Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Börja på försäkringarna. Går att kapa ganska väl på försäkringar. Tex låta bilförsäkringarna vara på den person med lägst premie i hushållet. Bilförsäkring kan även vara bra att jämföra flera gånger under ägandet, och inte bara vid inköp av bil.
Jag förutsätter att ni har kollat så ni verkligen behöver alla försäkringar ni har. Brukar räcka med hem/liv/sjuk/olycka/bil. Lyckas ni kapa 50kr/mån per försäkring så blir det fort en del pengar.

Skulle kapa livförsäkring till den dag man har någon man vill skydda, t.ex. man har köpt hus tillsammans och vill att den andra absolut ska kunna bo kvar (då är livförsäkring billigaste alternativet om man jämför med bankernas efterlevandeskydd som brukar vara rätt dyra) eller att man har barn. Som sambos utan barn i hyreslägenhet skulle jag absolut inte ha livsförsäkring, vad ska den vara till för då, att sambon ska kunna shoppa loss (om sambon är förmånstagare, annars blir det föräldrar/syskon/andra släktingar som får pengarna) den dag man dör?

Bilförsäkring, fundera på nivån, är bilen inte värd särskilt mycket räcker trafikförsäkring förstås. Är det bara stöld/brand jag är orolig för halvförsäkring. Helförsäkring är bara bra om man SJÄLV orsakar olyckan och vill ha plåten fixad på egna bilen, en äldre bil är det ju sällan värt premien.

Hemförsäkring är typ den enda försäkring man alltid ska ha!

Sen ska man fundera på självrisker och tillägg i alla försäkringar, höja självrisken och ta bort tillägg som man kanske inte behöver sänker premien.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Nej? Vad får du dessa sifforna från?
Jag har sagt att vi planerar att köpa ett hus för 3m TOTALT.

Det är vad det kostar i kontanter att köpa ett hus med köpeskilling på 3 miljoner samt ha lite kvar en liten buffert, köper ni för 2.5 så behöver ni ca 100k mindre kontanter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Hyra: 4000
Mat/Hushåll: 2000
Bensin: 2500
Försäkringar (Bil/Liv/sjuk): 1000
Facket: 300
Gym: 400
Internet / telefon: 500
Spotify / Netflix: 100
CSN: ~1500
Krediter m.m: 1500
Övrigt / Nöje / Kläder / smink och allt sånt: 2000-2500

Vad är det som är orimligt / högt?

Allt kokar ju ner till vad ni prioriterar högst.
Att leva lite godare nu och vänta längre till huset, eller tvärt om. Inget är ju "fel" egentligen, och det finns "alltid" en bra anledning till att man vill leva godare än under studenttiden
Men då det ju även längre tid att nå husdrömmen.

Alla hundringar ni skär per månad tar ju er närmare målet.

Tex mobilabb för 100 kr/mån istället för vad ni nu betalar. (200?).
http://telefoni.prisjakt.nu/mobil/cellular_contracts.php

Träna på utegym istället för vanligt gym. (-800 /mån)

1000/mån*24 = 24000.

24000 / 0,15% = 160k högre lånebelopp. (dvs totalt ~177k högre köpeskilling efter lagfart/pantbrev).

Försäkringar och elabonnemang borde även gå att pruta några kronor genom att konkurrensutsätta som någon annan nämnde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Du får ju bestämma vad du vill göra, för att köpa ett hus som kostar 3 mille behöver ni 450k i kontantinsats, sen skall ni ha 45k till lagfart och och kanske 20-50k för pantbrev. Utöver det bör ni ju ha iaf 100k som buffert när ni äger ett hus (och fylla på den över tid).

Fetade:
Att man skulle behöva 100papp buffert håller inte ens jag med om. I princip enda fallet där man måste ha det är om man köper ett riktigt risigt hus och har tummen under hammaren vid spikning. Dvs måste anlita hantverkare för allt. Man kommer långt med en budget på 10-20k, och lite vett. En trasig ruta? Täck tills löning. Läckande tak? Tjära/billig takpapp. Läckande avlopp? Dra ett fulrör ut i naturen tills löning. Inkommande vattenläcka? Ta ett blancolån och ring hantverkare.

Så fort detta sambopar har köpt ett hus, kommer deras kostnader rasa. Boendekostnaderna blir ungefär under dagens kostnader, det ger en god tid på att bygga upp buffert efter husköp då det inte krävs några 20k sparande varje månad längre.

Jag tycker visserligen att man ska ha en buffert om man bor i hus, men att man måste ha det innan köp är lite som att ha kondom och p-piller samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Träna på utegym istället för vanligt gym. (-800 /mån)

Grymt tips. Man kommer ganska långt på ett utegym och löpning, iaf mig. Jag tycker personligen att alldeles för många läger enorma pengar på gym. Att lägga 5papp per år blir fort pengar. Dock hänger det mycket på hur man bor. Bor man i skogen är det tex inte rimligt att köra bil 2mil 4gånger i veckan för att träna. Men det är ett grymt tips, även om många utegym är ganska usla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Nu har jag visserligen inga anmärkningar på era utgifter men eftersom du frågar så finns det ett par punkter som jag tycker är höga.

Mat/hushåll för 4.000 i månaden är för oss väldigt mycket, även om ”hushåll” är ett lite luddigt begrepp. Vi brukar klara oss med nästan hälften av det och det utan att behöva jämföra priser och dyl.

2000 per skalle i mat är ändå ganska normalt om man tränar.
Det är t.om lågt imo. Jag lägger 2000~ i månaden på kyckling och proteinpulver. Och jag äter inte ens så mycket.

Om jag bara äter hemma mat jag lagar själv så går det en 3-4k i månaden för mig. För 2500~ kcal om dagen.
Köper då enbart svenskt och lokalt när det gårs å kostar ju lite extra där.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Att be folk flytta stad, byta jobb, ta bort försäkringar och halvera mat kostnaden för att behöva göra om det om 1-2 år igen är orimligt.

Det går inte bara att flytta, det går inte bara att hitta nya arbeten.

Där har du fel, det handlar om prioriteringar. Jag flyttar om 3 månader, istället för 5 minuter promenad till jobb kommer jag i 8 månader pendla 30-50 minuter till jobb enkel resa, för att bekvämt kunna bekosta + bygga bekväm buffert till ny bostadsrätt jag dessutom redan köpt. Inget tvingar mig alltså att flytta, eller tar ifrån mig bekvämligheten pga. måsten, men jag bestämde mig helt enkelt för att jag ville ha större ekonomiskt utrymme till dess, därför har jag;

- Sett över mina försäkringar
- Bytt från svindyrt telefonabonnemang (599/mån) till billigt (149/mån) och behåller min gamla lur, byter alltid en gång om året annars
- Flyttar till extrem-billigt boende (sänker hyra med 7500 kr) och pendlar kollektivt i 8 månader
- Nedgraderar mitt internet från 500/500 till 100/100 bashastighet i boende
- Sagt upp Cmore/HBO, behåller dock Netflix, Spotify (familjeabonnemang), och Dplay för allsvenskan (delar med polare)
- Slutat med uteluncher (eller tja, max 1/vecka)
- Satt upp regler för mig själv (budget för nöje, mat osv. osv.)
- Med mera...

Som någon skrev blir det snarare en livsstil när man väl kommit in i det, men att säga att det inte går, är en felaktighet, det handlar om inställning. Ni bör ju också ha än större incitament till att göra något liknande, som inte har en kontantinsats.

Visa signatur

Glad Sommar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Fetade:
Att man skulle behöva 100papp buffert håller inte ens jag med om. I princip enda fallet där man måste ha det är om man köper ett riktigt risigt hus och har tummen under hammaren vid spikning. Dvs måste anlita hantverkare för allt. Man kommer långt med en budget på 10-20k, och lite vett. En trasig ruta? Täck tills löning. Läckande tak? Tjära/billig takpapp. Läckande avlopp? Dra ett fulrör ut i naturen tills löning. Inkommande vattenläcka? Ta ett blancolån och ring hantverkare.

Så fort detta sambopar har köpt ett hus, kommer deras kostnader rasa. Boendekostnaderna blir ungefär under dagens kostnader, det ger en god tid på att bygga upp buffert efter husköp då det inte krävs några 20k sparande varje månad längre.

Jag tycker visserligen att man ska ha en buffert om man bor i hus, men att man måste ha det innan köp är lite som att ha kondom och p-piller samtidigt.

Man skall alltid ha en buffert så man klarar sig ett tag framåt inklusive vissa större utgifter, man vet aldrig vad som händer månaden efter man köpt huset. Blir en person av med jobbet? Går massa vitvaror eller värmeanläggning sönder samtidigt? Det finns gott om människor som inte vill spara ihop sin buffert i förväg och för vissa av dem har det gått dåligt, och då får man i min mening skylla sig själv. Jag hade iaf aldrig tagit den risken för det kan snabbt gå mycket illa.

Deras utgifter lär ju bli lika stora eller högre när de bor i huset (om de nu inte börjar dra in på annat runtomkring). Idag betalar de 8k/mån i hyra och bara amortering och ränta kommer landa kring 6.5-7k/mån. Till det kommer mer el, värme, VA, sophämtning samt fastighetsavgift som kostnader som de inte hade tidigare. Ja kostnaderna blir nog lägre men utgiften blir nog högre, alltså är det än viktigare att ha en buffert från dag ett så man inte hamnar i en situation som blir ohållbar ifall någon blir av med ett jobb eller dylikt.

100k är enligt mig någon slags minimum för 2 personer som äger en bostad, skulle inte sova gott alls på den nivån utan försöka spara in på allt för att få in mer pengar snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Man skall alltid ha en buffert så man klarar sig ett tag framåt inklusive vissa större utgifter, man vet aldrig vad som händer månaden efter man köpt huset. Blir en person av med jobbet? Går massa vitvaror eller värmeanläggning sönder samtidigt? Det finns gott om människor som inte vill spara ihop sin buffert i förväg och för vissa av dem har det gått dåligt, och då får man i min mening skylla sig själv. Jag hade iaf aldrig tagit den risken för det kan snabbt gå mycket illa.

Deras utgifter lär ju bli lika stora eller högre när de bor i huset (om de nu inte börjar dra in på annat runtomkring). Idag betalar de 8k/mån i hyra och bara amortering och ränta kommer landa kring 6.5-7k/mån. Till det kommer mer el, värme, VA, sophämtning samt fastighetsavgift som kostnader som de inte hade tidigare. Ja kostnaderna blir nog lägre men utgiften blir nog högre, alltså är det än viktigare att ha en buffert från dag ett så man inte hamnar i en situation som blir ohållbar ifall någon blir av med ett jobb eller dylikt.

100k är enligt mig någon slags minimum för 2 personer som äger en bostad, skulle inte sova gott alls på den nivån utan försöka spara in på allt för att få in mer pengar snabbt.

Räknade du med ränteavdraget eller gav du dem superbra ränta bara?

Permalänk
Medlem

Oklart om det lönar sig på ”bara” två år men köp en frysbox för att kunna göra storinköp på billiga matvaror när så är lämpligt, sen har ni en extra frysbox när ni köpt hus också

Vi sparade lite pengar på försäkringar och liknande när vi samlade allt på ett ställe och fick mängdrabatt. Vi satte upp allting hos vår bank (LF) och slog samtidigt igång ett sparkonto för bosparande. När vi skulle prata bolån med banken något år senare så hade vi redan en relation med vår bankvinna och kunde också påvisa ett reguljärt sparande hos dem på vårt konto. Vet inte hur mycket de sakerna hjälpte I slutändan men hela processen var väldigt bekväm och enkel.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Fast det stämmer ju visst! Jag pratar ju om lång tidshorisont inte kort. Har du citerat fel inlägg?

Nej, jag citerade rätt inlägg och jag förstår inte riktigt vad du menar.

Du kom med två påståenden:
1. Man tjänar bara pengar ifall man ligger lång i börsen (10 år eller mer).
2. Man måste ha spara in på sina inköp för att konsekvent kunna investera varje månad.

Punkt nummer ett är bara fel hur man än vrider och vänder på det. Det kan vara så att du investerar precis innan en dipp och att det tar tio år innan du går plus. Men det är snarare troligare att man går märkbart plus inom ett par månader eller något år. Men jag håller med dig om att man bara bör vara på börsen ifall man har en långsiktig sparhorisont (om det nu är vad du menar).

Den andra punkten är lite otydlig nu när jag läste den igen, men så som jag tolkade den första gången är så som jag beskrev den nu. Om man kan spara femsiffriga belopp varje månad så ser jag inte hur man kan påstå att man måste börja spara på sina inköp för att kunna investera på börsen.

Skrivet av BergEr:

2000 per skalle i mat är ändå ganska normalt om man tränar.
Det är t.om lågt imo. Jag lägger 2000~ i månaden på kyckling och proteinpulver. Och jag äter inte ens så mycket.

Om jag bara äter hemma mat jag lagar själv så går det en 3-4k i månaden för mig. För 2500~ kcal om dagen.
Köper då enbart svenskt och lokalt när det gårs å kostar ju lite extra där.

Jag tror du och andra lade lite mycket vikt i mina ord. Jag vet att 2000 kronor per person och månad inte är några extrema summor, det är säkert hyfsat nära mediankostnaden. Det var därför jag skrev ”jag” i kursiv text när jag skrev att det fanns vissa utgifter som jag tyckte var högt. Men jag förstås hur det kan ha tolkats lite snävt.

Ot raderat /mod
Permalänk
Medlem

Har följt tråden till och från, är därför lite osäker på om någon redan har tagit upp elefanten i rummet:

Gå ur svenska kyrkan. Ni sparar 6 000 - 12 000* kr per år i kyrkoavgift om båda går ur.

Om ni avser gifta er kan en av er gå med igen ett tag (3 månader brukar räcka för hinderprövningen, 6 månader om ni vill vara safe) innan vigseln. Därefter kan ni gå ur igen. Krasst sett kan den av er som har lägst inkomst gå med och sedan begära utträde samma år och slippa avgiften i nästa års deklaration, så länge som utträdet sker innan november månad samma år som man blev medlem.

Givetvis kan ni fortsätta vara med och ge ~3000 - 6000* kr vardera om året till Svenska Kyrkan. Ingen kommer klandra er för det. Men om vi ändå skall nagelfara alla potentiella utgifter som kan sparas in på är kyrkoavgiften en ganska uppenbar sådan för två förvärvsarbetande ungdomar i husletartagen.

* Beror i viss mån på var i landet ni bor. Enklast är väl att kolla årets deklaration, där har ni kostnaden för just er svart på vitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Nej, jag citerade rätt inlägg och jag förstår inte riktigt vad du menar.

Du kom med två påståenden:
1. Man tjänar bara pengar ifall man ligger lång i börsen (10 år eller mer).

Nu tycker jag ändå att du klyver hår lite. Ni båda måste inse att ni pekar åt samma håll.
Självklart kan man tjäna pengar under kort horisont på börsen. Man kan göra miljoner på 10min,
MEN om pengarna är något man vet att man kommer behöva om < 2-3 år så bör man inte spekulera med dem då de självklart också kan halveras över samma tid.
I kort "spekulera/spela/investera" inte pengar du vet att du kommer behöva inom kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Har följt tråden till och från, är därför lite osäker på om någon redan har tagit upp elefanten i rummet:

Gå ur svenska kyrkan. Ni sparar 6 000 - 12 000* kr per år i kyrkoavgift om båda går ur.

Snarare ~4.5K per skalle. Begravningsavgiften betalar alla. (visste skiljer det lite med tillhörighet, men några 6K blir det inte)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Snarare ~4.5K per skalle. Begravningsavgiften betalar alla. (visste skiljer det lite med tillhörighet, men några 6K blir det inte)

Bor du i Härnösand blir det faktiskt 6 044 kr.
Bor du i Stockholm blir det drygt 3 318 k.

Ja, det skiljer faktiskt en hel del mellan olika kommuner i hur stor kyrkoavgiften blir. Generellt sett verkar det vara dyrare i norr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Bor du i Härnösand blir det faktiskt 6 044 kr.
Bor du i Stockholm blir det drygt 3 318 k.

Ja, det skiljer faktiskt en hel del mellan olika kommuner i hur stor kyrkoavgiften blir. Generellt sett verkar det vara dyrare i norr.

Oj, där ser man

Jag är glad för det lilla jag själv sparade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag tror du och andra lade lite mycket vikt i mina ord. Jag vet att 2000 kronor per person och månad inte är några extrema summor, det är säkert hyfsat nära mediankostnaden. Det var därför jag skrev ”jag” i kursiv text när jag skrev att det fanns vissa utgifter som jag tyckte var högt. Men jag förstås hur det kan ha tolkats lite snävt.

Folk reagerade nog på dina ord för att ni lever på svältnivåer. Mediankostnaden för mat är nog närmare 4k i månaden med tanke på hur vanligt det är att käka lunch på restaurang varje arbetsdag (direkt närmare 2k i månaden bara där på lunch). Konsumentverkat räknar på 2500-3000 per skalle i mat per månad, denna meny då.

OT raderat /mod
Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

2000 per skalle i mat är ändå ganska normalt om man tränar.
Det är t.om lågt imo. Jag lägger 2000~ i månaden på kyckling och proteinpulver. Och jag äter inte ens så mycket.

Om jag bara äter hemma mat jag lagar själv så går det en 3-4k i månaden för mig. För 2500~ kcal om dagen.
Köper då enbart svenskt och lokalt när det gårs å kostar ju lite extra där.

Jag och min sambo köper mat och hushållsartiklar (toapapper, tvål, kattmat etc) för drygt 5000kr i månaden. Håller oss dock till mestadels svensk producerat och vegetariskt och det kostar lite mer.

Permalänk
Medlem

@FBGKimpan Tycker du har fått några bra tips från @falconr @Daz @serdyllon ovan.

Tyvärr så har du också fått kommentarer av personer som inte verkar ha läst hela tråden...

Jag skulle vilja resonera lite kring försäkringar (som jag tycker att det är självklart att man ska ha).
Era bilförsäkringar går det kanske att göra något på. Antingen använder ni någon nättjänst för att matcha pris (jag hade gjort detta som första steg) och/eller så tar ni kontakt med M (fd. Motormännen).
Ni har kanske en bonus på era försäkringar där ni har dem idag men om ni kan spara mer genom att byta bolag än vad bonusen är så är det ju en netto vinst. Själv sparade jag ca 2000 kr på min premie när jag gick till M-försäkring (per år).

Har ni andra försäkringar där ni har fyllt i en hälsodeklaration - undvik att säga upp dem om de inte är uppenbart onödiga (när ni tittar på dem igen). Anledningen är att när ni ska teckna dem igen i framtiden så blir det en ny hälsodeklaration att fylla i - och ingen av oss vet vad som kan ha hänt fram tills dess.

Medlemskap i olika organisationer, Hyresgästsföreningen som ni redan bestämt er för att säga upp. Finns det några andra som ni inte behöver så för allt i välden säg upp dem. Men återigen här ger vi bara tips där ni själva bestämmer ...

Jag tror nog många i tråden gärna vill "utmana" det som "vardagliga" för att få er (oss alla) att tänka i andra banor. För det är ju så att det normala, det jag/vi har nu är tryggt och att ändra på det kräver förändring och nytt sätt att värdera vardagen.

Om ni har betalda streaming tjänster har ni funderat på att köra vart annan månad ? Visst finns det kanske serier som ni verkligen vill se varje vecka - annars går det ju att ta det vart annan (eller tredje) månad.
Har ni båda Spotify så har ni säkert redan ordnat familje abbonemang som borde bli billigare för er.

Syftet är att hitta en vardag som fortfarande är rolig och givande samtidigt som man sparar till kontantinsatsen.

Se inte följande som något måste, men om du/ni vill, så hade det varit roligt att höra vad denna tråd faktiskt fick för resultat.
Sa ni upp Hyresgästföringen, Sv. Kyrkan, andra månatliga kostnader (byte av försäkringar)? Ändrade ni något annat? Vad blev besparingen per månad?

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Räknade du med ränteavdraget eller gav du dem superbra ränta bara?

Efter ränteavdrag och spannet är beroende på hur bra ränta de får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Skulle kapa livförsäkring till den dag man har någon man vill skydda, t.ex. man har köpt hus tillsammans och vill att den andra absolut ska kunna bo kvar (då är livförsäkring billigaste alternativet om man jämför med bankernas efterlevandeskydd som brukar vara rätt dyra) eller att man har barn. Som sambos utan barn i hyreslägenhet skulle jag absolut inte ha livsförsäkring, vad ska den vara till för då, att sambon ska kunna shoppa loss (om sambon är förmånstagare, annars blir det föräldrar/syskon/andra släktingar som får pengarna) den dag man dör?

En sak som kan vara värt att tänka på när det gäller livförsäkring är att den kan vara bra att teckna medans man är hyggligt ung och frisk så att man inte behöver teckna den med undantag när man blivit äldre. Så det är inte helt fel att skaffa den tidigt även om man inte har någon vettig förmånstagare vid det tillfället.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Nej, jag citerade rätt inlägg och jag förstår inte riktigt vad du menar.

Du kom med två påståenden:
1. Man tjänar bara pengar ifall man ligger lång i börsen (10 år eller mer).
2. Man måste ha spara in på sina inköp för att konsekvent kunna investera varje månad.

Punkt nummer ett är bara fel hur man än vrider och vänder på det. Det kan vara så att du investerar precis innan en dipp och att det tar tio år innan du går plus. Men det är snarare troligare att man går märkbart plus inom ett par månader eller något år. Men jag håller med dig om att man bara bör vara på börsen ifall man har en långsiktig sparhorisont (om det nu är vad du menar).

Den andra punkten är lite otydlig nu när jag läste den igen, men så som jag tolkade den första gången är så som jag beskrev den nu. Om man kan spara femsiffriga belopp varje månad så ser jag inte hur man kan påstå att man måste börja spara på sina inköp för att kunna investera på börsen.

Jag förstår vad du menar men jag pratar inte om att lägga allt på en aktie och det ska ingen göra! Men i många fall även om man köper toppen så kan man många gånger gå plus i det absoluta långa loppet. Och om det inte hinner ta igen sig på några år ja men inte tio år, då är det något fel på företaget och man skulle sålt aktien redan efter ett år högst, kanske redan långt innan.

Permalänk
Medlem

@Gustav-P ¨
Tack för råden.

Svenska kyrkan har vi inte varit med i på år.

Det vi faktiskt har gjort nu är;
Vi kommer betala av våra krediter så snabbt som möjligt. Kommer även ta ett medlemslån för att få bort AVI avgifter och mindre ränta.
Gått ur Hyresgästföreningen.
Ska kolla över våra försäkringar (men tvivlar på att det kommer ändras).

Vad vi gjorde igår kväll / idag:
Kollade arbeten. Jag skulle mest troligen gå ner med 2500-3000kr i månaden om jag flyttade kommun, då lönen helt enkelt är lägre i närliggande kommuner än den jag arbetar i.
HFAB kräver ~5år minst i kötid för att det ens ska vara realistiskt att få en lägenhet.

Inget av det är logiska utan det är orealistiska råd som ser bra ut på pappret, men i verkligheten så blir det mer problematiskt. Att byta kommun skulle betyda att min flickvän inte förändrar sin lön, men min skulle sänkas. Det betyder en lägre livslön för mig och en förlust.

Att byta bil är skrattretande. Att folk verkligen föreslår bilar med 20k mil, med rost och allt... Det är ju ett recept på lycka när man måste pendla rätt mycket varje år.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av FBGKimpan:

Vad vi gjorde igår kväll / idag:
Kollade arbeten. Jag skulle mest troligen gå ner med 2500-3000kr i månaden om jag flyttade kommun, då lönen helt enkelt är lägre i närliggande kommuner än den jag arbetar i.
HFAB kräver ~5år minst i kötid för att det ens ska vara realistiskt att få en lägenhet.

Ville bara kommentera detta snabbt:
Säg att du ligger på 40 000 brutto (30' netto) och går ner 3000 kr/mån så kommer detta istället ge 28' netto.
Det skiljer 2000 kr, men du sparar en del direkt på bränslekostnader och så slipper du ganska mycket i pendling. Förstår mycket väl att du kanske inte vill byta jobb ändå, men ville bara kommentera att en lönesänkning faktiskt inte är så farligt (gick själv ner i lön + förmåner för jobb betydligt närmare mitt hem). Sen är ju lönen alltid en förhandlingsfråga...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serdyllon:

Har följt tråden till och från, är därför lite osäker på om någon redan har tagit upp elefanten i rummet:

Gå ur svenska kyrkan. Ni sparar 6 000 - 12 000* kr per år i kyrkoavgift om båda går ur.

Om ni avser gifta er kan en av er gå med igen ett tag (3 månader brukar räcka för hinderprövningen, 6 månader om ni vill vara safe) innan vigseln. Därefter kan ni gå ur igen. Krasst sett kan den av er som har lägst inkomst gå med och sedan begära utträde samma år och slippa avgiften i nästa års deklaration, så länge som utträdet sker innan november månad samma år som man blev medlem.

Givetvis kan ni fortsätta vara med och ge ~3000 - 6000* kr vardera om året till Svenska Kyrkan. Ingen kommer klandra er för det. Men om vi ändå skall nagelfara alla potentiella utgifter som kan sparas in på är kyrkoavgiften en ganska uppenbar sådan för två förvärvsarbetande ungdomar i husletartagen.

* Beror i viss mån på var i landet ni bor. Enklast är väl att kolla årets deklaration, där har ni kostnaden för just er svart på vitt.

Även om du inte är med i svenska kyrkan så kan du väl gifta dig i kyrkan men skillnaden är att du får betala för präst, kyrka och liknande istället. Vad jag förstår så är den pengen väldigt liten dessutom. Vill man nu inte gifta sig i kyrkan så kan man alltid köra en borgerlig vigsel.
Jag är inte med i svenska kyrkan, inte gift men har levt som sambo i drygt 20 år.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Ville bara kommentera detta snabbt:
Säg att du ligger på 40 000 brutto (30' netto) och går ner 3000 kr/mån så kommer detta istället ge 28' netto.
Det skiljer 2000 kr, men du sparar en del direkt på bränslekostnader och så slipper du ganska mycket i pendling. Förstår mycket väl att du kanske inte vill byta jobb ändå, men ville bara kommentera att en lönesänkning faktiskt inte är så farligt (gick själv ner i lön + förmåner för jobb betydligt närmare mitt hem). Sen är ju lönen alltid en förhandlingsfråga...

Det betyder dock lägre livslön för mig, speciellt eftersom vi ska köpa hus där vi bor just nu ändå. Mitt yrke har en unik löneutveckling och ens ingångslön är avgörande då löneförhandlingarna sker via facket och är % baserade.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av FBGKimpan:

@Gustav-P ¨
Tack för råden.

Svenska kyrkan har vi inte varit med i på år.

Det vi faktiskt har gjort nu är;
Vi kommer betala av våra krediter så snabbt som möjligt. Kommer även ta ett medlemslån för att få bort AVI avgifter och mindre ränta.
Gått ur Hyresgästföreningen.
Ska kolla över våra försäkringar (men tvivlar på att det kommer ändras).

Vad vi gjorde igår kväll / idag:
Kollade arbeten. Jag skulle mest troligen gå ner med 2500-3000kr i månaden om jag flyttade kommun, då lönen helt enkelt är lägre i närliggande kommuner än den jag arbetar i.
HFAB kräver ~5år minst i kötid för att det ens ska vara realistiskt att få en lägenhet.

Inget av det är logiska utan det är orealistiska råd som ser bra ut på pappret, men i verkligheten så blir det mer problematiskt. Att byta kommun skulle betyda att min flickvän inte förändrar sin lön, men min skulle sänkas. Det betyder en lägre livslön för mig och en förlust.

Att byta bil är skrattretande. Att folk verkligen föreslår bilar med 20k mil, med rost och allt... Det är ju ett recept på lycka när man måste pendla rätt mycket varje år.

För att göra det lättare med råd kring bil och det runt omkring så vore det ju bra att veta vad ni har för bilar idag och vad de ungefär är värda?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Mitt yrke har en unik löneutveckling och ens ingångslön är avgörande då löneförhandlingarna sker via facket och är % baserade.

Får man lova att fråga vad det är för yrke du har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

För att göra det lättare med råd kring bil och det runt omkring så vore det ju bra att veta vad ni har för bilar idag och vad de ungefär är värda?

Bilen som jag sparade så mycket i premie på var Golv mk V 2014 årsmodell. Helförsäkring.
Kör annan bil idag med märkesförsäkring (kampanj med billigare försäkring och service).

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Skrivet av Gustav-P:

Bilen som jag sparade så mycket i premie på var Golv mk V 2014 årsmodell. Helförsäkring.
Kör annan bil idag med märkesförsäkring (kampanj med billigare försäkring och service).

Tack men min fråga var till TS

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌