Nvidia uppges avsluta tillverkning av Geforce RTX 2000-serien

Permalänk
Melding Plague

Nvidia uppges avsluta tillverkning av Geforce RTX 2000-serien

Syftet med den avslutade tillverkningen sägs vara att osålda grafikkort inte ska driva upp priser för Geforce RTX 3000 "Ampere".

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen händer det! Som jag väntar! Låt nästa generation av grafikkort börja!

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Hedersmedlem

Cynikern i mig säger att detta kan vara ett sätt att få upp priserna på befintlig generation för att därmed får nästa generation att se prisvärd ut.

Får hoppas att så inte är fallet. Vi behöver inte en till lansering som ursprungliga 2000-serien, med samma prestanda till samma pris.

Permalänk
Sötast

Då blir det intressant att se, skall nVidia lägga sig på denna kostnad nu i ett år eller tre för att sedan fortsätta höja eller tar de bara tjuren i hornen och lägger på en 30% till i år?

Skrivet av Sweclockers medlem, år 2044:

100.000 för det bästa kortet på marknaden är väl inte så farligt? Det finns ju billigare modeller för peasants

Permalänk
Inaktiv

Äntligen! Bra att plats ges för nya kort. Återstår att se hur de blir men förhoppningsvis tillräckligt bra för att äntligen kunna uppgradera.

Permalänk

Det är tråkigt att Ampere bara för 30% bättre råprestanda. Jag hade hoppats på nära 50% men jag hade fel. Blev t om ifrågasatt om just den saken och de hade rätt.

Permalänk
Medlem

Var de inte någe tjaffs förra generatons skiftet då Nvidea satt på ganska stora lager 1000 serien. Vägra sänka priset för handlare o köpte de inte in så riskera de straff av inköp i två tusen serien?

Nu kommer jag inte ihåg exact men kommer ihåg de inte såg snyggt ut.

Hoppas de inte blir samma resa igen, Nvidea borde ha så stora marginaler att sitter de på lager kan de rea ut lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Syftet med den avslutade tillverkningen sägs vara att osålda grafikkort inte ska driva upp priser för Geforce RTX 3000 "Ampere".

Läs hela artikeln här

Jag tror orsaken är tvärtom, om "billiga" 2000-kort finns samtidigt som 3000-serien lanseras kommer de att driva ner priserna...
Nvidia handlar helt rätt då de vill maximera sin vinst och mer eller mindre inte har någon konkurrens.

Permalänk
Medlem

Nvidia har aldrig ett syfte med att tjäna mindre pengar, även om det kanske låter så. ALLT, precis ALLT, har med pengar att göra och att tjäna så mycket som möjligt av de.
Dom vill helt enkelt inte göra om fadäsen från 10xx serien till 20xx serien igen. Prishoppet till 20xx vart helt enkelt för stort, oavsett om 20xx presterade aldrig så bra. Å andra sidan behöver dom inte tänka på bitcoin denna gång. Vi behöver konkurrens, fort, och i alla klasser så folk faktist har någonting att välja emellan. Tyvärr har Nvidia ett såpass stort försprång på det totala paketet att närmaste konkurrent är två generationer bakom.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Jag tror snarare att Nvidia vill driva upp priserna på 20-serien så att priserna på 30-serien inte ser helt galna ut.
Om ryktena stämmer med RTX förbättringarna kommer nog iofs 20-seriens kortpriser sjunka som stenar.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av marcusOCZ:

Tyvärr har Nvidia ett såpass stort försprång på det totala paketet att närmaste konkurrent är två generationer bakom.

Två generationer är väl lite att ta i. AMD:s toppkort Radeon RX 5700 XT är ju väldigt likt GTX 1080 Ti i prestanda och feature-set, d.v.s. en generation bakom.

Permalänk
Medlem

@pv2b: Samtidigt så har Nvidia skjutit upp sina produktlanseringar gång på gång av sina flaggskepp för att de inte har någon konkurrens i det yttersta toppskiktet.

Så kan hålla med om att AMD ligger ca 2 generationer bakom.

Permalänk

Ruskigt sugen på detta släpp! Äntligen dags att förpassa 980ti-kortet till streamingburken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag tror orsaken är tvärtom, om "billiga" 2000-kort finns samtidigt som 3000-serien lanseras kommer de att driva ner priserna...
Nvidia handlar helt rätt då de vill maximera sin vinst och mer eller mindre inte har någon konkurrens.

Det låter inte helt logiskt enligt mig eftersom det inte handlar om Nvidias försäljning utan om återförsäljarna. Nvidia har satt sitt pris och det spelar ingen roll för dem om en återförsäljare lyckas få 10kkr eller 20kkr för kortet, de har redan betalt Nvidia när de köpte in kortet. Det är inte som bilindustrin där tillverkarna ofta äger bilarna som står hos bilhandlarna.

Återförsäljarna vill inte ha "låga" priser på nya kort om de har många gamla kort liggandes för då blir de garanterat osålda, vilket är en förlust. De vill kunna sälja allt så med ett högre pris på de nya korten och lägre på de gamla så finns det anledning för kunder att köpa båda.

Permalänk
Lego Master

Då väntar vi till Black Friday och ser om det är dags att kliva upp till RTX i år, eller inte.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Istället för erbjuda mer "prisvärda" produkter med 2000-serien plockar dom bort det för att bara erbjuda dyra kort. Bra jobbat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag tror snarare att Nvidia vill driva upp priserna på 20-serien så att priserna på 30-serien inte ser helt galna ut.
Om ryktena stämmer med RTX förbättringarna kommer nog iofs 20-seriens kortpriser sjunka som stenar.

I slutet av dagen vill alla tillverkare mjölka sina kunder så mycket som det går men inte över kundernas absoluta smärtgräns. Olika företag har olika metoder. Kapitalismen

Jag tror även folk i allmänhet upplever sina produkter som bättre baserat på en höger prislapp. Även om jag förstår att kvalitet och pris går hand i hand i mycket.

Folk tenderar att vilja ha det som man inte kan ha eller har svårt att ha råd med. Blir en slags inre hype och en fantasi om produkten som gör att det blir "värt" att betala.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Deo:

@pv2b: Samtidigt så har Nvidia skjutit upp sina produktlanseringar gång på gång av sina flaggskepp för att de inte har någon konkurrens i det yttersta toppskiktet.

Så kan hålla med om att AMD ligger ca 2 generationer bakom.

På vilken grund då, och utifrån vilka kriterier? Varför just 2 generationer? Varför inte 3? Eller 10?

Vi kan ju inte börja snacka om olanserade produkter, för då ska vi börja snacka RDNA2 också...

Permalänk
Medlem

Alltid kul med nya grafikkort, särskilt från Nvidia. Tycker dom förvaltar sitt försprång på ett bra sätt. Man arbetar ständigt på nya sätt att ta det grafiska ett steg framåt. Vet att många säkert inte håller med mig men titta bara på RT hur stora är oddsen att vi hade haft RT i de nya konsolerna utan RTX satsningen. Är inte ett stort fan av dagens priser men jag kan också se mer än fps/pris när jag köper något, jag vill även se vad jag får i hela paketet och där ser jag ett mervärde hos Nvidia som tilltalar mig.
Hoppas verkligen att RDNA 2 ger AMD möjligheten att slåss på toppen igen.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Priserna för 2000-serien var ju helt galna vid introduktion så om 3000-serien blir billigare är det såklart välkommet. Nvidia har ju Big Navi att slåss mot snart med så nu kan de liksom inte höja priserna hur som helst längre- Så det är bra. Jag tycker vi ska tillbaka till en prisnivå där det absoluta toppkortet i en serie gick loss på 5-6000Kr. Det kändes mer som verkligheten på något sätt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

I slutet av dagen vill alla tillverkare mjölka sina kunder så mycket som det går men inte över kundernas absoluta smärtgräns. Olika företag har olika metoder. Kapitalismen

Jag tror även folk i allmänhet upplever sina produkter som bättre baserat på en höger prislapp. Även om jag förstår att kvalitet och pris går hand i hand i mycket.

Folk tenderar att vilja ha det som man inte kan ha eller har svårt att ha råd med. Blir en slags inre hype och en fantasi om produkten som gör att det blir "värt" att betala.

Grundproblemet är ju brist på konkurrens, framförallt i de övre skikten. Det har gjort att priserna för mid-range och uppåt klättrat med ca. en tusenlapp inför varje ny generation. Sedan är Nvidia väldigt bra på marknadsföring, så de skapar ett enormt hype och ha-begär med någon ny feature som man "måste" ha.

Att de avslutar produktionen av 2000-serien är ganska logiskt. Dels vill de inte att en massa osålda kort reas ut efter lanseringen av 3000-serien, vilket snarare skulle driva ner priserna av 3000-serien, dels vill de försäkra sig om att allt blir sålt så de inte blir liggande i någon lagerlokal där de bara kostar pengar.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se vilken prisnivå det blir på den som är först ut, vilket jag gissar blir Nvidia. Sen kommer big Navi samt PS5/XSX. Om Nvidia ligger för högt i pris, så väntar säkert många på AMD's prissättning. Blir även det för dyrt så kan det bli konsol eller inget alls.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Två generationer är väl lite att ta i. AMD:s toppkort Radeon RX 5700 XT är ju väldigt likt GTX 1080 Ti i prestanda och feature-set, d.v.s. en generation bakom.

Skrivet av Deo:

@pv2b: Samtidigt så har Nvidia skjutit upp sina produktlanseringar gång på gång av sina flaggskepp för att de inte har någon konkurrens i det yttersta toppskiktet.

Så kan hålla med om att AMD ligger ca 2 generationer bakom.

Vad innebär en generation då?

RDNA1 är väl mer eller mindre likvärdig med Turing på prestanda/watt. Sen att AMD inte släppte något toppkort med RDNA1 är ju en annan sak, RX5700 är ju mellanklass/highend sett till både kretsyta och pris.
AMD kunde väl ha gjort en dubbelt så stor krets på RDNA1 och hållt till nånstans runt 2080Super/2080TI i prestanda men jag gissar på att det inte var lönsamt med en så stor krets på relativt dyra 7nm för ett år sedan.

Om man räknar "ray tracing support" som beskrivande för en generation så kan man väl kanske säga att AMD är en generation bakom?

Permalänk
Medlem

@Pepsin:
Nja finns mer till det, varför Pascal sålde så bra med.
AMD släppte ju RX480 samtidigt, som levererade 290X prestanda till en prislapp högre än 390X. Som presterade som ett överklockat 7970. Så mellanklassen var helt värdelös när pascal lanserades, så folk köpte det groteskt mer "bang for the buck" 1070/1080/1080Ti istället för att köpa samma prestanda de hade 4 år sedan till samma pris det kostade 2 år sedan.

RTX 2000 serien hade ingen direkt inkompetens i mellanklassen från AMD's håll som fick RTX 2000 serien att stå ut. Den jämfördes rakt av med 1000 serien som var extremt lyckad jämfört med AMDs fiasko av release. Och såg mycket mindre lukrativ ut än vad 1000 serien gjorde vid release.

Nu existerar 5700 XT i övre mellanklassen, som har ett ökänt rykte för kassa drivrutiner å ena sidan. Men prestandan ligger i rätt kategori sett till prislappen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hg:

Vad innebär en generation då?

RDNA1 är väl mer eller mindre likvärdig med Turing på prestanda/watt. Sen att AMD inte släppte något toppkort med RDNA1 är ju en annan sak, RX5700 är ju mellanklass/highend sett till både kretsyta och pris.
AMD kunde väl ha gjort en dubbelt så stor krets på RDNA1 och hållt till nånstans runt 2080Super/2080TI i prestanda men jag gissar på att det inte var lönsamt med en så stor krets på relativt dyra 7nm för ett år sedan.

Om man räknar "ray tracing support" som beskrivande för en generation så kan man väl kanske säga att AMD är en generation bakom?

Jo, generationsbegreppet i sig är ju problematiskt, därför är det viktigt att när man diskuterar det också förklara vad man menar med begreppet. Annars blir det meningslöst.

Permalänk
Rekordmedlem

Vilket svammel om priserna, de försöker naturligtvis få till publicitet och en lagom brist på kort så att de kan höja priserna elerl åtminstone få priserna på marknaden att öka även om kanske inte Nvidia får de pengarna utan att de hamnar hos handlarna
Om de inte ville pressa upp priserna skulle det tillverkas kort för fullt och så skulle de äldre korten i stället sänkas i pris när de nya lanseras och sluta tillverkas först när efterfrågan upphör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Om det bara finns 3000-kort att köpa vid lanseringen så blir det ju rätt uppenbart att kunna hålla högre prisnivå för då det bara går att välja det eller vara utan om man inte vill köra på begagnat vilket troligen då kommer gå upp i pris när 2000-korttillverkningen läggs ned.

Låg tillgång på alternativa grafikkort + hög efterfrågan på bra grafikkort = högre priser kan tas på de faktiska tillgängliga modellerna

Tror NVIDIA att vi på Sweclockers lever i Idiocracy?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Hmm ok, hur långt tror ni att det är kvar till lansering? 3-4 månader?

Kan det bli så att nya korten kommer att hålla relativt "ok" priser iom att nya konsoller släpps i år?
Sitter väll AMD kort i både Microsofts & Playstation konsollerna?

Jag skulle kunna tänka mig att köpa en konsoll istället för nytt graffe, ifall det gick att få till 3440x1440 res så att jag skulle kunna köra konsollen mot min ultrawide istället för TVn.

Sen vänta på nästa generationens grafikkort efter 3000 serien.

Blir nog svårt att motivera en uppgradering för de som sitter på 2000 serien idag? vilka spel skulle motivera den uppgraderingen igentligen?

Själv sitter jag på ett 1080 och kommer uppgradera ifall det är normala priser på 3000 serien, känner redan här att jag inte behöver göra uppgraderingen igentligen, och då spelar jag ändå på 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Var de inte någe tjaffs förra generatons skiftet då Nvidea satt på ganska stora lager 1000 serien. Vägra sänka priset för handlare o köpte de inte in så riskera de straff av inköp i två tusen serien?

Nu kommer jag inte ihåg exact men kommer ihåg de inte såg snyggt ut.

Hoppas de inte blir samma resa igen, Nvidea borde ha så stora marginaler att sitter de på lager kan de rea ut lite.

Det var under mining-crazen, butiker tog in alltför många kort som sedan blev osålda.

Sen ville de ha tillbaka pengar eller kompensation för osålda kort, vilket Nvidia vägrade.

Fanns någon artikel om det här på Swec, hittar den inte just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Om det bara finns 3000-kort att köpa vid lanseringen så blir det ju rätt uppenbart att kunna hålla högre prisnivå för då det bara går att välja det eller vara utan om man inte vill köra på begagnat vilket troligen då kommer gå upp i pris när 2000-korttillverkningen läggs ned.

Låg tillgång på alternativa grafikkort + hög efterfrågan på bra grafikkort = högre priser kan tas på de faktiska tillgängliga modellerna

Tror NVIDIA att vi på Sweclockers lever i Idiocracy?

Ja. och tror de har rätt mycket rätt med det om man se vad som händer varje gång Nvidia lansera nya grafikkort.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/