Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordfarqvard:

@lasseTM: är väl inget ovanligt att drivrutiner inte funkar vid tidig release. Låter skumt om man kör alla drivrutiner från moderkort tillverkarnas hemsida att man skulle ha massa frågetecken på enhetshanteraren Behöver man ens installera nätverkskort idag? Fixar inte Windows det åt en så fort du pluggar in kabeln? För något Wi-Fi är inte jag intresserad av ändå!

Från Asus hemsida:
Intel(R) Gigabit Ethernet Driver V1.0.1.4 for Windows 10 64-bit.
Before installing Intel I225-V driver v.1.0.1.4, please ensure that Intel I225-V firmware should be updated to v.1.45 via firmware update tool. After finishing necessary firmware update, please shut down and unplug the power cord then reboot the system normally. For more information, please refer to the firmware update guide.
Försök att göra detta när windows update laddar ner dessa drivrutiner.
Säger bara lycka till

Visa signatur

Blank

Permalänk

@lasseTM: Så med andra ord ska man installera allt innan man kör in nätverksladden? Låter ju sjukt muppigt tbh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordfarqvard:

@lasseTM: Så med andra ord ska man installera allt innan man kör in nätverksladden? Låter ju sjukt muppigt tbh

Ja det krävs tydligen efter 6 år av utvecklande av samma plattform, som sagt lackade på att min 3900x bara nådde upp till 4575mhz och inte lovade 4600mhz men Intel känns just nu som en jäkla förskola.
Lite på lek sådär men inget funkar som det ska utan allt är ett betatest, hoppas på att nästa 14nm++++ kanske funkar :s
Du kan läsa mina kritiska inlägg hos båda lägren, men tro mig Intel funkat skit med 10 serien idag kontra AMD, vill du ändå ha Intel köp en begagnad 9900k för dom funkar ändå out of the box inget shade skit med dem som med 10 serien.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Ska TS köpa AMD så köp minnen som är godkända av AMD. De gjorde jag själv och kör minnerna överklockade i både mhz och timings. Fungerar utmärkt ihop med mitt Nvidia grafikkort.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Ska TS köpa AMD så köp minnen som är godkända av AMD. De gjorde jag själv och kör minnerna överklockade i både mhz och timings. Fungerar utmärkt ihop med mitt Nvidia grafikkort.

Absolut, vill man slippa strul skall man kolla QVL-listan för respektive moderkort på dess hemsida och bara köpa minne som finns med på den listan. Det är ju bara dom minnestyperna som utlovas fungera som dom ska.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Ska ts köpa AMD köp ett par b-die minnen om man orkar pilla lite.
Annars köper corsair lpx som många andra

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Har inte heller haft några som helst problem med Nvidia-kort och varken min gamla 1800X eller min 3900X. Första generationen Ryzen var visserligen lite kräset när det gäller minnen i högre hastigheter men även det gick att lösa.

Även om jag kan hålla med om att AMD kanske släppt lite väl många AGESA-uppdateringar så kan jag samtidigt inte säga att jag egentligen haft problem när det gäller stabilitet med de tidigare AGESA-versionerna med min 3900X heller, så därför har det mest handlat om strid ström med små förbättringar som man inte nödvändigtvis behöver installera om man inte vill. Nu har jag visserligen inte uppdaterat till AGESA 1.0.0.4B så just den kan jag inte uttala mig om.

Med det sagt så bör trådskaparen välja baserat på dennes användsningsområde.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem

Vi börjar med spel. Både 3900X och i7-10700K är väldigt kapabla processorer som klarar av spel. Intel är något bättre om man absolut jagar max FPS, men Ryzen är så pass nära i prestanda att du inte kommer märka någon skillnad.

Angående videoredigering så har Intel några fördelar beroende på exakt vilket workflow du har, med t.ex. stöd för Quicksync. Jag kan för lite om videoredigering för att kunna ge ett definitivt svar om vilket som är bäst för just dig, men det beror på vilka program du använder och vilket arbetsflöde du har. Många säger här att Intel har en fördel, men du bör kolla upp hur det är med just ditt specifika arbetsflöde.

Angående videoRENDERING: Här har AMD en krossande fördel framför Intel på grund av högre kärnantal.

Jag hade dock ändå sagt AMD. Även om det är så att Intel är lite bättre på spel, och kanske är lite bättre på videoredigering, så kommer AMD-processorn vara tillräckligt bra på båda, samtidigt som du får ner din renderingstid.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Diskussionen om stabiliteten hos Ryzen har brutit ut till egen tråd för att inte sätta trådens syfte i det glömda och hittas här: #18494602

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Vi börjar med spel. Både 3900X och i7-10700K är väldigt kapabla processorer som klarar av spel. Intel är något bättre om man absolut jagar max FPS, men Ryzen är så pass nära i prestanda att du inte kommer märka någon skillnad.

Angående videoredigering så har Intel några fördelar beroende på exakt vilket workflow du har, med t.ex. stöd för Quicksync. Jag kan för lite om videoredigering för att kunna ge ett definitivt svar om vilket som är bäst för just dig, men det beror på vilka program du använder och vilket arbetsflöde du har. Många säger här att Intel har en fördel, men du bör kolla upp hur det är med just ditt specifika arbetsflöde.

Angående videoRENDERING: Här har AMD en krossande fördel framför Intel på grund av högre kärnantal.

Jag hade dock ändå sagt AMD. Även om det är så att Intel är lite bättre på spel, och kanske är lite bättre på videoredigering, så kommer AMD-processorn vara tillräckligt bra på båda, samtidigt som du får ner din renderingstid.

Låter ju toppen känns som AMD eller intel kommer göra en nöjd. Vilket gör de hela ännu svårare

Permalänk
Medlem

@Lordfarqvard:
är det 50/50 så singla en slant!

Permalänk

@str8forthakill: haha om de vore så enkelt!! Såg nu att xt serien är släppt vilket gjorde att rubriken ska byta ut mot 10700k vs 3900xt ist händer så mkt på marknaden just nu, kul!

Permalänk
Skrivet av Lordfarqvard:

@str8forthakill: haha om de vore så enkelt!! Såg nu att xt serien är släppt vilket gjorde att rubriken ska byta ut mot 10700k vs 3900xt ist händer så mkt på marknaden just nu, kul!

Tills du har byggt din dator så hinner fru och barn komma verkar det som.
Det är enkelt spelar du bara så är intel det rätta valet speciellt med en 240hz skärm.
redigerar du osv osv så kör amd.
Finns inte mer att säga det är så enkelt och mer enkelt kan det inte bli.
Oavsett val så kommer båda att hålla 5 år men mest troligt intel då boosten och fps är viktigare än antal kärnor då de har tillräckligt många.
Amd ser jag mer som all a round dator, medans intel är en speldator.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Tills du har byggt din dator så hinner fru och barn komma verkar det som.
Det är enkelt spelar du bara så är intel det rätta valet speciellt med en 240hz skärm.
redigerar du osv osv så kör amd.
Finns inte mer att säga det är så enkelt och mer enkelt kan det inte bli.
Oavsett val så kommer båda att hålla 5 år men mest troligt intel då boosten och fps är viktigare än antal kärnor då de har tillräckligt många.
Amd ser jag mer som all a round dator, medans intel är en speldator.

Som fighter säger här, 240hz, gå på en Intel.
Däremot ska vi komma ihåg att nya konsolerna är påväg. Och jag tror dessutom att de är bra för oss PC spelare också. Jag tror också att spelen som byggs till nya konsolerna kommer kunna utnyttja flera trådar i en ganska snar framtid. De vore ju märkligt annars om spelen inte skulle börja utnyttja fler kärnor snart, (Cyberpunk 2077?).

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av _F1GHT3R_:

Tills du har byggt din dator så hinner fru och barn komma verkar det som.
Det är enkelt spelar du bara så är intel det rätta valet speciellt med en 240hz skärm.
redigerar du osv osv så kör amd.
Finns inte mer att säga det är så enkelt och mer enkelt kan det inte bli.
Oavsett val så kommer båda att hålla 5 år men mest troligt intel då boosten och fps är viktigare än antal kärnor då de har tillräckligt många.
Amd ser jag mer som all a round dator, medans intel är en speldator.

Haha de finns redan en av varje Men än så länge har man sina gejmkvällar, men de kommer väl sina av i takt som fotbollsträningar o annat tar över kvällarna Kan säga att jag beställt intel nu kommer väl någon gång nästa vecka! Även att de tar emot lite så känns intel stabilare för de jag ska hålla på med just nu

Permalänk

Vill bara säga tack för all hjälp och mitt system är nu uppe och snurrar länkar hela bygget

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13894734