Hjälp med att löda 2st humbuckers till volym, ton och switch i gitarr

Permalänk
Medlem

Hjälp med att löda 2st humbuckers till volym, ton och switch i gitarr

Har en tråd över reddit, men utan svar efter ganska länge vänder jag mig hit.
https://www.reddit.com/r/Guitar/comments/hkg77m/questionhow_t...

Kan inte hitta hur kablarna ska dras/lödas på Ibanez hemsida. De flesta andra modellerna har ett schema, men inte min och mina pickups. Använder aldrig varken switch eller tonratten i vanliga fall så enklast möjliga bara för att få volymen på plats är det jag behöver om ingen orkar visa/beskriva helheten.

Permalänk
Medlem

Tråden på Reddit verkar vara borttagen. Vilken modell på gitarr är det? Mickuppsättning? Ibanez originalswitch eller DiMarzio? Behöver information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Tråden på Reddit verkar vara borttagen. Vilken modell på gitarr är det? Mickuppsättning? Ibanez originalswitch eller DiMarzio? Behöver information.

What? Nej den ska vara kvar. Tittar på den genom samma länk som ovan nu.

Ibanez RG321MH med en INF3 och INF4 pickup, tror det är originalswitch (5-vägs).

EDIT: Nej du har rätt den har visst blivit borttagen.

Här är lite bilder på kablaget:
https://1drv.ms/f/s!AhCYcEnx6dnbgasyR7UjUw-AGbJaXw

Switchen är en cor-tek 2502N.

Permalänk
Medlem

Det ska vara i stort sätt likadant på alla ibanezer med den switchen. Blir annorlunda på de dyrare varianterna då det ofta kan sitta en Dimarzio superswitch i som möjliggör lite andra kopplingar.

Denna är jag hyfsat säker på är exakt som din.

Permalänk
Medlem

@Fetskaft: Att löda till skölden av potentiometern är samma sak som att löda till jordpiggen (lug på engelska vet ej vad det heter på svenska)? Har det nästan på plats, men nu är min lödspets skitdålig på att få mitt lod att smälta. Helt ny lödstation med upp till iaf 450 grader reglerbart om 1 grad i taget. Blyfritt tenn, vilket är det enda en kan köpa numera? Tar evigheter att smälta det som precis i början gick relativt omedelbart. Tips?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kitanii:

@Fetskaft: Att löda till skölden av potentiometern är samma sak som att löda till jordpiggen (lug på engelska vet ej vad det heter på svenska)? Har det nästan på plats, men nu är min lödspets skitdålig på att få mitt lod att smälta. Helt ny lödstation med upp till iaf 450 grader reglerbart om 1 grad i taget. Blyfritt tenn, vilket är det enda en kan köpa numera? Tar evigheter att smälta det som precis i början gick relativt omedelbart. Tips?

Ska du löda på en plåt typ potten kan du behöva mycket effekt och större spets och separat flussmedel och inte bara det som finns i lödtennet.
Man kanske ska löda på potten för att den ska fungera som skärm vilket kanske inte funkar bra om man löder på en annan plats även om delarna är elektrisk hopkopplade.
jag vet inget om hur kretsen i sig är tänkt att fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kitanii:

@Fetskaft: Att löda till skölden av potentiometern är samma sak som att löda till jordpiggen (lug på engelska vet ej vad det heter på svenska)? Har det nästan på plats, men nu är min lödspets skitdålig på att få mitt lod att smälta. Helt ny lödstation med upp till iaf 450 grader reglerbart om 1 grad i taget. Blyfritt tenn, vilket är det enda en kan köpa numera? Tar evigheter att smälta det som precis i början gick relativt omedelbart. Tips?

Om du menar på volympotten så är det sak samma att löda på stiftet som på plåten. På ritningen ser du att det går en kabel mellan stift och plåt och sedan sitter fyra kablar på plåten. Lite lättare så eftersom det blir ganska tight med 4 kablar in på ett stift. Plåten sväljer en hel del värme så tar ett tag att värma upp tillräckligt för att löda, men om du förlöder, eller vad man ska kalla det, så går det lättare. Du får smälta tenn på både pott och kablar innan du fäster dem tillsammans och sedan hålla allt på plats och värma upp tills de smälter ihop.

Finns ganska mycket om lödning på tuben. Kolla denna för lite idéer. https://www.youtube.com/watch?v=lO6-XJf4b1E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Om du menar på volympotten så är det sak samma att löda på stiftet som på plåten. På ritningen ser du att det går en kabel mellan stift och plåt och sedan sitter fyra kablar på plåten. Lite lättare så eftersom det blir ganska tight med 4 kablar in på ett stift. Plåten sväljer en hel del värme så tar ett tag att värma upp tillräckligt för att löda, men om du förlöder, eller vad man ska kalla det, så går det lättare. Du får smälta tenn på både pott och kablar innan du fäster dem tillsammans och sedan hålla allt på plats och värma upp tills de smälter ihop.

Finns ganska mycket om lödning på tuben. Kolla denna för lite idéer. https://www.youtube.com/watch?v=lO6-XJf4b1E

Det var precis det jag menade och trodde. Tackar för hjälpen! Det är bara några jordkablar som ska lödas mot potten kvar, men det är bra svårt utan extra flussmedel.

Permalänk
Medlem

@Fetskaft
När det gäller den röda och blå kabeln från pickuperna med en sköldad tråd eller vad en säger;
Kan en löda ihop dessa och sedan mot jord? Eller måste de vara separerade när de löds fast mot jord?