Permalänk
Medlem

@Dashio: Jag har inte kollat temperaturen på disken sedan jag byggde datorn, men jag har inte upplevt några problem med att hastigheter saktat ner eller dylikt. Jag skulle dock inte sätta en Pcie4.0-disk på baksidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nayiki:

@Dashio: Jag har inte kollat temperaturen på disken sedan jag byggde datorn, men jag har inte upplevt några problem med att hastigheter saktat ner eller dylikt. Jag skulle dock inte sätta en Pcie4.0-disk på baksidan.

Nope jag tänkte inte heller det
Tack för svar!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Någon som bytt ut fläkten till AIO kylaren? vilken fläkt valde ni då? Upplever att den medföljande låter väldigt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Någon som bytt ut fläkten till AIO kylaren? vilken fläkt valde ni då? Upplever att den medföljande låter väldigt mycket.

Tycker inte fläkten låter speciellt mycket för det luftflödet den ger faktiskt, vet inte hur många tystare fläktar det finns som ger samma statiska tryck och luftflöde. Har min inställd på typ 65% konstant och den låter inte speciellt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Tycker inte fläkten låter speciellt mycket för det luftflödet den ger faktiskt, vet inte hur många tystare fläktar det finns som ger samma statiska tryck och luftflöde. Har min inställd på typ 65% konstant och den låter inte speciellt mycket.

Läste om att vissa bytt ut fläkten till Noctua A14 eller A12x25 med goda resultat och lägre ljudnivå. Det som stör mig mest är hur man märker att det justerar varvtal på fläkten så ofta då jag har datorn på bordet.

Frågan är om en Noctua fläkt kommer att hjälpa mig? Tänker då https://www.webhallen.com/se/product/185818-Noctua-NF-A14-PWM... och om jag förstår det rätt kommer denna fläkt max köras på 1500 RPM?

Plan-B är att ställa ner datorn på golvet, det lär göra en stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Läste om att vissa bytt ut fläkten till Noctua A14 eller A12x25 med goda resultat och lägre ljudnivå. Det som stör mig mest är hur man märker att det justerar varvtal på fläkten så ofta då jag har datorn på bordet.

Frågan är om en Noctua fläkt kommer att hjälpa mig? Tänker då https://www.webhallen.com/se/product/185818-Noctua-NF-A14-PWM... och om jag förstår det rätt kommer denna fläkt max köras på 1500 RPM?

Plan-B är att ställa ner datorn på golvet, det lär göra en stor skillnad.

Men hur ofta den justerar fläkten och hur mycket bestämmer ju du själv med fläktkurvan. Jag har som sagt min låst på 65%.

Permalänk
Medlem

Bytte till en Noctua A14 nyligen och tycker den låter mycket mindre, helt klart värt att byta om man vill gå ner i ljudnivå. Temperaturen ser liknande ut även om varvtalen på fläkten är lägre.

Permalänk

Dags för ny dator och fick upp ögonen för detta chassi men hur ser ni på svårigheten att installera en annan kylare?
Jag är en sådan som behåller chassin väldigt länge, mitt nuvarande är 12 år gammalt, så jag tänker att pumpen kommer gå sönder före jag tycker det är dags att byta chassi igen.

Visa signatur

ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC - AMD Ryzen 9 5900X - ASUS TUF GAMING B550M-PLUS - HyperX Fury Black DDR4 3200MHz 32GB (2x16GB)

Permalänk
Medlem

Tänkte be om råd från er erfarna av detta chassi 😁

Utan att veta värmeutvecklingen på nya RTX 3080, tror du/ni det hade funkat i detta chassi rent storleksmässigt och hade man klarat att skyffla undan värmen? Typ ett founders edition.

Sen undrar jag också vilken storlek på psu som hade funkat om man byter ut den som ingår? 3080 kräver tydligen 750W minst...

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

@mastrovious: Ett TUF 3080 passar fint och värmeutvecklingen går nog att hantera. Jag har bytt ut min PSU till ett SF750 Platinum från Corsair. Länk: https://www.webhallen.com/se/product/295620-Corsair-SF750-750.... Att byta ut det är inte särskilt svårt; det är 5-6 skruvar som ska tas ut och sedan krävs lite lirkande.

Har ett Asus Strix2080S i nuläget och det ligger runt 69c under load. Det är dock undervoltat något. I förberedelse för det nya kortet har jag en ny frontpanel kommande under veckan, som är perforerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nayiki:

@mastrovious: Ett TUF 3080 passar fint och värmeutvecklingen går nog att hantera. Jag har bytt ut min PSU till ett SF750 Platinum från Corsair. Länk: https://www.webhallen.com/se/product/295620-Corsair-SF750-750.... Att byta ut det är inte särskilt svårt; det är 5-6 skruvar som ska tas ut och sedan krävs lite lirkande.

Har ett Asus Strix2080S i nuläget och det ligger runt 69c under load. Det är dock undervoltat något. I förberedelse för det nya kortet har jag en ny frontpanel kommande under veckan, som är perforerad.

Tack för snabbt svar!

Grymt, då är det görbart med andra ord. Ny frontpanel, vart köper du det? Tycker att jag letat ihjäl mig

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

@mastrovious: Den fick jag tag på från en kille på Reddit/SFFpc. Han skickade den från USA i juni och pga. pandemin så har det tagit ett tag för paketet att anlända. Han har en hemsida nu, där han säljer specialgjorda paneler till diverse chassin: https://ghostsheets.co/.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nayiki:

@mastrovious: Den fick jag tag på från en kille på Reddit/SFFpc. Han skickade den från USA i juni och pga. pandemin så har det tagit ett tag för paketet att anlända. Han har en hemsida nu, där han säljer specialgjorda paneler till diverse chassin: https://ghostsheets.co/.

Världsklass, tack!

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Tänkte be om råd från er erfarna av detta chassi 😁

Utan att veta värmeutvecklingen på nya RTX 3080, tror du/ni det hade funkat i detta chassi rent storleksmässigt och hade man klarat att skyffla undan värmen? Typ ett founders edition.

Sen undrar jag också vilken storlek på psu som hade funkat om man byter ut den som ingår? 3080 kräver tydligen 750W minst...

Dock ska ju tydligen 650w räcka, tror det var i Sweclockers recension det nämndes, så länge man inte har de mest strömkrävande komponenterna i övrigt. Tänker att det kan vara värt att prova innan man ger sig på att byta nätagg 🙂

EDIT: Hittade källan: #18606254

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

Dock ska ju tydligen 650w räcka, tror det var i Sweclockers recension det nämndes, så länge man inte har de mest strömkrävande komponenterna i övrigt. Tänker att det kan vara värt att prova innan man ger sig på att byta nätagg 🙂

EDIT: Hittade källan: #18606254

Jag såg något klipp från Inet där man pratade om precis detta. Min plan är nog ändå att "undervolta" kortet en aning, bör tjäna en del på strömförbrukningen gissar jag och sänka tempen en hel del.

Tack för bra inspel, ska nog provköra det hela först (om det nu blir den här riggen, sitter i valet och kvalet).

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har ASUS 3080 TUF Gaming i min NZXT H1 och det fungerar bra. Kör med stock 650w PSU och har inga värmeproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca[[pp:

Hej,

Jag har ASUS 3080 TUF Gaming i min NZXT H1 och det fungerar bra. Kör med stock 650w PSU och har inga värmeproblem.

Kör du standard uppsättning på chassi? Dvs inga extra fläktar eller annan kylning etc?

Vad har du för temps?

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Efter fem månader i fraktlimbo har min nya panel äntligen kommit fram och monterats. Jag får säga att det blev riktigt stiligt med trä! Den är beställd från Ghostsheets. Nu får en bara vänta på mitt 3080 TUF OC också, så jag kan se vad temps landar på.

Vad tycker ni H1-ägare, gillar ni träpanelen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nayiki:

Efter fem månader i fraktlimbo har min nya panel äntligen kommit fram och monterats. Jag får säga att det blev riktigt stiligt med trä! Den är beställd från Ghostsheets. Nu får en bara vänta på mitt 3080 TUF OC också, så jag kan se vad temps landar på.

Vad tycker ni H1-ägare, gillar ni träpanelen?

https://i.imgur.com/Cm18O3s.jpg

Inte alls i min smak men jäkligt coolt med alla detaljerna! Jag hade ju målat den svart men det är smaken som baken som gäller där såklart.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Upplever ni att USB-A porten på toppen av chassit sitter väldigt löst? Märkte det idag när jag skulle använda den. känns ju som att den kan brytas av om man råkar komma åt den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nayiki:

Efter fem månader i fraktlimbo har min nya panel äntligen kommit fram och monterats. Jag får säga att det blev riktigt stiligt med trä! Den är beställd från Ghostsheets. Nu får en bara vänta på mitt 3080 TUF OC också, så jag kan se vad temps landar på.

Vad tycker ni H1-ägare, gillar ni träpanelen?

https://i.imgur.com/Cm18O3s.jpg

Märker du nån skillnad på temp?

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Märker du nån skillnad på temp?

Vet inte ännu. Väntar på mitt 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nayiki:

Vet inte ännu. Väntar på mitt 3080

meddela gärna när du hunnit testa. Går i tankarna om jag ska vattenkyla 3080 eller ej

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Skrivet av Ca[[pp:

Hej,

Jag har ASUS 3080 TUF Gaming i min NZXT H1 och det fungerar bra. Kör med stock 650w PSU och har inga värmeproblem.

Kul att det funkar bra!
Hur är det med platsen mot plåten? Det står att det kortet är 2,7 i slot thickness och chassit säger max 2,5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusAlb:

Kul att det funkar bra!
Hur är det med platsen mot plåten? Det står att det kortet är 2,7 i slot thickness och chassit säger max 2,5.

Här är en bra dokumentation kring gpu och H1 kompabilitet.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vT-JXCyCCUyrm...

Den ska passa om dammfiltret ryker..

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk

Guys om ni har nogla frågor eller annat på NZXT Produkt kan ni skriva til meg, så skal jäg svarar eller ta det ut med vora PM på Chassin, kylning etc.

Jäg hetter Simon och jobbar ved NZXT och är ansvarlig for det nordiske marknat!

Forlot mit svenska, är Dansk Jävel, men hoppas det gär bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon da Silva:

Guys om ni har nogla frågor eller annat på NZXT Produkt kan ni skriva til meg, så skal jäg svarar eller ta det ut med vora PM på Chassin, kylning etc.

Jäg hetter Simon och jobbar ved NZXT och är ansvarlig for det nordiske marknat!

Forlot mit svenska, är Dansk Jävel, men hoppas det gär bra

@Simon da Silva Hur ser det ut med uppdatering till PCI 4.0 på er riserkabel till H1? Om ni inte utvecklar en egen, finns det då någon annan modell som du kan rekommendera?

Permalänk
Skrivet av mastrovious:

Här är en bra dokumentation kring gpu och H1 kompabilitet.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vT-JXCyCCUyrm...

Den ska passa om dammfiltret ryker..

Tack för länken!
Hade varit kul att lägga till lite mer i mitt första inlägg i tråden.
Hur gör man det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusAlb:

Tack för länken!
Hade varit kul att lägga till lite mer i mitt första inlägg i tråden.
Hur gör man det?

Hmm du kan inte redigera det längre eller?

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Skrivet av Nayiki:

@Simon da Silva Hur ser det ut med uppdatering till PCI 4.0 på er riserkabel till H1? Om ni inte utvecklar en egen, finns det då någon annan modell som du kan rekommendera?

Hei Nayiki.

Vet at dom jobbar på det, men der finns tyvärr ingen ETA på detta annu
Der finns inte mycke med Gen4 Pci-e riser's på marknat idag, och dom som finns koster mycke tycker jäg!