Det här med Blocket...

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Jo, så är det ju. Men skicka är ju inga problem men då är det ju förskottsbetalning på hela summan inklusive frakt som gäller.

Precis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Sälj aldrig med Blocket-paketet, som gjort för att bli blåst. Finns ingen anledning att gå med på det.

Kan ju lika gärna vända på det: Köp aldrig begagnade grejer online, Som gjort för att bli blåst

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zippeer:

Kan ju lika gärna vända på det: Köp aldrig begagnade grejer online, Som gjort för att bli blåst

Den risken finns alltid. Dock finns det ju ingen anledning att underlätta för bedragarna. Jag har köpt och sålt (fast mest köpt) otroliga mängder med pryar genom min hobby och det är faktiskt ett väldigt litet antal gånger som jag blivit blåst av en säljare. De flesta jag handlat/handlar med känner jag inte, ofta är de i andra länder men även här i Sverige men på avstånd som gör att det inte är praktiskt genomförbart att åka och köpa på plats. Ändå har det fungerat väldigt bra och självklart så betalar jag allt i förväg, innan varan skickas.

Självklart skall man vara uppmärksam på bedragerimarkörer och lita på sin magkänsla. Som vanligt, hittar man en riktigt fantastisk affär på nätet så bör man vara försiktig. Sedan kan man förstås trilla dit i ren "girighet" och då får man ta den smällen.

Men specifikt Blocketpaketet är som att be om att få problem (som säljare, förstår att köpare gillar sk*ten). Du såg kanske inlägget som jag senare svarade på som rörde sig om en bilradio som var trasig vid ankomst. Nu tvivlar jag inte på att det var så att den var trasig i just det fallet men som säljare är man i praktiken rättslös i det läget. Varan kan ha gått sönder under transporten även om det inte syns på emballaget, köparen kan ha tappat varan efter uppackning och haft sönder den eller så har köparen redan en likadan, fast trasig, vara som då byts ut. Den trasiga varan får man tillbaka och köparen får tillbaka sina pengar. Trevligt! Eller inte.

Ja, ja, var och en gör vad den tycker är bra. Vill bara ge min syn på detta. Även fast jag ofta är godtrogen så har det fungerat otroligt bra för mig att köpa på nätet och jag tycker det vore synd om folk skräms bort från detta i onödan.

Minimera sina risker är alltid bra men därifrån till att enbart handla på ICA är ett stort steg

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zippeer:

Kan ju lika gärna vända på det: Köp aldrig begagnade grejer online, Som gjort för att bli blåst

Nu förenklar du lite väl mycket, har handlat väldigt mycket beg online och det har alltid gått bra, problemet är inte det utan att en del inte handlar inom lokalområdet utan ska hålla på med att skicka prylar. Folk borde sluta handla utan en riktig kontakt där de kan undersöka det som ska byta ägare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Den risken finns alltid. Dock finns det ju ingen anledning att underlätta för bedragarna. Jag har köpt och sålt (fast mest köpt) otroliga mängder med pryar genom min hobby och det är faktiskt ett väldigt litet antal gånger som jag blivit blåst av en säljare. De flesta jag handlat/handlar med känner jag inte, ofta är de i andra länder men även här i Sverige men på avstånd som gör att det inte är praktiskt genomförbart att åka och köpa på plats. Ändå har det fungerat väldigt bra och självklart så betalar jag allt i förväg, innan varan skickas.

Självklart skall man vara uppmärksam på bedragerimarkörer och lita på sin magkänsla. Som vanligt, hittar man en riktigt fantastisk affär på nätet så bör man vara försiktig. Sedan kan man förstås trilla dit i ren "girighet" och då får man ta den smällen.

Men specifikt Blocketpaketet är som att be om att få problem (som säljare, förstår att köpare gillar sk*ten). Du såg kanske inlägget som jag senare svarade på som rörde sig om en bilradio som var trasig vid ankomst. Nu tvivlar jag inte på att det var så att den var trasig i just det fallet men som säljare är man i praktiken rättslös i det läget. Varan kan ha gått sönder under transporten även om det inte syns på emballaget, köparen kan ha tappat varan efter uppackning och haft sönder den eller så har köparen redan en likadan, fast trasig, vara som då byts ut. Den trasiga varan får man tillbaka och köparen får tillbaka sina pengar. Trevligt! Eller inte.

Ja, ja, var och en gör vad den tycker är bra. Vill bara ge min syn på detta. Även fast jag ofta är godtrogen så har det fungerat otroligt bra för mig att köpa på nätet och jag tycker det vore synd om folk skräms bort från detta i onödan.

Minimera sina risker är alltid bra men därifrån till att enbart handla på ICA är ett stort steg

Nu har jag inte riktigt läst vad skiten är med blocketpaket, men som jag fattat det så går dem alltid på köparens sida? Tvärtemot vad Paypal gör då i så fall.

Skrivet av mrqaffe:

Nu förenklar du lite väl mycket, har handlat väldigt mycket beg online och det har alltid gått bra, problemet är inte det utan att en del inte handlar inom lokalområdet utan ska hålla på med att skicka prylar. Folk borde sluta handla utan en riktig kontakt där de kan undersöka det som ska byta ägare.

Ja det kan jag hålla med om att jag gjorde. Men när jag skrev inlägget så var min hjärna inställd på att Online = få grejer skickade till sig.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zippeer:

Nu har jag inte riktigt läst vad skiten är med blocketpaket, men som jag fattat det så går dem alltid på köparens sida? Tvärtemot vad Paypal gör då i så fall.

Jag skall inte säga att det är så konstant men risken för säljaren är oproporionerligt stor om man jämför med köparens risk. Kan bara säga så att, nej, jag kommer inte att sälja med det upplägget i alla fall

Vad gäller Paypal/Ebay så är skiftar de också en väldigt stor risk över på säljaren. På Ebay kan man som säljare inte ens lämna negativ bedömning längre. Paypal har ett säljarskydd men det är långsamt och omständigt. Är man en "nybörjarsäljare" på Ebay så bör man vara försiktig och läsa på ordentligt

Permalänk

Dom flesta köpare jag stött på tackar nej till BP då det blir UC koll.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knotvillage:

Dom flesta köpare jag stött på tackar nej till BP då det blir UC koll.

Det låter positivt!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Den risken finns alltid. Dock finns det ju ingen anledning att underlätta för bedragarna. Jag har köpt och sålt (fast mest köpt) otroliga mängder med pryar genom min hobby och det är faktiskt ett väldigt litet antal gånger som jag blivit blåst av en säljare. De flesta jag handlat/handlar med känner jag inte, ofta är de i andra länder men även här i Sverige men på avstånd som gör att det inte är praktiskt genomförbart att åka och köpa på plats. Ändå har det fungerat väldigt bra och självklart så betalar jag allt i förväg, innan varan skickas.

Självklart skall man vara uppmärksam på bedragerimarkörer och lita på sin magkänsla. Som vanligt, hittar man en riktigt fantastisk affär på nätet så bör man vara försiktig. Sedan kan man förstås trilla dit i ren "girighet" och då får man ta den smällen.

Men specifikt Blocketpaketet är som att be om att få problem (som säljare, förstår att köpare gillar sk*ten). Du såg kanske inlägget som jag senare svarade på som rörde sig om en bilradio som var trasig vid ankomst. Nu tvivlar jag inte på att det var så att den var trasig i just det fallet men som säljare är man i praktiken rättslös i det läget. Varan kan ha gått sönder under transporten även om det inte syns på emballaget, köparen kan ha tappat varan efter uppackning och haft sönder den eller så har köparen redan en likadan, fast trasig, vara som då byts ut. Den trasiga varan får man tillbaka och köparen får tillbaka sina pengar. Trevligt! Eller inte.

Ja, ja, var och en gör vad den tycker är bra. Vill bara ge min syn på detta. Även fast jag ofta är godtrogen så har det fungerat otroligt bra för mig att köpa på nätet och jag tycker det vore synd om folk skräms bort från detta i onödan.

Minimera sina risker är alltid bra men därifrån till att enbart handla på ICA är ett stort steg

Hade lite is i groggen så kom den en på lördagen och köpte f2f utan att pruta, bra mycket smidigare!

Han var lite less också, hade köpt ett kort och fått det skickat till sig. När det kom fram så var det ett miningkort som säljaren hade sabbat bios:en på. Så nu ville han bara ha ett kort snabbt som fungerade iom att han höll på och bygga ihop en dator.

Körde FB-market först men det var så många oseriösa köpare så jag lade upp det på blocket istället, tid inte många dagar innan det var sålt...!

Permalänk
Medlem

One more "genius" PC builder, selling a Ryzen 3 3300X + GTX 1650 Super build for ~12 000 SEK:

Nybyggd och grymt prisvärd speldator

Anton Nilsson 072-712 44 54

Visa signatur

Core i9-10850k | RX 7900 XTX | 32 GB DDR4-3200 | Samsung Evo 970 1TB, 860 2 TB | Elgato 4K60 Pro
https://www.youtube.com/c/Miyconst

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Miyconst:

One more "genius" PC builder, selling a Ryzen 3 3300X + GTX 1650 Super build for ~12 000 SEK:

https://www.miyconst.com/UploadedFiles/blocket/2020.07.10/ad-r3-3300x-gtx-1650s-12k.png

Nybyggd och grymt prisvärd speldator

Anton Nilsson 072-712 44 54

Varför vill man ha 10 USB portar! 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miyconst:

One more "genius" PC builder, selling a Ryzen 3 3300X + GTX 1650 Super build for ~12 000 SEK:

Lite pre-build marknadsföring. "Klarar ALLA spel på 80 FPS i Ultra." Med vilken upplösning då, 720p? xD

Permalänk
Medlem

@Miyconst: fan, hade jag varit en lika dålig människa som Anton (sälja till överpris) så hade man ju tydligen kunna tjäna pengar på Blocket. för antar att det finns olärda människor som går på det där.

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miyconst:

One more "genius" PC builder, selling a Ryzen 3 3300X + GTX 1650 Super build for ~12 000 SEK:

https://www.miyconst.com/UploadedFiles/blocket/2020.07.10/ad-r3-3300x-gtx-1650s-12k.png

Nybyggd och grymt prisvärd speldator

Anton Nilsson 072-712 44 54

Skrev o fråga varför jag skulle betala 5000kr extra med att köpa datorn i annonsen.

Han har läst, men inte svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Lite pre-build marknadsföring. "Klarar ALLA spel på 80 FPS i Ultra." Med vilken upplösning då, 720p? xD

I am not quite sure if this config will get 80 FPS even at 720p in Red Dead Redemption 2 with ultra settings.

Visa signatur

Core i9-10850k | RX 7900 XTX | 32 GB DDR4-3200 | Samsung Evo 970 1TB, 860 2 TB | Elgato 4K60 Pro
https://www.youtube.com/c/Miyconst

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@Miyconst: fan, hade jag varit en lika dålig människa som Anton (sälja till överpris) så hade man ju tydligen kunna tjäna pengar på Blocket. för antar att det finns olärda människor som går på det där.

Well.. it's easy to fool people, unfortunately, I just feel sorry for those who buy such "pre-builds".

Visa signatur

Core i9-10850k | RX 7900 XTX | 32 GB DDR4-3200 | Samsung Evo 970 1TB, 860 2 TB | Elgato 4K60 Pro
https://www.youtube.com/c/Miyconst

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

Skrev o fråga varför jag skulle betala 5000kr extra med att köpa datorn i annonsen.

Han har läst, men inte svarat.

I have also asked him. He said that he is charging a few thousands SEK for building the PC, and he is targeting the prices of Elgiganten / WebHallen configs, not individual parts.

He has also refused to provide me a list of all parts from the build with their prices, because "recently the prices vary too much".

Visa signatur

Core i9-10850k | RX 7900 XTX | 32 GB DDR4-3200 | Samsung Evo 970 1TB, 860 2 TB | Elgato 4K60 Pro
https://www.youtube.com/c/Miyconst

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

Varför vill man ha 10 USB portar! 😂

Well... 10 är inte så extremt mycket om man ser till en datornörd. Personligen har jag:
3 till min Oculus rift
2 till min ratt/pedal/växelspak
1 till hörlursstället (som även är en dac så att jag slipper ha hörlurssladden i datorn)
1 till högtalarna
1 till tangentbordet
1 till den trådlösa musen

Det är alltså nio stycken som sitter i datorn hela tiden. Sen vill man också kunna ladda musen och använda externa diskar m.m.

Permalänk
Skrivet av employed:

Lite pre-build marknadsföring. "Klarar ALLA spel på 80 FPS i Ultra." Med vilken upplösning då, 720p? xD

1080 enligt säljaren.

” Det är en ny dator vilken inte är tänkt ska konkurrera med begagnade datorer eller egenbyggda datorer. Den ska konkurrera med ex Elgiganten och Webhallens prebuilds vilka går för betydligt högre priser med sämre hårdvara samt nätaggregat av låg kvalitet”

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

Skrev o fråga varför jag skulle betala 5000kr extra med att köpa datorn i annonsen.

Han har läst, men inte svarat.

Undrar om han har det som ett företag eller vill tjäna snabba svarta pengar

Permalänk
Skrivet av anton studs:

Undrar om han har det som ett företag eller vill tjäna snabba svarta pengar

Han har inget företag. Se mitt inlägg ovan. Han vill konkurrera med typ Elgiganten.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Är inte dessa två över 5 år gamla laptops lite väl överprisatta med sina 11500 kr per dator. Finns även en tredje som jag känner mig lite skeptiskt mot. Måste ändå ge dem lite cred för en Specslista som saknar motstycke!

https://www.amak.se/store/p/datorer-305455/skärmad-bärbar-dat...

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Är inte dessa två över 5 år gamla laptops lite väl överprisatta med sina 11500 kr per dator.

Men du måste tänka på jobbet de lagt ner för att "skärma" dem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Men du måste tänka på jobbet de lagt ner för att "skärma" dem...

Hehe att inte jag tänkte på de. 😲

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Inaktiv

Inte blocket, men tror att man ska få 12600 kr för en 3 år gammal Surface Pro som kostade ny 28000 kr. Dock har jag aldrig sätt en Suraface Pro kosta 28000 kr. Har haft bode gen 2, 3 och 4.

https://www.facebook.com/marketplace/item/638533496733271

Permalänk
Medlem

@anon14781:

"Padda och dator i ett och samma. Tangentbordet går att koppla loss och då använder du maskinen som en Ipad."

jag har också haft surface pro, och min bytte då inte operativ till iOS och blev som en ipad om jag tog bort tgb

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk

Helt sjukt vad folk betalar för 1080Ti.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS