tips/ider/tankar om ny köp eller inte

Permalänk
Medlem

tips/ider/tankar om ny köp eller inte

satt och surfa runt lite på komplett och (blev) så där lite sugen på en ny burk haha. men vet i fan om det är värt att köpa nytt eller låta den nuvarande vara med tills den tackar för sig. just nu har jag följande:

Intel Core i5-3570K Processor
MSI Z77A-G41, Socket-1155
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB
Gigabyte Radeon HD 7950 3GB GDDR5
Western Digital VelociRaptor® 150GB (system disk)
Western Digital Caviar® Black™ 640GB har 2 till likvärdiga diskar som lagringsdiskar

nu är det ju så här att denna burk är CA 7år gammal så jag har TOTALT 0koll nu på vad man ska välja satsa på och sånt på man kan säga helt lost. (inte följt något på 7år)

det jag gör mest på datorn är lite spel inga krävande idagsläget surfarn kollar film mm

så min fråga ÄR är det värt att köpa nå nytt eller inte? såna fall kommer jag kolla på en komplett burk med OS och allt så det är bara att tuta och köra när man får hem den.

pris:10000-15000:- CA

Permalänk
Medlem

hade en liknande maskin som din fram tills förra sommaren.
den klarade inte av sånt som tex witcher 3, gta5, men funkade okej för enklare spel som csgo eller world of tanks.
tröttnade på den och byggde det som finns i min signatur.
Extremt glad, datorn är rapp och framförallt är den TYST. gamla fläktarna var uttjänta och lät som en dammsugare.

ena nackdelen är att jag har tappat all lust till dataspelandet... så nu används maskinen till youtube och gmail=)

för 10-15tusen kan du bygga en maskin som klarar alla moderna spel i 1080 eller 1440p på höga inställningar med bra fps.
det som är "hett" just nu:
cpu: ryzen 3600
moder: b450 eller b550
ram 16gb ddr4
psu 500-700w

grafik för 1080p: rx5600xt eller nvidia 1660super eller nvidia 2060 super
grafik för 1440p: rx5700xt eller nvidia 2070 super

observera att bygga själv är lätt, tar 1-2 timmar och kräver en skruvmejsel.
win10 köper du på ebay för ca 50kr.
det finns extremt många fördelar med att bygga datorn själv.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Låter inte som det går världens nöd på dig, om du bara surfar och kollar film borde den hårdvara du har idag vara fullgod. Möjligtvis skulle du kunna skaffa mer RAM-minne, väldigt enkelt att installera själv men det kräver förstås att du jagar rätt på en likadan sticka som du har idag.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Definitivt värt att vänta på nästa generations grafikkort i alla fall. Dumt att köpa nuvarande gamla generationer när nästa lovar så stor förbättring som inte setts på länge.

Tänk lite till och vänta till oktober i alla fall, då kanske du kan välja mellan konsolerna och ny dator till och med!

Permalänk
Medlem

Ska du spela och är nöjd med 60 fps 1080p så skulle jag satsa på en I7 till nuvarande maskin, uppgradera till 16 GB ram och kanske ett GTX 1060 / RX 580. Det blir dock typ 2000:- begagnat för de grejerna så det kanske är läge sätta pengarna på lite nya saker. Kanske skulle det gå att överklocka på processorn och bara köpa extra ram och grafikkort.

Permalänk
Medlem

okej låter lite som jag kan vänta å låta denna bara rulla med så att säga kan säga att jag bara spelar CS i dagsläget.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DJache:

Ska du spela och är nöjd med 60 fps 1080p så skulle jag satsa på en I7 till nuvarande maskin, uppgradera till 16 GB ram och kanske ett GTX 1060 / RX 580. Det blir dock typ 2000:- begagnat för de grejerna så det kanske är läge sätta pengarna på lite nya saker. Kanske skulle det gå att överklocka på processorn och bara köpa extra ram och grafikkort.

Kan garantera dig att på blocket/tradera kostar de sakerna minst 3000 kr.

Skrivet av gr44:

okej låter lite som jag kan vänta å låta denna bara rulla med så att säga kan säga att jag bara spelar CS i dagsläget.

Jag satt i samma sits som dig och valde att uppgradera min i5-4460 970 gpu och 8gb ddr3 ram och det blev svindyrt med hur saker och ting kostar nuförtiden begagnat på tradera/blocket. Folk som kräver 2000 kr för 6 år gamla delar osv.

Utan tvekan ska du köpa nytt.

Permalänk
Medlem

ja OM det blir en ny burk så är det nya prylar som gäller inget annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av gr44:

ja OM det blir en ny burk så är det nya prylar som gäller inget annat

Du kan ju köp ett okej grafikkort om det är spelprestanda du vill ha och behålla det när du byter resten. Men att köp 5+ år gamla begagnade grejer för totala överpriser som inte går att använda framåt är bara slöseri.

Vissa moderna spel kommer inte gilla din quadcore men oväntat många kommer nog klara sig fint, men du kanske inte alltid kommer kunna maxxa ett nytt grafikkort i alla lägen