Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Inte för att vara elak @FBGKimpan, men du verkar rätt nöjd med ert liv som ni har det nu eftersom du försvarar det. Vilket är helt ok, alla gör vi våra prioriteringar.

Det det började med var att ni vill köpa hus och ni vill göra det relativt snart (två år) utan pengar till kontantinsatsen i dagsläget. Då får man sätta sig ner och fundera igenom vad och hur man prioriterar, att leva med dagens nivå och acceptera att det tar längre tid att sparar ihop pengarna eller fundera på vad ni kan dra ner på för att korta av tiden det tar att spara ihop pengarna.

Det finns _alltid_ pengar att spara, det handlar hela tiden om vilka val man gör. Vi körde vårt "stålbad" när vi fick vårt första barn, satte oss och gick igenom alla kostnader vi hade varje månad. Vi sa upp väldigt mycket (bara marksänd TV t.ex., inga extra kanaler, drog ner hastigheten på internet o.s.v.), viss lyx valde vi ändå att behålla, t.ex. spotify. Såg över vilka försäkringar vi behövde, sa upp en del, bytte bolag för annat o.s.v. Nu lever vi "slösaktigt" igen, men vet att vi kan få ner vår kostnadsnivå rejält om det skulle behövas.

Då har du fel uppfattning. Folk kommer med förslag till att spara som är grundlösa och orealistiska. Om folk kan komma med faktiska förslag, så fine. Jag tar emot allt, men jag köper inte allt rakt av. Sänka nöje? Ja det är fullt möjligt och vi försöker (som att inte äta ute mer än 1 gång i månaden).

Men just nu kommer folk med förslag som att "Sluta åk bil", fine.. men då kommer vi inte till jobbet.
FLYTTA DÅ. Det kostar mycket pengar att flytta (dubbelhyra, betala slitage och allt sånt) och en av oss måste då pendla längre = högre bensin. Vi hade kanske sparat 5-10tkr på 2 år, men det är om vi hittar en mycket billigare lägenhet.
Sänk internethastigheten för att spara 50-100kr i månaden!
Köp nya bilar för 100k!!! Inte heller realistiskt.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hör i denna tråd TS, en bankman som svarar på frågor.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1490544-fragor-om-bola...

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Köp nya bilar för 100k!!! Inte heller realistiskt.

Normalt sett är inte nya bilar realistiskt, men med tanke på att ni lägger 60 papp per år på bensin så är det definitivt värt att tänka sig en bil som drar lite (inga 0.9).

Jag är dock rejält nyfiken på era försäkringar, 12papp per år och skalle är mycket i försäkring.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@FBGKimpan: Den enda lösningen jag ser för att spara pengar är att någon av er byter jobb så ni jobbar inom samma stad och sedan flyttar dit. Annars är det bara att vänta. Era levnadskostnader är högre än våra, och då bor vi i en villa på 200kvm i Örebro med 3 barn och 2 bilar.

Förstår att det vore kul med hus ASAP, var själv i samma sits. Köpte av den anledningen radhus först, sen mindre fristående hus för att sist köpa en fullfjädrad 200kvm villa med stor tomt. Under tiden vi bodde i varje bostad före den vi bor i nu så renoverades det och tjänades pengar på att sälja sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Men just nu kommer folk med förslag som att "Sluta åk bil", fine.. men då kommer vi inte till jobbet.
FLYTTA DÅ. Det kostar mycket pengar att flytta (dubbelhyra, betala slitage och allt sånt) och en av oss måste då pendla längre = högre bensin. Vi hade kanske sparat 5-10tkr på 2 år, men det är om vi hittar en mycket billigare lägenhet.
Sänk internethastigheten för att spara 50-100kr i månaden!
Köp nya bilar för 100k!!! Inte heller realistiskt.

Du har ju lika orealistiska försvar för oss utomstående som inte lever ditt liv. T.ex. flytta så ena har närmare arbetsplatsen, kanske ni hittar något med lägre hyra och klarar er med en bil, kostnaderna med en bil är så mycket mer än bara soppa. Dubbelhyra?! Varför det, de flesta flyttar ut från ena och in i andra samma dag, så det inte blir dubbelhyra. Slitage? På vadå när ni flyttar? Möblerna slits i flytten eller?

Ja, 50-100kr här och där blir faktiskt pengar i slutändan, säg att du hittar 10st. Såna, det är 500-1000kr/månad som tar er närmare målet. Föraktet mot pengar bara för att det är ”småbelopp” är en vanlig tankefälla att fastna i, typ: Jag köper den där starbucks kaffen, det är _bara_ 50kr. Det blir pengar när man summerar i årets slut.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Äta gott för 2000kr/månad på 2 personer. Och detta även med hushållsartiklar.
Berätta gärna vad ni äter som är gott för 30kr/person och dag, jag är idel öra.
Nudlar, knäckebröd, broccoli och blomkål?

Ska vi börja räkna kronor så handlar det snarare om 35 kronor per månad om vi går efter att jag skrev mellan 2-2.500 kronor. Men för att vara sova tryggt så justerar jag mitt påstående till att 2.500 kronor jämt och då blir det lite drygt 40 kronor per person och dag.

Till att börja med är vi billiga i drift när det kommer till hushållsartiklar. Ingen av oss springer och köper det dyraste schampoot (jag som kör snaggat använder knappt något), jag kör med säkerhetshyvel och ganska ofta raktvål så rakkostnaden blir flera gånger halverat jämfört med en medelsvensson. Tamponger köps i storpack för relativa struntsummor på nätet. Diskmedel passar vi på att köpa när det är på rea. Toapapper tar vi oblekt och hårt (vem fan bryr sig om det är lambimjukt och kritvitt?...). O.s.v o.s.v.

Angående maten så stämmer det att vi äter mycket broccoli och blomkål, det är hur jävla gott som helst så varför inte? Vi köper sällan halvfabrikat så vi sparar en hel del på det. Äter mycket enkel (men god!) mat, t.ex. wokade grönsaker med ris, linsgryta och dyl.

Idag ska vi äta vegoburgare med pommes. Tittade lite snabbt på ica.se:
Burgarna: 6 kronor per person.
Pommes: 5 kronor per person
Bröd: 5 kronor per person.
Dressing, tomatskiva, ketchup m.m. Är förstås svårt att uppskatta, men 5 kronor per person känns som en hög och trygg siffra?

Till frukost åt jag fil, flingor en skorpa med ost och en kopp te.
En portion fil: 5 kronor
Flingor: ingen aning, 2 kronor?
En skorpa med ost: 1 krona?
Te: 1 krona.

Ikväll ska vi äta jordnötsringar: 10 kronor.

Om vi äter någon lunch/mellanmål så blir det en smörgås eller två: 5 kronor.

Så idag, som är en ovanligt dyr dag för oss äter vi för 44 kronor om vi ser till ordinarie pris, och då har jag ändå avrundat allting uppåt. I verkligheten, om man räknar med rabatter och dyl., så hamnar vi nog på strax under 40 kronor.

Normalt äter vi däremot inte jordnötsringar och relativt dyra vegoburgare med pommes.

Men men, det hela kanske beror på vad man menar med att ”äta gott”. Jag behöver inte oxfile och rysk kaviar för att äta gott

Skrivet av rinosaur:

Hör i denna tråd TS, en bankman som svarar på frågor.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1490544-fragor-om-bola...

Bankmannen svarar däremot inte i den tråden mer. Han blev lite grinig när en person lite osmidigt kritiserade ett av hans argument eller dyl. Då blev han likt ett barn oproportionerligt upprörd och lämnade tråden. Men men, vissa tar åt sig mer än andra av vad enstaka personer säger, inget att göra något åt. Däremot finns det många andra kunniga personer som skriver i den tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Du har ju lika orealistiska försvar för oss utomstående som inte lever ditt liv. T.ex. flytta så ena har närmare arbetsplatsen, kanske ni hittar något med lägre hyra och klarar er med en bil, kostnaderna med en bil är så mycket mer än bara soppa. Dubbelhyra?! Varför det, de flesta flyttar ut från ena och in i andra samma dag, så det inte blir dubbelhyra. Slitage? På vadå när ni flyttar? Möblerna slits i flytten eller?

Ja, 50-100kr här och där blir faktiskt pengar i slutändan, säg att du hittar 10st. Såna, det är 500-1000kr/månad som tar er närmare målet. Föraktet mot pengar bara för att det är ”småbelopp” är en vanlig tankefälla att fastna i, typ: Jag köper den där starbucks kaffen, det är _bara_ 50kr. Det blir pengar när man summerar i årets slut.

Som du ser i min snabba kalkyl finns det inte mer än 1-2 ställen där det går att spara in 50-100kr.
Du har 3 månaders uppsägning på en lägenhet och det vanligt att du får en månad med dubbelhyra.
Slitage på lägenheten efter 10 år, man får stå för det när man hyr, tapeter, golv och allt sånt.

Att flytta är ett bra alternativ, om vi hittar en lägenhet som är billigare dvs och om vi inte hyr av privata / andrahands är det omöjligt utan flera års kötid. De flesta lägenheterna i Halmstad kräver cirka 5 års kötid. Det är inte bara att spontant flytta.

Att flytta betyder också då att en av oss får istället 16 mil att köra varje dag.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Fast det där stämmer inte. Jag tror jag förstår hur du menar men om man bara läser orden du skriver så stämmer det inte.

Du kan förstås tjäna mycket pengar på börsen under en kort tid. Däremot så är man, historiskt sett nästan garanterad att gå plus om man ligger investerad under en längre tid, men det är en annan sak.

Och varför skulle ett hushåll som TSs hålla en stram hushållsekonomi för att kunna tjäna något på börsen? Trots att de verkar leva ganska gott kan de spara minst 20.000 per månad. Så länge man inte planerar att gå i pension när man fyller 50 eller något annat svindyrt ser jag inte riktigt någon vits med att spara mer än så.

(Men i just det här fallet ska ts som sagt hålla sig borta från börsen eftersom tidshorisonten är såpass kort.)

Fast det stämmer ju visst! Jag pratar ju om lång tidshorisont inte kort. Har du citerat fel inlägg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Ska vi börja räkna kronor så handlar det snarare om 35 kronor per månad om vi går efter att jag skrev mellan 2-2.500 kronor. Men för att vara sova tryggt så justerar jag mitt påstående till att 2.500 kronor jämt och då blir det lite drygt 40 kronor per person och dag.

Till att börja med är vi billiga i drift när det kommer till hushållsartiklar. Ingen av oss springer och köper det dyraste schampoot (jag som kör snaggat använder knappt något), jag kör med säkerhetshyvel och ganska ofta raktvål så rakkostnaden blir flera gånger halverat jämfört med en medelsvensson. Tamponger köps i storpack för relativa struntsummor på nätet. Diskmedel passar vi på att köpa när det är på rea. Toapapper tar vi oblekt och hårt (vem fan bryr sig om det är lambimjukt och kritvitt?...). O.s.v o.s.v.

Angående maten så stämmer det att vi äter mycket broccoli och blomkål, det är hur jävla gott som helst så varför inte? Vi köper sällan halvfabrikat så vi sparar en hel del på det. Äter mycket enkel (men god!) mat, t.ex. wokade grönsaker med ris, linsgryta och dyl.

Idag ska vi äta vegoburgare med pommes. Tittade lite snabbt på ica.se:
Burgarna: 6 kronor per person.
Pommes: 5 kronor per person
Bröd: 5 kronor per person.
Dressing, tomatskiva, ketchup m.m. Är förstås svårt att uppskatta, men 5 kronor per person känns som en hög och trygg siffra?

Till frukost åt jag fil, flingor en skorpa med ost och en kopp te.
En portion fil: 5 kronor
Flingor: ingen aning, 2 kronor?
En skorpa med ost: 1 krona?
Te: 1 krona.

Ikväll ska vi äta jordnötsringar: 10 kronor.

Om vi äter någon lunch/mellanmål så blir det en smörgås eller två: 5 kronor.

Så idag, som är en ovanligt dyr dag för oss äter vi för 44 kronor om vi ser till ordinarie pris, och då har jag ändå avrundat allting uppåt. I verkligheten, om man räknar med rabatter och dyl., så hamnar vi nog på strax under 40 kronor.

Normalt äter vi däremot inte jordnötsringar och relativt dyra vegoburgare med pommes.

Men men, det hela kanske beror på vad man menar med att ”äta gott”. Jag behöver inte oxfile och rysk kaviar för att äta gott

Jag var rädd att du skulle svara precis som du svarade.
Nu är det så att de flesta människor inte offrar sin hälsa för att äta billigt och näringslöst.
Vanligtvis vill människor äta protein.
De kronor man sparar på att äta den kost du beskriver kommer kosta mångdubbelt när det blir dags att köpa nya tänder då de ramlat ut och räta ut övriga hälsoproblem.
Den kost du just beskrev kommer du/ni bli sjuka av att äta i längden. Men den debatten kan vi skippa i den här tråden då jag tvivlar att du håller med.
Däremot så kan du inte ta för givet att andra går med på att kompromissa att äta så här dåligt.

Det nämndes gymkort med i deras utgifter så den usla kost du just beskrev är absolut inte lämplig för tränande människor. Inte någon människa för den delen, träning eller ej. Men absolut inte för någon som tränar på gym.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Som du ser i min snabba kalkyl finns det inte mer än 1-2 ställen där det går att spara in 50-100kr.
Du har 3 månaders uppsägning på en lägenhet och det vanligt att du får en månad med dubbelhyra.
Slitage på lägenheten efter 10 år, man får stå för det när man hyr, tapeter, golv och allt sånt.

Att flytta är ett bra alternativ, om vi hittar en lägenhet som är billigare dvs och om vi inte hyr av privata / andrahands är det omöjligt utan flera års kötid. De flesta lägenheterna i Halmstad kräver cirka 5 års kötid. Det är inte bara att spontant flytta.

Att flytta betyder också då att en av oss får istället 16 mil att köra varje dag.

Det fetstilta förvånar mig, jag har bott i 6 olika hyresrätter och har aldrig behövt betala slitage.
Det som jag fått betala är om jag själv velat måla om lägenheten i någon annan färg än vit eller förändra något.
Men normalt slitage är ju inräknat i hyran, hyresvärden budgeterar för att renovera var 30-40år osv. Måla om lite då och då mm är inräknat i hyran.
Men jag kan förstå att man får betala slitage om man rullat in mopeden och gjort burnouts i vardagsrummet.

Hos de flesta hyresvärdar jag haft så har en värd besiktat lägenheten och sagt vad jag måste åtgärda när jag sagt upp kontraktet (det har endast varit att måla tillbaka till vitt och spackla spikhål i väggarna).
Hos några fick jag veta det via ett besiktningsprotokoll, i detta protokollet har det även stått vad hyresvärden själv ska fixa/laga/fräscha upp i samband med att en ny gäst ska flytta in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Som du ser i min snabba kalkyl finns det inte mer än 1-2 ställen där det går att spara in 50-100kr.
Du har 3 månaders uppsägning på en lägenhet och det vanligt att du får en månad med dubbelhyra.
Slitage på lägenheten efter 10 år, man får stå för det när man hyr, tapeter, golv och allt sånt.

Att flytta är ett bra alternativ, om vi hittar en lägenhet som är billigare dvs och om vi inte hyr av privata / andrahands är det omöjligt utan flera års kötid. De flesta lägenheterna i Halmstad kräver cirka 5 års kötid. Det är inte bara att spontant flytta.

Att flytta betyder också då att en av oss får istället 16 mil att köra varje dag.

På tiden jag bodde i hyresrätter hamnade jag aldrig att betala dubbelhyra eller för slitage, det är bara onormalt slitage de tar betalt för normalt.

Hela din attityd säger att det inte finns ett endaste något du kan göra. Vilket är helt ok, du har gjort din prioritering och vill ha exakt den bekvämlighetsnivån du har just nu. Alternativt så är du en personlighet som väljer att se problem snarare än möjligheter, ja, men då kommer du sitta kvar i samma sits och ”bara” kunna spara ett visst belopp.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Du får ju bestämma vad du vill göra, för att köpa ett hus som kostar 3 mille behöver ni 450k i kontantinsats, sen skall ni ha 45k till lagfart och och kanske 20-50k för pantbrev. Utöver det bör ni ju ha iaf 100k som buffert när ni äger ett hus (och fylla på den över tid).

Så ni bör ju ha 600-650k kontanta medel när ni köper, vill ni köpa om 2 år behöver ni spara 25-27k/mån (plus att ni bör bli av med småkrediterna innan ni köper också). På 3 år är det bara 17-18k/mån.

Ni får helt enkelt välja om ni vill att det skall ta 2 eller 3 år, vill ni det skall ta två år får ni spara in lite mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Vad anser ni? Har ni några andra råd för att spara till kontantinsats?

Ett sak att tänka på är att ökad inkomst ger väldigt mycket skillnad vad gäller sparpotential eftersom utgifterna är fasta. Att gå från 40 till 50 timmar i veckan kommer (allt annat lika) bara öka inkomsterna med 25 procent men vad som kan sparas undan kan öka med flera hundra procent.

Permalänk
Medlem

Det är inte svårare än Aktsu gör det. Lägg upp sparmålet, se vad det krävs att ni sparar per månad. Sedan gör ni åtgärder tills det är uppnått.
Om det ej är möjligt, öka tiden.

Det känns inte riktigt som du är helt redo för att ta till åtgärder för att nå ert mål.
Självklart kan ni skaffa billigare bilar. Sälj, köp en Suzuki Alto 1.0 som drar 3 dl milen.
Vad är det för snack att det inte skulle gå?

Som tidigare sagt, nöt bort krediterna på 3 månader så är ni fri från dem. Ränta är en utgift ni slipper så det är EV+ direkt. Inte ens en debatt ifall det är rätt åtgärd att göra.
Era sparanden kommer inte att dra in ränta på så här kort tid. Därför är åtgärden att göra er av med ränta ni betalar det absolut första ni måste göra. Och det snabbt.

Dra ner på nöjen. Efter er 3 månaders snålperiod där ni gjort absolut ingenting och blivit kreditfria kanske det går lättare.

Se över alla kostnader, även kost. Men inte till den grad att äta skorpor och broccoli!

Permalänk
Medlem

Är det inte möjligt att pendla kollektivt?

Du nämnde att den ena jobbar fyra mil norr om halmstad, där ni bor.

Det tar 19 min med kollektivtrafik från centrum till centrum. Sedan ska man lägga till att komma från där man bor och där man jobbar från centralen. Är väl inte orimligt att det går att ta sig dörr till dörr på under en timme vilket är en fullt rimlig pendlingstid.

Från central till central med bil verkar det ta 33 min. Men antagligen ligger inte jobbet/hemmet vid centralen.

Alternativt kanske den ena kan hitta jobb i halmstad så slipper ni lång pendling och sparar pengar.

Jag håller med de som skrivit att ekonomi handlar om val och prioriteringar. Om bil är ett måste och ni inte hittar lösningar till att inte ha bil så kommer det påverka så att det tar längre tid att spara. Men det måste inte innebära något dåligt.

Det viktigaste tycker jag är att man gör medvetna val i dessa ekonomiska val och prioriteringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Är det inte möjligt att pendla kollektivt?

Du nämnde att den ena jobbar fyra mil norr om halmstad, där ni bor.

Det tar 19 min med kollektivtrafik från centrum till centrum. Sedan ska man lägga till att komma från där man bor och där man jobbar från centralen. Är väl inte orimligt att det går att ta sig dörr till dörr på under en timme vilket är en fullt rimlig pendlingstid.

Från central till central med bil verkar det ta 33 min. Men antagligen ligger inte jobbet/hemmet vid centralen.

Alternativt kanske den ena kan hitta jobb i halmstad så slipper ni lång pendling och sparar pengar.

Jag håller med de som skrivit att ekonomi handlar om val och prioriteringar. Om bil är ett måste och ni inte hittar lösningar till att inte ha bil så kommer det påverka så att det tar längre tid att spara. Men det måste inte innebära något dåligt.

Det viktigaste tycker jag är att man gör medvetna val i dessa ekonomiska val och prioriteringar.

Nej. Vi bor inte i Halmstad. Det finns inga alternativ för kollektiv. Att byta jobb funkar inte heller.
Vi bor i utkanten av Falkenberg och det tar omkring 1h och 20min att pendla till Halmstad Högskola. Till våra arbeten skulle det ta närmare 2h enkel väg (flera byten och cykla).

--

För övrigt är det helt sjuka rekommendationer folk ger mig.
Byt jobb, flytta till andra städer, sälj allt du äger för att spara!

Ingen ide att fortsätta säga det, jag kommer inte göra det. Tyck vad ni vill, men det är inte rimliga förslag.

Jag säger det ännu en gång;
Vi kan inte åka kollektivt.
Vi kan inte byta jobb.

Skrivet av Aktsu:

Du får ju bestämma vad du vill göra, för att köpa ett hus som kostar 3 mille behöver ni 450k i kontantinsats, sen skall ni ha 45k till lagfart och och kanske 20-50k för pantbrev. Utöver det bör ni ju ha iaf 100k som buffert när ni äger ett hus (och fylla på den över tid).

Så ni bör ju ha 600-650k kontanta medel när ni köper, vill ni köpa om 2 år behöver ni spara 25-27k/mån (plus att ni bör bli av med småkrediterna innan ni köper också). På 3 år är det bara 17-18k/mån.

Ni får helt enkelt välja om ni vill att det skall ta 2 eller 3 år, vill ni det skall ta två år får ni spara in lite mer.

Nej? Vad får du dessa sifforna från?
Jag har sagt att vi planerar att köpa ett hus för 3m TOTALT.

Skrivet av ZyntaX:

Det känns inte riktigt som du är helt redo för att ta till åtgärder för att nå ert mål.
Självklart kan ni skaffa billigare bilar. Sälj, köp en Suzuki Alto 1.0 som drar 3 dl milen.
Vad är det för snack att det inte skulle gå?

Länka en bil som skulle innebära att vi sparar 1000kr i månaden då. Finns 0 Suzuki Alto på blocket just nu.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

För övrigt är det helt sjuka rekommendationer folk ger mig.
Byt jobb, flytta till andra städer, sälj allt du äger för att spara!

Det är inte några sjuka rekommendationer, det är tips som du kan använda för att hitta egna lösningar, men du har bestämt dig att er nuvarande nivå är lägsta drägliga levnadsstandard och då är det bara att acceptera att det kommer ta X tid att spara ihop pengarna, det finns inga genvägar.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det är inte några sjuka rekommendationer, det är tips som du kan använda för att hitta egna lösningar, men du har bestämt dig att er nuvarande nivå är lägsta drägliga levnadsstandard och då är det bara att acceptera att det kommer ta X tid att spara ihop pengarna, det finns inga genvägar.

Att be folk flytta stad, byta jobb, ta bort försäkringar och halvera mat kostnaden för att behöva göra om det om 1-2 år igen är orimligt.

Det går inte bara att flytta, det går inte bara att hitta nya arbeten.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Du kan ju stänga ned den här tråden. Du vill ju inte ha råd.
Och nej jag tänker inte leta fram bilar på Blocket åt dig.
Du har ju bestämt dig för att inte göra några åtgärder, basta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Du kan ju stänga ned den här tråden. Du vill ju inte ha råd.
Och nej jag tänker inte leta fram bilar på Blocket åt dig.
Du har ju bestämt dig för att inte göra några åtgärder, basta.

If you say so.
Har redan bestämt mig för att betala lånen direkt istället för att vänta pga råden här. Men jag tänker inte flytta eller säga upp mig från mitt jobb för att spara 2000kr i månaden i något år. Kan absolut byta bil, om det finns någon som är värd att byta till.. men som sagt, bilen du tipsade om fanns inte på blocket, inte en enda.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag kanske missat något i tråden, men ni får ut 51k efter skatt. Har utgifter på 15k/person, och är 2 personer. Ni sparar 10k. Vad gör ni med dom sista 11?

Permalänk
Hedersmedlem

Att flytta eller byta bil för att få ner månadskostnaden är det oftast inget som lönar sig på kort tid.

Planera för att få en vettig ekonomi sen när ni har köpt hus istället. Om det tar nån månad extra att få ihop kontantinsatsen spelar inte jättestor roll. Glöm inte att leva under tiden också.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulf5:

Jag kanske missat något i tråden, men ni får ut 51k efter skatt. Har utgifter på 15k/person, och är 2 personer. Ni sparar 10k. Vad gör ni med dom sista 11?

15 plus 15 = 30
10 plus 10 = 20
=
50k

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Har ni några andra råd för att spara till kontantinsats?

Jag tycker du kan stryka meningen ovan i ditt ursprungliga inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Att be folk flytta stad, byta jobb, ta bort försäkringar och halvera mat kostnaden för att behöva göra om det om 1-2 år igen är orimligt.

Det går inte bara att flytta, det går inte bara att hitta nya arbeten.

Varför skulle man inte kunna ta bort försäkringar? Eller hitta billigare alternativ? Något är garanterat galet med era försäkringar om ni lägger 24k på försäkringar varje år. Hyresgästföreningen kan ni ju definitivt säga upp iaf, ni söker ju hus.

Skrivet av FBGKimpan:

If you say so.
Har redan bestämt mig för att betala lånen direkt istället för att vänta pga råden här. Men jag tänker inte flytta eller säga upp mig från mitt jobb för att spara 2000kr i månaden i något år. Kan absolut byta bil, om det finns någon som är värd att byta till.. men som sagt, bilen du tipsade om fanns inte på blocket, inte en enda.

Finns 20 Suzuki alto på blocket iaf.

Annars är en liknande bil, toyota aygo/Peugeot 107/Citroen C1:
https://www.blocket.se/annons/halland/citro_n_c1_5_dorrar_1_0...

Edit: Vill betona att jag håller med övriga om att ni faktiskt sparar ganska rejält, världen går inte under om det tar ett halvår extra att spara ihop. Men det går alltid att kapa kostnader.

Permalänk
Medlem

@FBGKimpan: Så ni sparar alltså 20k i månaden tillsammans? Då får ni väl ihop till kontantinsatsen på ungefär 2 år? Låter som att det bara är att köra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Varför skulle man inte kunna ta bort försäkringar? Eller hitta billigare alternativ? Något är garanterat galet med era försäkringar om ni lägger 24k på försäkringar varje år. Hyresgästföreningen kan ni ju definitivt säga upp iaf, ni söker ju hus.

Finns 20 Suzuki alto på blocket iaf.

Annars är en liknande bil, toyota aygo/Peugeot 107/Citroen C1:
https://www.blocket.se/annons/halland/citro_n_c1_5_dorrar_1_0...

Manuell. Vi kan bara ha automat. Någon av försäkringarna går säkert att spara in på, men hyresgästföreningen är ganska bra så länge man bor i lägenhet.

Skrivet av ulf5:

@FBGKimpan: Så ni sparar alltså 20k i månaden tillsammans? Då får ni väl ihop till kontantinsatsen på ungefär 2 år? Låter som att det bara är att köra på.

Ja, 20k i månaden är minimun.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

men hyresgästföreningen är ganska bra så länge man bor i lägenhet.

Till vadå? Håller nog med om denna, eftersom ni inte planerar att leva ert liv i hyreslägenhet, vad ska ni med denna kostnad till under den ytterst begränsade tid ni tänker vara hyresgäster? Väntar ni er konflikt med hyresvärden närmsta två åren eller vill ni solidariskt bidra till att de arbetar med att hålla nere hyresutvecklingen på lång sikt eller vad? Hemförsäkring däremot, ja, den är nödvändig.

Du verkar se allt som hugget i sten och självklart, det är sällan det. ALLT går att ifrågasätta och fundera på om det faktiskt är nödvändigt. Mycket är trevligt, men kanske inte nödvändigt...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Till vadå? Håller nog med om denna, eftersom ni inte planerar att leva ert liv i hyreslägenhet, vad ska ni med denna kostnad till under den ytterst begränsade tid ni tänker vara hyresgäster? Väntar ni er konflikt med hyresvärden närmsta två åren eller vill ni solidariskt bidra till att de arbetar med att hålla nere hyresutvecklingen på lång sikt eller vad? Hemförsäkring däremot, ja, den är nödvändig.

Du verkar se allt som hugget i sten och självklart, det är sällan det. ALLT går att ifrågasätta och fundera på om det faktiskt är nödvändigt. Mycket är trevligt, men kanske inte nödvändigt...

Nej, det är faktiskt sant. Vi har aldrig haft konflikter och det är en gedigen hyresvärd. Ska plocka bort den imorgon.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Manuell. Vi kan bara ha automat. Någon av försäkringarna går säkert att spara in på, men hyresgästföreningen är ganska bra så länge man bor i lägenhet.

Finns mängder av bränslesnåla bilar, även med automat.
https://www.blocket.se/annons/halland/vw_lupo_61_hk_1_2_diese...
https://www.blocket.se/annons/halland/salja_toyota/90040631
Alternativet finns om man vill byta ner sig.

Börja på försäkringarna. Går att kapa ganska väl på försäkringar. Tex låta bilförsäkringarna vara på den person med lägst premie i hushållet. Bilförsäkring kan även vara bra att jämföra flera gånger under ägandet, och inte bara vid inköp av bil. Edit: Brukar dock kräva att man sätter sig en stund och ringer runt till ett gäng bolag, vilket tar tid.
Jag förutsätter att ni har kollat så ni verkligen behöver alla försäkringar ni har. Brukar räcka med hem/liv/sjuk/olycka/bil. Lyckas ni kapa 50kr/mån per försäkring så blir det fort en del pengar.