AMD avtäcker Threadripper Pro-serien tidsexklusivt för Lenovos arbetsstationer

Permalänk
Melding Plague

AMD avtäcker Threadripper Pro-serien tidsexklusivt för Lenovos arbetsstationer

Lenovo och AMD avtäcker tillsammans Threadripper Pro-processorerna som får 128 PCI Express-banor och 8 minneskanaler.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

exklusiva deals är ett big no no ifrån mig. gillas inte. nice med en mer extreme threadripper dock.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

En överklockad Epyc!

AMD sandbagging så här tydligt är sällan man ser

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

En överklockad Epyc!

AMD sandbagging så här tydligt är sällan man ser

jo, Zen3 kommer nog bli en riktigt käft smäll emot intel.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Varför sitter det en DVD på denna?
Varför inte en Blu-ray?

Jag menar, om det nu ska sitta en optisk enhet på en annars så påkostad maskin så kan det väll iaf vara lite mer modern typ?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Avstängd

Oj!!!
Budgetprocessorer på STRX4 förväntade jag mig verkligen inte!

Har ju suttit i tankarna på om det verkligen skulle vara värt att aspirera efter plattformsbyte, men alltså...
Kolla den där basklocken!!!
4Ghz basklock och 4,3 turbo på 12 kärnor är ju uppgradering på alla fronter mot en 3700X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Oj!!!
Budgetprocessorer på STRX4 förväntade jag mig verkligen inte!

Har ju suttit i tankarna på om det verkligen skulle vara värt att aspirera efter plattformsbyte, men alltså...
Kolla den där basklocken!!!
4Ghz basklock och 4,3 turbo på 12 kärnor är ju uppgradering på alla fronter mot en 3700X.

280W vs 65W dock...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

280W vs 65W dock...

Oj, ja det var den punkten ja.

Å andra sidan, hamnar verkligen en 12-kärnig processor på samma faktiska förbrukning som en 64-kärnig med samma innehåll?
Vet ju att de är annorlunda klockade, men kör man verkligen så hårt in i väggen vid fabriksklockningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Oj, ja det var den punkten ja.

Å andra sidan, hamnar verkligen en 12-kärnig processor på samma faktiska förbrukning som en 64-kärnig med samma innehåll?
Vet ju att de är annorlunda klockade, men kör man verkligen så hårt in i väggen vid fabriksklockningen?

Allt beror ju på hur de används. Maxar du alla 128 PCIe kanaler med NVME enheter så kommer det ju dra sitt, därför x570 har fläkt och många m.2 har kylflänsar.

Rent cpu-mässigt kan jag inte tänka mig att 12 core @4.3 skulle dra mer än 100W, men 8 kanaler minne och allt det andra gör nog sitt

Permalänk
Hjälpsam

Threadripper Pro är ....

Badass!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Kan bli en vetting maskinserie detta. Från 55000 med moms för den allra billigaste konfigurationen är inte illa. 12 core, 16gb ram, 256GB ssd, Quadro P620. Tror vi får räkna med 150,000 kr plus för en bra speccad 64 core.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Rent cpu-mässigt kan jag inte tänka mig att 12 core @4.3 skulle dra mer än 100W, men 8 kanaler minne och allt det andra gör nog sitt

Varför kan du inte tänka dig det? 3900x drar väl en bit över 100w vid ~4.1Ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Varför kan du inte tänka dig det? 3900x drar väl en bit över 100w vid ~4.1Ghz

https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/xMugoLaPUckffjBR5s6RyU-970-80.png

Ok, hade inte kollat detaljerna tydligen. Det är dock en extremt lång bit upp till 280W

Permalänk
Medlem

@medbor:
TDP är Thermal Design Power. Kylningslösningen behöver klara 280W last, det har ingenting att göra med hur mycket en processor drar. Det är helt enkelt riktlinjer till OEM/systembyggare för hur kraftig kylningslösning som rekommenderas. Skulle vara konstigt om en STRX4 processor hade lägre TDP än 280W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@medbor:
TDP är Thermal Design Power. Kylningslösningen behöver klara 280W last, det har ingenting att göra med hur mycket en processor drar. Det är helt enkelt riktlinjer till OEM/systembyggare för hur kraftig kylningslösning som rekommenderas. Skulle vara konstigt om en STRX4 processor hade lägre TDP än 280W.

Jag vet inte. Det finns väl alltid någon som vill ha lägre strömförbrukning och bara behöver extrem I/O?

Du kan säkert ha rätt dock

Permalänk
Medlem

@medbor:
Då behöver man inte en STRX4 plattform. En 3995WX kan säkert dra upp mot 500W+ . 280W TDP är helt resonabelt. Varför man vill ha en 12-kärnig processor med 128 PCI-E 4.0 lanes är bortom mig dock.

TDP har aldrig visat hur mycket en processor drar. Ta en Zen2 65W TDP processor som R5 3600. Den har en 142W stock gräns i energikonsumtion i OEM system och hemmabyggen, utan överklock eller upplåsning. TDP är en sparsam beräkning som AMD och Intel gör när de fantiserar upp ett användningsområde för sina produkter, inte vad de faktiskt drar i tung last.

Permalänk
Medlem

Intressant, hm.
En av våra kunder (stor industri) köper enbart Lenovo, får se om de behöver någon rejäl maskin snart.
Plockade ihop en P520 tidigare åt en där. Med W-2195, 128 GB, Optane 905p 1.5 TB, 2080Ti. Tydligen verkar det ev kunna finnas behov av ännu bättre CPU då simuleringarna nyttjar alla kärnor.
Får väl försöka sälja in sådan..
Intressant att testa och se hur de är.

Permalänk
Medlem

Kul att AMD kommer med något nytt medan vi väntar på ryzen 4000, TR Pro 3945WX kommer att bli ett intressant alternativ till 3900X/3950X där det behövs enorma mängder minne. Olyckligt att man låtit sig bli bunden till Lenovo, återstår att se när det landar på den vanliga marknaden.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Inaktiv

Tycker chassi och kyldesign verkar väldigt snålt tilltagna för såpass maffig maskinvara.

Borde man inte kunna få specialdesignade kyllösningar när man köper en dator för över 100 papp?

Vad är det vi ser här? Typ 80mm inblås och 80mm utsug. Visserligen sprutar väl quadro korten ut värmen där bak, men det är väl ändå snack om minst 600w med 1 gpu. Den kommer låta rätt ordentligt om den står och tuggar på för fullt lär antagligen slå i temp-taket efter vart.

Permalänk
Medlem

Så hårdvarumässigt är det "bara" ett nytt I/O-chip som skiljer dessa från de tidigare modellerna.
En av fördelarna med designfilosofin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Så hårdvarumässigt är det "bara" ett nytt I/O-chip som skiljer dessa från de tidigare modellerna.
En av fördelarna med designfilosofin.

Inte ny i/o die, bara mindre nedskuren. Samma som redan sitter i epyc för att vara extra tydlig

Permalänk
Medlem

Vill man lyssna på Wendell prata om cpu:n & datorn så är detta något till dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Varför sitter det en DVD på denna?
Varför inte en Blu-ray?

Jag menar, om det nu ska sitta en optisk enhet på en annars så påkostad maskin så kan det väll iaf vara lite mer modern typ?

Enda anledningen att ha BR är om man skulle köpa film på skiva vilket ingen gör längre ;). Formatet används aldrig för program vilket DVD fortfarande gör även om det mest rör speciella programvaror.

Permalänk
Skrivet av Stan Carley:

Enda anledningen att ha BR är om man skulle köpa film på skiva 8vilket ingen gör längre).

Tala för dig själv. Köper väl mellan 5 och 10 BluRay i månaden.

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattlorden:

Tala för dig själv. Köper väl mellan 5 och 10 BluRay i månaden.

Såg att jag gömde ett semikolon i min blinkande smily.
Redigerat det nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Enda anledningen att ha BR är om man skulle köpa film på skiva vilket ingen gör längre ;). Formatet används aldrig för program vilket DVD fortfarande gör även om det mest rör speciella programvaror.

Jag köper film på BR. 🙂
Streamat duger inte till min hemmabio.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Sidospår borttaget*

Håll diskussionen till rätt ämne

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@medbor:
Då behöver man inte en STRX4 plattform. En 3995WX kan säkert dra upp mot 500W+ . 280W TDP är helt resonabelt. Varför man vill ha en 12-kärnig processor med 128 PCI-E 4.0 lanes är bortom mig dock.

TDP har aldrig visat hur mycket en processor drar. Ta en Zen2 65W TDP processor som R5 3600. Den har en 142W stock gräns i energikonsumtion i OEM system och hemmabyggen, utan överklock eller upplåsning. TDP är en sparsam beräkning som AMD och Intel gör när de fantiserar upp ett användningsområde för sina produkter, inte vad de faktiskt drar i tung last.

Nja, det är inte riktigt hittepå-värden. TDP och PL1* ska vara samma, där PL1 är hur mycket CPUn får dra under långa tider.

Just för att TDP handlar om kylning, så kan man låta CPUn dra hur mycket som helst** egentligen så länge den är kall. En kall kylfläns funkar som en buffer för värme. Först när buffern är full, när kylflänsen blivit uppvärmd, så måste CPUn lugna ner sig och dra max TDP mängd watt för att det inte ska spåra ur.

* och vad AMD nu kallar sin variant.
** Här måste man dra nån gräns, för det är en massa andra komponenter runt CPUn som måste kunna leverera tillräckligt med ström.

Sen så ljuger du. R5 3600 har en PPT (maxgräns) på 88W. 142W PPT gäller CPUer vars TDP är 105W.
Och Threadripper CPUerna verkar ha PPT=TDP, så de kan bara dra max 280W. Så inga 500W+ som du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ok, hade inte kollat detaljerna tydligen. Det är dock en extremt lång bit upp till 280W

3900X drar runt 120W med bara kärnorna medan uncore är på ~20W, när den slår i PPT-taket på 142W. Den kan dock dra upp till 18W på en kärna vid enkeltrådade laster, så nog kan den sluka så mycket som 18*12~220W vid max frekvens.

3960X uncore drar 70W vid maxlast. Det är 24 kärnor, så 12 kärnor innebär mindre IF-trafik. Men med dubbla minneskanaler och dubbla PCIe... ja, svårt att säga. Men säg att uncore är på 70W, plus 220W är 290W, vilket är över 280W och därmed innebär en liten nerklockning från 3900X's maxnivå.

Vet inte riktigt vad min poäng här är... Kanske att det är helt rimliga TDP-värden även för den 12-kärniga. Låter man den hålla frekvenserna uppe så kan den faktiskt dra så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

3900X drar runt 120W med bara kärnorna medan uncore är på ~20W, när den slår i PPT-taket på 142W. Den kan dock dra upp till 18W på en kärna vid enkeltrådade laster, så nog kan den sluka så mycket som 18*12~220W vid max frekvens.

3960X uncore drar 70W vid maxlast. Det är 24 kärnor, så 12 kärnor innebär mindre IF-trafik. Men med dubbla minneskanaler och dubbla PCIe... ja, svårt att säga. Men säg att uncore är på 70W, plus 220W är 290W, vilket är över 280W och därmed innebär en liten nerklockning från 3900X's maxnivå.

Vet inte riktigt vad min poäng här är... Kanske att det är helt rimliga TDP-värden även för den 12-kärniga. Låter man den hålla frekvenserna uppe så kan den faktiskt dra så mycket.

Det skulle ju då innebära allcore på 4,6GHz som är max för 3900X i ensamma trådar.

Klarar ens kislet av sådan koncentrerad värme?

Med flytande kväve eller liknande kan man säkert nå upp i 300+ W på 12 core, men känns inte så troligt här.

Mer troligt är att det är lättare att ha samma krav på alla och att 280W inte visar på strömförbrukningen alls...