Permalänk

Kan ej använda min nya dator

Hej, jag beställde en färdigbyggd dator från inet men den går ej att använda eftersom jag inte kan installera några drivrutiner.

Jag har provat att använda CDn som medföljde moderkortet men de stödjer bara 32-bit windows och jag har 64. Försökte ladda ner drivrutinerna från asus hemsida för 64 bit, men även de räknades som 32 när jag körde startup.exe.

Hur ska jag göra?

Moderkortet heter ASUS ROG Strix B550-F GAMING WI-FI

Permalänk
Medlem

https://www.asus.com/Motherboards/ROG-STRIX-B550-F-GAMING-WI-... Har du valt windows 10 64bit på sidan? Vad får du för felmeddelanden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martinfattarnoll:

Hej, jag beställde en färdigbyggd dator från inet men den går ej att använda eftersom jag inte kan installera några drivrutiner.

Jag har provat att använda CDn som medföljde moderkortet men de stödjer bara 32-bit windows och jag har 64. Försökte ladda ner drivrutinerna från asus hemsida för 64 bit, men även de räknades som 32 när jag körde startup.exe.

Hur ska jag göra?

Moderkortet heter ASUS ROG Strix B550-F GAMING WI-FI

Kör dxdiag.exe och säkerställ att du faktiskt har 64-bit windows. Om svaret är nej har Inet gjort ett fel som de ska fixa, ingen vill för tusan ha 32-bit windows eller 32-bit drivers på en CD år 2020...

Av egen erfarenhet: Innan du installerar några drivrutiner bör du låta windows update sköta sitt, när det är klart är det dags att leta efter drivrutiner manuellt.

Permalänk
Skrivet av sarlucic:

https://www.asus.com/Motherboards/ROG-STRIX-B550-F-GAMING-WI-... Har du valt windows 10 64bit på sidan? Vad får du för felmeddelanden?

Ja, jag valde den för 64 bit också öppnade jag filerna och körde startup.exe men det står (32) och så kommer en svart ruta fram snabbt som direkt försvinner

Permalänk
Medlem

Leta fram moderkortets hemsida på din telefon.
Navigera fram till 64 bitars versionen av LAN drivrutinen och ladda ner den.
Koppla in telefonen i datorn och installera den på datorn.

Det borde hjälpa dig att komma igång.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk

@Pontooz: Har jag gjort, även de drivrutinerna som ska vara för windows 64 på hemsidan är också 32bit, prova själv så står det (32) ifall du laddar ner dem

Permalänk
Medlem

varför går den inte att använda? vilka drivrutiner saknas?
32 bitars ska gå att installera på 64bitars os, men inte tvärtom.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Som swehunter2000 säger så ska win64 inte ha några problem med 32 bitars program. Sanningen är nog att många om inte de flesta programmen fortfarande kör på 32 bitar. Att det blir svart och sen försvinner blr inte vara ett problem i sig utan det beror på hur installationsprogrammet är konfigurerat att köra (quiet, echo off etc). Kan det vara att du måste köra programmet som admin eller om antivirus/win defender sätter stopp?

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Att det skulle vara 32 bitars drivrutiner på skivan känns väldigt osannolikt då Ryzen inte stödjer 32 bitars OS

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Om du öppnar system->om på windows inställningar. Ser det ut som att du har 64-bitars Windows? Har du installerat senaste Windows 10?

Ta ett foto eller skärmdum på felet och gärna om sidan "om". Dela via valfri bilduppladdningstjänst och länka den här