Fastnat på bildskärmsupplösningen vid köp av ny gamingskärm

Permalänk
Medlem

Fastnat på bildskärmsupplösningen vid köp av ny gamingskärm

Hej,

Jag vill ha hjälp med val av skärm. Vad är era topp 3 skärmar för specifikationerna nedan?

Det jag ska använda skärmen till är:
- FPS spel, främst MW - Warzone (as we speak).

Jag har ett 2070 super grafikkort med DP och HDMI anslutningar.

Skärmen jag söker ska ha följande:
1 ms
240 hz
TN-panel (Kan ta IPS-panel också om det är motiverat med pris etc.)
24-27"

Men, jag har fastnat på bildskärmsupplösningen. Vad är optimalt för MW - warzone med tanke på de grafikkort jag har och att jag inte vill påverka min FPS allt för mycket?

Min budget:
Max 7 000:-

Men kommer jag under 6 000 är jag tacksam

Tack på förhand!!!!

Permalänk
Medlem

Jag skulle hålla mig till 1920x1080 upplösning(dock så har jag själv en 2k skärm). Jag spelar inte Warzone själv, men när jag väl spelar FPS(Rust) så kör jag med stretchad, till 1360x768.

Du har ju bra krav på skärmen, det enda du behöver tänka på att det kommer ge dig olika FPS på HD och 2k/4k upplösning om du kör Native.

Permalänk
Medlem

När jag söker på Prisjakt efter skärmar som matchar dina kriterier så hittar jag exakt EN skärm med upplösning 2560x1440: HP Omen X27
Alla övriga skärmar som matchar har upplösningen 1920x1080.

Ett 2070 Super är nog tillräckligt kraftigt för att kunna driva spelet i 1440p med relativt höga grafik inställningar och bra fps, men om fps är viktigt för dig så är nog 1920x1080 att föredra.

Permalänk
Medlem

Håller med Erik, vill du ha ut max av ditt fps spelande är det 1080 som gäller, hade nog hållt mig från 27" och kört på 24", inbillar mig att 1080 på 27" kan upplevas som grynigt.

Permalänk
Bildexpert 📺

7 000 kronor är en för tajt budget för att kunna välja bland de fåtal 1440p/240 Hz-modellerna som finns. Öka budgeten ett par tusenlappar och inkluderar VA finner man också Samsung G7. IPS-paneler för 1440p/240 Hz är på väg mot hösten till.

Så ett alternativ är att spara ihop mer pengar och vänta in marknaden.

Permalänk
Bildexpert 📺

@[SmR]BMF: Att 27 tum 1080p är grynigt medan 24 tum plötsligt inte alls är grynigt är nog en av de märkligaste och mest spridda käpphästarna om storlek och upplösning. Vill man uppleva hur 27 tum 1080p upplevs relativ med 24 tum 1080p flyttar man huvudet sju centimeter närmare sin befintliga skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@[SmR]BMF: Att 27 tum 1080p är grynigt medan 24 tum plötsligt inte alls är grynigt är nog en av de märkligaste och mest spridda käpphästarna om storlek och upplösning. Vill man uppleva hur 27 tum 1080p upplevs relativ med 24 tum 1080p flyttar man huvudet sju centimeter närmare sin befintliga skärm.

Givetvis spelar avståndet till skärmytan roll och ofta styrs det avståndet av hur stort skrivbord man har. Skärmen kan ju alltid flyttas bakåt om det finns plats. Frågan blir ju då om man ska köpa en större skärm bara för att sitta längre från den?

Permalänk
Medlem

Själv föredrar jag helt klart IPS framför TN på grund av de bättre betraktningsvinklarna, så skulle jag välja en skärm utifrån de angivna kraven skulle det nog bli en Acer Nitro XV253QX.

Ser mycket trevlig ut på pappret, hyfsat pris, och de omdömen jag hittat på nätet har varit positiva.
Höj- och sänk-bar, vilket är ett måste för mig. Dessutom certifierad av Nvidia som GSync-compatible, vilket inte är något måste men en bra sak.

Permalänk
Bildexpert 📺

@[SmR]BMF: En vanlig anledning till att man vill ha större skärm på samma avstånd är för att man vill ha större skärm. Sedan blir det en mer komplex fråga ifall man även ska öka pixelmatrisen eller inte. Många faktorer inblandade i de valen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@[SmR]BMF: En vanlig anledning till att man vill ha större skärm på samma avstånd är för att man vill ha större skärm. Sedan blir det en mer komplex fråga ifall man även ska öka pixelmatrisen eller inte. Många faktorer inblandade i de valen.

Så är det

Permalänk
Medlem

jag bytte nyligen från 3440x1440 34tum till Alienwares nya AW2521HFL 1080p 24.5tum LINK och måste säga att jag är helt frälst! ips panel där overdrive inställningen ger 1ms (utan overshoot och artifacts på min iaf) och 240hz är helt jäkla magiskt. rekommenderar starkt att kolla in ips paneler nu när de finns där ute - och särskillt denna från Alienware. färgerna ihop med den blixtsnabba responsen är underbart. Jag beställde direkt från Dell, de har rea på den just nu.

Angående upplösningen så var det endast sämre för min del när man gör annat än spela, det känns trångt på skrivbordet med 1080p men det är det värt för den grymma spelupplevelsen anser jag. På 24.5 tum ser 1080p bra ut, tydligt och klart. Skulle dock inte gå över denna storlek med 1080p.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Har valt ut följande skärmar, men som med alla skärmar har dem fördelar och nackdelar.

  1. ZOWIE 27" XL2746S 240 Hz e-Sports Monitor

  2. Acer 27" Predator XB272 240 Hz G-Sync

  3. Samsung 27'' Odyssey C27G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED

  4. ASUS 25" ROG Swift PG258Q 240 Hz G-Sync

  5. Alienware AW2518H 24.5" 1920x1080 240 Hz Monitor

1. Hur funkar det med free-sync/G-sync för Zowie'n då det står att den endast har free-sync? Är G-sync på väg bort? Sista stycket. Det är en 27" hur påverkas det med 1920 x 1080, har det någon påverkan? Den offrar också ljusstyrkan, hur påverkar det spelupplevelsen i stort? 0,5ms istället för 1ms, känns ganska marginellt enligt mig.

2. Acer'n är lite äldre, hur påverkar det? Det är också en 27" angående 1920 x 1080. Men har bättre ljusstyrka. Den är förövrigt på REA just nu.

3. Samsung har 2560 x 1440 jämfört med de resterande skärmarna. Hur skulle det påverka FPS'n nu, och för framtida spel om jag inte uppdaterar hårdvaran? Likt Zowie'n så offrar skärmen ljusstyrkan och är på 27".

4. Asus är lite äldre, hur påverkar det? Den är lite mindre 25", är det bättre? Men inte på rea som Acer'n är.

5. Alienware, 24,5" skärm och allt som både acer'n och Asus har. Nästintill lika dyr som Asus men hittar inte release datum på denna skärm.

Permalänk
Bildexpert 📺

@hoeb: Freesync = AMD:s perspektiv och G-Sync = Nvidias perspektiv. Inget är "på väg bort".

Majoriteten spelskärmar använder VESA Adaptive för adaptiv synk. Detta var förr i tiden (1,5 år sedan) synonymt med "Freesync" men idag är det inte så. Jag går igenom det denna artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/28892

Nvidia-kort kan använda VESA Adaptive med GTX 1xxx-kort och nyare under Windows 10.

Ålder på produkterna säger inte så mycket. En fem år gammal kvalitetsskärm är vanligtvis bättre än en ny budgetskär,

2560x1440 ger dig lägre FPS ifall du renderar native. Det varierar med spel och inställningar men räkna med 30% eller mer i förlust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoeb:

Tack för alla svar!

Har valt ut följande skärmar, men som med alla skärmar har dem fördelar och nackdelar.

  1. ZOWIE 27" XL2746S 240 Hz e-Sports Monitor

  2. Acer 27" Predator XB272 240 Hz G-Sync

  3. Samsung 27'' Odyssey C27G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED

  4. ASUS 25" ROG Swift PG258Q 240 Hz G-Sync

  5. Alienware AW2518H 24.5" 1920x1080 240 Hz Monitor

1. Hur funkar det med free-sync/G-sync för Zowie'n då det står att den endast har free-sync? Är G-sync på väg bort? Sista stycket. Det är en 27" hur påverkas det med 1920 x 1080, har det någon påverkan? Den offrar också ljusstyrkan, hur påverkar det spelupplevelsen i stort? 0,5ms istället för 1ms, känns ganska marginellt enligt mig.

2. Acer'n är lite äldre, hur påverkar det? Det är också en 27" angående 1920 x 1080. Men har bättre ljusstyrka. Den är förövrigt på REA just nu.

3. Samsung har 2560 x 1440 jämfört med de resterande skärmarna. Hur skulle det påverka FPS'n nu, och för framtida spel om jag inte uppdaterar hårdvaran? Likt Zowie'n så offrar skärmen ljusstyrkan och är på 27".

4. Asus är lite äldre, hur påverkar det? Den är lite mindre 25", är det bättre? Men inte på rea som Acer'n är.

5. Alienware, 24,5" skärm och allt som både acer'n och Asus har. Nästintill lika dyr som Asus men hittar inte release datum på denna skärm.

27" på 1080 skulle jag aldrig ta. Tycker de ser pixligt ut redan på 24". Dock sitter jag rätt nära skärmen

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Vänta lite nu, varför är 240hz så viktigt? Det är typ endast i cs du kan få den farten på bilderna med det kortet.
Om du huvudsakligen kör Cod:MW ligger du på kanske 140 fps eller liknande som mest med det kortet?
skippa 240hz-kravet å kika på vad som dyker upp är mitt tips iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Vänta lite nu, varför är 240hz så viktigt? Det är typ endast i cs du kan få den farten på bilderna med det kortet.
Om du huvudsakligen kör Cod:MW ligger du på kanske 140 fps eller liknande som mest med det kortet?
skippa 240hz-kravet å kika på vad som dyker upp är mitt tips iaf.

De är sant de också, skippar du kravet på 240hz och istället går på 165hz så finns de bra mycket bättre alternativ

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Bildexpert 📺

Den vanligaste orsaken till att man bör välja en 240 Hz-skärm framför en som kör 144 Hz är för att 240 Hz-skärmarna generellt är av betydligt modernare snitt med bättre paneler och bättre egenskaper överlag. Mindre eftersläp, bättre färgkvalitet och mindre framträdande FRC – bland annat.

Man måste inte köra spelen i högsta frekvens för att ta del av fördelarna med en bättre skärm och rappare, modernare panelkonsturktion. Snarare är misstaget många gör här att de tänker "jag kör ändå inte spel som når 200+ FPS, därför behöver jag inte den höga frekvensen" och köper istället en sämre skärm som bygger på äldre teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Den vanligaste orsaken till att man bör välja en 240 Hz-skärm framför en som kör 144 Hz är för att 240 Hz-skärmarna generellt är av betydligt modernare snitt med bättre paneler och bättre egenskaper överlag. Mindre eftersläp, bättre färgkvalitet och mindre framträdande FRC – bland annat.

Man måste inte köra spelen i högsta frekvens för att ta del av fördelarna med en bättre skärm och rappare, modernare panelkonsturktion. Snarare är misstaget många gör här att de tänker "jag kör ändå inte spel som når 200+ FPS, därför behöver jag inte den höga frekvensen" och köper istället en sämre skärm som bygger på äldre teknik.

Tack för förklaringen med varför man bör välja 240hz.

Med den förklaringen, och att en äldre skärm oftast är bättre än en ny budgetskärm så slutade det hela med en: Acer 27" Predator XB272 240 Hz G-Sync.

Den har det jag kräver samt att det var rea på den. Är jag missnöjd med skärmen som förklaringarna ovan att bilden känns pixlig eller dylikt i.o.m. att det är en 27" så åker jag och köper en ny. ^^