Apple introducerar Mini LED i Ipad Pro och Macbook Pro under 2021

Permalänk
Skrivet av ratbongo:

Han säger att det inte går att rekommendera skärmen till någon som ska göra sådant arbete utan gör sig istället lustig över att den kan passa i ett advokatskontor eller för en Youtuber som inte har så höga kvalitetskrav. Därmed fungerar skärmen, enligt hans analys, inte för sitt ändamål.

Att säga att skärmen inte duger till mer än sådant som en advokat eller Youtuber gör på en dator är väl det som blir fånigt på andra hållet?

Här verkar de rätt peppade på skärmen:
https://creativeliquid.com/about/blog/apples-pro-xdr-display-...

Och här:

"Apple's Pro Display XDR provides exceptional color accuracy and build quality at a price that's quite competitive with those of reference-grade pro monitors. It's exquisite enough that swallowing the wildly extravagant cost of its Pro Stand is worth it."

https://uk.pcmag.com/first-looks/124762/apple-pro-display-xdr

Hittade denna också:

Apple's Pro Display XDR Wins 'Displays of the Year' Award
https://www.macrumors.com/2020/05/26/pro-display-xdr-displays...

Skärmen verkar absolut kompetent även om den inte är så bra som Apple säger. Men håller helt med om att det är löjligt att de ljög om skärmens förmåga – förstår inte vad de tror att de ska vinna på sådant.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratbongo:

Grundkravet han säger är ju vad som krävs av referensmonitorer (och Apple sade att det är den bästa referensmonitorn), vilket är tillräckligt bra jämnhet och korrekthet för att kunna göra professionellt arbete. Han säger att det inte går att rekommendera skärmen till någon som ska göra sådant arbete utan gör sig istället lustig över att den kan passa i ett advokatskontor eller för en Youtuber som inte har så höga kvalitetskrav. Därmed fungerar skärmen, enligt hans analys, inte för sitt ändamål.

Den enda anledningen till varför du uppfattar mig som att jag raljerar är för att du fortsätter göra ditt bästa för att försvara Apple så mycket det bara går, vilket gör att konversationen fortsätter.

Nej, det är inte vad han säger och Apple har aldrig kallat det en referensmonitor. Det är du som pratar om grundkrav som om det finns någon satt ribba och når man inte upp till den faller man ur produktkategorin och skärmen går inte att använda till vad som utlovats. Vincent Teoh har aldrig resonerat så. Vad han säger är att skärmen inte kan mäta sig med Sonys OLED för en halv miljon (fakta) och att han inte skulle rekommendera den för en professionell colorist (åsikt). Detta främst baserat på svärtan som är på vanlig IPS-nivå utan local dimming och halo-effekten (främst synlig vid HDR).
Utifrån det kommer du med nonsensbegrepp utan förståelse för ämnet, för att sen raljera om Apple. Panelens jämnhet nämns som ett minus men inte avgörande. Något som för övrigt kan bero på exemplaret han testade då andra mätt exceptionellt bra jämnhet över hela panelen. Vidare konstaterar han att skärmen är välkalibrerad. "Korrekheten" är ett plus för skärmen och han visar mätresultat på det. Endast vid full ljusstyrka drar värdena iväg, fortfarande med ett genomsnittligt deltaE runt 3. Det är en peak brightness en bra bit över vad Sony-skärmen klarar.

Jag försvarar inte Apple utan påtalar att du skriver tjurskit. Du har helt enkelt fel. På internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, det är inte vad han säger och Apple har aldrig kallat det en referensmonitor. Det är du som pratar om grundkrav som om det finns någon satt ribba och når man inte upp till den faller man ur produktkategorin och skärmen går inte att använda till vad som utlovats. Vincent Teoh har aldrig resonerat så. Vad han säger är att skärmen inte kan mäta sig med Sonys OLED för en halv miljon (fakta) och att han inte skulle rekommendera den för en professionell colorist (åsikt). Detta främst baserat på svärtan som är på vanlig IPS-nivå utan local dimming och halo-effekten (främst synlig vid HDR).
Utifrån det kommer du med nonsensbegrepp utan förståelse för ämnet, för att sen raljera om Apple. Panelens jämnhet nämns som ett minus men inte avgörande. Något som för övrigt kan bero på exemplaret han testade då andra mätt exceptionellt bra jämnhet över hela panelen. Vidare konstaterar han att skärmen är välkalibrerad. "Korrekheten" är ett plus för skärmen och han visar mätresultat på det. Endast vid full ljusstyrka drar värdena iväg, fortfarande med ett genomsnittligt deltaE runt 3. Det är en peak brightness en bra bit över vad Sony-skärmen klarar.

Jag försvarar inte Apple utan påtalar att du skriver tjurskit. Du har helt enkelt fel. På internet.

Apple sade att det var den bästa pro-skärmen på marknaden och gjorde en direkt jämförelse med en etablerad referensmonitor, som den är tänkt att konkurrera med, vilket självklart gör att Pro Display XDR måste vara menad som en referensmonitor. Att tolka det som att den inte behöver vara referenskvalitet är att ha väldigt mycket otur när man försöker sig på logiskt tänkande eftersom uttalandet då inte bara är felaktigt utan också rent nonsens. Följaktligen är hans uttalande "now you know that the Pro Display XDR doesn't deliver anywhere close to the consistency or accuracy demanded of reference monitors" talande för att den inte ens når Sony-skärmens produktkategori.

Det finns inte mycket korrelation mellan vad du påstår att du inte gör och dina inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Att säga att skärmen inte duger till mer än sådant som en advokat eller Youtuber gör på en dator är väl det som blir fånigt på andra hållet?

Här verkar de rätt peppade på skärmen:
https://creativeliquid.com/about/blog/apples-pro-xdr-display-...

Och här:

"Apple's Pro Display XDR provides exceptional color accuracy and build quality at a price that's quite competitive with those of reference-grade pro monitors. It's exquisite enough that swallowing the wildly extravagant cost of its Pro Stand is worth it."

https://uk.pcmag.com/first-looks/124762/apple-pro-display-xdr

Hittade denna också:

Apple's Pro Display XDR Wins 'Displays of the Year' Award
https://www.macrumors.com/2020/05/26/pro-display-xdr-displays...

Skärmen verkar absolut kompetent även om den inte är så bra som Apple säger. Men håller helt med om att det är löjligt att de ljög om skärmens förmåga – förstår inte vad de tror att de ska vinna på sådant.

Visst är det att göra sig lustig över situationen, det säger jag absolut inte emot.

Recensionerna du postar verkar, vid en snabb överblick, också vara överens om att den inte når upp till referenskvalitet. Att det är en bra skärm för andra krav har jag redan skrivit i tråden så där hittar du inget motstånd från mig.

Precis, det är det som är min poäng. De gjorde ett uttalande som väldigt tydligt inte var sant och när faktumet kommer fram så tar det lätt fokus från att skärmen faktiskt har mycket att erbjuda för vad den är.

Permalänk
Medlem

Referensmonitor definieras inte av Sony HX-310 utan av satta standarder och skärmar som motsvarar dessa. HX-310 är exempelvis inte referens för Dolby Vision HDR men klarar DisplayHDR1000, vilket även ProDisplay XDR gör.

Sony kallar för övrigt skärmen för "professional master monitor", till skillnad från X-300 som de kallar "critical reference monitor". Med förevarande resonemang antar jag att Apple inte kan kalla sig skärm för professionell, eftersom den är sämre än Sonyn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Referensmonitor definieras inte av Sony HX-310 utan av satta standarder och skärmar som motsvarar dessa. HX-310 är exempelvis inte referens för Dolby Vision HDR men klarar DisplayHDR1000, vilket även ProDisplay XDR gör.

Sony kallar för övrigt skärmen för "professional master monitor", till skillnad från X-300 som de kallar "critical reference monitor". Med förevarande resonemang antar jag att Apple inte kan kalla sig skärm för professionell, eftersom den är sämre än Sonyn?

Vad de än väljer att kalla den så är det uppenbart att de menar att deras skärm tillhör samma kategori som Sony-skärmen eftersom de säger att deras skärm är bättre än den, och alla andra för den delen. Det håller ju inte att säga att den inte är bra nog för att klassas som referensmonitor men att den är bättre än alla referensmonitorer, det är en paradox. Det hade bara fungerat om de försökte hävda att den är bäst på ett annat sätt, men det försvann när de gjorde en direkt jämförelse och därmed visade vad den konkurrerar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratbongo:

Vad de än väljer att kalla den så är det uppenbart att de menar att deras skärm tillhör samma kategori som Sony-skärmen eftersom de säger att deras skärm är bättre än den, och alla andra för den delen. Det håller ju inte att säga att den inte är bra nog för att klassas som referensmonitor men att den är bättre än alla referensmonitorer, det är en paradox. Det hade bara fungerat om de försökte hävda att den är bäst på ett annat sätt, men det försvann när de gjorde en direkt jämförelse och därmed visade vad den konkurrerar med.

Så med din logik kan det alltså inte vara en professionell skärm eftersom Sony-skärmen är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Så med din logik kan det alltså inte vara en professionell skärm eftersom Sony-skärmen är det?

Naturligtvis inte eftersom det inte är anledningen till att den inte kvalificerar sig som referensskärm. Nu börjar du nå en riktigt löjlig nivå så det finns ingen anledning för konversationen att fortsätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratbongo:

Naturligtvis inte eftersom det inte är anledningen till att den inte kvalificerar sig som referensskärm. Nu börjar du nå en riktigt löjlig nivå så det finns ingen anledning för konversationen att fortsätta.

Den är lika mycket referens som Sonyn enligt de standarder som finns. Sony listar inte sin skärm som referens utan som proffs. Det är ditt eget resonemang att Apples skärm inte kan tillhöra samma kategori som Sonyn eftersom deras skärm är sämre. Då kan det alltså inte vara en proffskärm. Jag är glad att du tycker det är löjligt.

Schack matt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Den är lika mycket referens som Sonyn enligt de standarder som finns. Sony listar inte sin skärm som referens utan som proffs. Det är ditt eget resonemang att Apples skärm inte kan tillhöra samma kategori som Sonyn eftersom deras skärm är sämre. Då kan det alltså inte vara en proffskärm. Jag är glad att du tycker det är löjligt.

Schack matt.

Den möter inte referenskraven enligt Vincent, vilket är det jag går efter. Jag har aldrig sagt att den inte kan tillhöra samma kategori för att den är sämre, jag har endast refererat till Vincents uttalande vilket inte säger att den inte håller referensnivå pga att den är sämre än någon specifik skärm utan för att den inte är bra nog på vissa punkter.

Du borde nog öva på att läsa istället för att komma med töntiga uttalanden som "schack matt" som mer är något man förväntar sig av en P12:a.