Inspelningsbar HD till smart TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Chromcasten kopplas in via hdmi till tvn men strömförsörjs via usb.
Om du funderar på att skaffa en Chromecast så är det bra att veta att om man köper Stadia Premiere Edition (1100kr) så får man med en Chromecast Ultra, den kostar annars kring 800 kr löst så om man vill spela via Stadia eller har nytta av handkontrollen tex till en Retropie eller liknade så är det ett bättre paket.https://store.google.com/se/product/stadia

Tack för rättelsen med var man kopplar in Chromecast.
Stadia verkar intressant.
Det får jag kolla upp innan jag köper något.

Tack!

Permalänk
Medlem

Hej!

Vi är ju inte här för att säga precis hur du ska göra, men du har fått flera tips du kan utforska.

Säg att du köper ett TV-kort som ansluter över USB, då skulle du kunna göra så här (jag utgår från informationen du gett tidigare).

Du köper Hauppauge WinTV Solo HD eller Hauppauge WinTV Dual HD.

Du kopplar in TV-kortet till datorn i sovrummet (är det där du har din Surface Pro?) i en USB-port samt kopplar en antennkabel till kortet. Du installerar drivrutiner för TV-kortet i Windows, du installerar WinTV v8/v10 som följer med och spelar in dina program via WinTV.

Du installerar en mediaserver så som Universal Media Server på din dator och delar ut de mappar där ni har inspelningarna.

Du bläddrar fram filerna direkt på TVn, byter du TV kommer din nya TV fortfarande ha DLNA eller ännu bättre Plex eller Kodi.

Vill ni starta inspelningarna från telefon eller surfplatta får ni antingen köra remote desktop/VNC till datorn eller sätta upp t.ex. NextPVR (ersättare för WinTV) så kan ni via webbsida välja när det ska spelas in. Om ni vill kunna styra detta utan att springa till sovrummet d.v.s.

Remote Desktop + WinTV + Universal Media Server är en av de enklare lösningarna att sparka igång om man vill kunna starta inspelning från andra datorer/surfplattor/telefoner. Universal Media Server möjliggör att du kan se på inspelningarna på TVn, på datorn, på telefonen eller på surfplattan. Det går att bygga mer avancerade lösningar som kanske uppfattas mer polerade när väl allt har sparkats igång, men det kräver mycket mer handpåläggning. TV-korten från Hauppauge har även Plex stöd för. Plex + Xiaomi Mi Box S så har ni en lösning som i princip fungerar som en TV-mottagare. Kodi + DVBViewer/NextPVR + Xiaomi Mi Box S är en annan om man gillar att sätta upp programvaror.

DVR/PVR-funktionen i Plex kräver Plex Pass och är inte gratis att använda.

Chromecast för att casta från datorn i ett annat rum blir bakvänt. Kör du DLNA eller en Android TV-box som Xiaomi Mi Box S så kan du köra med fjärrkontroller istället.

Väljer du vägen med TV-kort så rekommenderar jag inte att köpa på dig massor prylar, utan använd de som redan finns. Ska du spendera tusentals kronor på nya prylar kan du lika gärna köpa en TV-mottagare med inspelningsfunktion och hårddisk till dito. Då väljer ni bara på TVn när det ska spelas in, då det handlar om okrypterade kanaler så kan många boxar själv dela ut dessa filer till andra prylar, flytta för backup eller what not.

Du behöver heller inte köpa någon extern hårddisk för att testa om du gillar möjligheten att spela in TV via datorn.

Permalänk
Medlem

Petter K > Jag tänkte spela in i sovrummet, men ta med mig min Surface till vardagsrummet där tvn är.
Jag glömde att skriva det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khentesh:

Petter K > Jag tänkte spela in i sovrummet, men ta med mig min Surface till vardagsrummet där tvn är.
Jag glömde att skriva det.

Skulle det fungera med min eventuella lösning för tv, Tv-kort Chromecast och hårddisk med min Surface som fjärrkontroll om jag har den i vardagsrummet när jag vill spela upp ett program?

Är denna lösningen enklare än att skapa ett nätverk med media server program till datorn?

Och en fråga till, finns det någon sorts förlängning av antennkontakten som går in i comhems uttag, som delar sig i två kontakter så jag kan ha min Surface I vardagsrummet hela tiden?
Vad heter en sådan kontakt i så fall?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Khentesh:

finns det någon sorts förlängning av antennkontakten som går in i comhems uttag, som delar sig i två kontakter

Ja men nej, det finns förgrennigar men kabeln får du koppla på separat, sedan kan du ha f eller iec kontakt, F kontakter är gängade så behöver du en förgrening får du kolla vilken kontakttyp du behöver, några exempel på olika typer >
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/antenner-tillbeh...
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/antenner-tillbeh...
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/antenner-tillbeh...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khentesh:

Skulle det fungera med min eventuella lösning för tv, Tv-kort Chromecast och hårddisk med min Surface som fjärrkontroll om jag har den i vardagsrummet när jag vill spela upp ett program?

Är denna lösningen enklare än att skapa ett nätverk med media server program till datorn?

Och en fråga till, finns det någon sorts förlängning av antennkontakten som går in i comhems uttag, som delar sig i två kontakter så jag kan ha min Surface I vardagsrummet hela tiden?
Vad heter en sådan kontakt i så fall?

Nej jag skulle inte säga att det är enklare. Det går givetvis med tredjepartsapp, men skulle inte filerna lagras på en extern hårddisk? Ska allt vara inkopplat kan du ju ändå inte ta med dig datorn till soffan, och det spelar väl då ingen större roll var datorn är?

Ja det finns T-kontakter.

Jag skulle inte rekommendera Chromecast när en Android TV-box som är kompetent kostar 500 kr, men vill man använda Chromecast så går det att använda ihop med DLNA också! Då väljer du programmet på en app i telefonen/surfplattan och castar den vägen. TVn har redan DLNA så ska man inte använda Chromecast för annat är den ju meningslös.

Stöder TVn verkligen Miracast kan du också använda den funktionen för att dela skärmen. Testa TVns funktioner innan du köper grejer.

Permalänk
Medlem

Mrqaffe >
Denna lösningen tror jag blir bäst:
Antennförstärkare 30 dB 2 utgångar (den nedersta länken du skickade)

Petter K >
Min nya TV saknar en del appar som jag skulle vilja ha tillgång till, och jag tror att Chromecast skulle kunna vara en bra lösning.

Men innan jag köper en massa saker kommer jag definitivt att testa med programmen till tvn och tv kortet.

Skall testa med Miracast idag.

Tusen tack för hjälpen!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Khentesh:

Mrqaffe >
Denna lösningen tror jag blir bäst:
Antennförstärkare 30 dB 2 utgångar (den nedersta länken du skickade)

Petter K >
Min nya TV saknar en del appar som jag skulle vilja ha tillgång till, och jag tror att Chromecast skulle kunna vara en bra lösning.

Men innan jag köper en massa saker kommer jag definitivt att testa med programmen till tvn och tv kortet.

Skall testa med Miracast idag.

Tusen tack för hjälpen!

Kolla först vilka kontakter som används och om du skaffar en förstärkare så tänk på att det inte är bra att förstärka signalen mer än nödvändigt så man bör skruva ner nivån till max det som behövs för att inte förstärka störningar och öka brusnivåer i onödan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Mrqaffe > Hur vet jag vilken kontakt som passar?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Khentesh:

Mrqaffe > Hur vet jag vilken kontakt som passar?

Du får titta vad som används eftersom båda kontakttyperna är ganska vanliga och ibland använder man båda 2 på olika ställen i samma system. Det går alltså inte att säga nått säkert om vad som används, har man bredband via kabel tv eller parabol brukar man bara använda f åtminstone där signalen kommer in i huset.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Delar upp svaren.

Skrivet av Khentesh:

Mrqaffe >
Denna lösningen tror jag blir bäst:
Antennförstärkare 30 dB 2 utgångar (den nedersta länken du skickade)

Har du bra kablar ska du inte behöva någon förstärkare.

Skrivet av Khentesh:

Petter K >
Min nya TV saknar en del appar som jag skulle vilja ha tillgång till, och jag tror att Chromecast skulle kunna vara en bra lösning.

Men innan jag köper en massa saker kommer jag definitivt att testa med programmen till tvn och tv kortet.

Skall testa med Miracast idag.

Tusen tack för hjälpen!

Chromecast behöver man alltid styra via dator/telefon/surfplatta. En Android TV-box kan du styra med medföljande fjärrkontrollen och installera appar direkt på boxen, skulle någon app inte finnas för Android TV så kan man ibland casta från telefonen istället. Chromecast är smidigt när det fungerar, men är man flera i hushållet så ska det ju fungera för de andra personerna också, vilket bara ökar antalet flerkällor

Miracast fungerar inte riktigt så som Chromecast, men du kan dela skärmen från en dator eller en telefon (eller surfplatta) och på så sätt strömma från tjänster som TVn inte har inbyggt.

Har ni en spelkonsol som Playstation 4 eller Xbox One så har många strömmande tjänster också appar till dessa.

En Chromecast Ultra (4K-stöd) är dyrare än en Xiaomi Mi Box S med 4K-UHD-stöd. O andra sidan kanske du bara ska köra Chromecast till saker som inte har 4K-UHD och klarar dig på 400 kr-varianten.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte titta närmare på Xiaomi Mi Box S.
Det finns Chromecast Ultra med i den.

Om jag förstått rätt så är den boxen som ett Tv-kort och ett Chromecast-dongel i en enda apparat, vilket skulle innebära att jag inte kommer att behöva köpa och krångla till det med flera delar som skall kopplas samman?

Och så använder man Plex-appen / programmet till datorn där man har hårddisken som man kan spela in på?

Jag känner mig rätt skamsen för att jag inte vet så mycket.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Khentesh:

Jag tänkte titta närmare på Xiaomi Mi Box S.
Det finns Chromecast Ultra med i den.

Om jag förstått rätt så är den boxen som ett Tv-kort och ett Chromecast-dongel i en enda apparat, vilket skulle innebära att jag inte kommer att behöva köpa och krångla till det med flera delar som skall kopplas samman?

Och så använder man Plex-appen / programmet till datorn där man har hårddisken som man kan spela in på?

Jag känner mig rätt skamsen för att jag inte vet så mycket.

Nej den är inget "tv kort" det är en mediaspelare, den kan bara hantera sånt som överförs via internet och det du skickar ut via lanet och inte iptv eller kabeltv/DVB-C det krävs att enheten har en tunerdel och oftast även möjlighet att ta emot en CA modul, enheten behöver alltså ha antenningång och i praktiken också ett CI interface https://en.wikipedia.org/wiki/Common_Interface för att funka som "tv kort".

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Hon behöver ingen CI/CA då de bara ska ta emot okrypterade kanaler. En Android TV-box kan bara användas som gränssnitt för att styra en dator med TV-kort.

Android TV ihop med Live Channels har förvisso stöd för TV-kort också, men inte för Europa.

Undantaget är Nvidia Shield där Plex Media Server går att köra direkt på Android TV-boxen och stöder TV-kortet i fråga. Med andra Android TV-enheter får man köra PMS på en dator och köra TV-kortet där.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Petterk:

@mrqaffe: Hon behöver ingen CI/CA då de bara ska ta emot okrypterade kanaler. En Android TV-box kan bara användas som gränssnitt för att styra en dator med TV-kort.

Android TV ihop med Live Channels har förvisso stöd för TV-kort också, men inte för Europa.

Undantaget är Nvidia Shield där Plex Media Server går att köra direkt på Android TV-boxen och stöder TV-kortet i fråga. Med andra Android TV-enheter får man köra PMS på en dator och köra TV-kortet där.

Det är ju ungefär det jag påpekar, Mi box är/har inget tv kort utan är en typ av mediaspelare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ju ungefär det jag påpekar, Mi box är/har inget tv kort utan är en typ av mediaspelare.

Plex är bara en av flera lösningar jag nämnt tidigare och TS verkar ha uppfattat det rätt att datorn måste vara inblandad i den ekvationen. Där kan du alltså bara hacka på ordval och beskrivning. För att tydliggöra där, så behövs såklart den USB-anslutna TV-mottagaren vara ansluten till datorn, signalerna måste ju komma in i kedjan någonstans.

Permalänk
Medlem

Det gick att spegla min Surface skärm till tvn.
Jag är inte helt säker på hur jag gjorde, men det går att visa min datorskärm på tvn.