Odyssey G9 med 1080 Ti = max 120 Hz @ 5K?

Permalänk
Medlem

Odyssey G9 med 1080 Ti = max 120 Hz @ 5K?

Någon som vet om det ens är möjligt att komma upp i högre refreshrate än 120 Hz på ett 1080 Ti när man kör i 5120x1440?
Har ställt in 240 Hz på skärmen i menyn, provat med HDR av och på, Adaptive sync av/på, men det högsta jag kan ställa in är 120 Hz ändå.
Har flashat displayport-firmwaren på mitt 1080 Ti till 1.4 så det ska inte vara där felet ligger (skärmen rapporterar även displayport 1.4).

Permalänk
Medlem

Om jag förstår det rätt så är det bara 2000 serien från nvidia som stödjer DSC, skulle förklara varför du inte kommer högre.

Permalänk
Bildexpert 📺

@FL3JM: 5120x1440/120 Hz kör HBR3-bandbredden i ≈32 Gbps-taket för icke-komprimerad (ej DSC)-signal så det låter som en rimlig gräns för GTX 1xxx-korten vilka bör sakna DSC. Det kan också finnas gränser för hur mycket kortet och GPU:n i sig kan hantera totalt, vilket enligt Nvidia är 8K/60 Hz för Pascal-korten. Vilket då torde räcka för 5120x1440/240 Hz. Men att det finns inget sätt att få ut den signalen över DP-kabeln.

Testa annars med YCbCr-signal och 4:2:0-subsampling om kontrollpanelen tillåter, vilket i teorin bör fungera.

Nvidias egen spec och fotnötter om GTX1080Ti säger följande https://www.nvidia.com/en-sg/geforce/products/10series/geforc...

7680x4320 at 60 Hz RGB 8-bit with dual DisplayPort connectors or 7680x4320 at 60 Hz YUV420 8-bit with one DisplayPort 1.3 connector.

Dvs, kortet har precis den bandbreddbegränsning på signalen som jag beskrev. Och så har vi det härligt luddiga:

DisplayPort 1.2 Certified, DisplayPort 1.3/1.4 Ready.

Vad tusan det nu innebär?

Devisen för HDMI är att tala om funktioner, inte versioner eftersom det med HDMI är ett smörgåsbord av funktioner där långt ifrån alla funktioner finns eller är relevanta hos alla produkter. Displayport är inte samma smörgåsbord, mer en ostbricka av funktioner. Där har detta inte varit lika tydligt som med HDMI men för DP gäller den devisen gäller även här. Man kan inte titta enbart på något versionsnummer och förvänta sig att allt fungerar. Man måste tala om funktionerna hos de enskilda produkterna. Blir tydligare och tydligare att man även för DP att versionsnummer inte säger vad som fungerar och inte fungerar.

För Turingkorten, likt GTX 1660 och RTX 2xxx-GPU:erna specas den totala interna bandbredden som 8K/120 Hz och att DSC 1.2 kan användas på signalen. Där är det rätt funktioner.

Permalänk
Medlem

Jag har fått mellan 120 - 176 Hz i bla Wreckfest, IL2-Sturmovik och Dirt Rally 2, detta med ett RTX 2080 Ti. Intressant är att jag inte kan få info om version på DisplayPort; den säger bara att "This function is not available. Detta både i 120 och 240 Hz, före och efter ny firmware.

I Windows så klockar inte 2080 Ti ner ordentligt i 240 Hz vilket gör att kortet inte svalnar av ordentligt. För mycket trafik från buffertminnet kanske?

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Jag har fått mellan 120 - 176 Hz i bla Wreckfest, IL2-Sturmovik och Dirt Rally 2, detta med ett RTX 3080 Ti. Intressant är att jag inte kan få info om version på DisplayPort; den säger bara att "This function is not available. Detta både i 120 och 240 Hz, före och efter ny firmware.

https://i.imgur.com/fpvb7dt.png

I Windows så klockar inte 3080 Ti ner ordentligt i 240 Hz vilket gör att kortet inte svalnar av ordentligt. För mycket trafik från buffertminnet kanske?

Vad gav du för ditt RTX 3080Ti?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Vad gav du för ditt RTX 3080Ti?

Givetvis så skall det vara 2080 Ti, måste ha varit en Freudiansk felskrivning
(Ändrat nu.)

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att skärmen trivs bäst i 240 Hz även då spelen är "låg FPS" som tex i mitt fall TotalWar: Three Kingdoms och UBOAT. Här i dessa två spel kan jag se lite flimmer ibland med 120 Hz på skärmen och spelen som pendlar mellan 50 - 75 Hz. Sätter jag skärmen till 240 Hz så försvinner flimret helt i dessa två spel. Har inte sett något i de andra TotalWar spel jag har.

Med Ultra-> High och sparsamt med AA så flyter det på jättefint i Dirt Rally 2.0 med typ 100 - 175 fps.

Men 240 Hz blir inte bra i Windows för då går 2080 Ti inte ner ordentligt i frekvens utan ligger på 1290 / 15000 Mhz mot 300 / 800 MHz med skärmen på 120 Hz (eller 60 Hz för den delen). Dvs GPU'n klockar ner lite men minnet ligger kvar på maxfart.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Det verkar som att skärmen trivs bäst i 240 Hz även då spelen är "låg FPS" som tex i mitt fall TotalWar: Three Kingdoms och UBOAT. Här i dessa två spel kan jag se lite flimmer ibland med 120 Hz på skärmen och spelen som pendlar mellan 50 - 75 Hz. Sätter jag skärmen till 240 Hz så försvinner flimret helt i dessa två spel. Har inte sett något i de andra TotalWar spel jag har.

Med Ultra-> High och sparsamt med AA så flyter det på jättefint i Dirt Rally 2.0 med typ 100 - 175 fps.

Men 240 Hz blir inte bra i Windows för då går 2080 Ti inte ner ordentligt i frekvens utan ligger på 1290 / 15000 Mhz mot 300 / 800 MHz med skärmen på 120 Hz (eller 60 Hz för den delen). Dvs GPU'n klockar ner lite men minnet ligger kvar på maxfart.

Jag kan som sagt inte ens köra i 240 Hz med mitt stenålderskort, är fast på 120 Hz max. Jag upplever bara flimmer när man sätter på local dimming. Men det är ändå helt värdelöst då det är bara är 10 vertikala zoner, förstår inte hur man ens kan använda det då det ser helt förjävligt ut (testa ha helt svart och så rör du muspekaren fram och tillbaka så ser man zonerna jättetydligt).

By the way se till att uppdatera firmwaren till senaste (version 1004.0).

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Jag kan som sagt inte ens köra i 240 Hz med mitt stenålderskort, är fast på 120 Hz max. Jag upplever bara flimmer när man sätter på local dimming. Men det är ändå helt värdelöst då det är bara är 10 vertikala zoner, förstår inte hur man ens kan använda det då det ser helt förjävligt ut (testa ha helt svart och så rör du muspekaren fram och tillbaka så ser man zonerna jättetydligt).

By the way se till att uppdatera firmwaren till senaste (version 1004.0).

Ja, jag får oxå "regionalt" flimmer med local dimming påslaget i HDR och helt svart bild. Nu har jag inget spel med HDR ännu och jag har det avstängt i Windows enligt rekommendationen från @laxpudding.

Jag körde 120 Hz i Windows med men fick precis flimmer i OneNote (som har en mörkblåsvart-ish bakgrund. Satte jag skärmen på 60 Hz så var det inga problem liksom med 240 Hz i Windows.

Testade oxå Three Kingdoms och UBOAT i 60 Hz och det var inget flimmer. Så, som sagt, skärmen verkar inte trivas helt i 120 Hz så jag kommer att köra 60 Hz i "låg FPS" spel samt i Windows och 240 Hz för allt annat.

Nej, timingen för att skaffa ett nytt grafikkort är ju lite svår just nu

BTW. Jag har fått snabbare boot med den nya skärmen! Med min gamla AOC Agon 100 Hz så stod moderkortet en god stund i "Reading VGA BIOS" men nu visslar det på klart bättre. Agon-skärmen sitter nu på en annan dator med ett gammalt R280 men där bootar den datorn som vanligt.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.