Permalänk

Samsung TV - Skärm paj?

Hej!

Har en Samsung UE55KS7005XXE. Köpt från Elgiganten i juni 2017 så 3 år har precis passerat. I dag när TVn var på så slutade helt plötsligt skärmen att fungera men ljudet rullade på. Ser ut ungefär som på bilden i länk nedan. Vet någon vad det kan vara? Och hur man fixar det? Jag har testat att dra ur och sätta i sladdar samt låtit TVn vara av en längre stund med fortfarande samma problem. Varierar lite i utseende på skärmen men får det ej att funka.

Helt sjukt att man köper en TV för femsiffrigt och den slutar fungera 3 veckor efter garantin gått ut.

https://techinfus.com/wp-content/uploads/2017/03/image003-4.j...
Tog bilden från denna länk, kan det vara det LCD-matrisen det är fel på? https://sv.techinfus.com/cifrovaya/televizor/zamena-matricy.h...

Permalänk
Medlem

@Jagärinteenrobot: Ta kontakt med Samsung Sverige, kan ju vara att dom fixar det på goodwill.

Permalänk

Om du trycker på menuknappen på fjärren...vad händer då?
Ser du menun?
Obs! Modelnr skall vara UE55KS7005UXXE

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

@Jagärinteenrobot: Ta kontakt med Samsung Sverige, kan ju vara att dom fixar det på goodwill.

Ska göra det och kolla vad dom säger. Någon erfarenhet?

Permalänk
Skrivet av Fidel Castro:

Om du trycker på menuknappen på fjärren...vad händer då?
Ser du menun?
Obs! Modelnr skall vara UE55KS7005UXXE

Ser inte menyn. Bilden ändras, blir mörk en sekund och sen dyker ett nytt mönster upp och man hör på ljudet att TVn reagerar.

Tack. På mitt kvitto står det ”UE55KS7005XXE SAMSUNG 55”LED/UHD/PQI2100”.

Tror ni att det är lönlöst att kolla med Elgiganten?

Permalänk
Medlem

Hade själv problem med en Samsung tv, fast med bleeding. Minns inte exakt men tror det var 2-3 år efter inköp. Ringde Samsung och de fixade en tekniker som kom hem till mig och lagade den. Jag hade ringt Samsung support och frågat vad som gäller med garanti osv.

Permalänk

Mycket bra tips att kontakta Samsung, tack för det! Garantin går tydligen ut denna månad enligt dom. Så tekniker ska komma ut och titta på TVn. Fullbokat så kan dröja ett tag men uppdaterar efter.

Otrolig tur i oturen att TVn gick sönder nu. Både då garantin fortfarande gäller men också för att detta är sista veckan innan semester och hade ej upptäckts innan månadsslutet om TVn väntat en vecka med att gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagärinteenrobot:

Mycket bra tips att kontakta Samsung, tack för det! Garantin går tydligen ut denna månad enligt dom. Så tekniker ska komma ut och titta på TVn. Fullbokat så kan dröja ett tag men uppdaterar efter.

Otrolig tur i oturen att TVn gick sönder nu. Både då garantin fortfarande gäller men också för att detta är sista veckan innan semester och hade ej upptäckts innan månadsslutet om TVn väntat en vecka med att gå sönder.

Skönt att höra Uppdatera gärna tråden med hur det gick, efter att tekniken varit där.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Vi får se var detta slutar.

TVn dog i går. Letade fram kvittot och inser att vi köpte TVn i juni 2017 och därför precis bör passerat garantin på 3 år. Kvällen och morgonen gick ut på att svära om att det minsann aldrig mer skall bli en Samsung igen. Detta vände dock helt när jag ringde in och pratade med Samsungs support under förmiddagen som säkert meddelade att garantin gäller månaden ut. Hurra.

Skickar in alla uppgifter dom vill ha via mail och får efter någon timme ett mail tillbaka med "Äldre än 3 år, garantin gäller ej. Vill du ha kostandsförslag säg till.". Jaha.

Ringer upp supporten igen för att fråga vad det är som gäller. Notera att jag inte har försökt dölja inköpsdatum utan meddelade det till supporten redan i första samtalet. Det var dom som gjorde en sökning i sina system och såg att den löpte ut vid slutet av denna månad.

I samtal två med supporten så berättar jag om situationen och frågar hur det ligger till. Dom gör en sökning igen och meddelar att jag visst har garanti. Jag berättar återigen att ja så sa ni senast också och nu fick jag ett mail från er där ni nekar det. Killen på supporten ber mig hänga kvar, detta skall dubbelkollas. När han är tillbaka så meddelar han att jag visst har garanti, han har dubbelkollat och allt är missförstånd. Det som missades första gången var att dom glömde be mig skicka in bilder.

Jag har mailat dom igen nu med begärda uppgifter samt skickat in ett par bilder på felet. Ett litet hopp om att det faktiskt går på garantin har sakta börjat jobba sig tillbaka. Även om känslan är att Samsung står redo att släcka det när som helst. Uppdaterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagärinteenrobot:

När han är tillbaka så meddelar han att jag visst har garanti, han har dubbelkollat och allt är missförstånd. Det som missades första gången var att dom glömde be mig skicka in bilder.

Låter konstigt gjort från deras sida när dom har 2 års garanti på TV enligt deras egna hemsida.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Medlem

Om det skiter sig kan du annars ta kontakt med ditt försäkringsbolag, hade en Sony TV som small strax efter 3 år hade passerat. Tog kontakt med försäkringsbolaget, var åldersavdrag typ 50%, men priset baserades på vad en TV i motsvarande prisklass kostar idag, fick ut kanske 5000-6000kr på hemförsäkringen.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiskey89:

Låter konstigt gjort från deras sida när dom har 2 års garanti på TV enligt deras egna hemsida.

Fast nu har vi 3 års lagstadgad reklamationsrätt i Sverige. Så garanti är i de allra flesta fall helt överflödigt (förutom de fall där garantin faktiskt täcker upp för saker som reklamationsrätten inte täcker).

Permalänk
Skrivet av Jeddan:

Om det skiter sig kan du annars ta kontakt med ditt försäkringsbolag, hade en Sony TV som small strax efter 3 år hade passerat. Tog kontakt med försäkringsbolaget, var åldersavdrag typ 50%, men priset baserades på vad en TV i motsvarande prisklass kostar idag, fick ut kanske 5000-6000kr på hemförsäkringen.

Tack för tipset. Skall kolla det om detta ej löser sig via Samsung.

Permalänk
Medlem

Har du inte garanti kvar skruva upp den kolla hur kondensatorerna ser ut samsung har snålat många gånger även på dyrare apparater därför rör jag inte samsung grejor längre förutom deras topp ssd diskar

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast nu har vi 3 års lagstadgad reklamationsrätt i Sverige. Så garanti är i de allra flesta fall helt överflödigt (förutom de fall där garantin faktiskt täcker upp för saker som reklamationsrätten inte täcker).

Fast inte mot tillverkaren, reklamationsrätten gäller mellan säljaren och köparen så länge företaget finns kvar.
Eftersom den är över tre år gammal så finns det ingen reklamationsrätt kvar heller.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Skrivet av Whiskey89:

Fast inte mot tillverkaren, reklamationsrätten gäller mellan säljaren och köparen så länge företaget finns kvar.
Eftersom den är över tre år gammal så finns det ingen reklamationsrätt kvar heller.

Frågade Samsung om jag skulle kolla med Elgiganten där jag köpte TVn och dom sa nej och att dom sköter detta.

Fått höra två gånger av två olika Samsungare att jag fortfarande har garanti månaden ut. Men vi får som sagt se.

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Har du inte garanti kvar skruva upp den kolla hur kondensatorerna ser ut samsung har snålat många gånger även på dyrare apparater därför rör jag inte samsung grejor längre förutom deras topp ssd diskar

Tack för tipset. Ska se vad som säger först. Min skruva själv-kompetens är ytterst begränsad men om dom nekar så är det värt att kolla upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagärinteenrobot:

Vi får se var detta slutar.

TVn dog i går. Letade fram kvittot och inser att vi köpte TVn i juni 2017 och därför precis bör passerat garantin på 3 år. Kvällen och morgonen gick ut på att svära om att det minsann aldrig mer skall bli en Samsung igen. Detta vände dock helt när jag ringde in och pratade med Samsungs support under förmiddagen som säkert meddelade att garantin gäller månaden ut. Hurra.

Skickar in alla uppgifter dom vill ha via mail och får efter någon timme ett mail tillbaka med "Äldre än 3 år, garantin gäller ej. Vill du ha kostandsförslag säg till.". Jaha.

Ringer upp supporten igen för att fråga vad det är som gäller. Notera att jag inte har försökt dölja inköpsdatum utan meddelade det till supporten redan i första samtalet. Det var dom som gjorde en sökning i sina system och såg att den löpte ut vid slutet av denna månad.

I samtal två med supporten så berättar jag om situationen och frågar hur det ligger till. Dom gör en sökning igen och meddelar att jag visst har garanti. Jag berättar återigen att ja så sa ni senast också och nu fick jag ett mail från er där ni nekar det. Killen på supporten ber mig hänga kvar, detta skall dubbelkollas. När han är tillbaka så meddelar han att jag visst har garanti, han har dubbelkollat och allt är missförstånd. Det som missades första gången var att dom glömde be mig skicka in bilder.

Jag har mailat dom igen nu med begärda uppgifter samt skickat in ett par bilder på felet. Ett litet hopp om att det faktiskt går på garantin har sakta börjat jobba sig tillbaka. Även om känslan är att Samsung står redo att släcka det när som helst. Uppdaterar.

Olyckligt hela situationen, om Samsung ger dig garanti på detta så är det ju väldigt trevlig "goodwill" från deras sida Särskilt eftersom det verkar som att TVn faktiskt bara har 2 års garanti, och inte 3 års garanti. Konsumentköplagen som ger 3 års reklamationsskydd, gäller bara mellan konsument och återförsäljare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Se till att spara alla konversationer och försök få så mycket i skrift som du kan! Speciellt att de säger att du har garanti kvar.

Skulle det skita sig så har Samsung en avdelning som heter VOC - Voice of Customer som man kan få kontakt med, dessa ska vara mer på kundens sida och hjälpa dig. (även om det inte hjälpte i mitt fall) Minns dock inte hur jag fick tag på dem, vet bara att det var jäkligt krångligt!

Men eftersom du verkar ha en tekniker påväg så bör det nog lösa sig lycka till!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiskey89:

Fast inte mot tillverkaren, reklamationsrätten gäller mellan säljaren och köparen så länge företaget finns kvar.
Eftersom den är över tre år gammal så finns det ingen reklamationsrätt kvar heller.

Som jag tolkar din skrivelse ovan så menar du att reklamationsrätten endast kan riktas mot säljaren och om säljarens verksamhet läggs ner så försvinner rätten till reklamation. Så är det dock inte. Om säljaren går i konkurs, hamnar i obestånd, överlåter rörelsen eller helt enkelt bara skiter i att besvara kontaktförsök, så kan konsumenten rikta sitt anspråk mot näringsidkare i tidigare säljled (exempelvis tillverkaren), KKL 46 §.

Samsung är för övrigt ett företag som i de allra flesta fall tar emot reklamationer direkt från konsumenter, utan att de behöver gå via säljaren, om de nu så önskar.

För övrigt var min poäng att många stirrar sig blind på hur lång garanti en produkt har och inte känner till att vi har en lagstadgad reklamationsrätt i Sverige.

Permalänk
Avstängd

Håller tummarna för att det löser sig.
Riktigt bra service ändå att skicka ut en kille som lagar felet på plats istället för att behöva skicka in TV:n och sen vänta ett antal veckor innan den kommer tillbaka.
Har själv en Samsung TV men än så länge funkar den bra.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Uppdatering.

Efter mitt senaste samtal med supporten där jag blev lovad att garantin fortfarande gällde så har det vänt igen. Hörde av mig i veckan igen och återigen fick jag besked att dom skulle ordna det men bad mig skicka en påminnelse på mail. Fick tillbaka återigen från deras valideringsgäng att jag ej har garantin/reklamation. Ringde upp supporten igen och för första gången från deras håll får jag besked att jag ej har garanti/reklamation. Berättar hela storyn och dom beklagar men säger att det gått över 3 år och att dom ej kan hjälpa till.

Så har bollats runt mellan deras support och validering, där dom sagt emot varandra flera gånger. Jag är väldigt besviken att en sån dyr TV går sönder bara några veckor efter reklamationsrätten gått ut och nu när det skötts så otroligt dåligt så förstärks den känslan ännu mer.

Permalänk
Skrivet av CusmaR:

Se till att spara alla konversationer och försök få så mycket i skrift som du kan! Speciellt att de säger att du har garanti kvar.

Skulle det skita sig så har Samsung en avdelning som heter VOC - Voice of Customer som man kan få kontakt med, dessa ska vara mer på kundens sida och hjälpa dig. (även om det inte hjälpte i mitt fall) Minns dock inte hur jag fick tag på dem, vet bara att det var jäkligt krångligt!

Men eftersom du verkar ha en tekniker påväg så bör det nog lösa sig lycka till!

Tack för tipsen. Har bett dom skicka alla loggar på min kundbild men dom verkar enligt mitt senaste samtal med dom inte antecknat något om att dom sagt att garantin gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagärinteenrobot:

Uppdatering.

Efter mitt senaste samtal med supporten där jag blev lovad att garantin fortfarande gällde så har det vänt igen. Hörde av mig i veckan igen och återigen fick jag besked att dom skulle ordna det men bad mig skicka en påminnelse på mail. Fick tillbaka återigen från deras valideringsgäng att jag ej har garantin/reklamation. Ringde upp supporten igen och för första gången från deras håll får jag besked att jag ej har garanti/reklamation. Berättar hela storyn och dom beklagar men säger att det gått över 3 år och att dom ej kan hjälpa till.

Så har bollats runt mellan deras support och validering, där dom sagt emot varandra flera gånger. Jag är väldigt besviken att en sån dyr TV går sönder bara några veckor efter reklamationsrätten gått ut och nu när det skötts så otroligt dåligt så förstärks den känslan ännu mer.

Surt att inte få det man blivit lovad. Själv hade jag en Philips-TV som i dagarna gick sönder straxt efter garanti.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagärinteenrobot:

Tack för tipsen. Har bett dom skicka alla loggar på min kundbild men dom verkar enligt mitt senaste samtal med dom inte antecknat något om att dom sagt att garantin gäller.

Beklagar, jag hade ett helvete med Samsung när min TV gick sönder, sämre kundservice får man verkligen leta efter. Dock var min TV 2,5år gammal så jag hade ändå ”garanti” kvar o slåss med. I ditt fall vet jag inte...

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk

Inget från Samsung och inget på hemförsäkringen. Någon som vet vad man kan göra nu? Tror ni att det är värt att laga? Sista TVn från Samsung för min del.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Jagärinteenrobot: Värt att laga är det extremt sällan. 55 tums KS7005 kostade en god bit över 10.000 kronor när den var aktuell och hade ett snittpris på ca 16.500 enligt prisjakt. Grovt och generellt räknat brukar kostnaden för reparation och reservdelar – om det ens finns längre – vara någonstans runt 75% av lanseringspriserna. Det är därför så gott som alltid dyrare att reparera en gammal TV än att köpa en ny och bättre modell.

Vill minnas att KS7-serien var dåtidens insteg till en mellanklass med någon form av enklare local dimming. Du bör med något i stil med Sony XG9505 få något som också är betydligt vassare än din trasiga TV.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Jagärinteenrobot: Värt att laga är det extremt sällan. 55 tums KS7005 kostade en god bit över 10.000 kronor när den var aktuell och hade ett snittpris på ca 16.500 enligt prisjakt. Grovt och generellt räknat brukar kostnaden för reparation och reservdelar – om det ens finns längre – vara någonstans runt 75% av lanseringspriserna. Det är därför så gott som alltid dyrare att reparera en gammal TV än att köpa en ny och bättre modell.

Vill minnas att KS7-serien var dåtidens insteg till en mellanklass med någon form av enklare local dimming. Du bör med något i stil med Sony XG9505 få något som också är betydligt vassare än din trasiga TV.

Tack för svar och info, uppskattas. Inte akut för oss att köpa en ny TV direkt så kommer avvakta med det. Funderar mest på vad man ska göra med den gamla. När det är dags för nytt köp så kommer jag kolla
In Sony. Behöver inte värsta TVn men vill att den skall vara ok och hålla längre än denna. Vi hade tänkt ha vår gamla i ett allrum och köpa en ny till vardagsrummet när vi flyttar nästa år men får planera om.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att först få glädjande besked och sen nekande, om och om igen...Dåligt samsung :/

Jag skulle leta efter en begagnad oled eller nyare/bättre LCD!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Surt! Blir extra orolig gällande reklamation till Samsung nu, har mailat dem för över en månad sedan angående min tv (flammig så in i h-vete), bifogade bilder med mera men har ännu inte fått ett svar Elgiganten hänvisade till Samsung... Och nu kan jag heller inte nyttja ångerrätt då det gått för lång tid (var i norra Sverige på semester annars, med facit i hand, hade jag nyttjat ångerrätt istället.