Permalänk
Medlem

Fick in V18 uppdateringen på min Quest idag. Inget skoj kan jag säga, fan vad mörkt det blev i alla menyer, går knappt att läsa text längre. Hoppas det bara är en bugg de fixar ASAP.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Fick in V18 uppdateringen på min Quest idag. Inget skoj kan jag säga, fan vad mörkt det blev i alla menyer, går knappt att läsa text längre. Hoppas det bara är en bugg de fixar ASAP.

Installerade denna ikväll men allt är som det ska. Löste det sig efter en omstart för dig eller har du fått ytterligare en uppdatering med fix?

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Installerade denna ikväll men allt är som det ska. Löste det sig efter en omstart för dig eller har du fått ytterligare en uppdatering med fix?

Googlat lite, men verkar vara mer som har det problemet. Samt att de tagit bort att man kan ändra ljusstyrkan också. Såg också att batteri indikationen verkar vara svartvit nu. Innan har jag för mig den var färgad grön/gul beroende på laddningsgrad.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Ni some spelat Alyx, hur läskigt är det?
Som referens startade jag dead space och stängde av när jag kom till första korridorren som såg läskig ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Ni some spelat Alyx, hur läskigt är det?
Som referens startade jag dead space och stängde av när jag kom till första korridorren som såg läskig ut

Jag vågade inte spela mer än precis början av alyx då jag visste om att det finns headcrabs och annat som hoppar mot ens ansikte. Men jag blir rädd av det mesta som rör sig och kommer mot mig i VR så det är kanske inte så konstigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Ni some spelat Alyx, hur läskigt är det?
Som referens startade jag dead space och stängde av när jag kom till första korridorren som såg läskig ut

Det varierar en del genom spelet. Stundvist är det nog rätt läskigt, men det är inget äkta skräckspel. Det är t.ex. inte mera läskigt än HL2, men uppleva så på grund av att du är mera "där" i VR.

Har du dator och headset redan så är det definitivt värt ett köp.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Ni some spelat Alyx, hur läskigt är det?
Som referens startade jag dead space och stängde av när jag kom till första korridorren som såg läskig ut

Stämningen kan stundvis vara skrämmande men jag tycker personligen att headcrabsen är så pass långsamma på att hoppa mot en att dom inte är så obehagliga.
Lite värre är det med dom svarta headcrabsen när dom kommer i flock

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Eftersom Oculus själva inte verkar kunna hålla uppe produktionen på link-kabel, finns det andra alternativ på kabel som fungerar?

Visa signatur

Raijintek Ophion Evo | 9900K | EVGA GTX 1080Ti | Gigabyte Z390 | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | Corsair H100i |

Permalänk
Medlem
Skrivet av IcarusAronsson:

Eftersom Oculus själva inte verkar kunna hålla uppe produktionen på link-kabel, finns det andra alternativ på kabel som fungerar?

Det mesta fungerar sedan dom började stödja USB 2.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IcarusAronsson:

Eftersom Oculus själva inte verkar kunna hålla uppe produktionen på link-kabel, finns det andra alternativ på kabel som fungerar?

Den medföljande kabeln borde till och med fungera nu, men ärligt talat så är nog trådlöst via VD att föredra. Lite mera kompression, men så mycket skönare utan kablar.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av Halldin:

Det mesta fungerar sedan dom började stödja USB 2.0.

Skrivet av Sando:

Den medföljande kabeln borde till och med fungera nu, men ärligt talat så är nog trådlöst via VD att föredra. Lite mera kompression, men så mycket skönare utan kablar.

Tusen tack, det har legat på is fram tills nu att länka ihop men nu är det dags!

Visa signatur

Raijintek Ophion Evo | 9900K | EVGA GTX 1080Ti | Gigabyte Z390 | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | Corsair H100i |

Permalänk
Medlem

Har ett problem med min Quest och undrar om nån annan upplever samma.
Om jag måste slägga ifrån mig headsetet en stund, pga telefonen ringer eller nått, så alltid när jag sätter det tillbaka på skallen så står det att spårningen tappats och kontroller hittas inte.
Det står nått om handspårning inte hittas anväd kontroller ist. men samtidigt som sagt står det längre ner att kontroller inte hittas.
Enda sättet är att stänga av headsetet och starta om på nytt.
Förr var detta inget problem men vet inte riktigt när det börjat.
Tycker det är jobbigt om man är mitt i nått man kollar på eller spelar.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Har ett problem med min Quest och undrar om nån annan upplever samma.
Om jag måste slägga ifrån mig headsetet en stund, pga telefonen ringer eller nått, så alltid när jag sätter det tillbaka på skallen så står det att spårningen tappats och kontroller hittas inte.
Det står nått om handspårning inte hittas anväd kontroller ist. men samtidigt som sagt står det längre ner att kontroller inte hittas.
Enda sättet är att stänga av headsetet och starta om på nytt.
Förr var detta inget problem men vet inte riktigt när det börjat.
Tycker det är jobbigt om man är mitt i nått man kollar på eller spelar.

Jag har haft problem på senare tid när headsetet varit i standby ett tag och man tar på sig det igen, så händer det relativt ofta att det ballar ur så mycket eller låser sig att det krävs en hård omstart. Måste vara någon mjukvaruuppdatering för den har inte gjort så förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Jag har haft problem på senare tid när headsetet varit i standby ett tag och man tar på sig det igen, så händer det relativt ofta att det ballar ur så mycket eller låser sig att det krävs en hård omstart. Måste vara någon mjukvaruuppdatering för den har inte gjort så förut.

Ja det är precis så.
Funderar på om det är handtracking funktionen som ställer till det?
För det är samma meddelande om att handtrackingen slutat fungera fast jag inte ens använde det innan jag tog av mig headsetet.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

@Molotov: Jag brukade ha samma problem, för mig verkade det ha att göra med när headsetet automatiskt går i vila eller vaknar upp p.g.a. avståndssensorn. Jag stängde av den funktionen eftersom den mest bara irriterade mig, jag sköter det hellre manuellt med av/på-knappen på headsetet, och då försvann även problemet med spårningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@Molotov: Jag brukade ha samma problem, för mig verkade det ha att göra med när headsetet automatiskt går i vila eller vaknar upp p.g.a. avståndssensorn. Jag stängde av den funktionen eftersom den mest bara irriterade mig, jag sköter det hellre manuellt med av/på-knappen på headsetet, och då försvann även problemet med spårningen.

Ah, jag har inte vetat man kan stänga av det automatiska.
Är det i inställningarna eller har du satt en tejp på sensorn ?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ah, jag har inte vetat man kan stänga av det automatiska.
Är det i inställningarna eller har du satt en tejp på sensorn ?

Det går att justera i appen. Settings -> tryck på headsetet, pila ner till inställningarna -> More Settings -> Power settings -> stäng av Auto-wake up.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Har ett problem med min Quest och undrar om nån annan upplever samma.
Om jag måste slägga ifrån mig headsetet en stund, pga telefonen ringer eller nått, så alltid när jag sätter det tillbaka på skallen så står det att spårningen tappats och kontroller hittas inte.
Det står nått om handspårning inte hittas anväd kontroller ist. men samtidigt som sagt står det längre ner att kontroller inte hittas.
Enda sättet är att stänga av headsetet och starta om på nytt.
Förr var detta inget problem men vet inte riktigt när det börjat.
Tycker det är jobbigt om man är mitt i nått man kollar på eller spelar.

Händer för mig också, måste rita om skyddet vilket är skitirriterande inte alltid att det är så. Sedan den senaste uppdateringen så har den strulat mer...

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Händer för mig också, måste rita om skyddet vilket är skitirriterande inte alltid att det är så. Sedan den senaste uppdateringen så har den strulat mer...

Ett tips kan även vara att gå in under skydd och rensa all Guardian-historik, har en misstanke om att det ibland kan börja strula om man ritat flera skyddsnät i samma rum eller flyttat på möbler och saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Det mesta fungerar sedan dom började stödja USB 2.0.

Så det bör alltså funka med i stort sett vilken USB-kabel som helst förutsatt att den har USB-C -kontakt i headsetänden?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Så det bör alltså funka med i stort sett vilken USB-kabel som helst förutsatt att den har USB-C -kontakt i headsetänden?

Japp. Jag har kört med en billig USB C-A med en 2.0 spec (Anderson? Typ 49kr från Netonnet tror jag), samt en 3.0 USB C-C med en A-adapter i datorn, båda funkar.

Permalänk
Medlem

I V19 som hittills bara finns i PTC (testkanalen) har det lagts till en kvalitetsinställning när man kör Link. Går att välja auto, kvalitet, prestanda eller balanserat. Andra användare rapporterar att kompressionsartefakterna är betydligt minskade i kvalitetsläget.

Detta är alltså om man kör trådat.

Länk om det: https://uploadvr.com/set-oculus-link-resolution/

Permalänk
Medlem

För er som sitter på Turingkort så kan bättre bildkvalitet förväntas över Link (och eventuellt VD) med senaste drivrutinerna: https://mobile.twitter.com/volgaksoy/status/12813329650756075...

Permalänk

Jag skaffade precis en quest. Någon som kan tipsa om vilka spel/program jag behöver. Jag har installerat sidequest och har beatsaber+mods.

Vilket program är bäst på att streama vr spel från pc?
Och jag har en vrfilm på datorn(ja ni antar rätt) hur spelar man upp den?
Kan man spela vanliga spel typ read dead redemption 2 i questen? i så fall hur?
Tipsa gärna om andra roliga saker jag behöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban221:

Jag skaffade precis en quest. Någon som kan tipsa om vilka spel/program jag behöver. Jag har installerat sidequest och har beatsaber+mods.

Vilket program är bäst på att streama vr spel från pc?
Och jag har en vrfilm på datorn(ja ni antar rätt) hur spelar man upp den?
Kan man spela vanliga spel typ read dead redemption 2 i questen? i så fall hur?
Tipsa gärna om andra roliga saker jag behöver

För att spela VR spel på PC behöver du Oculus Link kabel (ska funka med kabeln som man laddar med har jag hört) eller virtual desktop som du köper på Quest store med sen laddar ner via SideQuest.
Du kan spela vanliga spel som RDR2 den vägen också men då fattar jag att du förstår att det blir inte VR utan ist att du tex sitter och spelar på en gigantisk skärm i VR

Eftersom du är ny ägare av Quest kan jag tipsa om folk på Youtube som pratar mycket om Quest och spel till Quest.
Sök efter bla på BMF, Steve knows och virtual reality oasis för att få tips om spel och vad man kan göra

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Såg precis att questen (och link kabeln) är i lager hos https://www.oculus.com/, la en beställning men kanske kan vara av intresse för andra?

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban221:

Jag skaffade precis en quest. Någon som kan tipsa om vilka spel/program jag behöver. Jag har installerat sidequest och har beatsaber+mods.

Vilket program är bäst på att streama vr spel från pc?
Och jag har en vrfilm på datorn(ja ni antar rätt) hur spelar man upp den?
Kan man spela vanliga spel typ read dead redemption 2 i questen? i så fall hur?
Tipsa gärna om andra roliga saker jag behöver

vorpX ( https://www.vorpx.com och https://www.sweclockers.com/forum/trad/1598346-vorpx) har stöd för RDR2, men förvänta dig inte mycket mer än att kunna köra spelet på en stor 3D-skärm och prestandakraven lär vara ganska höga med tanke på hur tungdrivet det är på en vanlig skärm.

I övrigt är det som sagt Virtual Desktop du behöver, köp det i Quest store (inte Rift store och inte på Steam), patcha det sedan via SideQuest.

Permalänk
Medlem

Return to Castle Wolfenstein portas till Quest, kommer gå att köra gratis om man äger originalet (SideQuest)

Permalänk

Beställt detta https://www.aliexpress.com/item/4000777967197.html? efter att grabben tycker det blir lite tungt, återkommer med review om 22-38 dagar

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Beställt detta https://www.aliexpress.com/item/4000777967197.html? efter att grabben tycker det blir lite tungt, återkommer med review om 22-38 dagar

Intressant! Meddela jättegärna vad du tycker om den!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum