Permalänk
Medlem

Kylpasta sitter som berget!

Jag har plockat isär mitt hemmabygge för renovering och ska göra rent min kylare och CPU från den gamla kylpastan men upptäcker att kylpastan går inte bort. Jag sitter i en timma med ren isopropanol och bomullstops men får inte bort nånting. Blir frustrerad och läser runt på nätet där någon med liknande problem fixar det med hjälp av en hårfön. Testar själv, inget händer. Så nu efter tre timmars försök ger jag upp och ner er om hjälp. Vet någon vad jag kan göra? Bild på kylaren bifogad.

Edit: Verkar som det var flytande metall som sitter. Har testat poleringsmedel med någorlunda resultat

Permalänk
Medlem

Finkornigt sandpapper?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Är det flytande metall du kört? Det blir säkert lättare att tipsa om hur den skall tas bort om vi vet vad det är som smetats på

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Sandpapper kan repa och göra att kontaktytan blir sämre.
Vatten, aceton, färgborttagare och bensin är nog några av alternativen.

Permalänk
Medlem

Är det flytande metall räcker det med att få ytan jämn. Missfärgning har ingen större betydelse på kylkapaciteten.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

Är det flytande metall så följer det med rengörings servetter för ändamålet om jag mins rätt.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Är det flytande metall du kört? Det blir säkert lättare att tipsa om hur den skall tas bort om vi vet vad det är som smetats på

Tyvärr är det ett bygge som jag har tagit över så jag vet inte vad som har kladdats på men ska kolla upp lite kring den här mystiska "flytande metallen" 😁👍

Permalänk
Inaktiv

Ta något plastkort eller dylikt och skrapa med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Ta något plastkort eller dylikt och skrapa med.

Funkar inte men tydligen verkar det vara flytande metall kylning. Men tack ändå 👍

Permalänk
Medlem

Fint våtslippapper, 1200 i storlek blir nog lagom, kan funka med 600 om det behövs först.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Flytande metall är inte "bara" att ta bort.
Hur ser det ut på CPU?
Vet inte om aceton löser det.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Låter du det ligga kvar eller tar du bort det med en gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

Låter du det ligga kvar eller tar du bort det med en gång?

Blivit liggandes öppet på storarumsbordet i ca en vecka. Verkar även som det var flytande metall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Flytande metall är inte "bara" att ta bort.
Hur ser det ut på CPU?
Vet inte om aceton löser det.

Ganska mycket satt kvar på CPU:n tyvärr 😔

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Sandpapper kan repa och göra att kontaktytan blir sämre.

Hört talas om att "lappa" en CPU?
Det vill säga slipa den plan så att man får bättre kontakt mellan CPU och kylare. Då använder man sandpapper, men kanske inte grovlek 80 som du kanske tänker på, utan 400-2000 istället.

Men fungerar inte anda lösningsmedel så är ju sandpapper sittande på en plan yta en ypperlig ide, både på kylaren och på CPUn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Hört talas om att "lappa" en CPU?
Det vill säga slipa den plan så att man får bättre kontakt mellan CPU och kylare. Då använder man sandpapper, men kanske inte grovlek 80 som du kanske tänker på, utan 400-2000 istället.

Men fungerar inte anda lösningsmedel så är ju sandpapper sittande på en plan yta en ypperlig ide, både på kylaren och på CPUn.

Tack! Det hade jag faktiskt inte hört talas om. Vet du om poleringsmedel kan ha någon negativ påverkan efter slipning? Jag har bara lite grövre sandpapper men det är ju inte så svårt att bara polera efteråt. Tack ännu en gång för hjälpen!

Permalänk
Medlem

@Fentale: Ju finare ju bättre (bäst är ju att slipa med vatten), och vill man så kan man efter sitt 2000 papper polera spegelblankt ifall man vill. Men som sagt var, viktigt med en riktigt flat yta att arbeta på, man vill ju inte få CPUn/kylaren konkav så att man får sämre kontakt.

Lappning av kylare var ju en stor grej förr, då många tillverkare hade svårt att få den rätta kontaktytan på sina kylare och man kan i de fallen tjäna många grader på att göra det.
Här kan man läsa mer: https://www.sweclockers.com/forum/trad/875144-faq-lappa-proce...

Permalänk

@Fentale: jag menande att du lägger på typ aceton eller vad du nu använder o låter de ligga kvar i några minuter 5min plus.

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för lappning jag med, ahh vilka minnen när man satt i pojkrummet med sina biltemavåtpapper och slipade för glatta livet. Happy times

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Det är inget konstigt med kylpasta som missfärgar koppar. Arctic Silver brukar t.ex. missfärga koppar och gå in under ytan eller orsaka mindre korrosion. Ta bort det som sitter på ytan och på med ny pasta bara. CPUn ska du definitivt kunna få renare utan att slipa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Sandpapper kan repa och göra att kontaktytan blir sämre.
Vatten, aceton, färgborttagare och bensin är nog några av alternativen.

du har alltså inte hört talas om lappning?

OnT: Skulle tagit väldigt fint sandpapper och kört försiktigt över det om det verkligen inte släpper på något annat sätt.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

du har alltså inte hört talas om lappning?

OnT: Skulle tagit väldigt fint sandpapper och kört försiktigt över det om det verkligen inte släpper på något annat sätt.

Det brukar vara ett elände att få en helt plan yta bara, det slipas gärna av mera efter kanterna än i mitten.

Permalänk
Medlem

Möjligheten att använda ett knivbryne, finare modell. ca 100.
Men använd bara de som fortfarande är plana eller använd 2 brynen mot varandra för att få brynena att bli plana igen, Funkar bra mot metall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Möjligheten att använda ett knivbryne, finare modell. ca 100.
Men använd bara de som fortfarande är plana eller använd 2 brynen mot varandra för att få brynena att bli plana igen, Funkar bra mot metall.

Har inte tänkt på det. Har faktiskt ett par fina vattenstenar jag kan testa. Tack för hjälpen!

Permalänk
Hjälpsam

Sådant blad som man rengör spishällar med kanske?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

I mina ögon ser det ut som den typen av kylpasta som blandas med ett lim, användes förr i tiden för tex kylflänsar till minnen på grafikkort.

En vanlig isfönsterskrapa som används till rutorna på bilen brukar funka fint att skrapa bort sådant med.

Aceton brukar lösa upp olika typer av lim, och även plast...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

I mina ögon ser det ut som den typen av kylpasta som blandas med ett lim, användes förr i tiden för tex kylflänsar till minnen på grafikkort.

En vanlig isfönsterskrapa som används till rutorna på bilen brukar funka fint att skrapa bort sådant med.

Aceton brukar lösa upp olika typer av lim, och även plast...

Instämmer med första stycket, det ser inte ut som flytande metall, och går det inte att lösa upp ens med längre kolväten typ aceton eller bensin (som motsats till mer polära grejer typ etanol eller IPA), sä är det väl troligt att det är lim med i bilden.

Om teorin stämmer, så är det med största sannolikhet epoxy, som är en härdplast. Det går inte att lösa det effektivt. Sådant som står gemene man till buds funkar inte alls. Det är riktigt otäcka grejer som klorerade kolväten eller toluen som gäller om man ska angripa det kemiskt, och inte ens de är några mirakelkurer.

Har dock noterat att eterbaserad elektronikrengöring kan vara till hjälp när man tar bort epoxyrester. Det tycks krypa in i förbandet och försvaga det, vilket kan underlätta mekanisk rengöring.

Det kan också underlätta mekanisk rengöring att värma upp det hela. Ställ kylaren på spisen och värm på, dock ej för mycket. Den ser ut att vara tillverkad av olika material med olika materialutvidgningskoefficienter, och kan skadas permanent om det blir för hett. Kan man fortfarande hantera den med tunna handskar lär det dock vara lugnt.

Edit: om man tänkt angripa det med en rakbladsskrapa eller liknande bör man vara mycket försiktig om man inte tänkt läppa ytan efteråt. Härdat stål är väldigt mycket hårdare än koppar, det är stor risk att man skadar ytan.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Det ser ut som metallkorn runt socketten och på "cpu fästaren" försök peta bort det om det sitter löst, så att det inte riskerar trilla in bland komponenter eller cpu pins.

Jag skulle rent gissa på flytande metall eller kylpasta-lim då dessa korn normallt ej förekommer med vanlig kylpasta.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.