Nvidia uppges avsluta tillverkning av Geforce RTX 2000-serien

Permalänk
Medlem

Hänger verkligen på vilka fantasipriser dom kommer på den här generationen, men att gå ifrån 1080Ti till 3070 borde väl ändå vara en hyffsad uppdatering och hålla det mesta spelbart på 1440 utan rtx?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Om det bara finns 3000-kort att köpa vid lanseringen så blir det ju rätt uppenbart att kunna hålla högre prisnivå för då det bara går att välja det eller vara utan om man inte vill köra på begagnat vilket troligen då kommer gå upp i pris när 2000-korttillverkningen läggs ned.

Låg tillgång på alternativa grafikkort + hög efterfrågan på bra grafikkort = högre priser kan tas på de faktiska tillgängliga modellerna

Tror NVIDIA att vi på Sweclockers lever i Idiocracy?

Om det var den mest relevanta faktorn så skulle det motsatta också gälla, men det fanns massor av gamla grafikkort vid lanseringen av 2000-serien, som bara gav en beskedlig ökning i prestanda, och ändå såg vi en historisk prisökning.

Vi såg istället att försäljarna fokuserade rätt hårt på att bli av med alla sina kort i den föregående serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det är tråkigt att Ampere bara för 30% bättre råprestanda. Jag hade hoppats på nära 50% men jag hade fel. Blev t om ifrågasatt om just den saken och de hade rätt.

30% är minimum, 50% är max. Tror ca 40% är att vänta, vilket är endast lite bättre än Turing. Jag ser desto mer framemot RDNA2 som det ser ut som nu.

Permalänk
Medlem

I Röda Oktober säger Kapten Ramius "When he reached the New World, Cortez burned his ships. As a result his men were well motivated.". Om konsumenter vill spela Cyberpunk med nya Nvidia-grafikkort från butik är deras enda val att köpa Ampere-kort. Effektivt sätt att undvika cannibalization men kanske inte det mest konsument-vänliga valet om det visar sig att 30xx-korten är mindre prisvärda än 20-serien.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Ända stället du hittar Nvidia och cheep på samma ställe i framtiden är på en amerikansk fårfarm med en fårfaramre som är datornörd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ända stället du hittar Nvidia och cheep på samma ställe i framtiden är på en amerikansk fårfarm med en fårfaramre som är datornörd.

Sheep != cheap...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cyklonen:

Sheep != cheap...

Bä för det men lammkött är gott https://akatorp.se/prislista-kott-och-chark/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Sheep != cheap...

Tack för rättelsen. Finner dock inte att jag orkar rätta mig själv.
Bra att du klargjorde det hela om någon mot förmodan inte förstod.
Skål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

I Röda Oktober säger Kapten Ramius "When he reached the New World, Cortez burned his ships. As a result his men were well motivated.". Om konsumenter vill spela Cyberpunk med nya Nvidia-grafikkort från butik är deras enda val att köpa Ampere-kort. Effektivt sätt att undvika cannibalization men kanske inte det mest konsument-vänliga valet om det visar sig att 30xx-korten är mindre prisvärda än 20-serien.

Tyvärr kan de göra såhär när de nästan har monopol på marknaden. Deras största bekymmer är att maximera sin vinst och anpassa utbudet efter sina behov utan att någon konkurrent flåsar dem i nacken och tvingar dem till att prestera genom att tillverka prisvärda produkter och hålla tillgången uppe. De behöver tyvärr inte bry sig om vad konkurrenterna (AMD) gör.

Permalänk
Medlem

Detta är väl fullt naturligt, och något nästan alla tillverkare försöker att göra. Stora lager av last gen är dåligt för flera parter i kedjan då man måste börja rea ut korten. Det underminerar även lanseringen för de nya korten om de gamla korten har sålts kraftigt rabatterade så att prestanda/kr ser dåligt ut.

AMD har hamnat i denna sits några gånger, 290 tänker jag spontant på. Dom såldes under vissa tillfällen väldigt rabbaterade att det underminerade 300-serien, 390 gjorde samma sak mot 480.

Intel brukar väl vara väldigt bra på detta, deras cpuer sjunker inte speciellt mycket i pris under sin livstid, och brukar inte vara kraftigt rabbaterade inför nya släpp.

Det är dock tråkigt för oss konsumenter, i det tidiga 2000-talet så rasade produkter i pris. Det hade iof mycket å göra med att tekniken gick så fort fram också så att när konkurrenten kontrade så var det bara att halvera priset.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Naturligtvis vill de inte ha kvar stora lager av 2000 serien då de kan konkurrens med 3000 serien.

Skrivet av Näbbdjuret:

Blir intressant att se vilken prisnivå det blir på den som är först ut, vilket jag gissar blir Nvidia. Sen kommer big Navi samt PS5/XSX. Om Nvidia ligger för högt i pris, så väntar säkert många på AMD's prissättning. Blir även det för dyrt så kan det bli konsol eller inget alls.

Jag tror inte alls särskilt många datorspelare e beredda att gå över till konsol.
Själv tackade ja för mig o uppgraderade inte.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Hmm ok, hur långt tror ni att det är kvar till lansering? 3-4 månader?

Kan det bli så att nya korten kommer att hålla relativt "ok" priser iom att nya konsoller släpps i år?
Sitter väll AMD kort i både Microsofts & Playstation konsollerna?

Jag skulle kunna tänka mig att köpa en konsoll istället för nytt graffe, ifall det gick att få till 3440x1440 res så att jag skulle kunna köra konsollen mot min ultrawide istället för TVn.

Sen vänta på nästa generationens grafikkort efter 3000 serien.

Blir nog svårt att motivera en uppgradering för de som sitter på 2000 serien idag? vilka spel skulle motivera den uppgraderingen igentligen?

Själv sitter jag på ett 1080 och kommer uppgradera ifall det är normala priser på 3000 serien, känner redan här att jag inte behöver göra uppgraderingen igentligen, och då spelar jag ändå på 3440x1440.

Håller fullständigt med. Vill tillägga att jag helst köper den konsolen som hanterar 3440x1440. Men PS5 som jag suktar efter, kanske inte kör den vägen alls. Xbox kör nog den vägen, dom har år av olika upplösningar bakom sig, iom pc bakgrunden ifrån Microsoft.

Permalänk
Skrivet av hg:

Vad innebär en generation då?

RDNA1 är väl mer eller mindre likvärdig med Turing på prestanda/watt. Sen att AMD inte släppte något toppkort med RDNA1 är ju en annan sak, RX5700 är ju mellanklass/highend sett till både kretsyta och pris.
AMD kunde väl ha gjort en dubbelt så stor krets på RDNA1 och hållt till nånstans runt 2080Super/2080TI i prestanda men jag gissar på att det inte var lönsamt med en så stor krets på relativt dyra 7nm för ett år sedan.

Om man räknar "ray tracing support" som beskrivande för en generation så kan man väl kanske säga att AMD är en generation bakom?

Men AMD har ju ett förstrång med att tillverka sina kort på 7nm vilket inte Nvidia har som kör på 12nm. Hade Nvidia haft Turing på 7nm kan jag garantera att de legat långt framför i prestandaväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Men AMD har ju ett förstrång med att tillverka sina kort på 7nm vilket inte Nvidia har som kör på 12nm. Hade Nvidia haft Turing på 7nm kan jag garantera att de legat långt framför i prestandaväg.

Fast det är ju ganska orelevant. Hade Intel tillverkat 10xxx serien på TSMC 7nm hade de troligtvis också haft bättre prestanda än de har nu.
Hypotetiska scenarier kan ju vara kul att fundera på men man måste ju ändå jämföra det som faktiskt existerar.

Permalänk
Skrivet av hg:

Fast det är ju ganska orelevant. Hade Intel tillverkat 10xxx serien på TSMC 7nm hade de troligtvis också haft bättre prestanda än de har nu.
Hypotetiska scenarier kan ju vara kul att fundera på men man måste ju ändå jämföra det som faktiskt existerar.

Visst om man tänker så. Men nu tänker jag att AMD har tillverkarteknisk försprång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Visst om man tänker så. Men nu tänker jag att AMD har tillverkarteknisk försprång.

Jo fast då jämför du något som inte finns (Turing 7nm) mot något som finns (RDNA1 7nm).

Det blir flera praktiska problem med att tänka så, först och främst för att Nvidia helt enkelt inte bara kan "välja" att använda TSMC 7nm bara sådär, verkar ju som att de inte ens gör det med nästa generation Ampere. Pris och kapacitet som förhindrar.

AMD visste ju dock om att de hade tillgång till TSMC 7nm och kapacitet på den till RDNA1, så det var inte nödvändigt för dem att krama ur det sista gällande effektivitet till den första generationen. Allt sånt tar tid och resurser så bättre att släppa en krets som kan konkurrera medan man slipar på nästa förbättrade krets.

Ifall Nvidia för några år sedan hade valt att bygga Turing på TSMC 7nm så hade de nog fått skala tillbaka storleken på Turing en hel del (dvs potentiellt lägre prestanda än nuvarande Turing), alternativt senarelägga lanseringen med typ ett år eller så skulle kretsarna ha blivit extremt dyra.

Permalänk
Avstängd

Miljömässigt är det bättre att Nvidia gör detta: att inte gamla, mer strömslukande, grafikkort fortsätter tillverkas.
Men jag misstänker att det kan höja priserna, "tillgång och efterfrågan" (lite tillgång till nyare grafikkort, mkt pga Wuhan-viruset) har höjt grafikkortspriser hutlöst mkt det senaste året!
Bra att det kommer MKT konkurrens i år (för lägre priser), för Nvidia, AMD och Intel kommer alla att släppa nya grafikkort i år har jag läst!