Hjälp att koppla aktiva högtalare till dator/tv

Permalänk
Medlem

Hjälp att koppla aktiva högtalare till dator/tv

Hej!

Jag har ett par gamla studiomonitorer (Yamaha hs50m) som legat och dammat i över 5 år. Eftersom jag inte har något annat ljud till datorn än mina hörlurar funderar jag på att använda dom till datorn. Syftet är främst Spotify/youtube. Kommer inte redigera ljud eller göra annat som kräver någon precision.

Hur kopplar jag lättast in dessa? Behöver jag ett externt ljudkort eller någon form av förstärkare? Tips mottages gärna inom budgetklassen

Permalänk

3.5mm-RCA och sen är det bara att köra. Är inte hela idén med aktiva högtalare just att dom inte behöver förstärkare?

Visa signatur

9900k@5.0 Eisbaer Extreme - ASUS Z390 TUF -
Kingston HyperX 32gb 3200mhz - MSI 3080Ti Suprim x - 660p - Phanteks Enthoo719 - Phanteks Revo X 1200 - Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

De har balanserade XLR-kontakter antar jag? Då behöver du ju något som har XLR-utgång. Förstärkare behöver du inte, det har de ju inbyggt iom att det är aktiva högtalare. Men antingen en DAC eller mixer skulle jag anta för att få XLR ut, förslagsvis kopplat med USB till datorn.

Edit: Har de RCA är det ju superlätt att göra som @skengetronic föreslår, men jag tyckte inte dina monitorer såg ut att ha det? Tyvärr rätt vanligt på studio-utrustning att bara ha XLR och icke-studio-utrustning att inte ha det

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillec:

Hej!

Jag har ett par gamla studiomonitorer (Yamaha hs50m) som legat och dammat i över 5 år. Eftersom jag inte har något annat ljud till datorn än mina hörlurar funderar jag på att använda dom till datorn. Syftet är främst Spotify/youtube. Kommer inte redigera ljud eller göra annat som kräver någon precision.

Hur kopplar jag lättast in dessa? Behöver jag ett externt ljudkort eller någon form av förstärkare? Tips mottages gärna inom budgetklassen

Läs här

En enkel sladd är allt som behövs

Mera info
Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd

Permalänk
Medlem

Den har xlr men sen verkar den även ha 1/4”. Kan jag köpa två xlr-1/4” mono och sen en dubbel hona 1/4” till 3,5mm hane?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillec:

Den har xlr men sen verkar den även ha 1/4”. Kan jag köpa två xlr-1/4” mono och sen en dubbel hona 1/4” till 3,5mm hane?

detta står i manualen HS50m
The HS-series studio monitors also feature 1/4-inch
phone jack connectors that can be used for either balanced
or unbalanced connections.
For balanced connection via these jacks you’ll need to
use balanced cables fitted with TRS phone plugs — threecontact phone plugs that are basically the same as
standard stereo phone plugs with tip, ring, and sleeve
contacts (thus the “TRS” designation — see the illustration
on the left.)
The phone jacks will also accept unbalanced signals
—simply plug in a standard mono phone plug. But what if
you want to connect equipment that only provides RCAtype pin connector outputs? The solution is simple
enough: use either RCA-to-phone plug adaptors or RCAto-phone cables, and plug into the speaker’s phone-jack
inputs.

Så svaret är ja men mono 2 teleplug till motsvarande datoruttag som säkert är ett 3.5mm telejack på datornsljudkort

PMa om du vill har mer hjälp!

Stavfel etc
Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Krillec:

Den har xlr men sen verkar den även ha 1/4”. Kan jag köpa två xlr-1/4” mono och sen en dubbel hona 1/4” till 3,5mm hane?

Kan ja men gör det inte.
Finn fäöärdiga kablarr typ
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Annars är xlr till tca hona en bättre adapter och så en tele rca kabel.
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Chansen finns att det blir brum men det märker du.
Egentligen ska du mata högtalarna balanserat och göra om den obalanserade signalen till balanserad, det kan också vara bra med en riktig volymkontroll så ett linjeförsteg som gör om signalen och ger volymkontroll är en mycket bättre läsning men kostar lite mer från ca 1000 kr nytt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

tack för alla svar! Jag har nu fått hem kabeln från Kjell som länkades här. https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Fått ljud i högtalarna men det är ett litet missljud. Statiskt/elektriskt högfrekvent hummande är väl det bästa sättet jag kan beskriva det på. (Efter att ha läst igenom era kommentarer så inser jag att ni varnade för det).

Så, finns det inget (billigt) sätt att fixa detta så nöjer jag mig så, brummandet märks ju inte så tydligt när man lyssnar på saker. Ska nog sälja iväg dessa då ljudet inte är vad jag minns att det var en gång i tiden

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Krillec:

tack för alla svar! Jag har nu fått hem kabeln från Kjell som länkades här. https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Fått ljud i högtalarna men det är ett litet missljud. Statiskt/elektriskt högfrekvent hummande är väl det bästa sättet jag kan beskriva det på. (Efter att ha läst igenom era kommentarer så inser jag att ni varnade för det).

Så, finns det inget (billigt) sätt att fixa detta så nöjer jag mig så, brummandet märks ju inte så tydligt när man lyssnar på saker. Ska nog sälja iväg dessa då ljudet inte är vad jag minns att det var en gång i tiden

Man kan prova med en galvanisk isolator https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/hogtalare/tillbe...
De kan hjälpa men egentligen behöver man göra om signalen till balanserad och det kan man göra med en di-box eller audiotransformator, såna finns det i musikbutiker.
Yamahana är ok för sin storlek men de har ju ingen djupare bas för det är de för små för men tillsammans med 1 eller 2 basdelar borde det kunna låta riktigt bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillec:

Fått ljud i högtalarna men det är ett litet missljud. Statiskt/elektriskt högfrekvent hummande är väl det bästa sättet jag kan beskriva det på. (Efter att ha läst igenom era kommentarer så inser jag att ni varnade för det).

Bara för att kontrollera, de är inkopplade på samma eluttag som signalens källa? (Datorn.) Om man inte gör det så behöver man antingen kontrollera att de sitter på samma fas eller isolera kopplingen för signalen med exempelvis den ovannämnda galvaniska isolatorn. Är inte superkunnig på el koppling men att koppla samman saker med olika jord orsakar allt från störningar till mycket allvarligare problem.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@philipborg:
PC och högtalarna är kopplad till samma skarvdosa. Upptäckte nyss att jag har ett litet missljud även när ingen ljudkabel är i, som förstärks något när jag sedan kopplar in ljudkabeln..

Permalänk
Skrivet av Krillec:

@philipborg:
PC och högtalarna är kopplad till samma skarvdosa. Upptäckte nyss att jag har ett litet missljud även när ingen ljudkabel är i, som förstärks något när jag sedan kopplar in ljudkabeln..

iom att ljudet inte försvinner när du inte har en ljudkabel i är det med största sannolikhet nätbrum från högtalarna själva.

Sitter de i Jordade uttag?

och då menar jag med riktig inkopplad jord inte bara att jordstiften existerar i skarvkabeln du kopplat högtalarna till.

har själv en gammal förstärkare som vill ha jord om jorden saknas så brummar den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Krillec:

@philipborg:
PC och högtalarna är kopplad till samma skarvdosa. Upptäckte nyss att jag har ett litet missljud även när ingen ljudkabel är i, som förstärks något när jag sedan kopplar in ljudkabeln..

Numren nedan hänvisar till XLR.
Det kan ibland gå att minska/ta bort problemen om man koppla om kablaget så att man inte ansluter jordanslutningen och skärmen i den balanserade ingången utan bara har signalen från den obalanserad utgången kopplad till 2 och det obalanserade jordplanet kopplat till 3 och så kopplar man inte alls in 1 och skärm anslutningarna i den balanserade kontakten
Man använder ju inte jorden som signalreferens vid balanserad signalöverföring så det är bara 2 och 3 som behövs för att få ljud och att koppla ihop jord och 3 som din kabel gör ger ibland problem som du märker, ibland går det att fuska till det enligt ovan men inte alltid utan då måste man göra om suignalen till balanserad på rtktigt och då blir den ju naturligtvis oerhört motståndskraftig mot störningar för det är ju det som är anledningen till att man använde differentialsignalering.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

iom att ljudet inte försvinner när du inte har en ljudkabel i är det med största sannolikhet nätbrum från högtalarna själva.

Sitter de i Jordade uttag?

och då menar jag med riktig inkopplad jord inte bara att jordstiften existerar i skarvkabeln du kopplat högtalarna till.

har själv en gammal förstärkare som vill ha jord om jorden saknas så brummar den.

Det hoppas jag. Elektrikern var här för några år sen och drog om all ström så jag fick jordade uttag. Det och lite annat för 49000kr 🤦‍♂️

Permalänk
Medlem

jag ska låna en di-box av en kompis och testa om det löser problemet. Om inte annat har jag hittat balanserade xlr-till-tele som jag använde till dom tidigare (när det var kopplat till ett ljudkort) kanske funkar med ett tele 2x hona till 3,5mm hane och dom balanserade sladdarna?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Krillec:

Det hoppas jag. Elektrikern var här för några år sen och drog om all ström så jag fick jordade uttag. Det och lite annat för 49000kr 🤦‍♂️

Du borde ha fått ett intyg/protokoll som bekräftar att installatören kontrollerat anläggningen som du kan titta på om du glömt bort det, det kan vara bra att ha spara den typen av intyg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Krillec: Du kan också testa att sätta eltejp (eller någon annan tejp, om du inte har just eltejp) över jordstiften i kontakterna som högtalarna är inkopplade i. Jag hade problem med missljud i mina studiomonitorer förut, och det löste problemet.

//G

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

@Krillec: Du kan också testa att sätta eltejp (eller någon annan tejp, om du inte har just eltejp) över jordstiften i kontakterna som högtalarna är inkopplade i. Jag hade problem med missljud i mina studiomonitorer förut, och det löste problemet.

//G

Tack, ska testa det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du borde ha fått ett intyg/protokoll som bekräftar att installatören kontrollerat anläggningen som du kan titta på om du glömt bort det, det kan vara bra att ha spara den typen av intyg.

Jag har alla papper kvar på arbetet och det är jordat. Försökte vara lite rolig