Veckans fråga: Har du testat Linux?

Permalänk
Medlem

kör Linux där jag tycker det funkar. T.ex. på min Raspberry Pie - gav upp det grafiska GUIt på den, då dess HDMI verkade ogilla min 2560x1440 skärm - så bootar direkt till skalet

Linux funkar finfint till en massa saker, webbtjänster, hostar, db etc etc

Det jag har svårt för med Linux är

1) Finns så många distros så man vet aldrig vad man "har" i prompten när man kommer till en ny maskin

2) Många olika paket-install alternativ, o de är inte alltid kompatibla med varandra

3) Config filer som läggs till o tas bort beroende på installerade paket i distro

Så för mig som konsult som förväntas gör någon bra på kort tid, så kan en Linux äta mer tid än vad jag har, då ingen standard finns.

Som hemma maskin så kan jag inte förstå varför nån kör Linux? Jag menar hemma vill man:

1) Kunna spela alla spel med den bästa prestandan
2) Köra så många program som möjligt samt att dessa ska vara samma som en kompisar kör så att man kan dela erfarenheter med varandra
3) De flesta hårdvarusaker o drivrutiner är för windows/osx - Linux kommer ofta som en eftertanke

Som extra server hemma(för den mer avancerade användaren) så kan en Linux maskin vara ett utmärkt alternativ....eller som router/brandvägg/ad blocker etc etc

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem

Visst har man prövat Linux men det är långt ifrån Windows användarvänlighet. Det behövs resurser som Android-projektet har, för att det ska nå ut till lika många användare som använder Windows. En stor uppgift men inte helt omöjlig. Det behövs rätt personer på rätt plats som utvecklar det och massor av pengar.
Gratis OS är bra men entusiasmen för att utveckla det vidare brukar ta slut ganska snabbt och mångfalden av varianter gör det inte bättre. Som tidigare sagts. Pengar är lösningen på det hela och i stor mängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Alla "moderna" os känns så otroligt trögrodda nuförtiden, AmigaOS och BeOS var "the shizzle" för mig och höjdpunkten i mitt datoranvändande.

För mig är det AmigaOS samt QNX Neutrino som imponerat mest på mig genom åren. BeOS körde jag aldrig seriöst, men däremot OS/2 Warp en period innan Windows 95.

Windows har varit en besvikelse sedan första gången jag bekantade mig med Windows 3.11.

Sålde tyvärr bort både min Amiga 3000 och Amiga 4000 (med PPC) i slutet av 90-talet, men har kvar 2st 500:or

Linux testade jag första gången 1996 genom Redhat 3.0.3 och sedan dess har jag kört det till och från genom alla år. Främst som webbserver eller för media (LibreELEC), då en del andra program tvingat mig över till macOS eller Windows.

Numera har jag dock även Linux (Ubuntu 18.04.4 LTS) som primärt OS på min laptop med Windows 10 version 1809 för program som inte finns för Linux.

Saknar främst program för bild- och videoredigering i samma nivå som Lightroom, Capture One samt iMovie/Filmora.

DaVinci Resolve finns för videoredigering, men är extremt resurskrävande och rullar inget vidare på en laptop (läs ultrabook). Kdenlive verkar vara det bästa alternativet för mig, men då jag kör Gnome så känns gränssnittet väldigt plottrigt samt att skalningen av gränssnittet i sig fungerar dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cresoll:

Visst har man prövat Linux men det är långt ifrån Windows användarvänlighet.

Vad tänker du på då? Användarvänligheten beror enligt mig på vilken DE (Desktop Environment) man väljer, där många är mer användarvänliga än Windows enligt mig.

Permalänk
Medlem

Ja men fick inte igång internet. coolare fråga är om man provat os2/warp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blobster:

Ja men fick inte igång internet. coolare fråga är om man provat os2/warp

Jag körde jag OS2/WARP och OS2 Merlin en lång tid. Jag hade faktiskt mitt första internet abonnemang hos IBM.

Permalänk
Medlem

Alltid haft, något märkvärdigt med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blobster:

Ja men fick inte igång internet. coolare fråga är om man provat os2/warp

Japp, har testat os2/warp, men fick aldrig igång internet 😂
Os2 gillade inte mitt nätverkskort, trots jag hade diskett med drivrutiner för det.

Permalänk

Jobbdatorn är en Mac. Speldatorn kör Ubuntu. Leklaptopen kör för närvarande Arch.

Permalänk
Skrivet av skitskurk:

Visst är det enkelt att använda om någon kunnig fixat i ordning så att allt fungerar, men i samma ögonblick som något oväntat inträffar kommer telefonen hos denne att gå varm.

Ärlig fråga: På vilket sätt skiljer det sig från Windows? Där behöver du dessutom också lära om hur datorn funkar på mer eller mindre regelbunden bas: 3.x -> 95, 95 -> XP, 7 -> 8, 8 -> 10...

Största skillnaden, tror jag, är att du får konsumentdatorer förinstallerade med Windows vilket i större delen av världen inte är sant för Linux. Hade du kunnat gå till Elgiganten och få en maskin med Pop!_OS (idiotiskt namn, snällt system) eller Ubuntu, så hade den absoluta majoriteten människor inte märkt av några som helst nackdelar och - som någon annan påpekade - fått en del fördelar på köpet i form av uppdateringar som inte kräver avbrott i vad du gör för tillfället, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Största skillnaden, tror jag, är att du får konsumentdatorer förinstallerade med Windows vilket i större delen av världen inte är sant för Linux. Hade du kunnat gå till Elgiganten och få en maskin med Pop!_OS (idiotiskt namn, snällt system) eller Ubuntu, så hade den absoluta majoriteten människor inte märkt av några som helst nackdelar och - som någon annan påpekade - fått en del fördelar på köpet i form av uppdateringar som inte kräver avbrott i vad du gör för tillfället, etc.

Jamen det beror ju på att folk som tillverkar datorer och operativsystem vill ha betalt och kan de få det genom köpet så är det ju enkelt och smidigt - tror jag. Vem får betalt för att förinstallera gratis operativsystem vars kostnader vare sig finns eller kan debiteras någon? Flera *nix distros finansieras genom företagslösningar, till exempel Red Hat Enterprise, eller supportpaket.

Vem skall Elgiganten skicka fakturan till för att de lägger timpenning på support eller försäljning på något som är gratis? Kunden? Nej. Canonical? Nej. Företaget bakom hårdvaran (ASUS, DELL, Lenovo, etc...).? Nej.

Vet inte om någon löst det på annat sätt, men i sista hand skall någon ha sin lön. Det kan inte *nix distributioner till konsumenter ge.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Homdax:

Jamen det beror ju på att folk som tillverkar datorer och operativsystem vill ha betalt och kan de få det genom köpet så är det ju enkelt och smidigt - tror jag. Vem får betalt för att förinstallera gratis operativsystem vars kostnader vare sig finns eller kan debiteras någon? Flera *nix distros finansieras genom företagslösningar, till exempel Red Hat Enterprise, eller supportpaket.

Vem skall Elgiganten skicka fakturan till för att de lägger timpenning på support eller försäljning på något som är gratis? Kunden? Nej. Canonical? Nej. Företaget bakom hårdvaran (ASUS, DELL, Lenovo, etc...).? Nej.

Vet inte om någon löst det på annat sätt, men i sista hand skall någon ha sin lön. Det kan inte *nix distributioner till konsumenter ge.

Låter som ett bakvänt resonemang: Tror du Microsoft blir fakturerade när en kund kommer in till Elgiganten med en malwaresmittad Windowslaptop? Knappast. Att ta betalt för support kan vem som helst göra oberoende av OS. Faktum är att Elgiganten redan nu tar betalt av kunden i den mån de erbjuder sådana tjänster.

Permalänk
Skrivet av Homdax:

Jamen det beror ju på att folk som tillverkar datorer och operativsystem vill ha betalt och kan de få det genom köpet så är det ju enkelt och smidigt - tror jag. Vem får betalt för att förinstallera gratis operativsystem vars kostnader vare sig finns eller kan debiteras någon? Flera *nix distros finansieras genom företagslösningar, till exempel Red Hat Enterprise, eller supportpaket.

Detta förtjänar också en egen kommentar: Ingen sitter och installerar system manuellt på hundratusentals datorer av en specifik modell. Datortillverkarna blir väl snarare glada om de kan sälja maskiner utan den extra kostnaden för ett OS - om de inte som förr i tiden får en del av hårdvarukostnaden subventionerad av Microsoft i avsikt att behålla marknadsandelar.

Med det sagt: Det måste ju finnas konsumenter som kan tänka sig att betala en hundring extra för att slippa ägna en halvdag åt att avinstallera crapware efter första systemuppstarten...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Homdax:

Vem skall Elgiganten skicka fakturan till för att de lägger timpenning på support eller försäljning på något som är gratis? Kunden? Nej. Canonical? Nej. Företaget bakom hårdvaran (ASUS, DELL, Lenovo, etc...).? Nej.

Vill ändå belysa ironin i att två av de tre datortillverkare du nämner säljer datorer med varianter av GNU/Linux förinstallerat.

Självsensur
Permalänk
Medlem

Arch btw

Permalänk
Medlem

Använder enbart Linux på mina jobbdatorer, och hade förmodligen gått över till linux hemma, om det inte var för spel.

Även om det bara är några spel jag inte kan spela på Linux, så är det 1 för mycket som jag inte kan spela.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UndaC:

Jag håller både med, och inte med

Out of box experience på t.ex. senaste versionen av Mint är bättre än Windows till och med skulle jag påstå.
Däremot om ett problem väl dyker upp så upplever i alla fall jag det potentiellt mycket krångligare på Linux.

När vi migrerade hela kontoret från Windows till Linux på förra jobbet så var det relativt många kollegor (och jag inkluderad) som stötte på diverse problem som aldrig någonsin löstes alternativt var lösningarna så komplicerade att en "normal" användare knappast kan förväntas göra det själv. Drivrutiner som saknades, dockningsstationer som inte fungerade, skärmar som fastnade i 30 Hz, grafikkort som helt gav upp och istället bara lät folk använda intels igp osv. osv. I princip inga av problemen löstes någonsin trots hjälp från IT-avdelning med lång Linux-erfarenhet och kollektiva efforts från personalen själva att felsöka, googla och mecka.

Linux är känsligare för hårdvara. Flummade runt på min förra laptop (Lenovo L412) och följande hände:
Ubuntu/Lubuntu krävde manuell installation av allt nätverk.
Fedora kunde inte med något strömsparläge alls.
Mint kunde inte med WiFi alls, och hade vissa problem med strömsparlägen.
Slitaz fungerade klockrent, men det är för hardcore för mig.
Windows fungerade bara, förstås.

Det är samma på en gammal HP 2510p jag använder som skrivmaskin, Slitaz är det enda som inte har diverse problem med framförallt nätverk. Och Windows, men den stackars c2d 1.2Ghz-prollen är väl seg för det. Jag tror faktiskt aldrig jag har provat en Linuxdistro (testade första gången 2005) för skrivbord där allt bara fungerat. Är det inte drivisar är det att den inte går ner i strömsparläge när man stänger locket, är det inte det är det att styrplattan helt enkelt inte fungerar ,är det inte det är det att klockan av någon anledning ställer om sig, är det inte det är det något annat...

Kör Slitaz på skrivmaskinen (HP 2510p) och har en Rpi med Retropie, som också har sina egenheter. Historiskt har jag haft Lubuntu och Gentoo som primärsystem några svängar då jag levde på skrotlaptops. Hade en smoothwall-router ett tag också, om jag inte missminner mig.

Edit:

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

4 fråga: På vilket sätt skiljer det sig från Windows? Där behöver du dessutom också lära om hur datorn funkar på mer eller mindre regelbunden bas: 3.x -> 95, 95 -> XP, 7 -> 8, 8 -> 10...

Största skillnaden, tror jag, är att du får konsumentdatorer förinstallerade med Windows vilket i större delen av världen inte är sant för Linux. Hade du kunnat gå till Elgiganten och få en maskin med Pop!_OS (idiotiskt namn, snällt system) eller Ubuntu, så hade den absoluta majoriteten människor inte märkt av några som helst nackdelar och - som någon annan påpekade - fått en del fördelar på köpet i form av uppdateringar som inte kräver avbrott i vad du gör för tillfället, etc.

Håller till 100% med. Windows är bekvämt helt enkelt, trots alla problem.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Detta förtjänar också en egen kommentar: Ingen sitter och installerar system manuellt på hundratusentals datorer av en specifik modell. Datortillverkarna blir väl snarare glada om de kan sälja maskiner utan den extra kostnaden för ett OS - om de inte som förr i tiden får en del av hårdvarukostnaden subventionerad av Microsoft i avsikt att behålla marknadsandelar.

Med det sagt: Det måste ju finnas konsumenter som kan tänka sig att betala en hundring extra för att slippa ägna en halvdag åt att avinstallera crapware efter första systemuppstarten...

Hade Linux varit större i OEM-sammanhang för vanliga dödliga hade det följt med mängder crapware där också. Norton For Linux eller vad de nu hade kunnat komma på.

Permalänk

Självfallet!
Funkar jättebra på moderna som gamla datorer om det är standardiserad hårdvara, d.v.s. inte är för exotiska/udda prylar.
Det är endast de gångerna jag märkt av att man behöver installera/trixa med drivrutiner för hand, annars funkar allt på direkten.
T.o.m. nätverksskrivare bara dyker upp och är tillgängligt utan krångel.
Sjukt smidigt!

För dem som är sugna att prova kan jag rekommendera Solus Budgie. (-Finns med andra Desktop Environments också.)

https://getsol.us/download/

Det är ett väldigt rappt system som alltid håller sig uppdaterat. Snabbaste installation och uppdateringsprocess jag varit med om!
Upplever dock att Solus sällan får den publicitet som den egentligen förtjänar.
Det är en riktigt grym distro som många, både erfarna och totala nybörjare, blivit rejält imponerade av nivå och kvalité som den lyckas hålla.

Visa signatur

💻 - ASUS ROG Strix G15 Advantage Edition G513 / AMD Ryzen 9 5900HX / Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz (2x32GB) / Samsung PM991a M.2 1TB + Corsair Force MP400 4TB / Solus 4
🖱 - Razer Deathadder Elite / ⌨ - Logitech UltraX
🎧 - Kingston HyperX Cloud II
📱 - Nokia XR20 / Android 11

Permalänk
Medlem

Kör Windows som primärt OS men använder Linux på min arkadmaskin (retropie) och min hemsnickrade NAS (openmediavault)
Har tidigare genom åren testa olika linux distar men har varken tid eller ork för det längre.

Permalänk
Skrivet av Meathim:

Linux är känsligare för hårdvara.

Linux är precis lika känsligt för hårdvara, men all hårdvara stöds - precis som i Windows - inte ur box. Detta behöver naturligtvis en OEM ta höjd för om de bygger maskiner avsedda för ett operativsystem; antingen genom att välja supporterad hårdvara eller genom att förinstallera drivrutiner för de delar de stoppar in i en maskin.

Skrivet av Meathim:

Håller till 100% med. Windows är bekvämt helt enkelt, trots alla problem.

Min poäng var väl snarare att bekvämt är precis vad Windows inte är - men det är vad som kommer förinstallerat på maskiner som vanligt folk har råd med, och de accepterar skiten de utsätts för eftersom de inte känner till något annat. Försök få min fru tillbaka på Windows nu när hon kört Mac några år. Och det hade inte varit någon större skillnad om hon istället kört något Gnome-baserat. Windows kommer inte att komma tillbaka in i vårt hus under överskådlig framtid...

Skrivet av Meathim:

Hade Linux varit större i OEM-sammanhang för vanliga dödliga hade det följt med mängder crapware där också. Norton For Linux eller vad de nu hade kunnat komma på.

Jo, där måste jag tyvärr hålla med - det ligger i sakens natur..

Permalänk
Hjälpsam

Testat, men det slog inte riktigt an.
Vilken dist är det som gäller i dag, fortfarande Ubuntu?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Så fort jag uppgraderar från min laptop med nvidia gpu så kommer jag köra linux full-time. Funderar på Fedora för ultimat vanilla Gnome experience 🤔

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Linux är precis lika känsligt för hårdvara, men all hårdvara stöds - precis som i Windows - inte ur box. Detta behöver naturligtvis en OEM ta höjd för om de bygger maskiner avsedda för ett operativsystem; antingen genom att välja supporterad hårdvara eller genom att förinstallera drivrutiner för de delar de stoppar in i en maskin.

Poängen var att maskiner där allt från Windows 7 till 10 fungerar klockrent ur box fungerar inte de stora distributionerna utan rätt mycket handpåläggning, och i flera fall krävdes en annan maskin för att ladda ner nätverksdrivisar. Som man behövde göra för 15 år sedan med Windows, fast det här var 2017. Jag har aldrig haft en dator där det inte är något som inte fungerar ur box med Linux, och i flera fall har jag efter flera timmar helt enkelt gett upp. Förut var det kul att ta reda på varför ssker inte fungerade och gräva i manpages men nu har jag inte lust eller tid eller ids att lägga en halv dag på att ta reda på varför exakt strömsparlägen inte fungerar i Fedora eller varför pekplattan inte fungerar i Ubuntu oavsett drivrutiner men styrpinnen fungerar ur box. Som sagt, jag har exprimenterat av och till sedan 2005 (eller när nu Ubuntu 6.04LTS kom ut, bestllde CD-skivor ) och kört Linux flera svängar, och det har aldrig bara fungerat ur box. Windows har för det mesta gjort det, iaf sedan Windows 7 kom ut.

Citat:

Min poäng var väl snarare att bekvämt är precis vad Windows inte är - men det är vad som kommer förinstallerat på maskiner som vanligt folk har råd med, och de accepterar skiten de utsätts för eftersom de inte känner till något annat.

Exakt. Det är det jag menar med bekvämt.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Blobster:

Ja men fick inte igång internet. coolare fråga är om man provat os2/warp

Körde det i kanske två år innan jag tvingades in i Windows, ett väldigt bra OS för sin tid.
Deras emulering av DOS var enastående.
Körde också riktig Preemptive multitasking och inte Cooparative som Win 95 körde.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Min poäng var väl snarare att bekvämt är precis vad Windows inte är - men det är vad som kommer förinstallerat på maskiner som vanligt folk har råd med, och de accepterar skiten de utsätts för eftersom de inte känner till något annat. Försök få min fru tillbaka på Windows nu när hon kört Mac några år. Och det hade inte varit någon större skillnad om hon istället kört något Gnome-baserat. Windows kommer inte att komma tillbaka in i vårt hus under överskådlig framtid...

Jag körde linux heltid under 5-6 år både som server och primärt os men har bytt till Windows för att det är mer bekvämt. (nu kan ju bekvämt betyda olika saker för olika personer det finns saker som jag tycker gör linux mycket bättre men vissa saker gillar jag inte alls). Har gått igenom en hel del distributioner, det går åt så sjukt många utvecklingstimmar till att sitta och anpassa egna builds till den repo som "valfri distro använder" landade på gentoo under ca 2år som jag gillade då jag får välja själv vilka dependenices som ska dras in och det kompileras för min maskin men i slutändan saknas någonting som "kanske någon annan distro har" och dom kör ju också en form av repo / började leka med ebuilds , sen saknade jag vissa program som jag inte tyckte fungerade lika bra på linux som windows. Tog alltså ca 6år sedan hoppade jag tillbaka som primärt os, som server har jag ingen erfarenhet av windows

@nyhet: Kanske en minoritet, saknades ett alternativ för dom som har kört linux men har gått till Windows istället avstod röst.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av cyberskunk:

Självfallet!
Funkar jättebra på moderna som gamla datorer om det är standardiserad hårdvara, d.v.s. inte är för exotiska/udda prylar.
Det är endast de gångerna jag märkt av att man behöver installera/trixa med drivrutiner för hand, annars funkar allt på direkten.
T.o.m. nätverksskrivare bara dyker upp och är tillgängligt utan krångel.
Sjukt smidigt!

För dem som är sugna att prova kan jag rekommendera Solus Budgie. (-Finns med andra Desktop Environments också.)

https://getsol.us/download/

Det är ett väldigt rappt system som alltid håller sig uppdaterat. Snabbaste installation och uppdateringsprocess jag varit med om!
Upplever dock att Solus sällan får den publicitet som den egentligen förtjänar.
Det är en riktigt grym distro som många, både erfarna och totala nybörjare, blivit rejält imponerade av nivå och kvalité som den lyckas hålla.

Tack för tipset, skall testas på en VM vid tillfälle.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ja, testade det för första gången runt år 2000, men på den tiden var det inte direkt dugligt för daglig användning (lugnt sagt) och man kom tillbaka till Windows rätt fort.

Sedan fem år tillbaka har jag dock uteslutande använt ett linuxbaserat operativsystem och ser inga skäl till varför jag någonsin skulle göra ett byte.
Gick igenom en del distributioner innan jag beslutade mig för att utveckla en egen (för instabila miljöer och för mycket bloat + ett bra sätt att lära sig om operativsystem på djupet) som passar utmärkt för mina behov.

Permalänk
Medlem

All min hemautomation körs i Linux miljö hemma. Sjukt mycket bättre för sådant som ska vara igång 24/7. Målet är att även flytta mediaservern till Linux men management blir lite bökigare då. VNC tycker jag ofta fungerar sådär och RDP på Linux är av erfarenhet en ostabil och knölig historia. Om Linux kan komma lite längre i GUI för server så vore jag en happy camper men idag är RDP i min mening oöverträffat vad gäller remote management via GUI. Manipulera filer etc. via CMD eller webgränssnitt går ju men ibland vill jag se vad jag gör så att säga. Såklart går det att exponera filerna via säg NFS och manipulera på en annan maskin men det är ofta segt när man ska jobba med stora mediafiler. Men Linux är mig ändå varmt om hjärtat även fast det inte passar mina behov perfekt just nu.

Permalänk
Medlem

Jag har kört enbart linux i snart 7 års tid, hade visserligen ett par uppdrag när jag var konsult där jag tvingades delvis använda Windows. Men tycker verkligen att om man är utvecklare så är unix-liknande OS helt överlägset. Om man inte utvecklar saker för just Microsoftprodukter, men det låter ju som tortyr. På mitt nuvarande jobb är det inte ens ett alternativ att köra Windows, man får dock använda Mac om man nu skulle vilja.

Kan inte heller säga att jag behövt installera några särskilda drivrutiner eller liknande på någon av mina 4 datorer, inte ens grafikdrivrutiner nu när AMDs open source drivers är så bra. Och grafikdrivrutiner behövde man alltid installera manuellt på Windows när jag senast använde det i alla fall, annars fick man skitdålig prestanda.

Permalänk
Skrivet av Meathim:

Poängen var att maskiner där allt från Windows 7 till 10 fungerar klockrent ur box fungerar inte de stora distributionerna utan rätt mycket handpåläggning, och i flera fall krävdes en annan maskin för att ladda ner nätverksdrivisar. Som man behövde göra för 15 år sedan med Windows, fast det här var 2017. Jag har aldrig haft en dator där det inte är något som inte fungerar ur box med Linux, och i flera fall har jag efter flera timmar helt enkelt gett upp. Förut var det kul att ta reda på varför ssker inte fungerade och gräva i manpages men nu har jag inte lust eller tid eller ids att lägga en halv dag på att ta reda på varför exakt strömsparlägen inte fungerar i Fedora eller varför pekplattan inte fungerar i Ubuntu oavsett drivrutiner men styrpinnen fungerar ur box. Som sagt, jag har exprimenterat av och till sedan 2005 (eller när nu Ubuntu 6.04LTS kom ut, bestllde CD-skivor ) och kört Linux flera svängar, och det har aldrig bara fungerat ur box. Windows har för det mesta gjort det, iaf sedan Windows 7 kom ut.

Då har vi nog helt enkelt bara försökt köra Linux på olika hårdvara: Det du beskriver stämmer till hundra procent in på min upplevelse av Windows både på vanliga Thinkpads på jobbet (det har gått några år sen dess, så baserat på din beskrivning får jag anta och hoppas det är betydligt bättre nu för tiden), och på hur det gick till att installera Windows 10 på granngrabbens speldator för några månader sedan, där man fortfarande fick installera drivisar i "rätt ordning" som om året var 1997, först från CD för att över huvud taget komma igång, och sen uppdaterade versioner från Internet.

Ubuntu och Fedora, däremot, har startat upp finfint på allt jag provat dem på de senaste åren; från ThinkPad T- och X-serie laptops via servrar från Lenovo, HP och SuperMicro, och till min hopsnickrade speldator där hemma.