åsikter, spekulationer och antaganden. Jag kan ju bara säga att eller varför (för mig) vissa argument inte låter så starka. Vill du skriva debattinlägg för någon politiskt motiverad sak där du får väldigt begränsat med kritik får du skriva för en tidning med ledarredaktion med närliggande åsikter, annars kommer ju en diskussion som är mer eller mindre ofiltrerad.

Permalänk
Avstängd

USA pekar, UK följer. Inget konstigt med det.

Permalänk
Medlem

Anledningen som ges av GCHQ har egentligen med att göra med sanktionerna mot Huawei. Alltså att Huawei får svårt att tillverka sina egna chip. Eftersom sanktionerna bara gäller nya produkter så som 5G så gäller inte Storbritanniens beslut all äldre utrustning. Det är sanktionerna som alltså driver detta och är anledningen bakom 7 års tidsramen. Sanktionerna påverkade nog mer än direkt politisk påtryckning där.

Storbritannien gillar också att köra FTTC, där har de rekommenderats att köra andra än Huawei för VDSL-utrustningen. En av enda riktiga aktörer där är dock Nokia, andra tillverkare finns, men blir nog bara inblandade rent symboliskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

USA pekar, UK följer. Inget konstigt med det.

Eller hur! Precis som UK hakade på invasionen av Irak som grundades på massförstörelsevapen som aldrig hittades och sluttade med att de lämnade landet i inbördes krig och vi fick IS på köpet.

Hur som helst anser jag att det är tråkigt för oss konsumenter med mindre konkurrens eftersom jag fortfarande aldrig sett några bevis på hur de skulle spionera,övervaka eller lagra data ifrån oss användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atreyu:

Ändå väljer du att köpa Kinesiskt.

Jag väljer så mycket jag enkelt kan styra till andra tillvetkningsländer ja.
Kan jag helt styra bort min del från Kina då jag är teknikintresserad? Troligen inte idag, men jag köper gärna från andra märken om jag kan. Mig veterligen har jag faktiskt bara ett ända märke hemma som är just kinesiskt. Det finns självklart komponenter i mina saker som är kinesiska.

Så din poäng är vad egentligen?

Permalänk
Inaktiv

Stackars USA/UK som inte klarar av konkurrera. Finns inga bevis om Huawei, de har följt de hårdaste lagarna till punkt och pricka. Detta handlar om enbart att en kinesisk företag leder 5G marknaden är och kommer profitera stort i denna triljon industri...

Skulle säga att USA/UK är rasister då deras företag för första gången förlorat en teknik race och bannar en privat företag från marknaden vilket i sig är ett brott mot konkurrenslagen!!! Detta skadar som vanligt oss konsumenter mest. Speciellt skattebetalarna i UK kommer drabbas hårt av detta.

Jag är inte för Kinas politik eller så, ser Huawei som en privat företag som ska ha samma rättigheter som andra företag världen över! Min motto är att allt relaterad med företag och affärer ska vara politiskt och religiöst obunden...

Permalänk
Medlem

@Triton242: Vet inte vad någon av er egentligen menar eller har för poäng. Sanktioner är ibland olagliga och betyder inte att Kina hindras från att delta i telekommarknaden – Nokias och Ericssons verksamhet är omfattande i Kina och faller under precis samma lagar. Bojkott är något helt annat och inget stater lägger sig i.

@anon321099: Fast det var inte till kineserna de förlorade, det ironiska är att det var européerna som slog ut de amerikanska nätverksbolagen. Kina är dessutom med och utvecklar de globala standarderna, de amerikanska företagen försökte med egna och förlorade.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

@Triton242: Vet inte vad någon av er egentligen menar eller har för poäng. Sanktioner är ibland olagliga och betyder inte att Kina hindras från att delta i telekommarknaden – Nokias och Ericssons verksamhet är omfattande i Kina och faller under precis samma lagar. Bojkott är något helt annat och inget stater lägger sig i.

@Zurvan: Fast det var inte till kineserna de förlorade, det ironiska är att det var européerna som slog ut de amerikanska nätverksbolagen. Kina är dessutom med och utvecklar de globala standarderna, de amerikanska företagen försökte med egna och förlorade.

Stämmer det du säger. Men jag pratade om 5G. Eller menar du att Europa leder 5G teknologin?

Permalänk
Medlem

@anon321099: Fast USA kunde inte konkurrera under 3G och 4G-tiden heller, och det är ju därför de inte kan konkurrera med 5G, deras egna bolag kasta in handduken eller såldes till de europeiska och har inte ens försökt vara ledande på 5G – vilket Nokia och Ericsson ändå är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321099:

Stackars USA/UK som inte klarar av konkurrera. Finns inga bevis om Huawei, de har följt de hårdaste lagarna till punkt och pricka. Detta handlar om enbart att en kinesisk företag leder 5G marknaden är och kommer profitera stort i denna triljon industri...

Skulle säga att USA/UK är rasister då deras företag för första gången förlorat en teknik race och bannar en privat företag från marknaden vilket i sig är ett brott mot konkurrenslagen!!! Detta skadar som vanligt oss konsumenter mest. Speciellt skattebetalarna i UK kommer drabbas hårt av detta.

Jag är inte för Kinas politik eller så, ser Huawei som en privat företag som ska ha samma rättigheter som andra företag världen över! Min motto är att allt relaterad med företag och affärer ska vara politiskt och religiöst obunden...

Skillnaden är att t.ex. Ericsson inte har svenska staten som hotar länder att om de inte köper deras system så bojkottas de. Men verkar inte vara något konkurensfel enligt dig när Kina hotar t.ex. Färöarna att om de inte köper Huawei så slutar Kina köpa deras fisk (som mostsvarar typ 90% av deras ekonomi)... För det är ju inte Huawei som hotar.

Samma sak med svenska ambassadören, var ju inte "Kina" hon prata med, utan var ju bara några random Kineshöjdare som inte har något inflytande alls, hon var ju bara där för att det är kul att prata... Förläggarens dotter var ju också bara där och kände att en pratstund med kinesiska affärsmän är bra för hjärtat. Var liksom bara en slump att dom var kineser. Om det är något som ligger varmt om hjärtat för kinesiska affärsmän så är det fängslade bokförläggare som de inte har någon koppling till eller har något chans att påverka, de spenderar gärna tid med svenska ambassadörer bara för det är kul, eller?

Ridå ner: inse att Kina inte spelar enligt regelboken och om du vill att Ericsson eller andra företag ska kunna konkurrera när de inte får någon direkt fuskhjälp från sina länder/regeringar så blir just alternativet "bans". Historiskt så har Kina de-facto mer eller mindre gjort det omöjligt för företag att jobba i Kina och därmed sälja dit. Men självklart, retoriken är att USA/UK är dumma som bannar Kina och Kina har inte gjort något fel, Kineser låter bli självmant att använda Google, Amazon och Facebook... Är liksom inte som att Kina har bannat dom tjänsterna (några av världens största företag)... Baidu, Aliexpress, Weibo är ju jättefina och smarta företag, synd bara att västvärlden inte har några liknande och att Kina valt att göra sina egna...

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Vill inte ha någe Huawei nät i Sverige, lika korkat som att Sälja banverket eller Arlanda till Putin.....