Veckans fråga: Har du testat Linux?

Permalänk
Medlem

Jodå, visst har det blivit mycket Linuxtestande genom åren. Har även kört en del freebsd, netbsd och osx men det är en annan historia!

2000 testade jag Linux för första gången, då var det livecd med RedHat.
2001 körde jag Freesco, en floppybaserad linuxdistribution för att agera router.
2003 Gav jag slackware några chanser på min laptop, Compaq M700, men fastnade inte för det och bytte till mac på laptopsidan.
2007 Försökte jag med linux på en Asus eee701, som komplement till macen. Men fastnade inte denna gången heller.

2008 Slutade jag köra windows på mina servrar. Istället blev det Debian och senare Ubuntu.

2012 Var mitt första jobb där jag enbart jobbade med linuxservrar. Har lyckats hålla mig undan windows i arbetslivet sedan dess (förutom en del klientmaskiner).

2017 Bytte jag till Linux på skrivbordet! Hade inte alls några planer på detta, hade köpt en påkostad gamingmaskin, men Windows 10 drev mig till vansinne. En ragequit senare körde maskinen Ubuntu.
Det har varit en förvånansvärt positiv upplevelse, även som gamingdator. Alla spel jag velat spela har fungerat. Dessutom utan en massa pillande. Kör Steam samt Epic Store genom Lutris.

2019 Fick jag en påkostad Ubuntu-certifiderad Dell-laptop i jobbet. Jag skaffade mig också en 7" GPD Pocket för att köra Ubuntu på hemma. Men ingen av maskinerna kunde övertyga mig om att pc-hårdvara+Linux ger den bästa laptopupplevelsen. Däremot är Pocketen en kul maskin, som dessutom kör Linux bättre än windows.

tl;dr:
Servrar sen 2008, jobb sen 2012 och på skrivbordet sen 2017.
Frågan är vilket år som jag blir övertygad att släppa MacOS på laptopsidan.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Kör det endast på jobbet, då typ 70% av våra servrar kör linux

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Nej, aldrig privat på en skrivbordsdator. Jag har ubuntu på min privata laptop som används mest som surfdator ibland.

Jag vet att stödet för spel är otroligt mycket bättre nuförtiden men man kommer inte undan windows om man vill kunna lira allt.

Permalänk
Medlem

Har Debian inslängt på andradatorn, finns några grejer som görs bäst i dylik miljö, eller inte går att göra i Windows på något vettigt vis alls. Generellt tycker jag det är för mycket meck med att använda det som desktop-OS. Och så har vi den där eviga spelfrågan också.

Som serverplattform har jag däremot kört Linux i någon form i över 20 år. Windows har aldrig känts aktuellt till det.

I övrigt kan det väl också tilläggas att en sådan här undersökning även i bästa fall kommer ge ett väldigt missvisande resultat. De enda som kommer besvara den är de som bryr sig alls, dvs sådana som åtminstone någon gång testat Linux. Den stora massan som aldrig använt det kommer vara ointresserad, och scrolla vidare till nästa artikel, utan att besvara undersökningen. Till synes kommer användandet verka mycket mer utbrett än det verkligen är.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Lego Master

Testat ja, hade det som primärt OS under min Chalmers-tid (det var även standard på skolans datorer), men efter det har jag fallit tillbaka till Windows. Har en riktigt gammal laptop som jag tror kör Debian eller Ubuntu, men den har inte varit igång på ett par år så vågar inte svära på det.

Använder inte datorerna hemma till nånting som skulle göras bättre på Linux, så det har bara varit enklare att hålla mig till Windows.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag kör Linux på server och diverse iot, som desktop gillar jag det fortfarande inte, slutar alltid med att jag sitter med terminalfönstret för att fönsterhanteraren saknar någon inställning eller tar för lång tid att klicka runt i. Sen när man äntligen pillat klart så är det alltid något boot message eller något annat felmeddelande i journal som har lösningen "just ignore it". Gah, bara kryper i ocd-tarmen

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk

Har kört Linux som primär kernel sen 2012 (hemma). De första åren hade jag en separat disk för Windows pga gaming men har inte behövt starta det på över 5 år nu.

På jobbet har jag två separata maskiner, en Linux maskin för utveckling och en Windows maskin för att hantera tidsrapportering, office, Skype osv. Undviker Windows maskinen så mycket jag kan då den gärna vill hålla på med uppdateringar och blåskärmar(vems idé var det att sätta en smiley vid blåskärm) minst en gång i veckan.

För mig som är van i Linux miljö känns det alltid som det är extra pill med grejer när jag ska köra Windows medan det mesta bara funkar på Linux. Antar att det är just för att jag är van, hade säkert varit motsatta om jag körde mest Windows.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av joca2513:

Jag vet att stödet för spel är otroligt mycket bättre nuförtiden men man kommer inte undan windows om man vill kunna lira allt.

Enda anledningen till att jag inte byter. Jag jobbar till och med hemifrån (programmerare), jag vill bara ha allting på ett och samma operativsystem. Spelar absolut allt så jag vill behålla Windows.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mechersmith:

Har kört Linux som primär kernel sen 2012 (hemma). De första åren hade jag en separat disk för Windows pga gaming men har inte behövt starta det på över 5 år nu.

På jobbet har jag två separata maskiner, en Linux maskin för utveckling och en Windows maskin för att hantera tidsrapportering, office, Skype osv. Undviker Windows maskinen så mycket jag kan då den gärna vill hålla på med uppdateringar och blåskärmar(vems idé var det att sätta en smiley vid blåskärm) minst en gång i veckan.

För mig som är van i Linux miljö känns det alltid som det är extra pill med grejer när jag ska köra Windows medan det mesta bara funkar på Linux. Antar att det är just för att jag är van, hade säkert varit motsatta om jag körde mest Windows.

Låter ju dock som du har något hårdvarufel om du har flera blåskärmar i veckan. Jag har inte haft blåskärmar i Windows på flera år.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Varför kör ni inte X11?

För att det är för dålig prestanda att köra x11forwarding.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Avstängd

En annan rolig sak som hände mig nyss i Windows 10. Råkade ta bort Bluetooth ikonen från "Notifikationsarenan" (Eller systray som vi Linux-nördar gillar att kalla det för). Hur i helvete får man den tillbaka tänkte jag, sökte som man gör i Linux efter "applet" eller liknande. Nej nej, finns inget sådant. Jahapp, plocka fram google, och ser att igen, en hel del klickande för att få tilllbaka en sådan simpel sak som Bluetooth ikon...

Click Start.
Click the Settings gear icon.
Click Devices. ...
At the right of this window, click More Bluetooth Options. ...
Under the Options tab, place a check in the box next to Show the Bluetooth icon in the notification area.
Click OK and restart Windows.

Hur i helvete skulle jag veta att den ligger gömt någonstans i GUI-träsket (och vafan ska jag starta om hela operativsystemet för)?

I Linux gör jag det med ett simpelt kommando...

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Testat NX Nomachine? Bästa RDP jag någonsin kört och numera finns denna även till Windows och MacOS (men inte testat dessa).

Fast vad ska man med RDP till nu för tiden? Det som behöver en UI över nätverk 2020 är väl ändå webbaserat och resten kör man via kommandotolken över SSH!

Nja, det är att kraftigt förenkla vad man använder rdp till. Finns massor scenarion där man vill kunna fjärrstyra och se guit, som inte är web eller ssh.
Men NoMachine är riktigt kompetent.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Har kört dual boot lite till och från på min primära dator nu senaste var det någon Linux mint version. Sedan har väl inte intresset varit tillräckligt stort. När jag inte riktigt fått allt att fungera så har jag alltid vid nästa formatering gått tillbaka till endast windows. Har win 10 nu.

Däremot på min laptop från skolan kör jag endast Linux pga skolan behöll Windows licensen. Men den är med en atom processor så har fullt upp att klara av enkel surf så mycket lite användning

Permalänk
Medlem

Jag använder Linux på den datorn jag arbetar på, men min stationära här hemma har Windows.

Jag använder inte den stationära för mycket mer än att spela, så om de spel jag kör någonsin kommer bekvämt kunna köras på Linux byter jag gärna. Förstår mig på det OS:et mycket bättre.

Permalänk
Skrivet av olafett:

slutar alltid med att jag sitter med terminalfönstret för att fönsterhanteraren saknar någon inställning eller tar för lång tid att klicka runt i.

Verkar vara ett återkommande tema: Folk i de två lägren klagar på exakt samma saker i det OS de gillar sämre. Själv hamnar jag alltid i Powershell i Windows för att fönsterhanteraren saknar någon inställning eller för att den är för svår att hitta bland de trettiosju ställen där man hittar Windowsinställningar, och sen svär jag åt att en enkel operation i Powershell kräver två A4-sidor kod för något som i Bash är en oneliner med på sin höjd ett par pipes... 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

En annan rolig sak som hände mig nyss i Windows 10. Råkade ta bort Bluetooth ikonen från "Notifikationsarenan" (Eller systray som vi Linux-nördar gillar att kalla det för). Hur i helvete får man den tillbaka tänkte jag, sökte som man gör i Linux efter "applet" eller liknande. Nej nej, finns inget sådant. Jahapp, plocka fram google, och ser att igen, en hel del klickande för att få tilllbaka en sådan simpel sak som Bluetooth ikon...

Click Start.
Click the Settings gear icon.
Click Devices. ...
At the right of this window, click More Bluetooth Options. ...
Under the Options tab, place a check in the box next to Show the Bluetooth icon in the notification area.
Click OK and restart Windows.

Hur i helvete skulle jag veta att den ligger gömt någonstans i GUI-träsket (och vafan ska jag starta om hela operativsystemet för)?

I Linux gör jag det med ett simpelt kommando...

I Windows gör du det med en simpel knapptryckning..
Men jo, den inställningen är lite gömd, men givetvis behöver du inte starta om datorn för att visa bluetooth-ikonen igen. Så illa är det faktiskt inte. Fattar inte varför både Linux och Windowsfolk överdriver hur besvärligt ett os är. Typ alla framstår ju som om dom är helt tafatta i det os dom inte använder primärt. Varken Linux eller Windows är så dåligt som de flesta vill hävda. Båda OS:en är enkla att komma igång med och enkla att använda om man inte gör superavancerade saker. De flesta använder ju mest webben nuförtiden och mindre och mindre program i os:et.

Edit: Min pensionerade pappa använder Linux och har nyligen bytt från Windows 7 till Linux Mint. Väldigt icke teknisk, men han har inga problem att använda linux för lite vardagligt arbete och pyssla med det han brukar göra.
Till och med min 90-åriga mormor körde Linux när hon såg nånting, funkade utmärkt det med, trots att hon knappt kunde hantera musen till datorn.
Men många här inne har superbesvär med att köra det ena eller det andra.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Testat det några gånger till och från, senast kring 2017. Det funkar hyfsat, men då jag primärt använder datorn för musikproduktion och spel är det fortfarande stora luckor när det gäller kompatibilitet, drivrutiner och prestanda.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SanTeoX:

I Windows gör du det med en simpel knapptryckning..
Men jo, den inställningen är lite gömd, men givetvis behöver du inte starta om datorn för att visa bluetooth-ikonen igen. Så illa är det faktiskt inte. Fattar inte varför både Linux och Windowsfolk överdriver hur besvärligt ett os är. Typ alla framstår ju som om dom är helt tafatta i det os dom inte använder primärt. Varken Linux eller Windows är så dåligt som de flesta vill hävda. Båda OS:en är enkla att komma igång med och enkla att använda om man inte gör superavancerade saker. De flesta använder ju mest webben nuförtiden och mindre och mindre program i os:et.

Du menar, FLERA knapptryckningar?

Låt mig förklara varför jag blev riktigt irriterande, jag skulle ha ett möte i Zoom om 10 min. Jaja, enkelt, bryggde lite kaffe innan, plockar fram mina bluetooth-hörlurar, och tänkte enkelt koppla de till min nya fina Windows 10 maskin. 10 min tänkte jag är gott om tid. Nepp, hade problem med att ansluta hörlurarna, och på toppen råkade jag högerklicka på den fina bluetooth ikonen i notifikationsarean och ta bort den. I ren frustration försökte jag få den tillbaka, var helt omöjligt att på ett logiskt sätt få fram ikonen. Jag var tvungen att ursäkta mig och säga att jag kommer bli något försenat på grund av strul med bluetooth. Fick hoppa på google och leta fram lösningen för att få tillbaka bluetooth-jäveln.

Nu i efterhand har jag efterforskat lite och hittat alternativa vägar till att ansluta bluetooth.

Men ja, du har rätt. När man lär sig hur GUI-träsket fungerar blir det lättare så småningom. Så återigen, det handlar om vanesak, och just nu är jag bara rent ut sagt frustrerad över Windows 10, men jag ska försöka lära mig och gillla det så småningom, ge det lite tid.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

En annan rolig sak som hände mig nyss i Windows 10. Råkade ta bort Bluetooth ikonen från "Notifikationsarenan" (Eller systray som vi Linux-nördar gillar att kalla det för). Hur i helvete får man den tillbaka tänkte jag, sökte som man gör i Linux efter "applet" eller liknande. Nej nej, finns inget sådant. Jahapp, plocka fram google, och ser att igen, en hel del klickande för att få tilllbaka en sådan simpel sak som Bluetooth ikon...

Click Start.
Click the Settings gear icon.
Click Devices. ...
At the right of this window, click More Bluetooth Options. ...
Under the Options tab, place a check in the box next to Show the Bluetooth icon in the notification area.
Click OK and restart Windows.

Hur i helvete skulle jag veta att den ligger gömt någonstans i GUI-träsket (och vafan ska jag starta om hela operativsystemet för)?

I Linux gör jag det med ett simpelt kommando...

Kunde du inte bara sökt på "Bluetooth" ist för "applet" om du ville till Bluetooth-inställningarna...? Man kan väl även välja vilka ikoner som ska visas via högerklicksmeny på notification-tray.

En skum sak som är frustrerande med Windows 10 och systray är att ljudikonen randomly försvinner när man har custom scaling. Sökte runt när jag fick detta problem och jag är tydligen inte ensam.

En annan frustrerande sak med Win 10 är att om man använder den medföljande mail klienten så kan man inte avaktivera autocorrect och inte heller ställa in annat språk än systemspråket. Lite jobbigt när man har OS på engelska och skriver mail på både svenska och engelska...

Permalänk
Skrivet av SanTeoX:

Låter ju dock som du har något hårdvarufel om du har flera blåskärmar i veckan. Jag har inte haft blåskärmar i Windows på flera år.

Är dator nummer 3 (nya ur kartong, stationära) på ett år där olika varianter av blåskärmar uppstår, tycker inte att det är troligt att samtliga skulle varit trasiga. Intressanta är att jag inte har mer än standard programmen som företaget installerar.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Du menar, FLERA knapptryckningar?

Låt mig förklara varför jag blev riktigt irriterande, jag skulle ha ett möte i Zoom om 10 min. Jaja, enkelt, bryggde lite kaffe innan, plockar fram mina bluetooth-hörlurar, och tänkte enkelt koppla de till min nya fina Windows 10 maskin. 10 min tänkte jag är gott om tid. Nepp, hade problem med att ansluta hörlurarna, och på toppen råkade jag högerklicka på den fina bluetooth ikonen i notifikationsarean och ta bort den. I ren frustration försökte jag få den tillbaka, var helt omöjligt att på ett logiskt sätt få fram ikonen. Jag var tvungen att ursäkta mig och säga att jag kommer bli något försenat på grund av strul med bluetooth. Fick hoppa på google och leta fram lösningen för att få tillbaka bluetooth-jäveln.

Nu i efterhand har jag efterforskat lite och hittat alternativa vägar till att ansluta bluetooth.

Men ja, du har rätt. När man lär sig hur GUI-träsket fungerar blir det lättare så småningom. Så återigen, det handlar om vanesak, och just nu är jag bara rent ut sagt frustrerad över Windows 10, men jag ska försöka lära mig och gillla det så småningom, ge det lite tid.

Hehe ja jag har gjort precis samma sak i Windows i exakt samma scenario. Fattade inte var jag aktiverade blåtanden igen så fick googla jag med. Windows har tyvärr strulat till det rejält med inställningar på många ställen istället för bara kontrollpanelen där allt låg förut. Otroligt störande.
Men iaf, du behöver ju iaf klicka upp en termina eller ett snabbkommando, leta upp rätt inställningsfil eller iaf kommando istället för några klick. Ungefär samma förfarande i Linux, fast annorlunda.
Jag uppskattar både gui och configfiler, beroende på vad det gäller och uppskattar både Windows o Linux, beroende på vad jag gör.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spunkt:

Tog bort Windows helt Januari 2019. Har sedan dess gjort allt på Linux. Spel, programmering, youtube o.s.v. Valde att även installera Linux på min Macbook Pro tidigare iår.

Låter väldigt sunt. Men de som har Appleprodukter brukar hävda att de är så bra för att de har så bra operativsystem. Jag som aldrig köpt en appleprodukt undrar förstås vad vinsten blir med att byta till Linux från MacOSX?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Inaktiv

Kör dual boot med Linux Zorin Ultimate, Windows använder jag för spel och jobb, Linux för allt annat.

Permalänk
Skrivet av stoffe_83:

Låter väldigt sunt. Men de som har Appleprodukter brukar hävda att de är så bra för att de har så bra operativsystem. Jag som aldrig köpt en appleprodukt undrar förstås vad vinsten blir med att byta till Linux från MacOSX?

Det fina med macOS är att du får en riktig Unix under huven på ett mycket välpolerat system. Linux är definitivt mindre välpolerat men du har också större flexibilitet i hur du använder det, vilket vissa föredrar.

Men orsaken att byta ut macOS på en Apple-dator skulle egentligen bara vara att förlänga det användbara livet på en dator som är för gammal för att kunna köra de senaste versionerna av macOS (dvs att den är äldre än 7-8 år).

Permalänk
Medlem

Några få steg kvar innan jag även installerar Solus på den stationära, har utvärderat på bärbar en period för att säkerställa att mina behov kan tillgodoses.

Windows har i min mening blivit för intrusivt i och med en successiv förflyttning av det som användaren själv kan påverka. Nu senast förflyttades "Mina dokument" helt plötsligt upp i OneDrive, vilket inte är något jag är det minsta intresserad av. Det är säkert också något jag godkänt någonstans på vagt formulerat vis eller i klartext i mitten av ett dokument som ingen orkar ta sig an.

Mer kontroll till användarna och mindre data på vift.

Det får räcka med att jag nyttjar Windows i arbetet, ni som använder Linux i arbetet. I vilken utsträckning, vilka områden och eventuellt annat arbetar ni med Linux som operativsystem?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det fina med macOS är att du får en riktig Unix under huven på ett mycket välpolerat system. Linux är definitivt mindre välpolerat men du har också större flexibilitet i hur du använder det, vilket vissa föredrar.

Men orsaken att byta ut macOS på en Apple-dator skulle egentligen bara vara att förlänga det användbara livet på en dator som är för gammal för att kunna köra de senaste versionerna av macOS (dvs att den är äldre än 7-8 år).

Gränssnittet ser snyggt ut, men jag har stora problem med det fysiska tangentbordet, den är helt enkelt avskyvärd. Inte nog med att man ska lära sig ett nytt gränssnitt, men även hur tangentbordet fungerar...

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det största problem med linux tycker jag att det konstigt nog inte finns en riktigt bra rdp klient. Det är några halvdana som håller samma låga kvalite som androids, där t.om microsofts i ndroid är dålig jämfört emot den inbyggda i windows.

På Unix/Linux har det ju varit X-windows som gäller. Man kör en X-server på sin lokala dator sen kör man ssh -Y till "remote". Då funkar de grafiska programmen på "remote" som om man körde lokalt. Så man kan säga att rdp har varit inbyggt från början. Vilket enligt min mening är största fördelen med X-windows.

Tyvärr har många senare Linux-utvecklare (troligen ms-windows-skadade i sin ungdom) inte fattat det utan vissa modernare program får usel prestanda (eller inte funkar alls) om man körde dem "remote". Dvs utvecklarna har inte ens testat att köra programmet "remote". Tex Firefox runt version 40-45 funkade i princip inte om man försökte köra den på det sättet, så gäller inte bara div obskyra program.

En lösning på det är att köra tex real-vnc. Kommer runt ovanstående då dess X-server körs på "remote" så blir inte begränsad av nätverksbandbredden.

Permalänk
Skrivet av eXpander_:

Gränssnittet ser snyggt ut, men jag har stora problem med det fysiska tangentbordet, den är helt enkelt avskyvärd. Inte nog med att man ska lära sig ett nytt gränssnitt, men även hur tangentbordet fungerar...

Även det är en ren vanesak, och jag föredrar ärligt talat Macens sätt att sköta det på: I GUI:t trycker du cmd överallt där du brukar trycka Ctrl; det sätter sig i ryggraden på en vecka eller två. Det innebär att du kan utföra "GUI"-relaterade saker som cut-copy-paste med den tangentkombination du alltid använder även när du sitter i och jobbar i en terminal - lokalt eller över ssh - utan att överstyra de gängse Unix-tangentkombinationerna man är van vid.
Sen har du fördelen att du kan navigera runt i dokument/källkod utan att sträcka dig efter Home/End/PgUp/PgDn eftersom alla de knapparna är gömda under cmd + piltangenter. Att manipulera text i GUI-applikationer på Windows eller Linux känns som en ergonomisk mardröm för mig numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Endraya:

Ja, testade det för första gången runt år 2000, men på den tiden var det inte direkt dugligt för daglig användning (lugnt sagt) och man kom tillbaka till Windows rätt fort.

Sedan fem år tillbaka har jag dock uteslutande använt ett linuxbaserat operativsystem och ser inga skäl till varför jag någonsin skulle göra ett byte.
Gick igenom en del distributioner innan jag beslutade mig för att utveckla en egen (för instabila miljöer och för mycket bloat + ett bra sätt att lära sig om operativsystem på djupet) som passar utmärkt för mina behov.

Är din egen distro nåt du kan dela med dig av eller är den alltför odokumenterad för andra att använda?

Permalänk
Medlem

Körde under en period får många år sedan Gentoo-Linux som mitt primära OS. Men nu kör jag inte aktivt Linux alls. Min server/NAS kör FreeBSD däremot(FreeNAS).

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |