AMD Ryzen Threadripper Pro-familjen får specifikationer

AMD Ryzen Threadripper Pro-familjen får specifikationer

Med 128 banor PCI Express 4.0 och 8 minneskanaler ser Ryzen Threadripper Pro ut att bli Epyc "Rome" med högre klockfrekvenser.

Läs hela artikeln här

Jag tar två.

Äntligen! Det här är ju hur stort som helst. Äntligen en seriös utmanare till Xeon på workstation-sidan, med full support för reg ECC-minnen osv. 3945 & 3955 lär bli riktigt intressanta om prislappen hamnar på en human nivå.

Stödjer den multi-CPU?

Skrivet av maweric:

Stödjer den multi-CPU?

Räcker det inte med 64 kärnor ?

Skrivet av anton studs:

Räcker det inte med 64 kärnor ?

Nä, man är väll en sann entusiast!

Skrivet av maweric:

Stödjer den multi-CPU?

Det vet vi inte ännu, men sannolikt nej. Det måste finnas en anledning för EPYC också.

Dags att skrota x86! Nu är det ARM som gäller!

Varför släpptes inte denna serie när det ändå var plattformsbyte? Nu ser ju den andra threadripper plattformen ut som skräp och helt onödig lansering. Inte så att den andra serien var direkt billig eller konsumentinriktad redan, någon tusenlapp till på moderkorten skulle knappast göra skillnad?

Skrivet av medbor:

Varför släpptes inte denna serie när det ändå var plattformsbyte?

För att det inte går att lansera produkter som inte är färdigutvecklade?

Skrivet av SpeedRebirth:

För att det inte går att lansera produkter som inte är färdigutvecklade?

Detta är dock exakt samma som Epyc, allting förutom klockfrekvenserna som de redan visat fungerar i den andra serien och med desktop...

Jag förstår nog inte vad du menar här?

@medbor: Det är inte säkert. Epyc är en SoC vilket inte Threadripper är.

Datt namnkonvention!

Dessa kan säkert vara intressanta för en del företag som jobbar med tyngre grejer. Mindre troligt för s k entusiaster, spelare, streamare.
Ett hinder kan vara att dessa hittills (men verkar vara på gång) inte varit så vanliga i färdigbyggda märkesdatorer (Dell, HP, Lenovo). För många större företag kan det vara krav, i form av intern policy el avtal med leverantör, att de enbart kan köpa från någon specifik leverantör.

Hade blivit en maffigare Mac Pro t.ex. Max RAM på 2TB isf 1,5TB, PCI express 4 och mycket fler kärnor. Får se om dom går över till sina egna ARM-processorer även där.

Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

@medbor: Det är inte säkert. Epyc är en SoC vilket inte Threadripper är.

Kiselmässigt (chiplets + i/o-die) är dessa identiska så där tror jag du har helt fel

Intressant med ny Ryzen Threadrippe men jag är nöjd med min gamla 12 kärniga den rullar på i 4.19 Ghz 😃 så man kan inte klaga