Veckans fråga: Har du testat Linux?

Permalänk

Det största problem med linux tycker jag att det konstigt nog inte finns en riktigt bra rdp klient. Det är några halvdana som håller samma låga kvalite som androids, där t.om microsofts i ndroid är dålig jämfört emot den inbyggda i windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det största problem med linux tycker jag att det konstigt nog inte finns en riktigt bra rdp klient. Det är några halvdana som håller samma låga kvalite som androids, där t.om microsofts i ndroid är dålig jämfört emot den inbyggda i windows.

Och det förvånar dig? Proprietärt protokoll som Microsoft har utvecklat.

Permalänk
Medlem

Har kört Linux en tid och var positivt överraskad men tyvärr blev det att gå tillbaka till Windows. Saknar mest ett vettigt bildredigerings program för professionellt bruk på Linux sidan. Gimp går sisådär att använda men jämför man med Affinity Photo eller Photoshop så ligger det långt efter i fråga om funktionalitet. Videoredigerings sidan är lite bättre på Linux med Davinci Resolve och eventuellt Blender, men vill man använda lager baserad redigering istället för nod baserad så finns inget som ens kommer i närheten av t.ex. After Effects eller Hitfilm Pro. Bättre lycka nästa gång Linux.

Permalänk
Skrivet av gusnan:

Och det förvånar dig? Proprietärt protokoll som Microsoft har utvecklat.

Det försvårar otroligt mycket då det är rdp och webläsaren som jag använder mest. Och konstigt nog klarar ej microsoft till att få en bra rdp klient i android.

Permalänk
Medlem

Använder inte Linux alls i dagsläget i stort sett. Har tidigare använt för skojs skull och för vissa andra väldigt specifika ändamål, både privat och i jobb. Har en usb-sticka med en Ubuntuinstallation på för när jag behöver använda det.

Är däremot av åsikten att Linux i dagsläget inte gör sig särkilt bra som OS för slutanvändare. Särskilt inte på maskiner för spel. Det är nästan alltid något extra krångel som annars bara fungerar på Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Har kört olika linuxdistar, av och till i ca 20år nu.
Numera är Mac OS det primära systemet jag kör.
Men det är alltid roligt att lattja på och konfigurera linux, precis som man vill ha det.

Sen så förstår jag inte på alla som säger att det är så mycket meck med linux.
Jag tycker det är precis lika mycket meck med Windows, drivrutiner som ska installeras etc etc.
Tycker oftast att linuxdistar fungerar out of the box numera (annat var det förr).

Håller med. Väldigt lite meck i Linux, har oftare mer meck i Windows.
Man har valet att mecka med linux om man vill, men definitivt inget man behöver i dagens distros.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Körde Linux när jag var ung och inte jobbade. Inte värt min tid idag, uselt utbud av allt och går heller inte att använda i arbetslivet. Year of Linux ligger långt bort i framtiden men bra med alternativ som av olika användare vägrar köra Windows.

Du har dålig koll. Mycket som hänt. Väldigt stort utbud av det mesta.
Går inte använda i arbetslivet? Jaså, varför inte?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Det är min uppfattning också. För mycket "meckande" och mycket som inte funkar direkt. Lite som när Windows var nytt och Dos var det som gällde, fast värre. Bara att installera ett program är mycket krångligare än i Windows för att inte tala om att installera drivrutiner (om det ens finns några).

Det finns programhanterare till typ varje distribution, bara söka och installera. Kör man APT är det bara lägga till en ppa så är problemet löst.
Med Windows får du ju gå ut på nätet och leta efter programmet, det tycker jag är krångligare. Observera nu att jag kör både Windows och Linux (och Mac OS) så inget bashande av något os här, men att säga att det är krångligt att installera ett program stämmer inte.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Allt som inte finns med apt då? Nu blev det lite krångligare va?

Lägg till en PPA, bara söka på google så finns det. Kolla Launchpad, svårt att inte hitta ett repo för debian som innehåller ditt program.
Sen uppdatera programhanteraren med ett enkelt klick på update så finns programmet. Kör du Arch så har du AUR och där finns ALLT som inte finns i vanliga pakethanteraren.
Du kan inte sitta och jämföra med hur Linux var när du körde det för längesen, för det du säger stämmer inte med verkligheten idag. Det är superenkelt att installera ett program i linux idag och allt finns samlat på ett ställe.
Med Windows så får man ju ge sig ut på nätet o leta (om man inte kör Windows crappiga store). Kör som sagt både Linux, Windows o Mac OS så favoriserar inget här. Alla har sina för och nackdelar. Det är dock vädligt enkelt att installera program i Linux idag.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Min dåliga erfarenhet (10+ år sedan) är att om man googlar ett problem eller installationssätt så får man antingen träffar som inte fungerar alls längre eller som är inkompletta. Inkompletta på så sätt att det saknas steg som "du självklart borde kunna".

Visst, som desktop skulle det fungera (jag spelar knappt längre) antar jag men ser ingen anledning att byta ut Windows mot Linux.

Permalänk
Medlem

Lade ner Windows 7 tidigare i år (januari) och gick över till GNU/Linux då jag inte är en vidare anhängare av windows 10 (lugn, jag kör det på jobbet så vet vad det innebär).
Har kört linux tidigare men aldrig fått till det 100% men numer så har jag allt jag behöver här. Jag kan spela de få spel jag har och kan arbeta mot jobbet via RDP utan problem.
Kör även Gentoo med gammal fluxbox som window manager vilket känns bra för mig som vill ha det lite svårt i vardagen.

Permalänk
Medlem

Lade gamingriggen lite på is och rullar en custom Arch med kde plasma.

Visa signatur

|Laptop| : | ASUS UX330C | Arch | KDE Plasma
|Riggen| : | Corsair 750D | Asus GTX 780 DCII | i7 4770 | GA-Z87X UDH5 | H100i | 16gb LP | AX860i | Samsung EVO 512 | Dell 2713h | Windows 10

Permalänk
Medlem

Kör själv dubbla datorer (en med virtualiserad Windows 10 med passthrough på gpu och usb-controller. Den andra datorn kör jag Linux på enbart, men har lite initiala problem med hårdvaran atm, men är nog löst snart. Har inte hunnit kolla så mycket på det än, men hårdvaran är ju väldigt ny så kan vara lite buggar än så länge.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Jag har inte rört en Windows installation på flera månader nu eller sett "windows nånting"...
Microsoft har bara en bra produkt idag, det är excel xD

Tycker fler borde gå över, det är liksom dags!

Permalänk
Medlem

Kör bara linux och gjort flera år nu, allt jag spelar funkar i linux klockrent
Skulle aldrig installera windows om jag inte var absolut tvungen

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det största problem med linux tycker jag att det konstigt nog inte finns en riktigt bra rdp klient. Det är några halvdana som håller samma låga kvalite som androids, där t.om microsofts i ndroid är dålig jämfört emot den inbyggda i windows.

Håller med, skulle vilja ha liknande rdp till Windows. Det funkar faktiskt riktigt bra i Windows. Har dock kört NoMachine ett tag nu och det funkar riktigt bra i Linux. I princip lika responsivt som rdp.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Skrivet av SanTeoX:

Håller med, skulle vilja ha liknande rdp till Windows. Det funkar faktiskt riktigt bra i Windows. Har dock kört NoMachine ett tag nu och det funkar riktigt bra i Linux. I princip lika responsivt som rdp.

Varför kör ni inte X11?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Körde Linux när jag var ung och inte jobbade. Inte värt min tid idag, uselt utbud av allt och går heller inte att använda i arbetslivet. Year of Linux ligger långt bort i framtiden men bra med alternativ som av olika användare vägrar köra Windows.

Jaså. Uselt utbud? För vad? Jag kör det dagligen och allt jag vill köra finns (steam, spotify, vscode etc.). Går det inte att använda i arbetslivet? Dummaste jag hört på länge. Jag har använt det för mitt jobb i över 5 år. Inga som helst problem, snarare mindre problem. Känner flertalet som enbart kör linux för jobb utan problem.

Så du borde krypa ut från grottan och se vad som har hänt. För 20år sedan så fanns det lite sanning i det du säger men inte nu längre

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det största problem med linux tycker jag att det konstigt nog inte finns en riktigt bra rdp klient. Det är några halvdana som håller samma låga kvalite som androids, där t.om microsofts i ndroid är dålig jämfört emot den inbyggda i windows.

För mig är det tvärt om. xfreerdp fungerar bättre med flera skärmar än Microsofts egna klient då /multimon det låter mig välja två av tre skärmar i fullskärm till exempel.
Upplever inte heller några problem att köra flera olika fjärrprotokoll via remmina på den bärbara datorn när jag är i fält.

Det jag saknar är ett lika kraftfullt protokoll som RDP på serversidan i Linux. RDP är förmodligen bäst i branchen och det säger jag som någon som föredrar *nix.

Permalänk
Medlem

Har "provat' till och från i ca 20 år på varierande hårdvara, och olika distar - de flesta debianbaserade, eller Debian. Kör Linux som tredje-os nu, MacOS primärt, windows sekundärt och virtuellt (främst för typ multiavchd, avisynth, osv), och Linux Mint för att kunna köra gparted på mobilens SD-kort osv.

Jag "hänger" inte i Linux direkt. Har länge trott att det skulle passa mig, som användare av AmigaOS verkade ju Linux vara ett mer ok alternativ än Windows NT4 eller (Mac)OS9 när min Amiga började kännas lite begränsad hårdvarumässigt, men jag har inte samma tid som när jag var tonåring.

Kanske blir Linux ett alternativ om jag inte hoppar på Mac ARM. Windows 10 tycker jag i huvudsak illa om och ser ingen ljusning.

Tillägg : tänkte lägga in en modern Linux på min Asus eee 1001pxd, som jag kör Windows 7 på primärt. Har med den på segelbåten om inte plattor eller mobiler förslår. Tänkte dual boota alltså eller boota från USB. Riktigt seg dator, trots 40gb ssd och 2gb ram. Har kört MacOS 10.6 på den också, gick ok, men det är utdaterat.

Försökte några Ubuntu 14, 18, mint 19, fedora, etc, men ingen kunde automatiskt lägga in drivrutiner för trackpad. Fick köra med mus. Gav upp projektet, klarar mig med win7.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det största problem med linux tycker jag att det konstigt nog inte finns en riktigt bra rdp klient. Det är några halvdana som håller samma låga kvalite som androids, där t.om microsofts i ndroid är dålig jämfört emot den inbyggda i windows.

Testat NX Nomachine? Bästa RDP jag någonsin kört och numera finns denna även till Windows och MacOS (men inte testat dessa).

Fast vad ska man med RDP till nu för tiden? Det som behöver en UI över nätverk 2020 är väl ändå webbaserat och resten kör man via kommandotolken över SSH!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Testat NX Nomachine? Bästa RDP jag någonsin kört och numera finns denna även till Windows och MacOS (men inte testat dessa).

Fast vad ska man med RDP till nu för tiden? Det som behöver en UI över nätverk 2020 är väl ändå webbaserat och resten kör man via kommandotolken över SSH!

Jag har framförallt testat Xrdp och något som medföljde ubuntu. Jag får testa NX Nomachine senare.
På frågan vad man ska med rdp med så är terminalservrar skitpopulära, både lokal utveckling hos kunder och hos kommunala lösningar.
Där man får logga in på en sektion och får ett helt skrivbord med alla program som man ska använda, sedan så jobbar man på denna precis som det vore ens egen dator och när man är klart så driftar man det på en server.
Jag vet kommunala lösningar som har som regel att all utveckling måste ske på deras terminalserver, ingen data får sparas någon annanstans.

Utvecklingen på servrar går emot lösningar som är intressanta mer åt Azure hållet där man har olika tjänster som sköter det ena och det andra. Även om detta är coolt och framtiden så är vi inte riktigt där ännu och ofta så är servern en helt vanligt Windows serverdator som har ett drös program installerade. Tills alldeles nyligen var det ovanligt att få alla drivers att kunna köra som windows service så en användare var hela tiden tvungen att vara inloggad.
Nå utvecklingen går sakta framåt. Att ha en windows server som man loggar in på och ändrar i olika program lär berende på vad man jobbar med vara det mest populär i nog 20 år framåt. För att nämna några system så ta scada till en fabrik där hela anläggningen övervakas eller ta fastighetsövervakning över kommunala byggnader i stora städer.

Permalänk
Medlem

Endast för att få jobb som jag använder det. Kör framförallt centOS och ubuntu. Går någon systemadmin kurs.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Jag hade det som sekundärt OS tidigare då det finns en hel del intressant mjukvara till Linux. Nu för tiden är det dock extremt jobbigt att få det att fungera tillsammans med Windows 10 då Windows "reparerar" bootsektorn automatiskt hela tiden. Det gör att Linux inte går att starta. Microsoft har ju tydligen blivit mer Linuxvänligt på sistone så det kanske blir bättre framöver?

Använder du legacy boot? Byt till UEFI-boot istället.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Aldrig haft det hemma o tror knappast ja kommer skaffa det.
Jag utesluter inte det dock och i en avlägsen framtid så kanske Linux e standard....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Avstängd

Man märker ganska snabbt att när folk säger: "Allt är enklare i Windows", "Saker är enklare att installera i Windows" så menas egentligen: "Jag har kört Windows hela mitt liv och förväntar mig att Linux ska bete sig EXAKT likadand. När Linux inte beter sig som Windows så tycker man per automatik att det är krångligt och svårt".

Jag har kört Linux sedan 2011. På mitt nya jobb blev jag tvungen att för första gången (2020) köra Windows 10. Windows 10 känns otroligt bökigt, krångligt och onödigt komplicerat för minsta lilla ting. Bara saken att ta reda på vilken GPU jag kör tog mig ett bra tag och ett bra jävla klickande (var dock tvungen att googla fram det...).I Linux hade det tagit mig ett par sekunder att lista ut.

Så, det handlar egentligen bara om ren jävla vanesak.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Körde någon red hat i början av 2000 eller så. Var knöligt tyckte jag då. Förmodar att det inte är samma sak idag men känner ingen anledning att testa igen. Windows flyter på bra för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Man märker ganska snabbt att när folk säger: "Allt är enklare i Windows", "Saker är enklare att installera i Windows" så menas egentligen: "Jag har kört Windows hela mitt liv och förväntar mig att Linux ska bete sig EXAKT likadand. När Linux inte beter sig som Windows så tycker man per automatik att det är krångligt och svårt".

Jag har kört Linux sedan 2011. På mitt nya jobb blev jag tvungen att för första gången (2020) köra Windows 10. Windows 10 känns otroligt bökigt, krångligt och onödigt komplicerat för minsta lilla ting. Bara saken att ta reda på vilken GPU jag kör tog mig ett bra tag och ett bra jävla klickande (var dock tvungen att googla fram det...).I Linux hade det tagit mig ett par sekunder att lista ut.

Så, det handlar egentligen bara om ren jävla vanesak.

Precis det funkar på ett annat sätt men är inte krångligare för det mesta. Dom flesta stora distros är mycket enklare att använda än windows. Det är samma sak med gammla linux användare dom vägrar ens försöka använda gnome shell bara för att det funkar annurlunda, även om det är mycket enklare och effektivare.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Linux är mitt sekundära os. Började leka med ubuntu ~2005. Har i korta perioder kört det som mitt primära os men allt som oftast så har min primära dator kört windows och diverse linux distros via dualboot. Främst pga spel.

I och med wsl så har windows blivit enklare att arbeta med när jag vill ha tillgång till någon linux mjukvara så sker allt mer sällan att jag bootar linux på den datorn. Undantaget är när jag jobbar hemma där jag oftast startar min linux installation istället för att koppla in laptopen.

Situationen för övriga datorer i hemmet är annorlunda.

Laptop1 (jobb): Mac
Laptop2 (kökstv): Linux
tv-dator/nas: Linux
raspberry pi 4: Linux

och för skojs skull:

router 1 (edgerouter): linux
router 2 (asus rt-ac58u): linux
tv (philips 72xx): android/linux
dammsugare (roborock s5): linux

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

kör det sedan många år på både servrar, 2 olika nuc och ett par bärbara, ska man inte spela tycker jag linux är awesome och kört in det på alla äldre släktingars datorer, dom är jätteglada att det aldrig strular och deras gamla datorer blir väldigt mycket piggare, Men visst ibland är det lite bråkigt att ställa in om hårdvaran inte stöds fullt typ surface pro är bråkiga, kör det dock på 3an fortfarande men skalningen är lite skum.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.