Permalänk
Tangentbordskonnässör

Värt att tänka på är att om ni inte ska köpa ett nyckelfärdigt hus med garantierna som följer med där så lär ni ha åtminstone 50k över efter att huset är köpt.

Det är alltid massvis med grejer att göra i ett hus, speciellt om du köper ett äldre (20år+) hus från någon som inte tagit bra hand om det.

Vi brände drygt 300k på huset inom de första 6 månaderna efter det var köpt, men hade å andra sidan räknat med det och det var hus nummer 3, så vi visste vad vi gav oss in i.

Men med det sagt, är huset i bra skick och allt ser bra ut så bör ni ha en buffert på iaf 50k, vad som helst kan gå sönder och det är inte gratis att fixa, speciellt inte om man inte är händig och kan fixa det själv.

Ett exempel (som hände oss) var att huset hade någon "premium besikning" av anticimex. Då har de alltså gjort en grundlig besikning och allt som inte står i protokollet ska man få på garanti, no questions asked.

Visar sig att badrummet som inte indikerade fuktskador i protokollet läckte som ett såll, gamla ägaren hade inte använt det på några år och därför visade deras fuktmätare ingen fukt.
Efter att ha påpekat detta för anticimex så var deras svar: "Ta oss till rättegång, om det är så att ni förlorar får ni betala för våra advokater, tack och hej".

Så då vare bara att punga upp 120k för nytt badrum.

Så nu när jag tänker efter, se till att ta dit en egen besikningsman, som ni själva betalar för om ni ska köpa ett beg. hus!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sperglord:

2 barn 1 och 3 bor i en fyra men ska snart flytta till hus då vi fått ihop till kontantinsats enligt planen ovan! Underlättas inte av att man bor i Göteborg med huspriser som börjar på 4 miljoner...

Flytta ner till Åsa. Pendeln tar 27 minuter till centralen och du får bo vid havet

(Och 4 mille inne GBG med omnejd kommer du ju ingen vart med tyvärr)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Värt att tänka på är att om ni inte ska köpa ett nyckelfärdigt hus med garantierna som följer med där så lär ni ha åtminstone 50k över efter att huset är köpt.

Det är alltid massvis med grejer att göra i ett hus, speciellt om du köper ett äldre (20år+) hus från någon som inte tagit bra hand om det.

Vi brände drygt 300k på huset inom de första 6 månaderna efter det var köpt, men hade å andra sidan räknat med det och det var hus nummer 3, så vi visste vad vi gav oss in i.

Men med det sagt, är huset i bra skick och allt ser bra ut så bör ni ha en buffert på iaf 50k, vad som helst kan gå sönder och det är inte gratis att fixa, speciellt inte om man inte är händig och kan fixa det själv.

Ett exempel (som hände oss) var att huset hade någon "premium besikning" av anticimex. Då har de alltså gjort en grundlig besikning och allt som inte står i protokollet ska man få på garanti, no questions asked.

Visar sig att badrummet som inte indikerade fuktskador i protokollet läckte som ett såll, gamla ägaren hade inte använt det på några år och därför visade deras fuktmätare ingen fukt.
Efter att ha påpekat detta för anticimex så var deras svar: "Ta oss till rättegång, om det är så att ni förlorar får ni betala för våra advokater, tack och hej".

Så då vare bara att punga upp 120k för nytt badrum.

Så nu när jag tänker efter, se till att ta dit en egen besikningsman, som ni själva betalar för om ni ska köpa ett beg. hus!

Anticimex är erkända rövhål inom besiktningsbranschen. Hela deras dolda fel garanti är en stor scam. Jag undviker aktivt hus som säljs med en sådan försäkring!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av talonmas:

Anticimex är erkända rövhål inom besiktningsbranschen. Hela deras dolda fel garanti är en stor scam. Jag undviker aktivt hus som säljs med en sådan försäkring!

Jotack, det fick man ju reda på den hårda vägen..
Såhär i efterhand så kan man ju konstatera att den besikningen bara är till för säljare som vill slippa allt ansvar vid försäljning, och då är det säkert mer fel på huset än det som står i protokollet, och påpekar man dessa fel hotar de med rättegång direkt för att avskräcka en.
Helt sjukt beteende egentligen, fattar inte hur de kan vara lagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Anticimex är erkända rövhål inom besiktningsbranschen. Hela deras dolda fel garanti är en stor scam. Jag undviker aktivt hus som säljs med en sådan försäkring!

Skrivet av huttala:

Jotack, det fick man ju reda på den hårda vägen..
Såhär i efterhand så kan man ju konstatera att den besikningen bara är till för säljare som vill slippa allt ansvar vid försäljning, och då är det säkert mer fel på huset än det som står i protokollet, och påpekar man dessa fel hotar de med rättegång direkt för att avskräcka en.
Helt sjukt beteende egentligen, fattar inte hur de kan vara lagligt.

Håller helt och hållet med. Det är noll trygghet för dig som köpare och du som köpare är i ett sämre lägre kontra ett hus utan "dolda fel-försäkringen".

Nu har jag personligen inte behövt gå i klinch med dom men jag har grannar, vänner och nära släkt som försökt få ersättning för uppenbara fel som de missat. Helt omöjligt att ha en vettig dialog och enda möjliga utväg är civilrättslig process.

Så sammanfattningsvis, fantastiskt produkt för säljaren men lika katastrofal för köparen.

// Erik

Permalänk
Skrivet av huttala:

Värt att tänka på är att om ni inte ska köpa ett nyckelfärdigt hus med garantierna som följer med där så lär ni ha åtminstone 50k över efter att huset är köpt.

Det är alltid massvis med grejer att göra i ett hus, speciellt om du köper ett äldre (20år+) hus från någon som inte tagit bra hand om det.

Vi brände drygt 300k på huset inom de första 6 månaderna efter det var köpt, men hade å andra sidan räknat med det och det var hus nummer 3, så vi visste vad vi gav oss in i.

Men med det sagt, är huset i bra skick och allt ser bra ut så bör ni ha en buffert på iaf 50k, vad som helst kan gå sönder och det är inte gratis att fixa, speciellt inte om man inte är händig och kan fixa det själv.

Ett exempel (som hände oss) var att huset hade någon "premium besikning" av anticimex. Då har de alltså gjort en grundlig besikning och allt som inte står i protokollet ska man få på garanti, no questions asked.

Visar sig att badrummet som inte indikerade fuktskador i protokollet läckte som ett såll, gamla ägaren hade inte använt det på några år och därför visade deras fuktmätare ingen fukt.
Efter att ha påpekat detta för anticimex så var deras svar: "Ta oss till rättegång, om det är så att ni förlorar får ni betala för våra advokater, tack och hej".

Så då vare bara att punga upp 120k för nytt badrum.

Så nu när jag tänker efter, se till att ta dit en egen besikningsman, som ni själva betalar för om ni ska köpa ett beg. hus!

Jag tror inte det hade hjälpt er i detta fallet. Er egna besiktningsman hade ju kommit dit när förra ägaren fortfarande bott där och fått samma resultat på fuktmätningen då han som sagt inte använde badrummet.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Flytta ner till Åsa. Pendeln tar 27 minuter till centralen och du får bo vid havet

(Och 4 mille inne GBG med omnejd kommer du ju ingen vart med tyvärr)

Nä inte så långt vi planerar runt fem... Har bott i Sätila och Fjärås men gillar att bo i Göteborg. Allt på cykelavstånd! Inte för att det har behövts senaste tiden... Men gillar Åsa, Näsbokrok är fantastiskt!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FBGKimpan:

Vi har utgifter på cirka 15tkr per person.

Det är en väldigt hög levnadsomkostnad och framstår som ännu högre om det är per person för ett sambopar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är en väldigt hög levnadsomkostnad och framstår som ännu högre om det är per person för ett sambopar.

Hyra: 4000
Mat/Hushåll: 2000
Bensin: 2500
Försäkringar (Bil/Liv/sjuk): 1000
Facket: 300
Gym: 400
Internet / telefon: 500
Spotify / Netflix: 100
CSN: ~1500
Krediter m.m: 1500
Övrigt / Nöje / Kläder / smink och allt sånt: 2000-2500

Vad är det som är orimligt / högt?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Angående anticimex så måste jag hålla med, deras ”besiktning” var helt jävla värdelös. Han var här en timme och lyckades hitta ca tio fel/risker.
Den fristående besiktningsmannen vi anlitade innan husköp var här flera timmar och lämnade flera A4 med fel/risker. Som tur var väldigt små sådana.

Skrivet av Dinkefing:

Man tjänar bara på börsen om man behåller pengarna där i 10+ år. Dessutom måste man hålla en stram budget i privatekonomin för att konsekvent investera varje månad och försöka maximera investeringarna. Visst kan man plocka ut lite då och då men då får man mindre utdelning.

Fast det där stämmer inte. Jag tror jag förstår hur du menar men om man bara läser orden du skriver så stämmer det inte.

Du kan förstås tjäna mycket pengar på börsen under en kort tid. Däremot så är man, historiskt sett nästan garanterad att gå plus om man ligger investerad under en längre tid, men det är en annan sak.

Och varför skulle ett hushåll som TSs hålla en stram hushållsekonomi för att kunna tjäna något på börsen? Trots att de verkar leva ganska gott kan de spara minst 20.000 per månad. Så länge man inte planerar att gå i pension när man fyller 50 eller något annat svindyrt ser jag inte riktigt någon vits med att spara mer än så.

(Men i just det här fallet ska ts som sagt hålla sig borta från börsen eftersom tidshorisonten är såpass kort.)

Skrivet av Savage_Gray:

Klart jag har.
70kkr på två pers blir ca 35kkr per skalle brutto.
bor man tex i Stockholm, född 1985 och betalar icke för medlemskap i svensk kyrka får man 27156kr efter skatt i fickan per person.

tillsammans blir det 54312kr netto per månad.

nästa gång får du tänka 3 gånger innan du gör ett antagande om någon har eller inte har koll på ett eller annat.
försök inte spela smart

Han kanske slutar spela smart om du slutar vara dryg?

Det genomsnittssvensken vet när det kommer till svenska skatter är att man betalar 30-35 % i skatt och om man då öppnar miniräknaren och slår in det så ser man snabbt att ganska mycket försvinner.

Det är uppenbart fel metod och då kan du som en god samhällsmedborgare berätta varför det är fel. Istället spottar du ut en massa siffror utan någon som helst referens samt en massa dryga kommentarer. Hur gör det något bättre?

Skrivet av sperglord:

Har du inget vettigt kapital nu eller bostadsrätt som ökat i värde kommer det bli svårt att få ihop till kontantinsats på bara två år.
Har du ingen bostadsrätt nu? Spara ihop till en bostadsrätt, en trea kanske som ni kan bo i tills barnen blir lite större.

Det där var ett konstigt råd om man frågar mig. Istället för att spara till en villa så man istället spara till en bostadsrätt, som i de flesta delar av landet inte är speciellt mycket billigare än en villa. Och sedan hoppas på att den ökar tillräckligt i värde för att det ska vara lönt.

Skrivet av Savage_Gray:

Ett grundlöst påstående utan några som helst argument.
"Dont be a dick" står det visst i din signatur. *Wink*

Fast... Dina tidigare inlägg var minst lika grundlösa och helt frånvarande av argument. Kasta inte sten i glashus.

Skrivet av The man swe 90:

Jag skulle vilja så ett slag för att ni eventuellt kan kolla på tomt + att köpa ett nyckelfärdigt hus gjorde vi. Med våran budget så var det billigare än att köpa ett hus som inte var ett renovering objekt. Samtidigt känns de tryggt att allt är helt nytt

Nu kanske vi har olika definition på ”renoveringsobjekt”, och kanske skiljer det på vart man bor. Men när vi tittade på hus så var det ganska mycket dyrare med att bygga nytt jämfört med ett hus i bra (men inte nytt) skick.

Man kan också argumentera att hus som stått ett litet tag är tryggare än helt nya hus. Finns många skräckhistorier om hur nya hus haft allvarliga brister, på äldre hus bör de flesta uppdagats.

Oavsett vad man köper måste man däremot vara medveten om ”dolda” kostnader för hus är större än vad man tror.

Permalänk
Medlem

@Trunk

"Trots att de verkar leva ganska gott kan de spara minst 20.000 per månad"
Förstår dock inte vad som anses vara lyxlevande för oss? Lever folk utan CSN / Försäkringar / Mat och nöje eller vad?

Skrev en snabb kalkyl över våra utgifter varje månad i ett inlägg över.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk

Ni verkar vara ganska unga fortfarande. Ha inte så bråttom med att skaffa hus & barn. Passa på och spara lite till semester och nöjen. Dessa saker kommer det att bli mindre av när ni skaffar hus och barn.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Bensin: 2500
Försäkringar (Bil/Liv/sjuk): 1000

Vad är det som är orimligt / högt?

5000kr per månad på bensin och 2000kr per månad för försäkringar, det är höga kostnader, här bör ni kunna kapa..., sen är det ju förstås värt att ifrågasätta alla kostnader man har när man vill spara. När vi fick första barnet gick vi igenom alla kostnader och kapade allt "onödigt", satt med enbart marksända TV-utbudet o.s.v.

ni måste köra galet mycket bil, då har ni grymma kostnader på övriga bilkostnader också, service och värdeminskning på bilar. Räkna samman och fundera på om det verkligen är värt det i förhållande till önskan om att köpa hus? (eller så prioriterar ni bil-åkandet och det är ok, men ha då en längre tidshorisont på när ni kan köpa hus).

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

5000kr per månad på bensin och 2000kr per månad för försäkringar, det är höga kostnader, här bör ni kunna kapa...,

ni måste köra galet mycket bil, då har ni grymma kostnader på övriga bilkostnader också, service och värdeminskning på bilar. Räkna samman och fundera på om det verkligen är värt det i förhållande till önskan om att köpa hus? (eller så prioriterar ni bil-åkandet och det är ok, men ha då en längre tidshorisont på när ni kan köpa hus).

Ja, vi kan skippa våra bilar. Problemet blir att då försvinner inkomsten helt. Blir inte något sparande alls utan jobb :/ Råd på att lösa det?
Cykla cirka 4 mil enkel väg varje dag?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Hyra: 4000
Mat/Hushåll: 2000
Bensin: 2500
Försäkringar (Bil/Liv/sjuk): 1000
Facket: 300
Gym: 400
Internet / telefon: 500
Spotify / Netflix: 100
CSN: ~1500
Krediter m.m: 1500
Övrigt / Nöje / Kläder / smink och allt sånt: 2000-2500

Vad är det som är orimligt / högt?

Nu har jag visserligen inga anmärkningar på era utgifter men eftersom du frågar så finns det ett par punkter som jag tycker är höga.

Mat/hushåll för 4.000 i månaden är för oss väldigt mycket, även om ”hushåll” är ett lite luddigt begrepp. Vi brukar klara oss med nästan hälften av det och det utan att behöva jämföra priser och dyl.

5.000 kronor i bensin per månad låter även det väldigt mycket, beroende på vart ni bor och vilken bil ni har förstås. Jag har en halvtimme till plugget och en timme till jobbet utan möjlighet till kollektivtrafik. Om jag är i skolan eller jobbet fem dagar i veckan så brukar det kosta som mest 1.500 kronor.

Internet/telefon är ingen större summa men samtidigt något ni, troligtvis, skulle kunna dra ner en del på.

Vart är boförsäkringen?

Men som sagt, jag tycker inte att ni har en orimlig budget (eventuellt bortsett från bensinen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Ja, vi kan skippa våra bilar. Problemet blir att då försvinner inkomsten helt. Blir inte något sparande alls utan jobb :/ Råd på att lösa det?
Cykla cirka 4 mil enkel väg varje dag?

Flytta närmare? Kommunalt resande? Måste båda ha bil? Kan ni minska slentrian körandet och planera körandet? Kör ni i tjänsten, så betalar väl arbetsgivaren?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Nu har jag visserligen inga anmärkningar på era utgifter men eftersom du frågar så finns det ett par punkter som jag tycker är höga.

Mat/hushåll för 4.000 i månaden är för oss väldigt mycket, även om ”hushåll” är ett lite luddigt begrepp. Vi brukar klara oss med nästan hälften av det och det utan att behöva jämföra priser och dyl.

5.000 kronor i bensin per månad låter även det väldigt mycket, beroende på vart ni bor och vilken bil ni har förstås. Jag har en halvtimme till plugget och en timme till jobbet utan möjlighet till kollektivtrafik. Om jag är i skolan eller jobbet fem dagar i veckan så brukar det kosta som mest 1.500 kronor.

Internet/telefon är ingen större summa men samtidigt något ni, troligtvis, skulle kunna dra ner en del på.

Vart är boförsäkringen?

Men som sagt, jag tycker inte att ni har en orimlig budget (eventuellt bortsett från bensinen).

Hushåll är allt som har med hemmet att göra, inkl el.
Bensinen är ett måste för att komma till jobben.
Att dra ner på internet eller telefon hade sparat oss någon hundralapp.
Hyresgästföreningen och lägenhetsförsäkringen är inkl. våra 1000kr per person på försäkringar.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Bensin: 2500
Försäkringar (Bil/Liv/sjuk): 1000
Vad är det som är orimligt / högt?

Spontant dom här två. Inte extrema men dom sticker ut. Nästan 180 liter bensin per månad, med en bensinförbrukning på ca 0,75 motsvarar det 250 mil varje månad. Pendlar ni mycket? Bil/liv/sjuk förskäringar borde inte hamna på 12000 per år. För mig ligger samma försäkringar+hemförsäkring på 5000kr. Men är kostnaderna för båda eller per person?

Edit: Fick svar på min fråga ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Flytta närmare? Kommunalt resande? Måste båda ha bil? Kan ni minska slentrian körandet och planera körandet? Kör ni i tjänsten, så betalar väl arbetsgivaren?

Jag jobbar 4 mil norr, hon 4 mil söder.
Finns inget kollektivt.
Vi kör inte i tjänst.

Att flytta kostar en del, dubbelhyra / slitage på lägenheten osv.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Nu har jag visserligen inga anmärkningar på era utgifter men eftersom du frågar så finns det ett par punkter som jag tycker är höga.

Mat/hushåll för 4.000 i månaden är för oss väldigt mycket, även om ”hushåll” är ett lite luddigt begrepp. Vi brukar klara oss med nästan hälften av det och det utan att behöva jämföra priser och dyl.

5.000 kronor i bensin per månad låter även det väldigt mycket, beroende på vart ni bor och vilken bil ni har förstås. Jag har en halvtimme till plugget och en timme till jobbet utan möjlighet till kollektivtrafik. Om jag är i skolan eller jobbet fem dagar i veckan så brukar det kosta som mest 1.500 kronor.

Internet/telefon är ingen större summa men samtidigt något ni, troligtvis, skulle kunna dra ner en del på.

Vart är boförsäkringen?

Men som sagt, jag tycker inte att ni har en orimlig budget (eventuellt bortsett från bensinen).

Mat hushåll för 2000kr/månad på två pers? Herregud lev lite !
Lägga pengar på hög och äta skosulor, vad är det för liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

@Tdoll

"Trots att de verkar leva ganska gott kan de spara minst 20.000 per månad"
Förstår dock inte vad som anses vara lyxlevande för oss? Lever folk utan CSN / Försäkringar / Mat och nöje eller vad?

Skrev en snabb kalkyl över våra utgifter varje månad i ett inlägg över.

Var lite klumpig i ordvalet. Jag menar inte att ni äter rysk kaviar till frukost varje dag, jag menar bara att ni inte verkar vilja dra in alltför mycket på ert levende, och trots det har ni ett ganska stort sparande.

Skrivet av FBGKimpan:

Ja, vi kan skippa våra bilar. Problemet blir att då försvinner inkomsten helt. Blir inte något sparande alls utan jobb :/ Råd på att lösa det?
Cykla cirka 4 mil enkel väg varje dag?

Antingen har ni en riktigt soppahungrig bil eller så åker ni mycket på fritiden. Om man vill minska utgifterna så kan man åtgärda något av de två sakerna.

Jobbar ni i samma stad/ort? Då kanske det går att samåka de flesta dagarna.

Glöm inte heller att kolla ifall ni kan få reseavdrag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Var lite klumpig i ordvalet. Jag menar inte att ni äter rysk kaviar till frukost varje dag, jag menar bara att ni inte verkar vilja dra in alltför mycket på ert levende, och trots det har ni ett ganska stort sparande.

Antingen har ni en riktigt soppahungrig bil eller så åker ni mycket på fritiden. Om man vill minska utgifterna så kan man åtgärda något av de två sakerna.

Jobbar ni i samma stad/ort? Då kanske det går att samåka de flesta dagarna.

Glöm inte heller att kolla ifall ni kan få reseavdrag.

Ah okej, nu hänger jag med. Det finns inte direkt mycket att dra in på som skulle ge oss märkvärdiga pengar.
Bilarna är ganska törstiga, men att byta betyder ju att vi får lägga mer pengar på bilarna. Vi jobbar inte i samma orter där vi bor.
Reseavdraget kommer ju, men svårt att räkna med det i vår månadsbudget om du förstår vad jag menar?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Jag jobbar 4 mil norr, hon 4 mil söder.
Finns inget kollektivt.
Vi kör inte i tjänst.

Så vad mer kör ni, det är 220 arbetsdagar per år i snitt:
220arbetsdagar*8mil=1760mil per år för att ta er till och från jobbet. Säg 15kr/milen för soppan. Det blir 1.1.00kr var per månad,
så 1.300kr per månad var i övrig körning.

Jag ligger på cirka 1.000kr per månad totalt i familjenskörning med en bil som drar 0.75l/milen, ren nöjeskörning då (och veckohandling), då vi åker kommunalt till arbetsplatserna (ja inte den här våren då ).

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Mat hushåll för 2000kr/månad på två pers? Herregud lev lite !
Lägga pengar på hög och äta skosulor, vad är det för liv.

Vi äter gott nästintill varje dag med en budget på 2.000-2.500 kronor så jag förstår inte riktigt vad som skulle bli bättre av att slänga ut en massa extra tusenlappar. Vi jagar inte rabatter eller vänder på kronor däremot handlar vi som sagt lite ”smart”. Köper nästan aldrig från ”ica på hörnet” utan det blir att storhandla lite då och då. Prisskillnaden mellan ”ica på hörnet” och ica supermarket är flera hundralappar per köptillfälle, om man storhandlar. Ca varannan månad får man från ica 10 % rabatt på ett köp och då fyller vi alltid frysen och skafferiet med sådant vi vet kommer gå åt.

Ska tillägga att jag i mat/hushåll endast räknar med mat, hygienartiklar och annat som man primärt handlar på t.ex. ica. Jag räknar inte med alkohol eller hushållsräkningar och dyl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Så vad mer kör ni, det är 220 arbetsdagar per år i snitt:
220arbetsdagar*8mil=1760mil per år för att ta er till och från jobbet. Säg 15kr/milen för soppan. Det blir 1.1.00kr var per månad,
så 1.300kr per månad var i övrig körning.

Jag ligger på cirka 1.000kr per månad totalt i familjenskörning med en bil som drar 0.75l/milen, ren nöjeskörning då (och veckohandling), då vi åker kommunalt till arbetsplatserna (ja inte den här våren då ).

Nja, nu har du nog räknat fel.

8 mil om dagen, 5 dagar i veckan, 4 veckor per månad.
8 mil * 15 = 120 kr* 5 dagar =600 i veckan * 4 = 2400kr i månaden.

2400 * 11 = 26400 / 12 = ~ 2200kr i månaden.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Krediter m.m: 1500

Är detta bara räntan eller även avbetalning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Nja, nu har du nog räknat fel.

8 mil om dagen, 5 dagar i veckan, 4 veckor per månad.
8 mil * 15 = 120 kr* 5 dagar =600 i veckan * 4 = 2400kr i månaden.

2400 * 11 = 26400 / 12 = ~ 2200kr i månaden.

Kanske läge att titta på mindre törstiga bilar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Kanske läge att titta på mindre törstiga bilar?

Absolut, peka på en bil där vi kommer tjäna tillräckligt för att det ska vara värt det inom 2 år.
Två bilar som är automat och drar mindre än 0.9 (Så 0.45~), så vi kan spara mer än 1000kr i månaden. Men den får inte kosta mer än våra nuvarande bilar och försäkringen får inte gå upp heller.

Köper vi billigare bilar, så kommer de kosta mer att köpa och vi förlorar pengar.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Vi äter gott nästintill varje dag med en budget på 2.000-2.500 kronor så jag förstår inte riktigt vad som skulle bli bättre av att slänga ut en massa extra tusenlappar. Vi jagar inte rabatter eller vänder på kronor däremot handlar vi som sagt lite ”smart”. Köper nästan aldrig från ”ica på hörnet” utan det blir att storhandla lite då och då. Prisskillnaden mellan ”ica på hörnet” och ica supermarket är flera hundralappar per köptillfälle, om man storhandlar. Ca varannan månad får man från ica 10 % rabatt på ett köp och då fyller vi alltid frysen och skafferiet med sådant vi vet kommer gå åt.

Ska tillägga att jag i mat/hushåll endast räknar med mat, hygienartiklar och annat som man primärt handlar på t.ex. ica. Jag räknar inte med alkohol eller hushållsräkningar och dyl.

Äta gott för 2000kr/månad på 2 personer. Och detta även med hushållsartiklar.
Berätta gärna vad ni äter som är gott för 30kr/person och dag, jag är idel öra.
Nudlar, knäckebröd, broccoli och blomkål?

Permalänk
Medlem

Inte för att vara elak @FBGKimpan, men du verkar rätt nöjd med ert liv som ni har det nu eftersom du försvarar det så. Vilket är helt ok, alla gör vi våra prioriteringar.

Det det började med var att ni vill köpa hus och ni vill göra det relativt snart (två år) utan pengar till kontantinsatsen i dagsläget. Då får man sätta sig ner och fundera igenom vad och hur man prioriterar, att leva med dagens nivå och acceptera att det tar längre tid att sparar ihop pengarna eller fundera på vad ni kan dra ner på för att korta av tiden det tar att spara ihop pengarna.

Det finns _alltid_ pengar att spara, det handlar hela tiden om vilka val man gör. Vi körde vårt "stålbad" när vi fick vårt första barn, satte oss och gick igenom alla kostnader vi hade varje månad. Vi sa upp väldigt mycket (bara marksänd TV t.ex., inga extra kanaler, drog ner hastigheten på internet o.s.v.), viss lyx valde vi ändå att behålla, t.ex. spotify. Såg över vilka försäkringar vi behövde, sa upp en del, bytte bolag för annat o.s.v. Nu lever vi "slösaktigt" igen, men vet att vi kan få ner vår kostnadsnivå rejält om det skulle behövas. Dock går jag fortfarande årligen igenom försäkringarna och alla andra avtal och bolånet för att se om jag kan få billigare någon annanstans, blivit en mer aktiv konsument helt enkelt.

Visa signatur

Dator: Mac