Abonnemang, streamingtjänster, leasing framtiden på allt?

Permalänk

Abonnemang, streamingtjänster, leasing framtiden på allt?

Detta kan knappast missats att nuförtiden blir det allt vanligare med abonnemang på diverse olika tjänster, saker. Leasing blir allt vanligare på bilar, abonnemang på glasögon med mera som du typ hyr osv.

Det började med olika musik streamingtjänster som konkurrerade ut cd skivor och att köpa digitala album, digitala låtar. Spotify Premium, Soundcloud Premium, Youtube Musik, Apple Musik osv.

Sen likadant med film. Att man numera inte köper film på DVD, Blueray men inte heller köper film digitalt när Netflix, Viaplay, HBO Nordic, CMore osv finns att kunna skaffa ett abonnemang och se flera filmer istället för 1.
S
en börja det med böcker med tjänster som Bookbeat, Nextory osv.

Likadant har jag nu märkt att spelbranschen börjar haka på med Uplay+, Origin access, Xbox game pass, Playstation now osv.

Är detta slutet till att man kommer köpa och "äga" sitt spel kommer det bli helt att vi i framtiden kommer ha olik a abonnemang hos olika tjänster, företag där vi hyr våra saker istället? Fördelar och nackdelar med detta. Positiv eller negativ utveckling? Skriv vad du tycker om detta vill höra era åsikter här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Har börjat gå tvärtemot, köper mina bilar, köper film på blu-ray, köper fysiska böcker och ställer i bokhyllan och köper fysiska spel om en fysisk utgåva finns.

Det har gått för långt och enda prenumerationstjänsterna jag har i dagsläget är Spotify och World of Warcraft Subscription.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom det saknas reglering, lagstiftning och standardisering är det i många fall en försämring för konsumenten.
Det enda jag tror kan bli en fördel för konsumenten är transport som tjänst i samband med självkörande bilar i stället för att behöva äga egna fordon.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är väl i grund och botten positivt för tjänsteleverantörerna (i vissa fall nyblivna), och det är det som driver utvecklingen. (De satsar ju hårt på att få över folk till att prenumerera på saker istället för att köpa dem.)
De tjänar väl förmodligen mer pengar totalt sett och kanske framförallt mer förutsägbara pengar på att ta betalt varje månad av massor av folk än att ta betalt när någon vill ha något nytt.

Vissa fördelar för konsumenten, men det är väl mer situationsberoende.
Annars är det väl det vanliga, de flesta betalar i slutänden mer men äger inget, så noll andrahandsvärde. Om leverantören inte vill/kan leverera något längre så kan det bara försvinna, osv, osv.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Har börjat gå tvärtemot, köper mina bilar, köper film på blu-ray, köper fysiska böcker och ställer i bokhyllan och köper fysiska spel om en fysisk utgåva finns.

Det har gått för långt och enda prenumerationstjänsterna jag har i dagsläget är Spotify och World of Warcraft Subscription.

Skönt att man inte är ensam. Med det sagt ligger prenumerationstjänsterna Netflix och Spotify kvar. Än så länge...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Det är väl i grund och botten positivt för tjänsteleverantörerna (i vissa fall nyblivna), och det är det som driver utvecklingen. (De satsar ju hårt på att få över folk till att prenumerera på saker istället för att köpa dem.)
De tjänar väl förmodligen mer pengar totalt sett och kanske framförallt mer förutsägbara pengar på att ta betalt varje månad av massor av folk än att ta betalt när någon vill ha något nytt.

Vissa fördelar för konsumenten, men det är väl mer situationsberoende.
Annars är det väl det vanliga, de flesta betalar i slutänden mer men äger inget, så noll andrahandsvärde. Om leverantören inte vill/kan leverera något längre så kan det bara försvinna, osv, osv.

Klart de tjänar mer pengar på detta system.
Jag själv har Storytel och Tidal, viasat bas plus att min sambo har ett telefonabonnemang. Hon har köpt telefonen så den är betald men måste betala varje månad. Ser man på Storytel så betalar vi 209kr/mån och gissningsvis så lyssnar vi tillsammans på 2-4 böcker i månaden. Då böckerna inte alltid är nya så skulle man säkert kunna hitta dem i affären för 100kr om man kan tänka sig pocket.

Bolagen vill att man ska binda upp sig så länge som möjligt och hela tiden släppa lite nytt som får dig att stanna. En billeasing är lite annorlunda då den är mer eller mindre omöjlig att komma ur innan åren gått. På den tiden har man betalat kanske 3000kr/mån i tre år, alltså 108 000kr och sen äger du inget alls och bilföretaget kan sälja vidare din bil för x pengar.

Jag har vänner som betalar över 1300kr/mån bara för olika film och sportkanaler. Jag som inte är intresserad av sport tycker det är hemska pengar men det går att sälja givetvis.

Dataspel är väl också något som kommer mer och mer. Wow kostar väl någon 100-lapp men du är ändå tvungen att betala för alla extra DC som man vill ha. Vill man sen ha andra fördelar så kostar det någon hundring för mer guld eller liknande. Vet inte hur det är men man kan väl minst köpa månadsspel på WOW och är man då bara sugen att spela en helg vid dåligt väder så är det bara att pynta igen nästa gång, eller kan man kanske pausa kontot och spela 15 st helger bara?

Se på alla gratisspel i telefonen där jag vet folk som lagt mellan 20-50 000kr på clash of clans och liknande. Det är ett gratisspel men folk orkar inte spela upp sig i lvl utan tar en genväg och kastar in en femhundring och sen en till.

Företagen är duktiga på att lura av oss pengar. Många ser det bara som att det bara är 99kr eller 149kr/mån men har man 10 olika så är det rätt mycke.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag har två prenumerationer. Office 365 (enlicensversionen) och Spotify. Borde egentligen ta bort Spotify, för jag lyssnar nog inte ens en kvart i veckan senaste 3-4 månaderna.

Skulle inte prenumerera på fysiska saker.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag tror precis som TS att det alltmer går mot prenumerationer. Sen är jag inte helt säker på om det är bra eller eller dåligt. Som i så många andra fall så blir svaret "det beror på...".

Ta ta t.ex Spotify, för inte mycket mer pengar (169:-) som jag tidigare betalade för en enda CD så får både jag och frugan tillgång till ett enormt musikbibliotek där vi kan lyssna hur mycket vi vill, var vi vill. Ny musik kommer "av sig själv" och just i vårat fall så finns nästan allt vi vill lyssna på, med i utbudet. Dessutom kan vi spela upp musiken i bilen, från telefonen, på datorn, hemmabion etc. utan att behöva fippla med en enda skiva.

Mobiler och sådant däremot? Vi har ofta våra telefoner i minst 3 år. Så att "hyr-köpa" dem i två och ständigt byta dem till nya på månadsavgift skulle bli betydligt dyrare för oss.

Skrivet av Stefflo:

En billeasing är lite annorlunda då den är mer eller mindre omöjlig att komma ur innan åren gått. På den tiden har man betalat kanske 3000kr/mån i tre år, alltså 108 000kr och sen äger du inget alls och bilföretaget kan sälja vidare din bil för x pengar.

En liten nyansering av leasing-diskussionen tror jag är på sin plats. Det absolut bästa valet ekonomiskt när det kommer till bilar är att inte ha någon. Bilar är nog den produkt som har den brutalaste värdeminskningen (i rena kronor) bland alla konsumtionsvaror.

Det näst mest ekonomiska är att köpa en bättre begagnad bil i bra skick.

Det absolut dyraste är att införskaffa en fabriksny bil. Däremot är det ofta (för konsumenten) väldigt lika kostnader för en leasing respektive ett köp. Ibland är faktiskt leasing billigare, ibland dyrare.

Det många glömmer att räkna på ordentligt är just värdeminskningen på en ny bil. I ditt exempel ovan så skulle leasing troligtvis vara billigare redan om bilen kostade 250tkr. Bara värde tappet hade kostat ägaren 125 000 SEK de första tre åren. Sen ingår ofta service och liknande i leasingkostnaden.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

En liten nyansering av leasing-diskussionen tror jag är på sin plats. Det absolut bästa valet ekonomiskt när det kommer till bilar är att inte ha någon. Bilar är nog den produkt som har nog den brutalaste värdeminskningen (i rena kronor) bland alla konsumtionsvaror.

Det näst mest ekonomiska är att köpa en bättre begagnad bil i bra skick.

Det absolut dyraste är att införskaffa en fabriksny bil. Däremot är det ofta (för konsumenten) väldigt lika kostnader för en leasing respektive ett köp. Ibland är faktiskt leasing billigare, ibland dyrare.

Det många glömmer att räkna på ordentligt är just värdeminskningen på en ny bil. I ditt exempel ovan så skulle leasing troligtvis vara billigare redan om bilen kostade 250tkr. Bara värde tappet hade kostat ägaren 125 000 SEK de första tre åren. Sen ingår ofta service och liknande i leasingkostnaden.

Konstigt nog är det ändå väldigt viktigt för oss människor vad vi har står på uppfarten. Många använder bilen enormt lite men anser ändå att det ändå måste stå en ny bil för mellan 350-500tkr på uppfarten.
Klart det är en härlig känsla att hämta ut din sprillans nya bil och köra hem den men efter ett tag så är det ändå bara en hjälp att ta dig mellan A-B.
Håller helt med dig om att bilen är enormt slöseri med pengar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag gillar konceptet för tillgängligheten. Det är smidigare att sätta sig vid tvn och få fram ett bibliotek framför sig än att damma av skivorna. Xbox gamepass är ju grymt och något både jag och barnen nyttjar till 200%. Ingen tvekan om att vi har igen pengarna där flera gånger om. Nackdelen, för mig också personligen är att det lätt drar iväg, summan är ändå så pass liten att man kanske drar på sig många tjänster som ligger där och lurar i bakgrunden.

Har just nu Spotify, Netflix, Amazon (typ endast för The Grand tour, så lär väl ryka när jag tittat klart), Viaplay till och från, Xbox Game pass och Xbox Guld.

Periodvis har jag också någon tidning, typ Svd om vi räknar in dessa också.

Edit: Intressant ämne ändå när man tänker efter vad omfattande dessa tjänster börjar bli, snart kanske man bara äger kläderna som man har på sig. Tänk er följande: Man hyr lägenheten, leasar bilen, all media (musik, film spel samt hårdvaran (Kanske snart bara i molnet?) leasas också. Du i din tur leasas ut genom ett bemanningsföretag utan några garantier för jobb, och kan få dina tjänster avbrutna när det passar företaget. Allt kan leasas idag haha...

Visa signatur
Permalänk
Lego Master

Jag är kluven.
Visst, det är tråkigt att inte äga sina filmer. Men å andra sidan, jag har ett halvstort bibliotek med gamla VHS-filmer som jag inte ens kan titta på just nu, för att jag inte äger en VHS-spelare.
Netflix löser det åt mig, oavsett vilken film jag vill titta på som finns i deras lista så "bara funkar det" oavsett enhet.

Jag har själv jobbat via bemanningsföretag, och det gör jag inte om, tack så mycket.
Vad gäller hus så är det nog ganska få av oss som faktiskt till 100% äger vårt eget boende. I de flesta fall har banken vetorätt på skiten om du inte kan betala varje månad, lite som med en hyresrätt med skillnaden att du får tillbaka delar av pengarna. (Det jag är ute efter här är att du betalar för taket över huvudet, och någon har möjlighet att säga "tack men nej tack" till just ditt tak.)

Jag tycker formatet att prenumerera på film och musik är perfekt, i kombination med möjligheten att köpa enskilda varor som inte råkar finnas med i utbudet (men då med risk att du om några år står utan möjlighet att spela upp den, beroende på tillgång av ersättningshårdvara). Spel går ju åt det hållet med, fast där känns det som att marknaden är lite mer fragmenterad än så länge. Jag måste ha rätt många tjänster för att täcka in alla spel jag gillar, och det känns surt att gå över till tex. Origin Premier eller Xbox Game Pass när många av deras spel redan finns i mitt Steam/Origin-bibliotek, hederligt inköpta för AAA-pris vid lansering.

Det viktigaste är ju att saker inte försvinner, vilket de tyvärr gör från alla möjliga tjänster hela tiden. Om jag betalar för Spotify i 7-8 år för att min favoritartist finns där, och sedan går nåt obskyrt avtal ut och artisten försvinner, så är det ju en riktigt trist situation. Samma med filmer på Netflix.

Det som behövs är en "catch all", där man kan prenumerera på en premiumtjänst och får tillgång till 96% av marknaden för den mediatypen. Slippa själv hålla reda på om nåt finns på Netflix, Viaplay, Apple TV+, Disney+, HBO... "It just works".
Men det lär ju inte hända.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag gillar smidigheten och det är väl den jag betalar för. Jag har nog inte köpt fysisk media på 10 år. Det är så förbannat skönt att slippa gå till affärer eller köra till postens utlämningsställe när jag kan få (nästan) vad som helst genom fiberslangen på några minuter max.

Permalänk
Medlem

Film är ju rätt så perfekt medium för prenumerationstjänst eftersom man spenderar drygt 2h per film. Spel blir ju en annan sak, jag har testat gamepass och det var roligt att få testa lite olika spel. Dock så spelar jag nästan uteslutande ett spel så det blev ekonomiskt fördelaktig att köpa det. Telefon på abonnemang köpte jag senast, 195kr per månad för telefon inklusive abonnemang, det blev mest ekonomiskt fördelaktigt så. Bil köpte jag begagnad på firma kontant.

Min poäng är att det är inte svart eller vitt ifall prenumerationstjänster är fördelaktiga.

Att hyra eller prenumera är ju inte heller ett nytt fenomen. Kommer ni ihåg Thorn? De flesta köper nog trots allt både TV och radio framför att hyra. Ett annat exempel är ju tidnings- och bokprenumerationer som också har funnits väldigt länge.

Skrivet av SvenskGaming:

Sen likadant med film. Att man numera inte köper film på DVD, Blueray men inte heller köper film digitalt när Netflix, Viaplay, HBO Nordic, CMore osv finns att kunna skaffa ett abonnemang och se flera filmer istället för 1.

Det är sällan ekonomiskt försvarbart att köpa fysisk film, det är dyrt, man använder produkten förhållandevis kort tid och andrahandsvärdet är uselt.