Permalänk
Medlem

Projektor + retrokonsoler? Hur?

Jag tänkte köpa en Benq TK800M:
(https://www.visunext.se/sv/benq-tk800m.html?gclid=Cj0KCQjw6PD...)

Vad är bästa viset att koppla en bunt konsoler?
Jag har nes, snes, playstation 1, 2 och snart 5, sega, N64.

Plan:
- HDMI 1 till PC
- HDMI 2 - HDMI till AV/RCA signalomvandlare - konsol

Är detta optimalt för en 4K-projektor som Benq TK800M? Finns det någon hyfsat billig låda med MÅNGA HDMI till AV/RCA signalomvandlare?

Visa signatur

Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB - CM hyper 212 evo
970 EVO 500 Gb + Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB
MSI RTX 4080 SUPRIM X - Gigabyte M28u, Benq TK800M
Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Gigabyte Z390 AORUS ELITE, EVGA BQ 850W, Övrigt: MX keys, Razer Viper Pro v2, Samsung S22 plus, Meta Quest 2&3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larri:

Jag tänkte köpa en Benq TK800M:
(https://www.visunext.se/sv/benq-tk800m.html?gclid=Cj0KCQjw6PD...)

Vad är bästa viset att koppla en bunt konsoler?
Jag har nes, snes, playstation 1, 2 och snart 5, sega, N64.

Plan:
- HDMI 1 till PC
- HDMI 2 - HDMI till AV/RCA signalomvandlare - konsol

Är detta optimalt för en 4K-projektor som Benq TK800M? Finns det någon hyfsat billig låda med MÅNGA HDMI till AV/RCA signalomvandlare?

Nu blir jag offtopic men du bör kanske vända dig till en annan mer känd butik Visunext har varit igång i flera år och bara dragit in 11 159kr.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Larri:

Jag tänkte köpa en Benq TK800M:
(https://www.visunext.se/sv/benq-tk800m.html?gclid=Cj0KCQjw6PD...)

Vad är bästa viset att koppla en bunt konsoler?
Jag har nes, snes, playstation 1, 2 och snart 5, sega, N64.

Plan:
- HDMI 1 till PC
- HDMI 2 - HDMI till AV/RCA signalomvandlare - konsol

Är detta optimalt för en 4K-projektor som Benq TK800M? Finns det någon hyfsat billig låda med MÅNGA HDMI till AV/RCA signalomvandlare?

Inte optimal då den bara har rgb och inte komposit eller komponent in men den stödjer ju gamla tv upplösningar >
480i, 480p, 576i, 567p, 720p, 1080i, 1080p, 2160p

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@crew seven: Jajo, jag tog bara första länken som dök upp för att visa specs. Jag köper aldrig något från butiker utan ett bra och långvarigt betyg på trustpilot

Visa signatur

Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB - CM hyper 212 evo
970 EVO 500 Gb + Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB
MSI RTX 4080 SUPRIM X - Gigabyte M28u, Benq TK800M
Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Gigabyte Z390 AORUS ELITE, EVGA BQ 850W, Övrigt: MX keys, Razer Viper Pro v2, Samsung S22 plus, Meta Quest 2&3

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: vad är ditt råd som skulle vara mer optimalt?

Visa signatur

Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB - CM hyper 212 evo
970 EVO 500 Gb + Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB
MSI RTX 4080 SUPRIM X - Gigabyte M28u, Benq TK800M
Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Gigabyte Z390 AORUS ELITE, EVGA BQ 850W, Övrigt: MX keys, Razer Viper Pro v2, Samsung S22 plus, Meta Quest 2&3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Larri:

@mrqaffe: vad är ditt råd som skulle vara mer optimalt?

Optimalt är att skaffa en CRT projektor, tex nån Barco lär ge bäst bild från en retrokonsol eftersom det var värstingen på "retrotiden"
Huruvida du tycker den är mest praktisk är en annan sak för de är stora och kräver lite injustering men de hår att hitta för skapliga pengar så det handlar mycket om du vill bygga ett helt retrosytem eller bara ha retrokonsol.
Ska du ha nått modernare så är det bra om den har rgb, komposit och komponentingäng och så finns det ju en del videoprocessorer som gör om signalerna tex till hdmi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Ah, okej. Du tänker så. Jag är inte intresserad av att ha den absolut bästa projektorn för retrokonsoler specifikt, utan att ha en bra projektor inom prisklassen 12K, som jag sen kopplar retrospelen till Benq TK800M valde jag för att den helt enkelt har låg input lag, hög ljusstyrka och så för priset och vinner oftast tävlingar/recenssioner i sin prisklass.

Medför egentligen HDMI till AV/RCA signalomvandlare några påtagliga problem?

(https://estore.nu/sv/adaptrar-och-signalomvandlare/531-av-til...)

Visa signatur

Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB - CM hyper 212 evo
970 EVO 500 Gb + Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB
MSI RTX 4080 SUPRIM X - Gigabyte M28u, Benq TK800M
Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Gigabyte Z390 AORUS ELITE, EVGA BQ 850W, Övrigt: MX keys, Razer Viper Pro v2, Samsung S22 plus, Meta Quest 2&3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larri:

Är detta optimalt för en 4K-projektor som Benq TK800M? Finns det någon hyfsat billig låda med MÅNGA HDMI till AV/RCA signalomvandlare?

Nej, eg. bara Framemeister eller OSSC. Du vill mata ut RGB från konsollerna om möjligt och sen omvandla till HDMI, alt. vore kanske komponent från konsollen och omvandla det.

Vill du bara ha ut nånting så kan ju en sånhär funka: (obs! exempel, okänt om den är duglig)
https://www.amazon.com/Multi-Functional-Converter-Component-C...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Bildexpert

Jag ska ge dig korta, enkla svar för att göra det enkelt att orientera sig lite.

1. Generiska A/V->HDMI eller SCART->HDMI boxar från Kina är nästan uteslutande skräp, ffa för retrospel.

2. För bästa möjliga bild vill du använda RGB istället för komposit. Det går dock inte på Nes och Nintendo 64 utan modifikation, men samtliga konsoler av Sega har stöd för det samt alla Playstations. Att anpassa en retrosetup idag utefter komposit, när det finns bättre alternativ, är helt enkelt ingen bra idé.

3. De i dagsläget mest tillgängliga linjedubblarna med AD-omvandling är OSSC samt Retrotink. De är specifikt avsedda för retrospel. Kom ihåg dock att OSSC saknar ingång för komposit och S-video, medan Retrotink saknar ingång för RGB (dock klarar den YPbPr).

4. Om du känner för att lägga ner lite tid på ämnet, vilket jag absolut rekommenderar dig att göra, så är My Life In Gamin en vital källa för allomfattande info. Deras Master classes är utmärkt för att komma igång och få en överblick. I ditt fall är det specifikt den nedan länkade serien jag skulle rekommendera.

https://www.youtube.com/playlist?list=PLTNBVisVMbSRW6GIFybpOJ...

5. Av min erfarenhet är manuella Bandridge-switchar de smidigaste med minsta möjliga bildförsämring.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Larri:

Medför egentligen HDMI till AV/RCA signalomvandlare några påtagliga problem?

Ja enorma i ditt fall eftersom det är åt andra hållet du behöver omvandla
Det finns olika bra signalomvandlare, de billigaste brukar innebära dålig bild men de bästa kan ge tämligen bra bild, en bra signalomvandlare kostar en del och det som ger bäst bild sägs vara att skala upp den analogt och digitalisera den efter det.
Det finns också diverse projekt för att bygga om konsoler så de får hdmi utgång.
Och så finns det ju även fpga hårdvaruemulatorer som gör att man får retohårdvaran med lite modernare funktioner om man vill det.
Och sdå mjukvaruemulator typ retropie.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

När jag köpte en TV utan andra ingångar än HDMI så köpte jag en begagnad hembioförstärkare som fixade uppskalning/konvertering från komponent och komposit till HDMI 1080p. Den ger kanske inte alltid den bästa bilden men det duger gott för det jag använder den till i alla fall. Se bara till att den klarar av att konvertera, en del har komponentingångar och HDMI men kräver att man kopplar teven till en komponentutgång (och HDMI förstås) för att man ska kunna se bilden.

Permalänk
Medlem

Vad är det du ska ha egentligen?
Är det 1, HDMI>AV/RCA heller är det 2, AV/RCA>HDMI?
Det är en enormt stor skillnad den första så kan i stort sett vad som helst billigt skit användas men är det nr2 så finns det väldigt lite och kommer kosta en del för att funka bra.

Nr 1 så fungerar det mesta som sagt då det är en enkel operation att gå från digitalt till analogt utan några direkta problem.
Nr2 så finns det en hel del problem och dom största är dessa.
1, Bildkvaliten!
Det är oerhört vanligt att upskalare tolkar 240p som 480i vilket gör att man får en extremt dålig bild, och det handlar om så dåligt att vem som helst som har sett super mario i 5sek för 20år sedan kan se att det är en skitbild man får ut.

2, Lagg/Inputlagg!
Samma sak som över det är oerhört vanligt (till o med mer vanligt) att upskalare tillför lagg, inte nog med det utan det handlar även i stort sett alltid om lagg som varierar.

Dom två övre är inga problem alls om upskalaren används till det dom är tillverkade för, dvs titta på film/tv då vhs/dvd/osv inte använder sig av 240p utan 480i.
Och om du skulle ha 2sek lagg så gör ju det inte heller direkt mycket förutom att som värst vara lite små irriterande när man startar/stoppar/spolar/hoppar i filmen.

Lagg kan man dock vänja sig vid i 60hz så handlar det om 16ms det tar för en bildruta att visas/ändras.
En hel del kan upptäcka 2-3 rutors lagg över 5-6 så märker dom flesta lagget men det är dock långtifrån säkert att dom vet VARFÖR det känns fel.
Sen säg att vi har konstant 3 rutors lagg så går det att vänja sig vid tex man hoppar tidigare än man gjort tidigare i mario, det tar dock ett tag (troligen timmar för att vänja sig till 100%) att vänja sig och ju mer lagg det är desto längre tid tar det att vänja sig och man kanske inte vänjer sig till 100% heller.

Lägg sen till variabel lagg som kan hoppa mellan 1 bildruta till 7-8 bildrutors lagg (vilket är långt ifrån överdrivet med dessa upskalare) på nån enstaka sekund.
Kan man vänja sig med detta?
Och tänk då på att lagget inte kommer vara samma på samma ställe i spelet utan det kan vara allt ifrån 1-8 rutors lagg just vid dom där 16ms när man landar i flaggstången och får 5000 poäng.

Det är för just detta som OSSC/Retrothink/Framemeister togs fram dom kommer alltid att fungera bättre men kostar även mer.
Och som Snajk sa en reciver för att "omvandla" analogt till tex hdmi fungerar även dom lika dåligt.

Bob från RetroRGB har sagt ett par gånger i sina youtube videos att han har sett folk prova på tex NES/SNES med dessa upskalare/(LCDtv med mycket lagg) och en del säger nåt känns fel andra har sagt ehh det var inte så kul som jag minns.
Som han sen har visat/spelat med en korrekt setup som ej har lagg och alla har direkt märkt av skillnaden och ändrat sig till det var lika kul som jag minns.

Annat exempel var en tjej kompis till honom som hade hittat ett gammalt NES på marknad i stort sett gratis och hade spelat några timmar på en rätt dålig LCDtv.
När hon besökte Bob och dom spelade lite NES så var hon rätt tyst i ett bra tag och såg ut som hon satt o fundera på nåt och till slut kom frågan varför hoppar mario så mycket snabbare på din tv än på min tv när jag trycker på knappen, och det ser så mycket bättre ut med.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag vill bara tacka er alla för svaren. Väldigt utförligt och gav mig en hel del insikt.

Jag tog mig lite tid för att läsa om respektive styrkor och brister i diverse multilösningar som OSSC och framemeister. Det tycks dock vara ett ganska meckigt projekt att få alla mina konsoler att fungera tillsammans utan en massa pill och pyssel, så jag har valt att köpa en gammal TV och ställa retrospelen i ett rum, medan jag emulerar dom om jag vill köra via projektor

Visa signatur

Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB - CM hyper 212 evo
970 EVO 500 Gb + Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB
MSI RTX 4080 SUPRIM X - Gigabyte M28u, Benq TK800M
Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Gigabyte Z390 AORUS ELITE, EVGA BQ 850W, Övrigt: MX keys, Razer Viper Pro v2, Samsung S22 plus, Meta Quest 2&3