Den stora Xbox One-tråden

Permalänk
Medlem

Lyckades installera Android (LineageOS) och Xbox Game Streaming-appen (xCloud) på min RPi4 häromdagen. Fungerar förvånansvärt bra. Allt är laggigt som fan tills streamen väl kommer igång, men då funkar det helt ok. Testade bara Ori dock. Har man en Shield eller hyfsad Android TV-box så funkar det nog riktigt bra. Förutom att det är färre spel så är det i princip gratis Game Pass under betaperioden.

språk
Permalänk
Medlem

Hur ska man hämta Sine Mora som är 360 erbjudande på live gold. På Xbox så säger den att man inte kan köpa den på Xbox, utan måste gå till Xbox.com, och när jag försöker där, så får jag samma meddelande.
Inte för att det är livsviktigt, men har man nu gold, så brukar jag hämta alla.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Lade till det nyss:
https://www.xbox.com/sv-SE/live/gold?xr=shellnav#gameswithgol...

Bara att scrolla ner och välja Sine Mora. Därefter köp och det står att det är kostnadsfritt.

Permalänk
Medlem

@Jallle: Ja, det gick bra, förra gången tryckte jag där det stod guld, och då hamna jag bara till sidan där jag kunde köpa Xbox guld. Det är inte helt tydligt hur man ska hämta.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Ah, ditt live har inte gått ut? Eller är på väg att gå ut? Som sagt fungerade fint för mig 15 min efter att du skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

@Jallle: Ja, det gick bra, förra gången tryckte jag där det stod guld, och då hamna jag bara till sidan där jag kunde köpa Xbox guld. Det är inte helt tydligt hur man ska hämta.

Ibland behöver man logga in på sajten trots att det står att man är inloggad, något med auto login som strular, likadant i olika webbläsare för mig. En omladdning av sidan efter en stund brukar lösa det. Alternativt får man ange lösen en gång till när man trycker på köp (för login).

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@tellus82: Det var så att jag tryckte där det står guld någonting, men jag skulle ha tryckt där det står hämta till 360 eller nåt sånt, annars hamnade jag bara på en sida där man kunde köpa guld. Min guld är senast betald i april tror jag och jag betalar årsvis där det dras automatisk från mitt kort.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

I lördags aktiverade jag game pass efter några månaders uppehåll. Upptäckte att det är möjligt att aktivera två prenumerationer samtidigt på samma konto. Jag gjorde en betalning utan att game pass aktiverades, så jag gjorde om den, och det resulterade i två prenumerationer och det har dragits (inte reserverats) 198 kr istället för 99 på mitt bankkonto. Uppmanar er att dubbelkolla om ni aktiverat game pass nyligen eller planerar att göra snart. Microsoft åtgärdar det inte automatiskt utan man måste begära en refund. Jävligt fult av dem att det ens är möjligt. Garanterat finns det en och annan som inte kollar sina transaktioner så noga och har en dubbelprenumeration som stjäl pengar.

Permalänk
Medlem

Många som förmodligen inte kommer förstå eller tycka att detta är ett problem..

Jag satt och kollade lite på gamla videos på youtube och ramlade då in på videos från 2013 då folk var så upprörda över 24timmar kollen på spel mot deras servrar. Många argumenterade att när servrarna stängs ner vad händer då?

Jag har själv köpt massor av digitala spel, för det är så smidigt att bara dra igång spelen, men samtidigt så känns det inte riktigt som jag äger dem, så jag velar fram och tillbaka mellan digital och skiva.

Idag tänkte jag testa hur Xbox One faktiskt är utan internet, så jag drog ur ethernet sladden och gjorde en factory reset.
Oj, hade inte insett tidigare hur mycket online beroende konsolen faktiskt är. Men har detta gått under radarn på de flesta? Eller har de ändrat saker på senare tid och ingen bryr sig längre?

Till en början med, så kan du inte ens använda konsolen utan att gå online och logga in med ett Microsoft konto.
Så skulle servrarna försvinna och du inte har din profil syncad så är det bye bye med den konsolen.

Sätter man in sin externa disk, så hittar inte ens xboxen spelen man har på den utan internet uppkoppling (så vida det inte är ett helt ouppdaterat disk spel). Jag levde i tron att om jag har skivan och har uppdaterat spelet så kan jag spela det utan internet, men så är inte fallet. Jag testade fallout 4, men xboxen började istället installera spelet från skivan då den inte kände igen senaste versionen av spelet utan internet. Så varken uppdateringar eller DLCer kan man använda på en ren xbox utan internet.

Så hela idén att köpa spelen på Skiva som en del har för att "äga" spelet mer än om man köper det digitalt verkar ju helt meninglöst. Långt in i framtiden så kommer ju xbox konsolerna vara en plast burk som ej går använda. De flesta tänker nog att man aldrig kommer vilja använda konsolen vid det skedet, men den kommer vara nostalgi då, precis som många av de gamla konsolerna är idag.

Lite skrämande ändå vad vi ger upp i smidighetens namn... Eller också börjar jag bara bli gammal....

Permalänk
Medlem

Det ska finnas något som heter Go offline i menyerna, då borde man kunna lira utan internet eller?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xdrive:

Många som förmodligen inte kommer förstå eller tycka att detta är ett problem..

Jag satt och kollade lite på gamla videos på youtube och ramlade då in på videos från 2013 då folk var så upprörda över 24timmar kollen på spel mot deras servrar. Många argumenterade att när servrarna stängs ner vad händer då?

Jag har själv köpt massor av digitala spel, för det är så smidigt att bara dra igång spelen, men samtidigt så känns det inte riktigt som jag äger dem, så jag velar fram och tillbaka mellan digital och skiva.

Idag tänkte jag testa hur Xbox One faktiskt är utan internet, så jag drog ur ethernet sladden och gjorde en factory reset.
Oj, hade inte insett tidigare hur mycket online beroende konsolen faktiskt är. Men har detta gått under radarn på de flesta? Eller har de ändrat saker på senare tid och ingen bryr sig längre?

Till en början med, så kan du inte ens använda konsolen utan att gå online och logga in med ett Microsoft konto.
Så skulle servrarna försvinna och du inte har din profil syncad så är det bye bye med den konsolen.

Sätter man in sin externa disk, så hittar inte ens xboxen spelen man har på den utan internet uppkoppling (så vida det inte är ett helt ouppdaterat disk spel). Jag levde i tron att om jag har skivan och har uppdaterat spelet så kan jag spela det utan internet, men så är inte fallet. Jag testade fallout 4, men xboxen började istället installera spelet från skivan då den inte kände igen senaste versionen av spelet utan internet. Så varken uppdateringar eller DLCer kan man använda på en ren xbox utan internet.

Så hela idén att köpa spelen på Skiva som en del har för att "äga" spelet mer än om man köper det digitalt verkar ju helt meninglöst. Långt in i framtiden så kommer ju xbox konsolerna vara en plast burk som ej går använda. De flesta tänker nog att man aldrig kommer vilja använda konsolen vid det skedet, men den kommer vara nostalgi då, precis som många av de gamla konsolerna är idag.

Lite skrämande ändå vad vi ger upp i smidighetens namn... Eller också börjar jag bara bli gammal....

Folk bryr sig inte verkar det som. På PC finns GOG som säljer legala DRM-fria spel. Även när spel som släpps finns här köper folk ändå spelen på DRM-tjänsterna istället. Köp på GOG är egentligen enda sättet att "äga" spelet idag som jag ser det, även med fysisk spelmedia så är skivan eller kassetten både spel och licens.

Själv är jag mer för spel som tjänst istället för att köpa DRM-skadade spel idag. Så blir mycket Game Pass och GOG för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Det ska finnas något som heter Go offline i menyerna, då borde man kunna lira utan internet eller?

Det finns det och det går. Men grejen är den att då måste du redan loggat in med ditt microsoft konto och startat spelet en gång innan du kan göra detta. Samt skulle konsolen gå och dö, så kan du inte ta din hårddisk med spel och stoppa i en annan konsol, då den inte ens kommer hitta spelen när den inte har internet. Samt skulle man göra en factory reset eller köpa en begangnad xbox one, när servrarna är nere så går det inte ens använda den.... Jag tänker väldigt långsiktigt här..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Folk bryr sig inte verkar det som. På PC finns GOG som säljer legala DRM-fria spel. Även när spel som släpps finns här köper folk ändå spelen på DRM-tjänsterna istället. Köp på GOG är egentligen enda sättet att "äga" spelet idag som jag ser det, även med fysisk spelmedia så är skivan eller kassetten både spel och licens.

Själv är jag mer för spel som tjänst istället för att köpa DRM-skadade spel idag. Så blir mycket Game Pass och GOG för mig.

Japp handlar på GOG så ofta jag kan. Älskar den tjänsten.
Har och Game Pass men jag gillar inte riktigt hur spel kommer och går... Men med tanke på att man inte "äger" spelen du köper så kanske jag ska tänka om.

Permalänk

Hejsan!

Jag kör med headset som är inkopplat till handkontrollen på mitt xbox one, men problemet är att volymen är så låg, finns det något sätt att höja den på? Under inställningarna så hittar jag bara typ "Hur många steg vill du höja volymen med rösten". Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig med detta så skulle jag bli jätteglad.

Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CrillesKex:

Hejsan!

Jag kör med headset som är inkopplat till handkontrollen på mitt xbox one, men problemet är att volymen är så låg, finns det något sätt att höja den på? Under inställningarna så hittar jag bara typ "Hur många steg vill du höja volymen med rösten". Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig med detta så skulle jag bli jätteglad.

Tack på förhand!

Det går via inställningarna, kommer inte ihåg exakt hur men jag kan kolla upp det strax.

Edit: Det är lättare än tidigare på senaste uppdateringen, bara att gå till inställningsfliken på "guide-menyn" längst till höger och trycka på Ljud. Men alternativet finns bara där om du har lurar inkopplade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrillesKex:

Hejsan!

Jag kör med headset som är inkopplat till handkontrollen på mitt xbox one, men problemet är att volymen är så låg, finns det något sätt att höja den på? Under inställningarna så hittar jag bara typ "Hur många steg vill du höja volymen med rösten". Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig med detta så skulle jag bli jätteglad.

Tack på förhand!

Jag kan rekommendera en headset adapter. Riktigt smidiga, dock svåra att få tag på idag.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Det går via inställningarna, kommer inte ihåg exakt hur men jag kan kolla upp det strax.

Edit: Det är lättare än tidigare på senaste uppdateringen, bara att gå till inställningsfliken på "guide-menyn" längst till höger och trycka på Ljud. Men alternativet finns bara där om du har lurar inkopplade.

Tack så jättemycket för hjälpen! Skall prova detta så fort jag kommer hem ikväll.

Skrivet av Jallle:

Jag kan rekommendera en headset adapter. Riktigt smidiga, dock svåra att få tag på idag.

Tack så jättemycket för tipset!

Permalänk
Medlem

Har en fråga till er andra kanske mer insatta och xbox kunniga.
Tänkte spela COD Warzone med mus och tangentbord men får ett galet input lag på musen.. Hur blir man av med det?

Har startat om med olika dpi inställningar.. Använt både trådat och trådlöst dvs olika möss. Samma problem..
Senaste programvaror mm..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jallle:

Jag kan rekommendera en headset adapter. Riktigt smidiga, dock svåra att få tag på idag.

Fast modernare kontroller, alltså sedan One S/X kom åtminstone, behöver ingen headset-adapter utan de har 3,5 mm på kontrollen. Alltså gör adaptern inte så mycket där, dock får man ju knappar för volymkontroll och mute vilket kan vara trevligt. Men det är inte så komplicerat att komma åt de inställningarna genom menyerna.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Underbart spel. Jag har det på Steam redan men det funkar inte så bra på dagens datorer, framför allt inte på min ultrabreda skärm men även kontrollerna är ett stort hinder.

Sen måste jag tipsa om ett spel på Gamepass, Lonely Mountains Downhill. Det finns på XB och PC. Det är inte så imponerande rent tekniskt men väldigt trevligt. Påminner lite om Trials-spelen i upplägget i och med att man ska ta sig igenom en bana och det kommer att krävas många omstarter, men det är ändå en helt annan typ av spel. Trials har jobbig musik och störande presentation medan detta inte har musik alls utan bara naturljud och är mycket lugnare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealex:

Har en fråga till er andra kanske mer insatta och xbox kunniga.
Tänkte spela COD Warzone med mus och tangentbord men får ett galet input lag på musen.. Hur blir man av med det?

Har startat om med olika dpi inställningar.. Använt både trådat och trådlöst dvs olika möss. Samma problem..
Senaste programvaror mm..

Om någon annan får samma problem så var lösningen för mig att starta om konsolen med tangentbord och mus inkopplat och igång om det är trådlösa varianter.
Då försvinner input lagget.
Kopplar man in enheterna när konsolen redan är igång eller i sleep så får man input lag.dvs alltid starta om konsolen med allt igång och inkopplat.
//Stefan

Permalänk
Medlem

Vad rekommenderar ni andra Xbox spelare för trådlöst headset som ej kostar mer än max 1500:-?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stealex:

Vad rekommenderar ni andra Xbox spelare för trådlöst headset som ej kostar mer än max 1500:-?

Jag har ingen koll på just trådlösa headset men du har ju en utgång på kontrollen så då kanske trådlöst inte är så värst viktigt? Jag kör med ett par bra vanliga lurar och surround via atmos-appen på xboxen och det funkar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealex:

Vad rekommenderar ni andra Xbox spelare för trådlöst headset som ej kostar mer än max 1500:-?

Detta dök upp i diskussioner om samma sak på annan plats för någon dag sedan:
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=4579822 - kampanjas tydligen ganska ofta förr klart under 1500 kr.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

kostar 99 kr för mig men det kanske var tillfälligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har ingen koll på just trådlösa headset men du har ju en utgång på kontrollen så då kanske trådlöst inte är så värst viktigt? Jag kör med ett par bra vanliga lurar och surround via atmos-appen på xboxen och det funkar bra.

Kör med mus och tangentbord... Kontroller stänger av sig efter en stund men det kanske går att ändra så att kontrollen hela toden är aktiv och att man då kan ta ljudet den vägen?
Även fast jag spelar m mus och tangentbord...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stealex:

Kör med mus och tangentbord... Kontroller stänger av sig efter en stund men det kanske går att ändra så att kontrollen hela toden är aktiv och att man då kan ta ljudet den vägen?
Även fast jag spelar m mus och tangentbord...

Jag är inte säker men jag tror att det räknas som om kontrollen används om du har lurar inkopplade, så att den inte stänger av sig för den blir aldrig inaktiv. Jag körde det ett tag för Netflix sent på kvällen när min dåvarande TV varken hade hörlursutgång eller BT och den stängde inte av sig då i alla fall. Men det är väl bara att testa, ett par lurar har ju de flesta hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag är inte säker men jag tror att det räknas som om kontrollen används om du har lurar inkopplade, så att den inte stänger av sig för den blir aldrig inaktiv. Jag körde det ett tag för Netflix sent på kvällen när min dåvarande TV varken hade hörlursutgång eller BT och den stängde inte av sig då i alla fall. Men det är väl bara att testa, ett par lurar har ju de flesta hemma.

Har testat och handkontrollen kopplar ifrån efter 15min men om jag rör på en av sticksen på den så skjuts tiden framåt. Så det fungerar så länge jag kommer ihåg att peta på handkontrollen.
Vore skönt om man kunde ändra tiden på hur länge den skall vara igång innan den hamnar i sleep mode.

Permalänk

Vilken handkontroll till Xbox one skulle ni rekommendera som inte är för dyr?