Mythbusters-profilen Grant Imahara har gått ur tiden

Permalänk
Medlem

Jag finner inga ord... vem som helst gan gå runt med ett halvtrasigt blodkärl och bara slockna när som helst efter att det brister. Det är dock inte ett smärtsamt sätt att försvinna på.

Oj vad värden är orättvis ibland

Permalänk
Medlem

Tråkigt som fan. RIP

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Hedersmedlem

Jag var inte ens 10 när Mythbusters drog igång, de fanns med under hela min barndom och jag kan fortfarande titta på gamla repriser ibland. Hur tråkigt som helst.

Permalänk
Medlem

Så otroligt tråkigt att läsa detta. RIP Grant. Alla glädje timmar man haft framför TV:n och andra skärmar med Mythbusters.

Permalänk
Medlem

Tråkigt tråkigt att läsa.

RIP Grant <3

Visa signatur

Enthoo Evolv Mini Tower, AMD Ryzen 5 2600X, GIGABYTE GeForce RTX 2060 GAMING OC 6, Corsair RGB PRO 16 GB DDR4 @3200MHz, Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI, Corsair RM650x.

Asus ROG Swift PG279Q 2560x1440 @ 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Damn så ung, tragiskt! Han var en stor anledning till att jag följde mythbusters såpass länge. Lite av en idol för mig när jag var yngre.

Han hade ju drömjobbet för vilken nörd som helst. Få leka med massor med nördiga saker och få betalt för det, vilken dröm. Att han dessutom var fantastiskt smart, rolig och en bra ingenjör gjorde inte idolvärdet mindre.

RIP

Synd, han var bra.
Fast jag tittade mest för att få se på Kari.
Faroritep måste nog vara nån av ducktape episoderna.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkie:

Synd, han var bra.
Fast jag tittade mest för att få se på Kari.
Faroritep måste nog vara nån av ducktape episoderna.

Sorry men det heter ’duct-tape’ alltså tejp för ventilationstrummor (ducts). Det har ingenting med ankor att göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Sorry men det heter ’duct-tape’ alltså tejp för ventilationstrummor (ducts). Det har ingenting med ankor att göra

haha ja, bara stavfel i farten.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem

Det var verkligen ledsamt att höra.
R.I.P

Permalänk
Medlem

"HELP! something just touched me!"

RIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Sorry men det heter ’duct-tape’ alltså tejp för ventilationstrummor (ducts). Det har ingenting med ankor att göra

Faktum är att "duck tape" är både det ursprungliga namnet och varumärket. "Duct" verkar ha bildats genom felhörning av "duck", kombinerat med sammanhanget och användningsområdet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tragedin skall ha orsakats av artärbråck i hjärnan vilket tyvärr kan vara genetiskt ärvt. För övrigt såg han ut att ha en helt OK fysisk hälsa.

Såg på Twitter vad en kompis till honom skrev. Grant hade dygnet innan skrivit att han inte kunde ses pga migrän. Troligtvis var det väl början på blödningen...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Tack för allt <3 Vila i frid.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Fyfan vad trist. Älskade att se honom på Mystbusters. Vila i frid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Faktum är att "duck tape" är både det ursprungliga namnet och varumärket. "Duct" verkar ha bildats genom felhörning av "duck", kombinerat med sammanhanget och användningsområdet.

Jag hade fått höra precis tvärt om, men Wikipedia stödjer din version mer än min!

Man lär sig något nytt varje dag

Edit: verkar som att båda och ingen har fel...
https://www.mentalfloss.com/article/52151/it-duck-tape-or-duc...

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkigt, R.I.P.

Det enda "goda" ur detta är att jag fick reda på att han,Kari och Tory gjort en serie på Netflix: White Rabbit Project. Det är liknande stuk och kommer att ses i dagarna.

Länk till Wikipedia White Rabbit Project

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk

Fick en chock när jag såg det på Twitter! RIP Grant. :'(

Skrivet av medbor:

Jag hade fått höra precis tvärt om, men Wikipedia stödjer din version mer än min!

Man lär sig något nytt varje dag

Edit: verkar som att båda och ingen har fel...
https://www.mentalfloss.com/article/52151/it-duck-tape-or-duc...

Jag läser Wikipedia så här:

  1. Ursprungliga betydelsen för duck tape är "tygremsa". Kring år 1900 användes de som ... tygremsor. De limmades på persienner, syddes in i skor eller för dekoration. Här har "duck" betydelsen duk. Alltså inte en tejp, inte rivbar, inte vattenresistent.

  2. Under andra världskriget togs en matt, armégrön tejp med glesare väv fram, som var vattenresistent, rivbar och lätt att ta av. Det primära syftet var försegling av ammunitionspaket, och snart till annat som stövlar, metallobjekt osv. Dock ej ventilationsrör.

  3. På 50-talet köptes rättigheterna till denna tejp upp, och man gjorde en värmeresistent, silverfärgad tejp. Denna tejp kunde användas för ventilationsrör (ducts).

  4. 1975 skapades produktnamnet "Duck Tape" för en vidareutvecklad version av samma tejp "för att folk brukar säga duck tape istället för duct tape".

Så för de flesta engelskspråkiga låter det nog inte rätt med Duck Tape, för man menar sällan vare sig tygremsorna utan lim eller den specifika produkten från 1970-talet.

Här i Sverige har vi ju inte problemet med de nära orden. Silvertejp betyder duct tape i allmänhet med allsköns syften, och inte all silvertejp kan användas till värmerör idag för att de inte har lika bra värmeegenskaper. En del är bara silverfärgad vävtejp.

Jag tror att en sån här detaljerad diskussion är precis i Grants tycke och han hade nog älskat att granska myten om deras mest använda material. Han hade nog kunnat räkna upp ett antal vävtejper och deras egenskaper också.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Fick en chock när jag såg det på Twitter! RIP Grant. :'(

Jag läser Wikipedia så här:

  1. Ursprungliga betydelsen för duck tape är "tygremsa". Kring år 1900 använde de som ... tygremsor. De limmades på persienner, syddes in i skor eller för dekoration. Här har "duck" betydelsen duk. Alltså inte en tejp, inte rivbar, inte vattenresistent.

  2. Under andra världskriget togs en matt, armégrön tejp med glesare väv fram, som var vattenresistent, rivbar och lätt att ta av. Det primära syftet var försegling av ammunitionspaket, och snart till annat som stövlar, metallobjekt osv. Dock ej ventilationsrör.

  3. På 50-talet köptes rättigheterna till denna tejp upp, och man gjorde en värmeresistent, silverfärgad tejp. Denna tejp kunde användas för ventilationsrör (ducts).

  4. 1975 skapades produktnamnet "Duck Tape" för en vidareutvecklad version av samma tejp "för att folk brukar säga Duck Tape istället för Duct tape".

Så för de flesta engelskspråkiga låter det nog inte rätt med Duck Tape för att man menar vare sig tygremsorna utan lim eller den specifika produkten från 1970-talet.

Här i Sverige har vi ju inte problemet med de nära orden. Silvertejp betyder duck tape i allmänhet med allsköns syften, och inte all silvertejp kan användas till värmerör idag för att de inte har lika bra värmeegenskaper. En del är bara silverfärgad vävtejp.

Jag tror att en sån här detaljerad diskussion är precis i Grants tycke och han hade nog älskat att granska myten om deras mest använda material. Han hade nog kunnat räkna upp ett antal vävtejper och deras egenskaper också.

Läste också att ’gaffer’-tape (vilket jag antar ska översättas som gaffa) är speciellt framtagen för att inte lämna rester, medan de flesta jag umgås med brukar kalla all vävtejp för gaffa, oavsett färg... däribland alltså helt vanlig och ospecifierad silvertejp

Permalänk
Medlem

@loevet Vill bara säga att jag gillar dina ibland lite udda nyheter som du kommer med.
Det är ofta nyheter som jag av någon anledning finner
Intressanta och som jag aldrig själv skulle hittat förens flera år senare.
Just denna nyheten kanske inte har så roligt innehåll i sig.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Triton242: tack och bock för de peppande orden! Ja just den här nyheten skulle jag ju gärna slippa skriva, mycket tråkigt Kul att höra att de mer udda gräven uppskattas, i regel uppstår de genom att jag kommer på mig själv med att vara intresserad och/eller fascinerad av något, och om en nörd är det kan andra också vara det

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Hjälpsam

Tråkigt.
Vila i frid, Grant Imahara.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Top Gear säsong 1-22 (2002 - 2015) och MythBusters har varit storfavoriter för mig när det kommer till verklighetsbaserade TV serier med action och underhållning.

Vila i frid Mr Imahara. Du och dina MythBusters kollegor har bjudit på många underhållande och intressanta experiment genom åren.

Permalänk
Inaktiv

Vass och charmig snubbe, blev lite ledsen av att höra detta. :/

Halvt off-topic, men undrar om de samlar ihop data för corona och hjärnblödningar då finns kopplingar till detta. Unga som haft milda/inga symptom och sedan fått en blödning. Nu kan man såklart få hjärnblödning vid 49 av andra orsaker också men ja, det är lite läskigt.

Permalänk
Medlem

Han var min favorit i Mythbustersgänget, helt klart.
Lite förvånad att det skrivs om honom i nästan alla medier, trodde inte han var så känd. Men det är uppmärksamhet han förtjänar. Synd bara att det är i ett sånt här sammangang.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att jag någonsin sett Grant utan ett leende på läpparna. Det känns som att framtiden precis blivit något mörkare utan hans otroligt positiva utstrålning.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk

Attans så ledsamt detta, han verkade ju alltid så glad och trevlig och skämtsam med sina medarbetare, en riktig glädjespridare.

Det är skrämmande det här med hjärnblödningar, jag som har högt blodtryck också, nog för att det heter blodplasma men så högt tryck tror jag inte jag har, det är nog inte joniserad gas som rusar fram genom mitt blod utan bara vanligt vatten.

Vattnet har ju rätt häftiga egenskaper det med, det verkar vara nästan omöjligt att trycka ihop, vilket annat ämne har högre densitet i flytande aggregationstillstånd än i fast?

I alla fall så lär ni nog inte se mig i Guiness rekordbok över den som kunde hålla andan längst medans han stod på händerna.

Visa signatur

Alfred E. Neuman

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

Halvt off-topic, men undrar om de samlar ihop data för corona och hjärnblödningar då finns kopplingar till detta. Unga som haft milda/inga symptom och sedan fått en blödning. Nu kan man såklart få hjärnblödning vid 49 av andra orsaker också men ja, det är lite läskigt.

Nja, proppar som knyts till det har jag hört talas om, men inte blödningar, va?

Tyvärr är det inte så ovanligt med hjärnblödningar bland yngre som man kan tro. Jag vet flera bara i min lilla hemort som dött unga (under 50 åtminstone) av det, och jag har jobbat med två som haft lindrigare hjärnblödningar, som inte ens varit 25 när de drabbades.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Sorry men det heter ’duct-tape’ alltså tejp för ventilationstrummor (ducts). Det har ingenting med ankor att göra

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Känner varken till Mythbusters eller killen själva. Men gud vad tråkigt att avlida så ung han var.
Må han vila i fred.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Gud så tråkigt, jag har vuxit upp med mythbusters och aldrig missat ett avsnitt och kollar fortfarande på det. En tår rullar längst kinden när jag skriver detta. Vila i frid kompis

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro