Permalänk
Medlem

Grattis och du har PM

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

Kör du VDSL eller LTE?

Permalänk

ADSL är ju teknik som ALLA leverantörer vill komma bort ifrån, därav skyhöga priser och ibland omöjligt att skaffa / förlänga

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Skrivet av adde318:

Update! Det blev husköp. Kraftigt skuldsatt och lätt förtvivlad, men ändå lyrisk och exalterad! Blir spännande att se om IPonly lyckas dra in fiber eller inte. Uppdaterar väl med det om 6-24 månader

grattis.

vet inte hur det är hos dig men här vet jag folk som väntat i över 3 år hittills på sin efterpåkopplade fiberanslutning och ända alternativet är IP only eller 4g.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Grattis! Köpte själv hus för ca 1år sedan och fick köra 4G tills fibern blev indragen. Dumt nog hamnade det mitt i semestern och tog ca 3 månader innan jag fick fiber.

Fibern passerade huset i gatan utanför så för mig kostade det 20,000kr att koppla på mig. Det var det värt vill jag lova för 4G var ingen höjdare! Vi körde Hallon (tre) för att de hade kontantkort man kunde fylla med 100GB eller om det var 200GB. Det gick bra att kolla på netflix även om det blev grynigt ibland när det behövde buffra, men spela var näst intill omöjligt, mycket lagg och rubberbanding, speciellt vid tider då mycket folk använder nätet, kvällar efter kl 16, helger, sen när industrisemestern började var det kört.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

4G kommer nog funka, när vi köpte hus låg vi med i fiberutbyggnadsplanen i området. Tyvärr har den nu ändrats så vi i landsbygdsområdet inte får vara med längre efter att de centrala delarna fick sin ingrävd.

I desperation har jag bytt från ADSL till 4G och det är bättre men skulle helt klart föredra fiber särskilt för stabilare ping. Nu på sommaren märks det också att belastningen är högre så ibland går det lite långsammare. Vi gick dock från cirka 15/1 till runt 150/20 i snitt, på nätterna ofta 250/60.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp och stöd hörrni Gjort massa trådar på husforum, inte fått ens hälften av all input gentemot här, och då ska de andra ändå vara husforum! Sweclockers levererar som ALLTID!

Permalänk

Vill bara slänga in en hint om kommande starlink som Elon pratar om. Jävligt nice med satellit internet som ska gå att spela på. Ett alternativ till både LTE och fiber

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nalle6killer:

Vill bara slänga in en hint om kommande starlink som Elon pratar om. Jävligt nice med satellit internet som ska gå att spela på. Ett alternativ till både LTE och fiber

Jag tror att latensen blir betydligt större än den adsl och fiber vi har idag.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Skaffa huset utan fiber och gör de renoveringar som behövs.
När allt sådant väl är klart, kan ni "unna er själva" en fiber-anslutning då det är annars något som kommer bli en tidstjuv.

Så ge fasen i att koppla in dator, tv etc och håll er till renoveringarna och ta igen det sedan när ni är klara med det tråkiga.

Talar från erfarenheter.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av Gaist:

Jag tror att latensen blir betydligt större än den adsl och fiber vi har idag.

Lite off-topic men du har läst på om det? https://arstechnica.com/information-technology/2020/03/musk-s...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Om du bor så nära en mast och i Stockholmsområdet så kommer det väl 5g ganska snart? Under tiden ni väntar så skaffar nu barn så är problemet löst.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Jag tror att latensen blir betydligt större än den adsl och fiber vi har idag.

Latensen globalt är bättre på starlink eftersom ljusets hastighet i fiber är lägre än vacuum i rymden. Lokal latens bör vara under 10ms när de lägsta satelliterna är uppe, än så länge är det högre än så. Jag tror det är mycket bättre än vad många tror. Knappast som gamla teknikerna med 100+ ms.

Starlink kommer vara snabbast över atlanten för aktiehandel till exempel med många millisekunder

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Latensen globalt är bättre på starlink eftersom ljusets hastighet i fiber är lägre än vacuum i rymden. Lokal latens bör vara under 10ms när de lägsta satelliterna är uppe, än så länge är det högre än så. Jag tror det är mycket bättre än vad många tror. Knappast som gamla teknikerna med 100+ ms.

Starlink kommer vara snabbast över atlanten för aktiehandel till exempel med många millisekunder

Globalt kanske, men nu är det ju inte tillnärmelsevis samma sträckor som grävd fiber i marken går, som att det skall upp 34 mil i rymden och sen vända ner igen.

Skulle vilja se latensen med ett bredbandskollstest, jag ligger på 7ms och har för mig att jag hade konstant 15ms när jag hade adsl.

Starlink hittar nog snarare sina kunder inom sjö/luft -fart och avlägsna ögrupper dit det inte går att få någon lagd fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Globalt kanske, men nu är det ju inte tillnärmelsevis samma sträckor som grävd fiber i marken går, som att det skall upp 34 mil i rymden och sen vända ner igen.

Skulle vilja se latensen med ett bredbandskollstest, jag ligger på 7ms och har för mig att jag hade konstant 15ms när jag hade adsl.

Starlink hittar nog snarare sina kunder inom sjö/luft -fart och avlägsna ögrupper dit det inte går att få någon lagd fiber.

34mil är 340km
Ljusets hastighet är ca 1000ggr högre än det per sekund

Latensen på grund av avståndet är då ca 2 ms för tur och retur till jorden i ren signalhastighet

Jag tror du kommer bli förvånad om du kollar upp det som sagt...

Lokalt kommer de nog kunna ligga på under 10 ms, till en server i europa redan är det nog snabbare att gå den vägen.

Edit: ljusets hastighet i vacuum är ju ungefär dubbla mot vad den är i fiber.

Första generationen av starlink som går live är dock på dubbla höjden eller mer, det är alltså kanske 4-5ms istället just nu

Permalänk
Skrivet av Gaist:

Globalt kanske, men nu är det ju inte tillnärmelsevis samma sträckor som grävd fiber i marken går, som att det skall upp 34 mil i rymden och sen vända ner igen.

Skulle vilja se latensen med ett bredbandskollstest, jag ligger på 7ms och har för mig att jag hade konstant 15ms när jag hade adsl.

Starlink hittar nog snarare sina kunder inom sjö/luft -fart och avlägsna ögrupper dit det inte går att få någon lagd fiber.

Har DSL från Telia och ligger på ca 10,5 ms, ca 23-25 ner och ca 5 Mbit upp(bredbandskollen) och ca 13 ms, ca 20-23/5Mbit (Ookla speedtest).

Permalänk
Medlem

Vi har vdsl 30, gjorde en bredbandskollen och har 0.65ner och 1.2upp med 331ms... längtar tills dom kopplar på fibern vi beställt!

Visa signatur

Ryzen 3600 | MSI X470 Gaming plus max | MSI RX 6700 XT | 1TB Kingston NV2 , 120GB Intel ssd, 480GB Adata ssd | 32GB@3600 | EVGA Supernova G2 750w

Permalänk

@Maruklas: Känns som att det måste gå att reklamera om du får ut så dåligt med VDSL 30? Jag ska ha 30 Mbit också. Kan det ha något med dns? Telias dns är apdåligt, får inte bra hastigheter med dem och det lägger av till och från hela tiden. Har satt 1.1.1.1 på min uppkoppling...

Permalänk
Medlem

@traetaona: Vissa dagar är det bättre och jag får ut ca 12ner, men för det mesta är de 0.5 - 2 ner.. har 3 olika telia routrar och det är samma skit med allihopa så det verkar inte fela på hårdvaran. Har testat 8.8.8.8 och 1.1.1.1 dns men de är samma sak ändå. Men vilken vecka som helst så kommer fiber så jag orkar inte bråka längre 😊

Visa signatur

Ryzen 3600 | MSI X470 Gaming plus max | MSI RX 6700 XT | 1TB Kingston NV2 , 120GB Intel ssd, 480GB Adata ssd | 32GB@3600 | EVGA Supernova G2 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maruklas:

@traetaona: Vissa dagar är det bättre och jag får ut ca 12ner, men för det mesta är de 0.5 - 2 ner.. har 3 olika telia routrar och det är samma skit med allihopa så det verkar inte fela på hårdvaran. Har testat 8.8.8.8 och 1.1.1.1 dns men de är samma sak ändå. Men vilken vecka som helst så kommer fiber så jag orkar inte bråka längre 😊

Helt klart att du har ett halvkasst kopparpar i ledningen från stationen.

Permalänk
Skrivet av Maruklas:

@traetaona: Vissa dagar är det bättre och jag får ut ca 12ner, men för det mesta är de 0.5 - 2 ner.. har 3 olika telia routrar och det är samma skit med allihopa så det verkar inte fela på hårdvaran. Har testat 8.8.8.8 och 1.1.1.1 dns men de är samma sak ändå. Men vilken vecka som helst så kommer fiber så jag orkar inte bråka längre 😊

åh vad trist, jag får tyvärr inte ihop kalkylen att betala 24000 för att koppla på fiber och ändå betala samma månadskostnad (i princip) när vi ändå får ut 24 nedströms och har två små barn hemma så man inte hinner göra något på nätet ändå kanske senare när ungarna gör lite mer på nätet än sporadisk youtube...

Permalänk
Medlem
Skrivet av traetaona:

åh vad trist, jag får tyvärr inte ihop kalkylen att betala 24000 för att koppla på fiber och ändå betala samma månadskostnad (i princip) när vi ändå får ut 24 nedströms och har två små barn hemma så man inte hinner göra något på nätet ändå kanske senare när ungarna gör lite mer på nätet än sporadisk youtube...

Håller med om det resonemanget!

Det kan dock bli mycket dyrare att hoppa på senare om inte fibern och en nodpunkt finns direkt utanför tomten

Permalänk
Skrivet av medbor:

Håller med om det resonemanget!

Det kan dock bli mycket dyrare att hoppa på senare om inte fibern och en nodpunkt finns direkt utanför tomten

Det ska finnas nergrävt här ute så priset bör inte ändras allt för mycket. Då och då när någon granne ansluter sig så får man 2-4000 kr rabatt på kostnaden men äh, fortfarande inget jag kan räkna hem just nu. Kanske när man värderar om huset om några år (om inte priserna havererar totalt)

Permalänk
Medlem

Kan inte rekommendera 4G som lösning, inte om din mast hamnar under hård belastning av många användare, just nu dyker min bandbredd så lågt som 0,7Mbit/s ner och peakar på 2,5, under natten och delar av dagen vid låg belastning ligger det plötsligt på 20Mbit/s ner & 10 upp men efter 16.00 till 01.00 och 06.30-09.00 är det i stort sett obrukbart, den tiden jag normalt behöver använda nätet.

Hamnar man på en mast som är praktiskt taget outnyttjad av andra så kanske det funkar men i övrigt så skulle jag säga investera i fiber även om det kostar en hel del. För min egen del så kan vi helt enkelt inte få fiber om vi inte bekostar 3km grävning själva så får helt enkelt leva med miserabel bandbredd under tiden man faktiskt vill använda det.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Liten update, samt fråga!
Det närmar sig med stormsteg! tillträde 31/8! Sjukt spänd!

I fredags skrotade jag fibern här hemma i lägenheten för att redan nu konfigurera alla enheter mot 4G routern, så slipper jag det i renoveringsstöket sen. Och kan bara säga att jag är på riktigt imponerad Märker noll skillnad, även när jag medvetet försöker belasta nätverket. Alla smarta högtalare (10+st) , 2 datorer som kör wow, 4k youtube på varje dator, 4k netflix på bägge tv apparaterna, och det funkar KLOCKRENT! Det lägsta jag fått i hastighet är 80/20, men ligger som mest 150/30 med 25-30 i ms. Helt okej med andra ord! Får hoppas att det är åtminstone någorlunda lika bra sen även i huset, när master och position är annat.

Men! Då till frågan Landade på en TP-link MR600, och den gör ju precis det den ska till det trådade än så länge, inga problem alls hitintills. Tycker däremot att WiFi är ganska undermåligt... 2,4ghz tappar styrka redan efter 5-6meter, och är nere på 1 stapel efter 10m, med 2-4mbps som följd. Den risiga täckningen skapar problem när jag ska casta saker i nätverket, tex ifrån datorn till mina datorhögtalare (kör google home max, utan tråd), det sprakar och laggar, inte alls trevligt. Aldrig haft detta problem med tidigare router. Är cirka 7-8m till routern, 2 väggar mellan.

Så jag är 90% nöjd med MR600, men vad finns det för andra lösningar? Skulle jag kunna köra med min gamla router med bättre wifi, men istället för att koppla in fiber som ''matning'', går det att koppla in ett 4G modem i den porten istället? Så att fiber routern matas via 4G modemet istället...

Ber om ursäkt för alla onördiga termer, men är verkligen inte kunnig inom detta hehe Får jobba på det!

Permalänk
Medlem

@adde318: Ja, du kan köra din gamla router som AP – accesspunkt. Du behöver köra som accesspunkt då MR600 inte har bryggat läge. Läs manualen och stäng av WiFi på MR600 också då.

Permalänk
Medlem

@adde318:

Grattis till husköp.

Det finns många som tycker att fiber är ett absolut måste, men 4G är faktisk väldigt bra som du själv har märkt. Och har du sedan bara 500m till masten tror jag inte du kommer få några problem.
Jag hade avvaktat med fiber, 5G ligger runt hörnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@adde318:

Grattis till husköp.

Det finns många som tycker att fiber är ett absolut måste, men 4G är faktisk väldigt bra som du själv har märkt. Och har du sedan bara 500m till masten tror jag inte du kommer få några problem.
Jag hade avvaktat med fiber, 5G ligger runt hörnet.

Inte bara 5G, Starlink och amazons alternativ är ju högst relevanta för hemnät

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@adde318:

Grattis till husköp.

Det finns många som tycker att fiber är ett absolut måste, men 4G är faktisk väldigt bra som du själv har märkt. Och har du sedan bara 500m till masten tror jag inte du kommer få några problem.
Jag hade avvaktat med fiber, 5G ligger runt hörnet.

Skrivet av medbor:

Inte bara 5G, Starlink och amazons alternativ är ju högst relevanta för hemnät

Skulle säkert klara mig bra på 4G, och säkerligen ännu bättre på 5G Men har beslutat att ändå lägga beställning mer eller mindre på tillträdesdagen. Har fått offert på 23k, och när man ser hur många i tråden som helt väljer bort hus utan fiber så känns det som att det är både en livskvalités höjare men också i allra högsta grad en sak som ger värde i huset. Om man nu tänker att ett trådlöst alternativ som på riktigt kan utmana fiber ligger ''runt hörnet'', och kanske är mainstream om låt säga 5år? Så blir dessa 23k en utgift om 383kr / månad fram tills dess. Känns ändå värt det, både som värdehöjare och stabilare internet. Sen så kanske det visar sig några år framåt att det var dumt, men tråd är ju ändå alltid tråd Ska ju vara lite mindre svaj längs vägens gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inte bara 5G, Starlink och amazons alternativ är ju högst relevanta för hemnät

Känns verkligen Starlink relevant om man kan välja fiber? Vi snackar hastigheter som kändes sega för tio år sen redan.
Folk som har Starlink nu får hastigheter så låga som 11Mbit och max är 60Mbit. Även om det någonsin klarar 1Gbit som de pratat om så är det ju fortfarande en väldig låg hastighet jämfört med fiber.

Går väl om man bara kollar mail typ men fuck vad segt som familj där det är stor risk att många ser video och kanske patchar något spel.

Med fiber slipper man oroa sig för vädret. Eller att fler personer ansluter och hastigheten går att vrida upp till 20, 40, 100Gbit om det så behövs.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.