Samsung tar 3D V-NAND till över 200 lager med "string stacking"

Permalänk
Melding Plague

Samsung tar 3D V-NAND till över 200 lager med "string stacking"

Nästa steg i jakten på högre lagringsdensitet är enligt Samsung att stapla redan staplade flashminneskretsar ovanpå varandra.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så hur många terabyte talar vi om? 40TB?

Permalänk
Medlem

Med såna här nyheter inte undra på att man väntar med att köpa in SSDer, speciellt när jag är ute efter att använda så få platser som möjligt för utrymme.

EDIT: och förhoppningsvis billigare per GB! Eller ska man börja tala om per TB?

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Swedman18: Med största sannolikt nej Det kan däremot göra SSD-enheter i storleksklasserna 4-8 TB lättare att tillverka och göra dem mer vanliga, och i och med att staplade kretsar på staplade kretsar ska vara billigare att tillverka kan de kanske komma med aningen lägre prislappar också. Det sistnämnda är dock oklart, Samsung kan också ta det som kostnadsreducering för att förbättra egna marginaler. På sikt kan string-stacken-tekniken säkert leda till än större SSD-enheter.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Kanske jag som är fast på gamla nyheter, men kan det här tänkas påverka hur många gånger man kan fylla dessa innan de går sönder? Eller det kanske är obefogat att nojja över livslängd.

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@qwzxqwzx: Som Samsung presenterar tekniken låter det som att de har samma egenskaper, och därmed hållbarhet, som vanliga V-NAND-minnen. I och med att de inte nämner något om det går det inte att säga något definitivt om det, men min personliga misstanke är att hållbarheten ligger nära konventionella V-NAND.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk

Hoppas att detta kan få ned den artificiella prissättningen per TB. Hade varit kul att kunna få tag på 6tb -ssd under tusenlappen någon gång innan jag dör...

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision