Systemutvecklare .NET eller Mjukvaruutvecklare?

Permalänk

Systemutvecklare .NET eller Mjukvaruutvecklare?

Tjena! Har kommit in på två utbildningar, vilka de är ser ni i rubriken. Har fruktansvärt svårt att bestämma mig för vilken av dessa jag vill gå. Om någon vänlig själ har lust att försöka förklara skillnaden mellan dessa lite mer utförligt. Framförallt kanske vart det leder jobbmässigt osv. Har försökt googla osv men hittar inga vettiga svar. Innehållen i dessa är:

Systemutvecklare:

Agil systemutveckling
Användarbeteende och interaktion
Avancerad systemutveckling med ASP, .NET och MVC
Den digitala revolutionen
Examensarbete
LIA 1 Arbetsroll och projekt
LIA 2 Grundläggande systemutveckling
LIA 3 Avancerad systemutveckling
Systemarkitektur och modulär design
Systemkommunikation
Webbutveckling

Mjukvaruutvecklare:

Utveckling med C#
Agil systemutveckling i team
Objektorienterad programmering
Databasutveckling och databasadministration
Avancerad .NET
Systemtestning backend
Utveckling av Windowsapplikationer
Utveckling av webbapplikationer
Front end utveckling för backendutvecklare
LIA 1 Grundläggande mjukvaruutveckling
LIA 2 Avancerad mjukvaruutveckling
Examensarbete

Permalänk
Vila i frid

Välj det som verkar roligast.

Rent generellt anses systemutvecklare "finare" med högre löner. "Tänk stort".
Mjukvaruutvecklare utbildas det tjogvis på dussinet i Indien. "Tänk smått".

Permalänk
Medlem

Tvek om det är någon större skillnad mer än olika namn på utbildningarna Kanske att systemutvecklare sköter systemet i helhet (ser lite så ut på utbildningens innehåll)? D.v.s kan vara lite allt möjligt inom utvecklingen. Det som kan blandas ihop med systemutvecklare är väl systemvetare som då har lite större ansvar och kan vara delaktiga i projektets utveckling, medan utvecklare mer är den som just utvecklar produkten.

Jag skulle då inte se någon skillnad på mjukvaruutvecklare och systemutvecklare mer än att det sistnämnda låter lite mer "fancy"

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

I grunden är det är olika synonymer på samma jobb. Sen handlar det om vilken arbetsplats du hamnar på. Jag har titeln systemutvecklare och jag sitter med .NET, databaser och Azure, nästintill noll frontendutveckling.

Men sen kan du vara systemutvecklare och sitta med t.ex. Angular också.

Permalänk

Jag tycker systemutvecklarprofilen låter som en flummigare beskrivning av mjukvaruutvecklarprofilen, jag tror inte det spelar någon som helst roll vad du läser av dem jobbmässigt om jag ska vara ärlig.

Permalänk
Medlem

flummiga kursnamn som inte är direkt tydliga i vad som faktsikt lärs ut. Verkar ju dock spontant vara mer programmering i mjukvaruutvecklings programmet även om det är mer backend.

Undrar om systemutvecklarprogrammet är mer riktat åt projektledning eller något sånt med tanke på jag endast ser två kurser som av namnen verkar vara fokuserade på programmering? Utan någon närmare kännedom tycker jag inte att det programmet ser bra ut om målet är att jobba som utvecklare/programmerare.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

Tack för svar allihopa, det lutar åt att jag väljer Systemutvecklare, vet inte riktigt vad jag har att vänta mig men var den utbildningen jag sökte först och som jag verkligen ville göra så tänker att jag går på magkänslan här bara.