Permalänk

Dator i ett annat rum

Hej,

Har precis köpt en lägenhet i Stockholm med min sambo, och nu är det dags att planera möblering!
Vi har en stor garderob med massor av utrymme som jag funderat om det inte ska vara plats för min stationära dator. Vore skoj att endast sitta med skärm, t&m vid mitt skrivbord.

Men hur får jag snabbaste möjliga hastighet i detta avstånd. Som längst räknar jag med 10-12m till datorn, längst listerna. Är det thunderbolt + massa adaptrar som gäller?

Vi kommer även ha en projektor i vardagsrummet, samt en tv i sovrummet - vill kunna streama bild till båda skärmarna, enklast är kanske chromcast eller liknande - men vill ha möjlighet till kablar också.

Ge mig massa roliga smarta hem knep så jag får pyssla lite

TACK!

Permalänk
Medlem

antar du har limiterat med pengar till detta. för jag vet att Linus från LTT har gjord en liknande sak hemma hos sig, men har löst det via fiber. men det är inte billigt att göra det.

i fall det finns ett interesse för hur han gjorde:

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Vad du vill ha är en KVM-extender.
Problemet är att sådana som stöder moderna gränssnitt kostar inte bara skjortan utan din ena njure dessutom. Eller en massa tusenlappar - vilket återförsäljarna nog föredrar...

https://www.dustinhome.se/product/5010443342/ce-700a-local-an...
https://www.dustinhome.se/product/5011180374/extender-c6-hdmi...
https://www.dustin.se/product/5011109877/usb-displayport-hdba...

Permalänk

@Erik_T: Perfekt, detta känns skoj, och väldigt dyrt.. men snart är det jul.

Det jag behöver är ju mus, tangentbord, skärm via DVI - sen gärna några USB-portar för hårddiskar, PS4 kontroll osv.
Ska kika lite på det du skickade!

Permalänk
Rekordmedlem

Det enklaste är nog att skippa dvi och skaffa trådlös mus och tangentbord samt en aktiv optisk hdmikabel för att överföra bilden. om du inte ksa ha "film/spelprestanda" så borde det funka med fjärrskrivbord och så skruvar man fast en liten dator bakpå skärmen och kör allt via sitt naturligtvis kablade lan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Spelar en del spel på datorn, så latency önskar jag vara så låg som möjligt till rummet där datorn står.
Men streamar inte spelandet till tv/projektor allt för ofta.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Asupertramp:

@mrqaffe: Spelar en del spel på datorn, så latency önskar jag vara så låg som möjligt till rummet där datorn står.
Men streamar inte spelandet till tv/projektor allt för ofta.

Trådlös mus och tangentbord borde gå att få att funka och en optisk hdmi kabel, om inte det funkar kommer det att bli så dyrt att du antagligen inte vill göra det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har kört med 10m usb, ljud och hdmi kablar förr.
Fungerade hur bra som helst.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1