Permalänk

Lång tid för internetuppkoppling

Hejsan!

Alla våra enheter (datorer, mobiler och paddor) får tillgång till internet direkt via wifi när de startas utom min ASUS ROG Strix. Min ASUS kopplar upp sig till nätverket direkt men får inte tillgång till internet förrän 5-10 minuter senare. Jag har provat både 5- och 2,4 GHz-bandet och skiftat privat och offentligt nätverk. Jag har loggat in på nätverksenheten som är en Sagemcom från Telia men inte hittad någon skillnad på min dator och andras. Jag har uppdaterat alla drivrutiner på min dator som har win10 men det har inte hjälpt. Vad kan det bero på?

MVH!
Steen

Visa signatur

Asus ROG Strix och HP Envy 17.

Permalänk
Rekordmedlem

Handlar det om wifi ? Hur funkar det med kabel ?
Låter mest som nått mjukvarufel så att datorn väntar på att nått ska bli klart innan nätverket startar helt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hej igen!

Internetåtkomsten funkar som den skall på min dator om man kopplar in den med en kabel men kan följande ligga bakom wifi-problemet?
Vår nätverksenhet (router) har Wifi 2,4 och 5 GHz och 4 LAN-utgångar, Från en av LAN-utgångarna har vi dragit en kabel till en dator i vårt sovrum på andra våningen och från en annan utgång en kabel till sonens rum. Sonen har sedan på hans LAN-kabel kopplat in en urgammal router som han på dess LAN-utgångar som någon slags splitter spridit ut signalen till in en massa skräp . Slår man av den så funkar internetåtkomsten på min dator via det trådlösa direkt men slår man till den igen så kommer problemet tillbaka. Han har på sin router slagit ifrån Wifi-funktionen vilket inte hjälper men jag har läst något luddigt om att man skall koppla ifrån någon DHCP-funktion, var och hur gör man det? Är det på datorn eller någon av nätverksenheterna?

Ha det så bra!

Visa signatur

Asus ROG Strix och HP Envy 17.

Permalänk
Medlem

Kolla så DHCP är avstängt på den "urgamla routern".

Detta är mycket viktigt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Världsomseglaren:

Hej igen!

Internetåtkomsten funkar som den skall på min dator om man kopplar in den med en kabel men kan följande ligga bakom wifi-problemet?
Vår nätverksenhet (router) har Wifi 2,4 och 5 GHz och 4 LAN-utgångar, Från en av LAN-utgångarna har vi dragit en kabel till en dator i vårt sovrum på andra våningen och från en annan utgång en kabel till sonens rum. Sonen har sedan på hans LAN-kabel kopplat in en urgammal router som han på dess LAN-utgångar som någon slags splitter spridit ut signalen till in en massa skräp . Slår man av den så funkar internetåtkomsten på min dator via det trådlösa direkt men slår man till den igen så kommer problemet tillbaka. Han har på sin router slagit ifrån Wifi-funktionen vilket inte hjälper men jag har läst något luddigt om att man skall koppla ifrån någon DHCP-funktion, var och hur gör man det? Är det på datorn eller någon av nätverksenheterna?

Ha det så bra!

Sonen ska använda en switch och har man ingen kan det gå att göra om en router till switch men det kräver en del konfigurering, det räcker inte att enbart stänga av dhcpservern för att undvika riskerna att det blir adresseringsproblem eftersom admininterfacet troligen adresseras statisk och ofta har routrar samma förvalda adress typ 192.168.1.1 och då finns den adressen på 2 enheter i lanet och så får det inte vara.
Hursomhelst, koppla bort och stäng av den och prova vad som händer så vet du om det är den som påverkar, bryt strömmen till och dra ur nätverkskablarna i den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Sonen ska använda en switch och har man ingen kan det gå att göra om en router till switch men det kräver en del konfigurering, det räcker inte att enbart stänga av dhcpservern för att undvika riskerna att det blir adresseringsproblem eftersom admininterfacet troligen adresseras statisk och ofta har routrar samma förvalda adress typ 192.168.1.1 och då finns den adressen på 2 enheter i lanet och så får det inte vara.
Hursomhelst, koppla bort och stäng av den och prova vad som händer så vet du om det är den som påverkar, bryt strömmen till och dra ur nätverkskablarna i den.

Det är sant det du säger, jag gjorde om en "router" till AP genom att stänga av DHCP delen, men precis som du skriver så konfigurerade jag även så den hamnar på en annan "range" än mitt vanliga nät, samt sitter med statisk adress utanför min DHCP server, detta då jag inte ville ha ett privat nät i NAT i ett privat nät och därför inte kunde använda WAN porten.

En switch kostar inte mycket idag.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Tack för all hjälp!

När jag skulle koppla in min dator i sonens nätverksenhet för att kolla inställningarna ville min dator inte kännas vid den. Hursomhelst så försvann problemet när jag pluggade tillbaka sonens alla LAN-kablar i hans nätverksenhet igen. Hoppas det håller i sig.

Trevlig fortsättning på sommaren!

Visa signatur

Asus ROG Strix och HP Envy 17.