Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Jag kör en 2019 Kia Niro laddhybrid som pendlarbil (har strax under 6 mil till jobbet)

Denna vinter låg jag på ca 0,2 l/mil om jag klädde mig varmt och snålade med värme, ca 0,3 med värme. Sommartid kommer jag ner under 0,1. Har kört +400 mil på denna tankning. Vissa dagar har den till och med tagit sig ända hem på batteriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Här i elbil-land så har vi det problemet att det är fruktansvärda köer att ladda bilen längs vägarna, förrutom Tesla som ju har eget nätverk. Bara av den anledningen vill jag ha Tesla, men det är också den enda. Det är så många fabriksfel, ja rent fysiska fel på mängder med Tesla här. Det har blivit bättre, men det var inte mer än ett år sedan det tog upp till 6 månader att få bilen fixad på verkstaden. Kul bil, men jäklar vilket lotteri att köpa en.

Har också hört att det kan vara lite fel på nya Teslor, men mest rent "kosmetiskt", som passning mellan karrossdelar etc..
Inget förvånande dock, då Tesla ändå är ett relativt nytt bilmärke och man lär sig med tiden. Att jämföra kvalitét med bilmärken som hållt på en +100 år, som en del gör, blir ju lite skevt tycker jag.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag fick precis mail från Polestar om möjligheten att boka provkörning. Jag prenumererar på deras nyhetsbrev så jag vet inte om de öppnat upp provkörning för alla än, men för de som är intresserade kan detta vara värt att undersöka.

I vilket fall, provkörning är inbokad och det ska bli spännande att se hur Polestar 2 är att köra i jämförelse med Teslan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Det kan omöjligt stämma då de rapporter jag läst så kommer den knappt 25 mil på motorväg under optimala förhållanden vilket bör innebära 32-35 på landsväg.
Verkar knappt slå en M3 SR+ i räckvidd trots över 50% större batteri.

Tesla visar varför de har världens högsta värdering bland bilföretag.
Spelar ju ingen roll om du har ett fett batteri när bilen drar mer än en traktor.

Vad trevligt att du helt förbiser hela poängen med mitt inlägg och istället hoppar på något annat du kan gå lös på. Dock har jag aldrig påstått att detta är en Polestars verkliga räckvidd, utan detta är vad deras kalkylator säger (baserad på WLTP-förburkningen).

Skrivet av Aktsu:

Det är nog inte utan uppvärmning av kupén utan med uppvärmning av kupén. Detta med tanke på att om man slår på AC i kalkylatorn så drar den av 1 mil i räckvidd och vid landsvägskörningen de specat skulle det bli ca 500W i uppvärmning om det var medräknat och så lite lär det inte dra.

Sen lär man inte komma de siffrorna oavsett i verkligheten enligt de tester som kommit ut.

Det är möjligt, det kan jag inte svara på. Det kändes logisk att AC innebar att man ville ha tempererat inneklimat (värme eller kyla beroende på utetemp). Den är nog inte så avancerad. Poängen kvarstår dock, räckviddstappet endast på grund av utetemperatur är inte försumbart.

Gällande dessa tester ni båda hänvisar till så skulle jag gärna ta del av vart man kan hitta dessa. Jag kan nämligen inte hitta ett enda räckviddstest med Polestar 2. Om räckvidden på motorväg endast är 25 mil (under optimala förhållanden), som påstås här ovan, så kan jag slänga tankarna på denna på tippen direkt. Vad blir då räckvidden på vintern, knappa 20 mil?

Jag ska i vart fall provköra en Polestar 2 imorgon, tyvärr räcker inte en timme till att göra några vettiga räckviddstest själv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Vad trevligt att du helt förbiser hela poängen med mitt inlägg och istället hoppar på något annat du kan gå lös på. Dock har jag aldrig påstått att detta är en Polestars verkliga räckvidd, utan detta är vad deras kalkylator säger (baserad på WLTP-förburkningen).

Det är möjligt, det kan jag inte svara på. Det kändes logisk att AC innebar att man ville ha tempererat inneklimat (värme eller kyla beroende på utetemp). Den är nog inte så avancerad. Poängen kvarstår dock, räckviddstappet endast på grund av utetemperatur är inte försumbart.

Gällande dessa tester ni båda hänvisar till så skulle jag gärna ta del av vart man kan hitta dessa. Jag kan nämligen inte hitta ett enda räckviddstest med Polestar 2. Om räckvidden på motorväg endast är 25 mil (under optimala förhållanden), som påstås här ovan, så kan jag slänga tankarna på denna på tippen direkt. Vad blir då räckvidden på vintern, knappa 20 mil?

Jag ska i vart fall provköra en Polestar 2 imorgon, tyvärr räcker inte en timme till att göra några vettiga räckviddstest själv...

Dom räckviddstest jag sett är på Tyska autoban i 130 kmh+ så känns inte relevanta för oss i Sverige.

Kör man minst 130 & även testar maxhastighet som Nextmove gjorde på sin kanal så tar bilen självklart enormt mycket mer i 205 kmh vs 90 kmh

Så jag väntar in Björn Nylands test på 90 Km/h istället.

Antar att han lär få bilen inom 1 veckas tid iallafall.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@DaBone: Blir väl inte skevt då du får bättre passform på en bil för 300k än en tesla för 700k däremot. Tycker prislappen borde vara större påverkan på fit and finish än hur länge man byggt bilar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonas79:

Volkswagen slutar inte förvåna mig på deras mjukvaru problem & tydligen har dom sparkat förra ansvariga lika med gamla Vd.

Nya mjukvarukillen har inte ens kodat hahaha
https://cleantechnica.com/2020/07/13/volkswagens-top-software...

"I don’t see anything in Markus Duesmann’s history that tell me he understands software well. He’s a mechanical engineer who has moved around the industry in various non-software roles"

Volkswagen Os som ska in i dessa bilar som tagit sådan tid.
Dom har satsat enorma belopp men man behöver rätt personal på rätt plats också

Det är väl inte speciellt oväntat att det är en mekanist som är chef... tydligen är mekanisk konstruktion så otroligt tråkigt att de flesta försöker ta sig därifrån och bli projektledare. Efter det så är det ju bara att klättra vidare. Så har man inte fått en ekonom som chef så är det säkert en mekanist. Lika odugliga båda två

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Jag fick precis mail från Polestar om möjligheten att boka provkörning. Jag prenumererar på deras nyhetsbrev så jag vet inte om de öppnat upp provkörning för alla än, men för de som är intresserade kan detta vara värt att undersöka.

I vilket fall, provkörning är inbokad och det ska bli spännande att se hur Polestar 2 är att köra i jämförelse med Teslan.

Hej
Har kört P1 och den är trevlig att köra tvivlar på att P2 kommer vara sämre. Volvo kan det här med Chassia, komfort och sport. Enda tråkiga är att effektkurvan är så jämn så man får titta på hastighets mätaren för att inse hur fort bilen skjuter iväg när man lägger blyfot på höger ben.

Grabben vill att vi ska byta till en svensk sommarbil.

Elbilar som axar sämre än 8s till 100km/h kommer kännas långsam på grund av den jämna kurvan.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Vad trevligt att du helt förbiser hela poängen med mitt inlägg och istället hoppar på något annat du kan gå lös på. Dock har jag aldrig påstått att detta är en Polestars verkliga räckvidd, utan detta är vad deras kalkylator säger (baserad på WLTP-förburkningen).

Det är möjligt, det kan jag inte svara på. Det kändes logisk att AC innebar att man ville ha tempererat inneklimat (värme eller kyla beroende på utetemp). Den är nog inte så avancerad. Poängen kvarstår dock, räckviddstappet endast på grund av utetemperatur är inte försumbart.

Gällande dessa tester ni båda hänvisar till så skulle jag gärna ta del av vart man kan hitta dessa. Jag kan nämligen inte hitta ett enda räckviddstest med Polestar 2. Om räckvidden på motorväg endast är 25 mil (under optimala förhållanden), som påstås här ovan, så kan jag slänga tankarna på denna på tippen direkt. Vad blir då räckvidden på vintern, knappa 20 mil?

Jag ska i vart fall provköra en Polestar 2 imorgon, tyvärr räcker inte en timme till att göra några vettiga räckviddstest själv...

Har läst rapporter som är svåra att dela med sig av då de har sekretess över sig men kollar du på denna video så körde de 117km/h i snitt i 13mil och drog 48% av batteriet.
Dvs även dem fick en räckvidd runt 25-30mil på sommaren på motorväg.
https://youtu.be/o6Fpmlo2jz0
Kolla 34min in i klippet.

Förbrukningen verkar ligga 250+ på motorväg, min M3 ligger på runt 160-170 kanske.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det är möjligt, det kan jag inte svara på. Det kändes logisk att AC innebar att man ville ha tempererat inneklimat (värme eller kyla beroende på utetemp). Den är nog inte så avancerad. Poängen kvarstår dock, räckviddstappet endast på grund av utetemperatur är inte försumbart.

Gällande dessa tester ni båda hänvisar till så skulle jag gärna ta del av vart man kan hitta dessa. Jag kan nämligen inte hitta ett enda räckviddstest med Polestar 2. Om räckvidden på motorväg endast är 25 mil (under optimala förhållanden), som påstås här ovan, så kan jag slänga tankarna på denna på tippen direkt. Vad blir då räckvidden på vintern, knappa 20 mil?

Jag ska i vart fall provköra en Polestar 2 imorgon, tyvärr räcker inte en timme till att göra några vettiga räckviddstest själv...

WLTP siffrorna som är de som Polestar visar är ju rätt dåliga för elbilar så det är ju inte konstigt om den inte når dem. Däremot tror jag inte på att det skulle vara så lågt som 25 mil, då ska man nog ligga i 130+ km/h. Jag har t.ex. sett det Nederländska testat jag länkade nedan där den förbrukar 200 Wh/km i deras test (Model 3an förbrukade 160 Wh/km), det verkade dock vara i lägre än motorvägshastigheter så man skall nog förvänta sig kortare räckvidd om man kör motorväg.

Inte 100% vetenskapligt då bilarna inte kördes samtidigt men samma testslinga så det ger ju ett hum om det iaf. Så med 75 kWh nettobatteri som de verkar använda blir det ju runt 37,5 mil enligt deras test.

https://youtu.be/EUQb8p15UmA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Trion ryktas att börja på 40K Euro som grundpris.

30K Euro grundpris på Id 3 ska bli 350K SEK om detta stämmer vet vi om 1 vecka.

Men kollar man E-up, Skoda Citigo & Seat Mi så skiljer det Up till 15K SEK mellan dessa 3 systerbilarna.

Delar jag & ggr med samma värde blir det 467K grund priset borde hamna på.

Spännande, då är det bara att vänta och kolla. Det är ju fortfarande mycket pengar, men efter miljöpremie så är påslaget inte galet stort jämfört med en fossil variant i samma storlek.

Kanske blir att besöka Skoda och kolla på en eventuell förbokning, även om jag inte gillar konceptet.

Permalänk
Medlem

Bmw ix3 är uppe på Bwm Sveriges hemsida.
80 kWh batteri
210kW motor med bakjulsdrift
400Nm vridmoment.
Wltp räckvidd 459 kilometres

769 000 Sek är grundpriset.
https://configure.bmw.se/sv_SE/configure/G08/7X41/FK8H7,P0A96...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Bmw ix3 är uppe på Bwm Sveriges hemsida.
80 kWh batteri
210kW motor med bakjulsdrift
400Nm vridmoment.
Wltp räckvidd 459 kilometres

769 000 Sek är grundpriset.
https://configure.bmw.se/sv_SE/configure/G08/7X41/FK8H7,P0A96...

https://youtu.be/aFJDG7PUtnY

Rätt läcker faktiskt. Undrar hur bra förbrukningssiffrorna stämmer i verkligheten, de ser ju bra ut på pappret iaf.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

Jag själv är framförallt sugen på nån form av laddhybrid som nästa bil. En räckvidd på 4-6 mil skulle täcka i princip all vardaglig körning vi gör. Sen har vi stugan 15 mil bort utan laddmöjligheter så vi måste kunna ta oss fram och tillbaka även om vädret inte är optimalt (-20 grader) vilket skulle kräva en elbil med gissningsvis i alla fall 50 mils räckvidd för att klara det.

Vi har inte heller möjlighet att sätta in laddbox vid vår bostad för tillfället så känns mer rimligt att ladda ett mindre batteri och ta smällen att köra på bränsle om man ska längre.

Problemet med hybrider är att sträckan utgår från att det är +25c ute, vid +10 halveras sträckan.
Finns det någon människa som lyckats åka 5mil med en hybrid som är specad 5mil?

Permalänk
Medlem

Volkswagen Id 3 priser i Tyskland har visats idag på normala versionen.
58 kwh & 77 kwh så inga priser på 45 kwh minsta batteriet.
Dock ha i tanke att dom sänkt Vat till 16% på Bev för att öka försäljningen.
6000 Euro Incentive från staten.
3480 Euro direkt från biltillverkaren.
9480 Euro tillsammans.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Problemet med hybrider är att sträckan utgår från att det är +25c ute, vid +10 halveras sträckan.
Finns det någon människa som lyckats åka 5mil med en hybrid som är specad 5mil?

Kört vår kia optima hybrid nu 1000mil och den ska klara 6-6,3mil på papper om jag mins rätt och jag har faktiskt klarat 6 mil flera gånger. Nu har vi iofs haft en mild vinter men ett par plus klarar den iaf 5-5,5 mil.

Gäller att köra rätt och ungefär 85km/h. Tråkigt med kia är dock att jag måste stänga fläkt systemet (värmen) för att tvinga den till ren eldrift. Annars går hybrid läget in tills kupe”n är varm nog.

Kör jag 4-5 mil med el och lite hybridläge vid start (för värme) så visar den 0,04 l/mil.
Rätt trevligt att gå från 2 diesel tankar/mån till 1 bensin tank varannan månad.
Vår förra bil är identisk den vi har nu förutom att det var en diesel.

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Tesla Modell Y SR+ kommer inte längre lanseras utan billigaste kommer vara LR modellen.
Kanske senare att det kommer en LR med bakhjulsdrift men när detta sker får tiden utvisa.
Säkert för att hålla uppe försäljningen av Modell 3.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@DaBone: Blir väl inte skevt då du får bättre passform på en bil för 300k än en tesla för 700k däremot. Tycker prislappen borde vara större påverkan på fit and finish än hur länge man byggt bilar.

Ett företag som hållit på i drygt hundra år, vet ju hur de sätter ihop sina bilar. Men även de får problem ibland, med nya modeller.
Det som de har till fördel är kunskap och ett väl utbyggt service-nätverk, med verkstäder på de flesta större orter.
Tesla är i uppstarten fortfarande och med en skrikande efterfrågan på deras bilar bygger de stora fabriker ena efter den andra, men hinner inte med service-verkstäderna verkar det som. I Sverige finns det vad jag vet 3 eller möjligtvis 4st... men fler är på gång.
Utbyggnaden rör dock på sig hela tiden, med nya superchargers och verkstäder. Så har man bara lite tålamod, så blir det snart bättre.
Rom byggdes inte på en dag... lika lite som Mercedes eller Volvo.

Sen är det inte "passformen" eller att plåten sitter ett par mm fel, som du betalar för. Det är tekniken, autopilot, batteri etc. etc..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

@DaBone: Du får väl tycka vad du vill men faktum är att en bil som kostar runt 700k bör ha fit and finish för 700k.
Du skulle inte acceptera dåligt byggkvalite på en annan produkt som kostar som top of the line och ursäkta det med att det är ett nytt bolag eller hur? Tar man betalt som premium ska man leverera en premium produkt.

Påtal om serviceverkstad så har det lovats en här i Umeå sen 2018 , inte hänt någonting ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@DaBone: Du får väl tycka vad du vill men faktum är att en bil som kostar runt 700k bör ha fit and finish för 700k.
Du skulle inte acceptera dåligt byggkvalite på en annan produkt som kostar som top of the line och ursäkta det med att det är ett nytt bolag eller hur? Tar man betalt som premium ska man leverera en premium produkt.

Fast det stämmer ju inte riktigt, det finns ingen annan produkt för runt 700k idag som har motsvarande prestanda.
Hade köpt om det gällde valfri ICE men VW skulle ju sälja ID3 för mindre än en golf diesel, idag kostar billigaste modellen nästan som en GTD.
Bara att inse att man betalar för att få el och batteri, samtidigt kommer en prestanda från en bil som kostar över 1000k

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Kört vår kia optima hybrid nu 1000mil och den ska klara 6-6,3mil på papper om jag mins rätt och jag har faktiskt klarat 6 mil flera gånger. Nu har vi iofs haft en mild vinter men ett par plus klarar den iaf 5-5,5 mil.

Gäller att köra rätt och ungefär 85km/h. Tråkigt med kia är dock att jag måste stänga fläkt systemet (värmen) för att tvinga den till ren eldrift. Annars går hybrid läget in tills kupe”n är varm nog.

Kör jag 4-5 mil med el och lite hybridläge vid start (för värme) så visar den 0,04 l/mil.
Rätt trevligt att gå från 2 diesel tankar/mån till 1 bensin tank varannan månad.
Vår förra bil är identisk den vi har nu förutom att det var en diesel.

Mvh

Det låter ju riktigt bra faktiskt måste jag säga, jag är inne på en hybrid som tjänstebil men då enbart för att det blir billigare för mig.
Ren elbil är ännu billigare men frågan är om det fungerar optimalt för mig som ibland vill dra upp till Norrland och flugfiska.

Hur ser det egentligen ut med laddstationer i landet?
I storstäderna finns de säkert överallt men i glesbygden är jag tveksam till att det finns överallt.

Permalänk
Medlem

Nissan Ariya är nu presenteras verkar bli riktigt intressant.
310 miles range med 90 Kwh batteri, 87 kwh net
65 kwh & 63 kwh net på det mindre batteriet.
CCS & Vätskekylt batteri.
Helt elektrisk plattform & Amazon Alexa support.
Framhjulsdrift alternativ dual motor 4 Wd
https://electrek.co/2020/07/15/nissan-unveils-40000-300-mile-...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd

Lite OT då det inte handlar om elbilar men istället det omvända, vår oljekonsumtion. Frågan är när man ser detta diagram om det verkligen är Sverige som ska stå först i kön och ta alla barnsjukdomar med elbilar och allt annat som nu ska gå på batteri och el.

https://www.youtube.com/watch?v=x1pZbFXu3jw

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@DaBone: Du får väl tycka vad du vill men faktum är att en bil som kostar runt 700k bör ha fit and finish för 700k.
Du skulle inte acceptera dåligt byggkvalite på en annan produkt som kostar som top of the line och ursäkta det med att det är ett nytt bolag eller hur? Tar man betalt som premium ska man leverera en premium produkt.

Påtal om serviceverkstad så har det lovats en här i Umeå sen 2018 , inte hänt någonting ännu.

Jag säger detsamma om BMW och Audi mfl, de tar en mille för bilarna men levererar askassa drivlinor. En bil för en mille ska ha en drivlina för en mille, i dagsläget är det bara Tesla och Porsche som verkar lyckas leverera en modern premiumdrivlina istället för gammalt långsamt mög. Jag kan säga samma sak om infotainmentsystemet också där Tesla har gjort något modernt och användbart.

Tesla leverar helt enkelt andra värden, är det fit en finish man bryr sig om mest är Tesla helt enkelt fel bil. Då finns just nu Audi E-Tron eller Porsche Taycan ifall man vill ha elbil, de är riktigt trevliga att sitta i. Hade Taycan have ett roligare infotainmentsystem hade jag nog köpt en sådan.

Har inte lyckats provköra Polestar 2 än men den kanske kan bli en bra kompromiss mellan de olika områdena, även om den är för långsam för min smak.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@Dem8n: Vill man kunna göra långresor så bekymmersfritt som möjligt och prompt ska ha elbil - då är det Tesla som gäller i dagsläget. Ingen annan kommer i närheten av deras infrastruktur. Speciellt med Model 3 som kan ladda på alla Teslas stationer OCH de flesta andra "allmänna" laddare.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lasseTM:

Fast det stämmer ju inte riktigt, det finns ingen annan produkt för runt 700k idag som har motsvarande prestanda.
Hade köpt om det gällde valfri ICE men VW skulle ju sälja ID3 för mindre än en golf diesel, idag kostar billigaste modellen nästan som en GTD.
Bara att inse att man betalar för att få el och batteri, samtidigt kommer en prestanda från en bil som kostar över 1000k

Tja, personligen är inte prestandan så fruktansvärt viktig. 0-100 på 3 eller 5 sekunder gör inte så stor skillnad i vardagen liksom. Däremot att ha en bil som sitter ihop som den ska, med trevliga material i kupén och som är bra ljudisolerad uppskattar jag varje gång jag använder den.

Men absolut kostar eldrift pengar än så länge, i inköp i alla fall. Så det kanske är orättvist att jämföra en Tesla med en bensinbil i samma prisklass, å andra sidan är Tesla rejält dyra och kvaliteten är inte ens på samma nivå som bilar som är långt billigare. Alltså, man kanske inte ska gnälla för att en Tesla för 700K inte är lika bra som en bensinbil för 700K, men kanske för att den inte är lika bra som en bensinbil för 400K?

Teslas stora fördel eller försprång är ju batterier och drivlinan (och förstås laddnätverket men det ligger liksom utanför själva bilen). Frågan är då om traditionella biltillverkare kommer att komma ikapp på de områdena innan Tesla kommer ikapp på övriga områden med kvalitet, kvalitetskänsla, ljudisolering, serviceverkstäder osv. En stor del av problemet tror jag kommer från att amerikaner inte verkar bry sig så mycket om dessa saker som övriga "västländer" och således har man inte riktigt greppat att det är ett problem för att slå igenom rejält globalt. En genomsnittlig amerikansk bil ligger ju efter en genomsnittlig europeisk eller asiatisk bil på dessa områden även om skillnaden inte är lika stor som mellan Tesla och dessa bilar. Det är ju ingen omöjlighet att snabbt få kompetens inom dessa områden, det finns massvis av bilfabriker i USA som bygger "europeiska" bilar, som är hyfsat nystartade, där kvaliteten är på samma nivå som bilar byggda här. Exempelvis Volvos fabrik i SC där S60 byggs. Så jag tror det handlar om fokus. Tesla behöver lägga resurser på dessa områden om de inte ska bli omsprungna när (om) andra biltillverkare verkligen ger sig in på elbilsmarknaden.

Skrivet av Stefflo:

Lite OT då det inte handlar om elbilar men istället det omvända, vår oljekonsumtion. Frågan är när man ser detta diagram om det verkligen är Sverige som ska stå först i kön och ta alla barnsjukdomar med elbilar och allt annat som nu ska gå på batteri och el.

https://www.youtube.com/watch?v=x1pZbFXu3jw

Vi står inte först på kön ändå, Norge är extremt långt före oss exempelvis men även andra länder har tagit stora steg som vi inte har gjort, men oavsett så behöver alla länder försöka öka andelen förnybart inom transportsektorn. Sverige ligger inte särskilt bra till om man tittar på utsläpp per person, och än mindre om man tittar på utsläpp från transporter i isolering. Vi har en förhållandevis stor, tung och törstig bilpark mycket på grund av våra regler för tjänstebilsmarknaden. Som tur är är ju tjänstebilsmarknaden mycket enklare att påverka med skatteregler och liknande, vilket vi nu försöker göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det låter ju riktigt bra faktiskt måste jag säga, jag är inne på en hybrid som tjänstebil men då enbart för att det blir billigare för mig.
Ren elbil är ännu billigare men frågan är om det fungerar optimalt för mig som ibland vill dra upp till Norrland och flugfiska.

Hur ser det egentligen ut med laddstationer i landet?
I storstäderna finns de säkert överallt men i glesbygden är jag tveksam till att det finns överallt.

Tyvärr är utbudet på laddare för allmänheten inte i nivå med efterfrågan vad jag upplevt.
Och tror tyvärr att landsbygden är ännu värre.
Jag är väldigt intresserad av ren elbil då känslan och pris/mil är underbar på el ,Men ska man räkna in att man kör 2000-3000 mil/år och behöver köpa ny tesla för 700/800k var 5 e år vettefan om det är billigt mer.

En god vän har en tesla performance och vill ha faktorn är väldigt stor
Fast ekonomin fixar inte det just nu iaf hehe

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Vi står inte först på kön ändå, Norge är extremt långt före oss exempelvis men även andra länder har tagit stora steg som vi inte har gjort, men oavsett så behöver alla länder försöka öka andelen förnybart inom transportsektorn. Sverige ligger inte särskilt bra till om man tittar på utsläpp per person, och än mindre om man tittar på utsläpp från transporter i isolering. Vi har en förhållandevis stor, tung och törstig bilpark mycket på grund av våra regler för tjänstebilsmarknaden. Som tur är är ju tjänstebilsmarknaden mycket enklare att påverka med skatteregler och liknande, vilket vi nu försöker göra.

Jo det kommer bli jobbigare för oss som kör tjänstebil. Jag räknar med att den nya jag hämtar i februari blir den sista som kommer gå på enbart fossila bränslen men det kan också bli en hybrid redan då. Beror lite på vad som kommit och vad företaget säger då hybriden är dyrare i inköp men lägre TCO. Om det nu blir en hybrid så kommer jag ändå köra rätt liten del på just el då mina resor i jobbet till 95% överstiger 20 mil per dag och kan bli upp mot 100 mil men mitt förmånsvärde kommer sänkas

Varför vi i Sverige har väldigt dyra och tunga transporter går nog att räkna ut då många av våra industrier som nu finns kvar arbetar med stål, skog och bilar och då framförallt lastbilar. Vi är också väldigt glest befolkat om man mäter mot andra länder. Norge är efter oss men de har samtidigt deras befolkning mer centrerad och mycket mindre tunga industrier uppåt i landet. Ska också tilläggas att Sverige är ett väldigt långt land som kräver långa transporter och då en stor del av just skogen finns uppe i norr så är transporter både tunga och långa.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_l%C3%A4nder_eft...

Om man vänder Sverige upp och ner så och helt enkelt hänger det i en nål vid Smygehuk så skulle Treriksröset vara nere vid Rom i Italien ungefär.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jo det kommer bli jobbigare för oss som kör tjänstebil. Jag räknar med att den nya jag hämtar i februari blir den sista som kommer gå på enbart fossila bränslen men det kan också bli en hybrid redan då. Beror lite på vad som kommit och vad företaget säger då hybriden är dyrare i inköp men lägre TCO. Om det nu blir en hybrid så kommer jag ändå köra rätt liten del på just el då mina resor i jobbet till 95% överstiger 20 mil per dag och kan bli upp mot 100 mil men mitt förmånsvärde kommer sänkas

Varför vi i Sverige har väldigt dyra och tunga transporter går nog att räkna ut då många av våra industrier som nu finns kvar arbetar med stål, skog och bilar och då framförallt lastbilar. Vi är också väldigt glest befolkat om man mäter mot andra länder. Norge är efter oss men de har samtidigt deras befolkning mer centrerad och mycket mindre tunga industrier uppåt i landet. Ska också tilläggas att Sverige är ett väldigt långt land som kräver långa transporter och då en stor del av just skogen finns uppe i norr så är transporter både tunga och långa.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_l%C3%A4nder_eft...

Om man vänder Sverige upp och ner så och helt enkelt hänger det i en nål vid Smygehuk så skulle Treriksröset vara nere vid Rom i Italien ungefär.

Just detta jag ej förstått att tjänstebilar kvalar in Phev som miljöbilar med lägre Tco.

4-6 mil på batteriet sedan går dom på fossilt & detta överskrids ofta på tjänstebilen så borde bara vara Bev som kvalar in för lägre Tco.

Med alla nya modeller som kommer till nästa år så borde man lätt kunna göra denna justering till 2021 men samtidigt behövs bättre infrastruktur ovanför Östersund i inlandet som är helt kasst.

Norrlandskusten har sjävklart bra laddinfrastruktur & södra Sverige.

Antar att det är därför Tesla sålt bra i Norra Sverige för dom är den enda med bra laddnätverk ovanför Östersund i inlandet men då är det sämre med service verkstäder som är Stockholm idag och ryktas att Umeå ska få en service center.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, personligen är inte prestandan så fruktansvärt viktig. 0-100 på 3 eller 5 sekunder gör inte så stor skillnad i vardagen liksom. Däremot att ha en bil som sitter ihop som den ska, med trevliga material i kupén och som är bra ljudisolerad uppskattar jag varje gång jag använder den.

Men absolut kostar eldrift pengar än så länge, i inköp i alla fall. Så det kanske är orättvist att jämföra en Tesla med en bensinbil i samma prisklass, å andra sidan är Tesla rejält dyra och kvaliteten är inte ens på samma nivå som bilar som är långt billigare. Alltså, man kanske inte ska gnälla för att en Tesla för 700K inte är lika bra som en bensinbil för 700K, men kanske för att den inte är lika bra som en bensinbil för 400K?

Teslas stora fördel eller försprång är ju batterier och drivlinan (och förstås laddnätverket men det ligger liksom utanför själva bilen). Frågan är då om traditionella biltillverkare kommer att komma ikapp på de områdena innan Tesla kommer ikapp på övriga områden med kvalitet, kvalitetskänsla, ljudisolering, serviceverkstäder osv. En stor del av problemet tror jag kommer från att amerikaner inte verkar bry sig så mycket om dessa saker som övriga "västländer" och således har man inte riktigt greppat att det är ett problem för att slå igenom rejält globalt. En genomsnittlig amerikansk bil ligger ju efter en genomsnittlig europeisk eller asiatisk bil på dessa områden även om skillnaden inte är lika stor som mellan Tesla och dessa bilar. Det är ju ingen omöjlighet att snabbt få kompetens inom dessa områden, det finns massvis av bilfabriker i USA som bygger "europeiska" bilar, som är hyfsat nystartade, där kvaliteten är på samma nivå som bilar byggda här. Exempelvis Volvos fabrik i SC där S60 byggs. Så jag tror det handlar om fokus. Tesla behöver lägga resurser på dessa områden om de inte ska bli omsprungna när (om) andra biltillverkare verkligen ger sig in på elbilsmarknaden.
Vi står inte först på kön ändå, Norge är extremt långt före oss exempelvis men även andra länder har tagit stora steg som vi inte har gjort, men oavsett så behöver alla länder försöka öka andelen förnybart inom transportsektorn. Sverige ligger inte särskilt bra till om man tittar på utsläpp per person, och än mindre om man tittar på utsläpp från transporter i isolering. Vi har en förhållandevis stor, tung och törstig bilpark mycket på grund av våra regler för tjänstebilsmarknaden. Som tur är är ju tjänstebilsmarknaden mycket enklare att påverka med skatteregler och liknande, vilket vi nu försöker göra.

Jag skulle nog säga att den viktade kvalitén är högre på en Tesla eller valfri annan elbil jämfört med en ICE men kvalitetskänslan är lägre.
Kvalitetskänsla är dessutom subjektivt men jämför man istället problematiska kvalitetsproblem och viktar dessa så ligger nog Tesla bra mycket bättre än de flesta bilar speciellt om du jämför med det VW/Audi koncernen spottar ut.

Visst är det tråkigt med en panel som hänger lite snett eller ett högtalargaller som skallrar men det är ju inget jämfört med motorer som havererar efter 4000 mil eller dricker olja motsvarande 2% av din soppaförbrukning och det ändå är "ok" enligt tillverkarna.

Nu vet jag inte vilka andra elbilar du har suttit i men ingen jag har provkört har någon form av kvalitetskänsla motsvarande den prislapp bilen har tyvärr.
Våran Zoe känns ju som en bil som kostar under 100k när man tittar på kvalitetskänsla och materialval och det är ändå en bil som kostade 340k ny, samtidigt som en Clio ligger på ungefär halva priset.

Jag föredrar dock alla dagar i veckan att komma fram och inte åka runt med en oljedunk i bagaget om det andra alternativet är en dörr som har ett ojämnt glapp.
Dock hoppas jag innerligt på att andra tillverkar skulle börja närma sig Telsa så man får flera alternativ men tyvärr så ser det inte riktigt ut så idag med mjukvara, och laddnätverk.
Såg en skrämmande bild på teslaclubswedens forum innan och denna är inte fake, lite så det går när man laddar hos andra operatörer känns det som.

Visa signatur

Blank