Permalänk
Medlem

Begränsa Mbit/s

Hej
Familjen har Telia fiber 250/250. Vi har 4 iPads,4 mobiler som går på Wi-Fi + trådlös överföring av tv. Sonen spelar På datorn med ethernet kabel. Finns det något sätt att begränsa hans hastighet så vi andra får lite mer kräm på Wi-Fi? Han slukar nästan all bandbredd själv. Vi har en Telia router TG799vac xtream.
// Janne

Visa signatur

i5-10600
Asus tuf gaming z490 gaming Wi-Fi
Gigabyte 3060 ti Eagles oc 8g
Noctua nh-u12s

Permalänk
Medlem

en liten spark i baken så att grabben går och spelar boll med polare istället?...

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

en liten spark i baken så att grabben går och spelar boll med polare istället?...

Boll😳. Han spelar hockey och kör Cross. Och spelar fortnite🤦‍♂️

Visa signatur

i5-10600
Asus tuf gaming z490 gaming Wi-Fi
Gigabyte 3060 ti Eagles oc 8g
Noctua nh-u12s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janne73:

Hej
Familjen har Telia fiber 250/250. Vi har 4 iPads,4 mobiler som går på Wi-Fi + trådlös överföring av tv. Sonen spelar På datorn med ethernet kabel. Finns det något sätt att begränsa hans hastighet så vi andra får lite mer kräm på Wi-Fi? Han slukar nästan all bandbredd själv. Vi har en Telia router TG799vac xtream.
// Janne

Sätt upp en separat accesspunkt som bara kör 802.11b till honom och byt lösen på den andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janne73:

Hej
Familjen har Telia fiber 250/250. Vi har 4 iPads,4 mobiler som går på Wi-Fi + trådlös överföring av tv. Sonen spelar På datorn med ethernet kabel. Finns det något sätt att begränsa hans hastighet så vi andra får lite mer kräm på Wi-Fi? Han slukar nästan all bandbredd själv. Vi har en Telia router TG799vac xtream.
// Janne

Då skulle jag vilja vet vad han spelar, för normal online gaming tar inte många Mbit.
Det är t.e.x inga problem att spela på en 10/10 lina och där blir bandbredd över.

Skulle gissa på att ert problem ligger någon annan stans än just sonens spelande.

Permalänk
Medlem

Jag tycker nivån är lite väl låg här. Tycker frågeställningen är intressant och relevant, kanske för ganska många. Dock har jag ingen lösning på problemet.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Skrivet av Janne73:

Hej
Familjen har Telia fiber 250/250. Vi har 4 iPads,4 mobiler som går på Wi-Fi + trådlös överföring av tv. Sonen spelar På datorn med ethernet kabel. Finns det något sätt att begränsa hans hastighet så vi andra får lite mer kräm på Wi-Fi? Han slukar nästan all bandbredd själv. Vi har en Telia router TG799vac xtream.
// Janne

Han kör Windows antar jag? Nu har jag inte kört Windows själv på 15+ år men på den tiden jag gjorde det använde jag Netlimiter (https://www.netlimiter.com) för det ändamålet. Vet inte hur det är idag dock... Och det bygger ju på att han inte stänger av det själv i sin dator.

Annars får du fixa en router som klarar att begränsa bandbredden till en enstaka klient, det finns det gott om.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Ni borde ju inte känna av något när han spelar, så frågan är om han laddar ner spel/bittorrent samtidigt? Det går ju sätta limits i de flesta program som löser de problemen.

Annars finns ett program som heter Netlimiter som man kan sätta begränsingar med på alla olika program, och jag tror även hela datorn. Det måste ju dock vara installerat på hans dator. Kostar också, men kanske värt o testa 30 day trial alla fall

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Tror inte spelen drar nått vidare i bandbredd?
https://www.whistleout.com.au/Broadband/Guides/how-much-data-...

Kan man inte kolla i routern hur belastat det är när han spelar?
Så ser du ju hur mycket som är "kvar"?

Permalänk
Rekordmedlem

Spelande är bland det som tar minst bandbredd av allt man gör så han lurar dig nog och håller på med fildelning

Tror inte det finns nått bra sätt i hårdvaran att strypa honom men det går ju att bryta förbindelsen på 2 par i nätverkskabeln så får han en 100 Mbit länk.
Preparera kabeln så att bara kontaktstift 1, 2, 3 och 6 är inkopplade så kommer den att begränsa farten till max 100 Mbit på hårdvarunivå. Det är så man gör med kabelsplitters så att sätta in en sådan kommer också att strypa länkhastigheten till 100Mbit.
En mer avanserad (och kostsam) metod är att skaffa annan nätverkshårdvara som kan styra bandbredd per port.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan nog lova att det inte har med hans spelade att göra, för som det skrevs ovan så drar inte hans spel 250/250.

Har nog att göra med att du använder en riktigt bedrövlig router tyvärr, dom är inte kända för att vara speciellt bra dom där
Kolla så QoS är på i routern (om det finns), alternativt se om du kan strypa hans port till 100Mbit istället för 1Gbit (om det går).

Fast det bästa du kan göra är nog att be Telia brygga din router och sen köpa dig en vettig router och sätta bakom, någon Asus eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janne73:

Hej
Familjen har Telia fiber 250/250. Vi har 4 iPads,4 mobiler som går på Wi-Fi + trådlös överföring av tv. Sonen spelar På datorn med ethernet kabel. Finns det något sätt att begränsa hans hastighet så vi andra får lite mer kräm på Wi-Fi? Han slukar nästan all bandbredd själv. Vi har en Telia router TG799vac xtream.
// Janne

Som de flesta andra skrivit här så är nog inte hans spelande ett problem utan snarare att ni belastar ett dåligt trådlöst nätverk lite för mycket. Försök gärna få TV'n att gå med kabel istället för WiFI, allt som KAN ha kabel BÖR ha kabel. Men det går nog bra så länge du uppgraderar till ett vettigare wifi oavsett, ni har inte så många enheter.

Permalänk
Medlem

På exempelvis Asus AC86U kan man sätta begränsningar på upp och ned - laddning per klient.

Men som flera skrivit så belastar själva spelandet inte mycket.
Nedladdning av spelen tar självfallet en del, men inte spelandet i sig.

Kanske kan vara dax för ett routerbyte.
ISP routers är inte alltid dom bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Som de flesta andra skrivit här så är nog inte hans spelande ett problem utan snarare att ni belastar ett dåligt trådlöst nätverk lite för mycket. Försök gärna få TV'n att gå med kabel istället för WiFI, allt som KAN ha kabel SKA ha kabel. Men det går nog bra så länge du uppgraderar till ett vettigare wifi oavsett, ni har inte så många enheter.

En liten felstavning i ditt inlägg korrigerade den i citat.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.