Permalänk
Medlem

@bubbelbabbel: Jag har haft samma känsla sen långt innan covid. Börsen verkar totalt frånkopplad från ekonomin i stort. Jag har väl lärt mig att ignorera den känslan över åren..

Just nu, om någon så okunnig som jag får spekulera, har det väl en del att göra med att index osv till stor del följer de större företagen, och dessa klarar sig ganska väl trotts covid. Sen är det väl så att kanske framför allt USA trycker pengar som aldrig förr. Min tanke är att börsen nu delvis används för att "shorta" FIAT istället för att "longa" företag. (svenska för dessa termer tack?)

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk

Har till största del indexfonder. Om man inte är väldigt aktiv och/eller har insiderinfo är min uppfattning att det är väldigt svårt att tangera index över tid givet en riskavert strategi. Men man kan ju alltid ha tur såklart! (:

I covidkraschen fick jag kalla fötter och sålde av det mesta men behöll två spännande medtechbolag med hög potential (men hög risk också då, såklart).

Senzagen: Utvecklar syntetiska testmetoder för att testa allergier mot kosmetika/läkemedel etc. Ersätter helt djurförsök vilket är fint men kanske viktigare att det blir betydligt billigare och med högre tillförlitlighet att genomföra de obligatoriska kliniska tester som krävs för att få sälja dessa produkter. De väntat på att få en OECD-validering i flera år och senaste budet är att den ska presenteras denna månad.

Folicum: Medel mot håravfall med avsevärt bättre effekt och enklare användning än det som finns på marknaden idag. Är i fasen med kliniska studier på människor där lovande redan resultat uppvisats. Studien ska pågå till december (kanske oklart nu med covid) faller det väl ut där så bör en marknadslansering inte vara jättelångt bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

@bubbelbabbel: Jag har haft samma känsla sen långt innan covid. Börsen verkar totalt frånkopplad från ekonomin i stort. Jag har väl lärt mig att ignorera den känslan över åren..

Just nu, om någon så okunnig som jag får spekulera, har det väl en del att göra med att index osv till stor del följer de större företagen, och dessa klarar sig ganska väl trotts covid. Sen är det väl så att kanske framför allt USA trycker pengar som aldrig förr. Min tanke är att börsen nu delvis används för att "shorta" FIAT istället för att "longa" företag. (svenska för dessa termer tack?)

Jag är också ödmjuk i min kunskap. Min tolkning av utvecklingen är att det huvudsakligen är makroekonomiska faktorer som håller börsen uppe nu (läs: stimulansåtgärder). Nog kan flera större företag hålla uppe sifforna under Q2 också. Utan att göra det här till en Covid-tråd ser jag här i Schweiz en helt annan attityd igen, jämfört med för några månader sedan. Det är som gjort för ett nytt utbrott. Och en ny nedstängning. Samma gäller i UK och säkert i andra länder. Inte riktigt säkert på att marknaden har prisat in det scenariot.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bluetrain:

Har till största del indexfonder. Om man inte är väldigt aktiv och/eller har insiderinfo är min uppfattning att det är väldigt svårt att tangera index över tid givet en riskavert strategi. Men man kan ju alltid ha tur såklart! (:

I covidkraschen fick jag kalla fötter och sålde av det mesta men behöll två spännande medtechbolag med hög potential (men hög risk också då, såklart).

Senzagen: Utvecklar syntetiska testmetoder för att testa allergier mot kosmetika/läkemedel etc. Ersätter helt djurförsök vilket är fint men kanske viktigare att det blir betydligt billigare och med högre tillförlitlighet att genomföra de obligatoriska kliniska tester som krävs för att få sälja dessa produkter. De väntat på att få en OECD-validering i flera år och senaste budet är att den ska presenteras denna månad.

Folicum: Medel mot håravfall med avsevärt bättre effekt och enklare användning än det som finns på marknaden idag. Är i fasen med kliniska studier på människor där lovande redan resultat uppvisats. Studien ska pågå till december (kanske oklart nu med covid) faller det väl ut där så bör en marknadslansering inte vara jättelångt bort.

Ett företag som skulle få fram ett medel för att få fart på hårväxten är ett sånt där önskecase för min del. Både personligen men också då jag inser hur stor del av, mestadels, den manliga begolkning som drabbas av tunnhårighet. Men inte riktigt detta Folicum arbetar på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cavernosa:

Skulle du vilja länka till tråden är du snäll, lyckades inte hitta något på egen hand

Absolut, https://www.flashback.org/t2833938

Han har även en sida med sitt senaste urval: https://aztest.netlify.app/

Men läs på ordentligt först. Vet inte ens själv om jag kommer klara strategin. Nödropen skallade i forumet från olika andra som följde Momentum Aggregate strategin under Corona kraschen.
Extremt intressant läsning, _många_ som inte trodde på strategin alls då. Sinewave satt dock iskall och följde sin strategi. Han backade ~9%, vet inte hur mkt han har investerat i strategin men skulle tro han tappade ~90k, för strategin rekommenderade likvidering av allt i april. En vecka senare började marknaden gå upp och då stod han utanför.

Som positiv slutkläm har han dock tjänat tillbaka det genom att strategin lät han hoppa på marknaden igen i Maj.

Buy and Hold är så mycket lugnare, då kan man ligga -20% i t ex Lysa och ändå leva på hoppet att det ska gå upp igen. Men vafan YoLo

Lite facit om man vill läsa hans inlägg under Corona:
2020
12e jan https://www.flashback.org/sp69908835
9e feb https://www.flashback.org/sp70213743
9e mars https://www.flashback.org/sp70609837
5e april https://www.flashback.org/sp71066344
11e maj https://www.flashback.org/sp71531826
8e juni https://www.flashback.org/sp71873373

Permalänk
Skrivet av Vexo:

Absolut, https://www.flashback.org/t2833938

Han har även en sida med sitt senaste urval: https://aztest.netlify.app/

Men läs på ordentligt först. Vet inte ens själv om jag kommer klara strategin. Nödropen skallade i forumet från olika andra som följde Momentum Aggregate strategin under Corona kraschen.
Extremt intressant läsning, _många_ som inte trodde på strategin alls då. Sinewave satt dock iskall och följde sin strategi. Han backade ~9%, vet inte hur mkt han har investerat i strategin men skulle tro han tappade ~90k, för strategin rekommenderade likvidering av allt i april. En vecka senare började marknaden gå upp och då stod han utanför.

Som positiv slutkläm har han dock tjänat tillbaka det genom att strategin lät han hoppa på marknaden igen i Maj.

Buy and Hold är så mycket lugnare, då kan man ligga -20% i t ex Lysa och ändå leva på hoppet att det ska gå upp igen. Men vafan YoLo

Lite facit om man vill läsa hans inlägg under Corona:
2020
12e jan https://www.flashback.org/sp69908835
9e feb https://www.flashback.org/sp70213743
9e mars https://www.flashback.org/sp70609837
5e april https://www.flashback.org/sp71066344
11e maj https://www.flashback.org/sp71531826
8e juni https://www.flashback.org/sp71873373

Tusen tack, blir en del kvällsläsning för mig då 😄

Visa signatur

Stationär "Bob" - i5-8600k, GTX1070 ti, 16 gb DDR4 3000mhz
Laptop "Lennart" - 15,6 tum Macbook pro Retina intel i7, Intel Iris Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cavernosa:

Tusen tack, blir en del kvällsläsning för mig då 😄

Här är mina stödanteckningar kring konceptet. Rätta mig gärna om du hittar fel någonstans. Bra med fler ögon

MOM+AGG3 @ 3m + UNRATE + MA3

- Momentum strategi - en fond eller aktie i rörelse fortsätter oftast sin rörelse - Varje månad stämmer man av sitt icke korrelerande urval efter denna strategi. Sinewave brukar göra det helgen efter att UNRATE är släppt. - Viktigt att urvalen inte korrelerar och är av kvalité (t ex indexfond). Även viktigt att urvalet inte har transaktionsavgifter för byten och inte är fond-i-fond lösningar. * Fond-i-fond som t ex Avanza EM tar upp till en vecka att byta. - Notera att man ibland kommer att behöva sälja fonder som gått förlust! Följer du inte strategin faller konceptet. Ibland kommer man alltså köpa fonder som tappar momentum. Man kan alltså mest troligt börja strategin och gå minus direkt! Viktigt då att jämföra mot index. Missvisar det extremt är urvalet troligtvis dåligt. MOM = Momentum, vilket betyder att om en tillgång skapat momentum (gått upp eller ned) så tenderar den att fortsätta med det under en tid. @ 3m = perioden, man sorterar dvs sitt urval efter avkastning på 3 månader. Perioden valdes av Sinewave eftersom den gett bäst resultat i backtest, strategin blir även lite rappare att byta till nästa fond med momentum. AGG3 = Man väljer ut 3 tillgångar (Aggregate). Fler tillgånger ger bättre riskspridning men lägre avkastning (CAGR) i backtester. UNRATE + MA3 = Unemployment Rate + Moving Average. Om UNRATE i USA har negativ trend (på 12 månader) slår man på glidande medelvärde. - Förklaring: Om UNRATE är triggad måste vi vara försiktiga. Då kollar vi MA3, om MA3 är negativ för TOPP3 tar man första bästa fond i listan som inte har negativt MA3. - OM alla fonder har negativ MA3 går man helt likvid och väntar 1mån. Detta hände senast i Corona krisen 2020 - https://www.flashback.org/sp71066344

Sinewave går igenom momentum krasch - https://www.flashback.org/sp61260155

Sinewave byter grundutbud - https://www.flashback.org/sp67808208

Permalänk
Medlem

Herr Kantarells köprek: Veg of Lund
Köpte själv för 9kr idag. De har i juni fått klart för lansering i Kina. Borde varit ännu tidigare på bollen...
Tror på 20kr snart

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Några tankar om Teslas rusning?

Jag sålde mitt innehav när det låg på strax under 900 om jag minns rätt och redan då tyckte jag det var absurt högt. Vill minnas att t.o.m. Elon Musk sa att det oförklarligt högt.

Men nu ligger aktien runt 1.300 usd!

Jag kan väldigt lite om aktier men när man jämför med andra riktigt stora, etablerade och lönsamma företag så är tsla många gånger högre än de flesta andra.

Tycker ni det är rimligt? Finns det något som tyder på att det inte är en bubbla som kommer spricka inom kort?

Permalänk
Medlem

@Trunk: folk tror att tesla är ett tech bolag som med sina inovativa teknologier kommer att förändra världen.
Visst, lyckas de med helt robotiserad autokörning, utan att en människa ens behöver sitta bakom ratten, så blir det revolution.
Alla långtradare, taxi, bussar och övriga transporter kommer kunna köras dygnet runt av en maskin som inte behöver raster eller lön.

Men fram till dess så är tesla en biltillverkare, likt WV, Volvo eller toyota fast med betydligt mindre marknadsandelar.

Tesla aktie växer för att tesla har mycket Hype kring sig. Det är modernt, coolt att köpa och äga tesla, men den är, i mitt tycke, kraftigt övervärderat.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Några tankar om Teslas rusning?

Jag sålde mitt innehav när det låg på strax under 900 om jag minns rätt och redan då tyckte jag det var absurt högt. Vill minnas att t.o.m. Elon Musk sa att det oförklarligt högt.

Men nu ligger aktien runt 1.300 usd!

Jag kan väldigt lite om aktier men när man jämför med andra riktigt stora, etablerade och lönsamma företag så är tsla många gånger högre än de flesta andra.

Tycker ni det är rimligt? Finns det något som tyder på att det inte är en bubbla som kommer spricka inom kort?

Värderingen är hög jämfört med andra biltillverkare, men jämför med typ Amazon för några år sedan, eller andra tillväxtbolag i teknikbranchen, så är det mer en liknande värdering. Personligen håller jag aktien, då jag tror den kan dubbla igen från denna punkt inom några år. Visst, det är en volatil aktie, upp och ned som en bergochdalbana kortsiktigt, men jag sitter kvar och tror på dem i långa loppet.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Jag är också ödmjuk i min kunskap. Min tolkning av utvecklingen är att det huvudsakligen är makroekonomiska faktorer som håller börsen uppe nu (läs: stimulansåtgärder). Nog kan flera större företag hålla uppe sifforna under Q2 också. Utan att göra det här till en Covid-tråd ser jag här i Schweiz en helt annan attityd igen, jämfört med för några månader sedan. Det är som gjort för ett nytt utbrott. Och en ny nedstängning. Samma gäller i UK och säkert i andra länder. Inte riktigt säkert på att marknaden har prisat in det scenariot.

Jag tror själv att stimulansåtgärderna är en stor del. Om centralbankerna köper upp det mesta, och republikanerna i USA gör vad som helst för att hålla kurserna uppe, så blir det också frånkopplat från realekonomin.

Men aktiekurserna är ju till största delen beroende på "animal spirits", och de får ju hejlvilt just nu. I USA gick savings rate upp med runt 400-500% pga Covid-19, och en stor del av dessa pengar går rakt in i aktiemarknaden. Marginella förändringar i efterfrågan har stor påverkan på priset.

En annan sak som kan påverka är att det helt enkelt finns mycket kapital på marknaden just nu (stimulansåtgärder, låga löner, lägre konsumtion, låg beskattning etc) och att marknaden har accepterat lägre returns, vilket i sin tur, intressant nog, skulle göra att priset i relation till avkastningen skulle stiga. På så sätt kunde förväntad dålig ekonomisk utveckling innebära högre aktiekurser, speciellt på säkra bolag. Men det verkar inte vara fallet just nu.

Eller så handlar det bara om att hitta en greater fool, och vi har en minsky moment på kommande... Vem vet? Men jag har i alla fall gått ur alla lite mera riskabla positioner. Känns helt enkelt säkrare när jag samtidigt sitter och tittar på ny bostad

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Några tankar om Teslas rusning?

Jag sålde mitt innehav när det låg på strax under 900 om jag minns rätt och redan då tyckte jag det var absurt högt. Vill minnas att t.o.m. Elon Musk sa att det oförklarligt högt.

Men nu ligger aktien runt 1.300 usd!

Jag kan väldigt lite om aktier men när man jämför med andra riktigt stora, etablerade och lönsamma företag så är tsla många gånger högre än de flesta andra.

Tycker ni det är rimligt? Finns det något som tyder på att det inte är en bubbla som kommer spricka inom kort?

Jag har nyss sålt alla Tesla på 1400. Fyllde senast på när den etablerade sig över 1000 usd och jag tycker det gått lite väl fort efter 1000 usd.
Jag tror dock jag är inne igen om den rör sig ner mot 1200 inom kort då jag är hoppfull inför inkludering i S&P 500 efter rapporten vilket skulle tvinga fonder att köpa aktie vilket skulle öka köptrycket enormt, så det är något som tyder på att det inte borde spricka.
Nu är det två veckor tills rapport så fram tills dess kan det dock gå åt båda hållen även om jag som sagt tror mer på en etablering runt 1200 usd inom kort.

Permalänk
Medlem

Jag är lite grön på detta. Jag köpte lite aktier på Avanza har gått någon minut men mitt konto är fortfarande det samma och det verkar som att inget har hänt.

Tar det tid eller har jag klickat snett på något sätt?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Jag är lite grön på detta. Jag köpte lite aktier på Avanza har gått någon minut men mitt konto är fortfarande det samma och det verkar som att inget har hänt.

Tar det tid eller har jag klickat snett på något sätt?

La du en order precis så går den inte igenom eftersom marknaden stänger 17.30.
Du kanske la en order innan men som ej gick igenom, då plockas den bort om du inte specifikt valt att det ska vara en order som gäller flera dagar.

(Du kan handla från 09.00 imorgon igen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Jag är lite grön på detta. Jag köpte lite aktier på Avanza har gått någon minut men mitt konto är fortfarande det samma och det verkar som att inget har hänt.

Tar det tid eller har jag klickat snett på något sätt?

Stockholms börsen är öppen 0900-1730 (vi har en viss förhandel från 0845 men det är inte så viktigt enligt mig) vanliga vardagar. Sen har den avvikande öppettider vid tex jul och midsommar.
Du bör titta på orderdjup när du ska handla. Där ser du till vilken kurs det finns säljare och köpare.
Din köporder bör placeras någonstans lägre än där det finns säljare men högre än det finns andra köpare.
Dvs finns det folk som säljer 50 st aktier för 10kr/st och det finns köpare som vill köpa för 9,5kr/st bör du lägga din order någonstans mellan de två för att få ett hyfsat snabbt avslut och få lite bättre pris.
Vill du bara ha ett snabbt avslut lägger du dig på 10kr/st

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Rafiqi:

SCANDINAVIAN ENVIRO SYSTEMS

Avtal med Världens största däcktillverkare Michelin väntas signeras enligt VD under ”Mid 2020”. Michelin är idag 20% ägare av Scandinavian Enviro Systems. Det bådar absolut gott och kan bli riktigt stort för svensk forskning vad gäller återanvänding av bildäck. Ett intressant bolag - Är de några som redan är inne?

Skippa haussen av bolag är du snäll. Finns ingen plats för sånt trams på sweclockers. Det går dock fint att diskutera hur du har investerat och varför.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem

Sålde av mitt ISK-sparande nu eftersom jag siktar på att köpa bostad inom det/de närmsta åren. Det hann precis återhämta sig från den värsta coronasmällen så jag gick åtminstone någon tusenlapp plus totalt. Tips på var man sätter pengarna nu under tiden? FInns det något sparkonto någonstans som ger någon ränta? Ingen koll alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Sålde av mitt ISK-sparande nu eftersom jag siktar på att köpa bostad inom det/de närmsta åren. Det hann precis återhämta sig från den värsta coronasmällen så jag gick åtminstone någon tusenlapp plus totalt. Tips på var man sätter pengarna nu under tiden? FInns det något sparkonto någonstans som ger någon ränta? Ingen koll alls.

Lite ränta finns ju att få.
Sparkonto

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Sålde av mitt ISK-sparande nu eftersom jag siktar på att köpa bostad inom det/de närmsta åren. Det hann precis återhämta sig från den värsta coronasmällen så jag gick åtminstone någon tusenlapp plus totalt. Tips på var man sätter pengarna nu under tiden? FInns det något sparkonto någonstans som ger någon ränta? Ingen koll alls.

Klarnas nya sparkonto är tillräckligt intressant för att utforska vidare med 0,96% ränta vid fria uttag och 1,61% för 24 månader och insättningsgaranti.

Permalänk
Skrivet av gibbon_:

@bubbelbabbel: Jag har haft samma känsla sen långt innan covid. Börsen verkar totalt frånkopplad från ekonomin i stort. Jag har väl lärt mig att ignorera den känslan över åren..

Just nu, om någon så okunnig som jag får spekulera, har det väl en del att göra med att index osv till stor del följer de större företagen, och dessa klarar sig ganska väl trotts covid. Sen är det väl så att kanske framför allt USA trycker pengar som aldrig förr. Min tanke är att börsen nu delvis används för att "shorta" FIAT istället för att "longa" företag. (svenska för dessa termer tack?)

Fiat bilmärket?

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Fiat bilmärket?

https://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_money

Permalänk
Medlem

Vad är folkets åsikt om ISR Holding?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Några tankar om Teslas rusning?

Jag sålde mitt innehav när det låg på strax under 900 om jag minns rätt och redan då tyckte jag det var absurt högt. Vill minnas att t.o.m. Elon Musk sa att det oförklarligt högt.

Men nu ligger aktien runt 1.300 usd!

Jag kan väldigt lite om aktier men när man jämför med andra riktigt stora, etablerade och lönsamma företag så är tsla många gånger högre än de flesta andra.

Tycker ni det är rimligt? Finns det något som tyder på att det inte är en bubbla som kommer spricka inom kort?

En klassisk shortsqueeze aktie, blankarna bränner sig varje gång och tvingas täcka sina förluster, därför måste de ständigt köpa tillbaka aktier och kursen stiger.

I takt med att kursen stiger vill ännu fler blankare in och sedan upprepas samma fenomen som tidigare. Sen så går det också ganska bra för tesla atm, vilket spär på blodbadet ytterligare.

Ett annat ganska bra exempel är ju Wolkswagen 2008, när aktien gick upp från 210euro till 1005 euro under några handelsdagar, då var det blankare som hade lånat aktier, och sen satt fast i sina positioner.

Det som krävs är väl några svaga kvartalsrapporter och att konkurrensen inom elbilsbranschen tar fart på allvar.

Visa signatur

=)

Permalänk

Tack!

Är det någon som vet några bra sidor att lära sig aktier, fonder och trading? Vill bli bäst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tack!

Är det någon som vet några bra sidor att lära sig aktier, fonder och trading? Vill bli bäst!

Avanzas kunskapsbank/aktieskola

Om du verkligen är seriös så sätter du dig och studerar grunderna här. Förslagsvis styr du allas vår splittrade koncentrationsförmåga åt sidan. Verkligen fokusera på dessa termer och vad de innebär. Vill man sen vara bäst inom aktiesparande får man kolla vad framgångsrika investerare gör, men innan dess måste man lära sig vad saker betyder och hur allt hänger ihop.

Man får nog även vara redo på att en del investerade pengar är läropengar, som kan förloras. Erfarenhet och rationellt analyserande av sitt agerande väger tungt, har jag märkt.

Permalänk
Medlem

Fyller på med Bitcoin och Ethereum.

Permalänk
Skrivet av Yonie:

Avanzas kunskapsbank/aktieskola

Om du verkligen är seriös så sätter du dig och studerar grunderna här. Förslagsvis styr du allas vår splittrade koncentrationsförmåga åt sidan. Verkligen fokusera på dessa termer och vad de innebär. Vill man sen vara bäst inom aktiesparande får man kolla vad framgångsrika investerare gör, men innan dess måste man lära sig vad saker betyder och hur allt hänger ihop.

Man får nog även vara redo på att en del investerade pengar är läropengar, som kan förloras. Erfarenhet och rationellt analyserande av sitt agerande väger tungt, har jag märkt.

Tack! Jag är inte helt nybörjare i aktier längre men jag vill lära mig exakt vad allt betyder så det är glasklart! Jag vill lära mig ROI, RSI, MEA mm också! Jag antar att sådant står mer där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tack! Jag är inte helt nybörjare i aktier längre men jag vill lära mig exakt vad allt betyder så det är glasklart! Jag vill lära mig ROI, RSI, MEA mm också! Jag antar att sådant står mer där?

Rekommenderar Tradingguiden : allt du behöver veta om finansmarknaden av Jonas Bernhardsson. Tycker den har med alla delar som är viktigt för en nybörjare och man får med sig både fundamental och teknisk analys.