Filmbolagen riktar yrkande mot OVPN

Permalänk
Skrivet av medbor:

Nu handlar det dock om att piratebay har sin server bakom OVPN, då är det lite annorlunda än för en slutkund/pirat

Vad skulle vara lite annorlunda? Menar du privatperson vs. företag som tilltalad?

Vilket får mig att fundera på om man kan åtala företag, eller är det alltid VD eller ägare till företaget som åtalas?

Alla är väl lika inför lagen, eller borde iallafall vara lika inför lagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slugger321:

Vad skulle vara lite annorlunda? Menar du privatperson vs. företag som tilltalad?

Vilket får mig att fundera på om man kan åtala företag, eller är det alltid VD eller ägare till företaget som åtalas?

Alla är väl lika inför lagen, eller borde iallafall vara lika inför lagen.

Jag menar alltså att företaget eller personerna som driver en tjänst som är fritt åtkomstbar på nätet är i en annan sits än någon som hittar en torrent-hash någonstans och tankar ner semesterbilder via DHT-nätverk. Skyddet är inte alls samma eftersom ena fallet behöver servrarna finnas på hyfsat statiska adresser utåt för att vara åtkomstbara, men när du som privatperson ansluter till andra kan du komma från vilken adress som helst så länge du vet vart du vill ansluta.

Rent teknikmässigt är det alltså frågan om helt olika saker, och mycket svårare att komma åt en privatperson skyddad av en VPN eftersom det är väldigt svårt att se vem som trafiken tillhör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Snickesnack. Verkar som att du missat att bensinpriset gått upp för väldigt många länder i EU.
Skulle du tro mig om jag säger att vi inte ens är med i topp 5 över dyraste bensinpriser i EU?
https://autotraveler.ru/en/spravka/fuel-price-in-europe.html

Vi ligger på delad femte plats. Men då har vårt pris angetts till 1.37 Euro. Ryssland ligger under halva vårt pris.
Jo Norge ska vad jag vet inte höra till EU ännu men hör till Norden så de ligger nära. Du får kolla en gång till i din länk.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av abki:

Vi ligger på delad femte plats. Men då har vårt pris angetts till 1.37 Euro. Ryssland ligger under halva vårt pris.
Jo Norge ska vad jag vet inte höra till EU ännu men hör till Norden så de ligger nära. Du får kolla en gång till i din länk.

Den här listan uppdateras ju löpande. När jag lade in dn låg vi på tionde plats

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Den här listan uppdateras ju löpande. När jag lade in dn låg vi på tionde plats

Den kanske var rätt ifrån börja då.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av abki:

Den kanske var rätt ifrån börja då.

?

Skulle listan vara fel för att den hålls uppdaterad?

Jag är inte helt med på vad det är du försöker säga här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av medbor:

Jag menar alltså att företaget eller personerna som driver en tjänst som är fritt åtkomstbar på nätet är i en annan sits än någon som hittar en torrent-hash någonstans och tankar ner semesterbilder via DHT-nätverk. Skyddet är inte alls samma eftersom ena fallet behöver servrarna finnas på hyfsat statiska adresser utåt för att vara åtkomstbara, men när du som privatperson ansluter till andra kan du komma från vilken adress som helst så länge du vet vart du vill ansluta.

Rent teknikmässigt är det alltså frågan om helt olika saker, och mycket svårare att komma åt en privatperson skyddad av en VPN eftersom det är väldigt svårt att se vem som trafiken tillhör.

Privatpersoner kan ju också ha statiska IP-adresser, så då handlar det mer om att lämna ut information om vem som har en viss statisk IP-adress. Inte om det är företag eller privatperson som köpt ett visst IP-nummer.

Teoretiskt sett skulle man kunna ha VPN-i-VPN, så att den första VPN-anslutningen har en random IP-adress, som kopplar upp till det andra abonnemanget med en statisk IP-adress ut på nätet, dock kan ju accesstiden sticka iväg

Vilket som, så ska det bli intressant att följa detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slugger321:

Privatpersoner kan ju också ha statiska IP-adresser, så då handlar det mer om att lämna ut information om vem som har en viss statisk IP-adress. Inte om det är företag eller privatperson som köpt ett visst IP-nummer.

Teoretiskt sett skulle man kunna ha VPN-i-VPN, så att den första VPN-anslutningen har en random IP-adress, som kopplar upp till det andra abonnemanget med en statisk IP-adress ut på nätet, dock kan ju accesstiden sticka iväg

Vilket som, så ska det bli intressant att följa detta.

Det finns absolut privatpersoner som har hemm-servers och liknande men du behöver nog läsa lite snett om du hakar upp dig på något sådant. Jag försökte bara beskriva att det finns olika problem med skyddet för olika användningsområden och för olika typer av användare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Jaha. Nu förstår jag vad du menar. Och du har blandat korten friskt här. Det jag skrivit stämmer visst. Vi har inte alls samma mängd kameror uppsatta för övervakning som england har. Så är det helt enkelt - det får du bara ta och tugga i dig och din video motsäger inte den delen.
Nä, det stämmer fortfarande att vi har prioriterat integriteten högre än enland i frågan om kameraövervakning. Så ser det ut.

Den videon du länkade till handlar ju inte riktigt om samma område. Mitt exempel handlade om frågan om massövervakning av alla. Englands CCTV-system tittar ju på alla utan undantag.
Det exemplet du tar upp handlar inte om massövervakning. Tvärt om handlar det där om riktad övervakning av brottsmisstänkta - vilket dessutom kräver godkännande av domare i varje enskilt fall.
Det var därför jag trodde att du svarat på fel inlägg - för det ena fallet mobevisar ju inte det andra på något sätt.

För övrigt har jag ganska svårt för den där juridikkanalen. Jag har kollat på några avsnitt innan för han länkas till höger och vänster. Kanalen spelar väldigt mycket på känslor och läget presenteras knappast objektivt. Tvärt om är det ganska hårt vinklat med en alarmistiska tongångar. Jag uppfattar det som att han har det som marknadsföringsplattform för sina jursisttjänster - och som försvarare är det säkert en gångbar säljmetod med ett så vinklat förhållningssätt. Så på sätt och vis gör han väl "rätt". Det ger jag kanalen.
Men jag skulle inte använda innehållet från den kanalen som faktaunderag för en helhetsbild av läget riktigt.

Jaså du. Du menar att husrannsakan får göras utan underlag? Har du belägg för det här? Jag tvivlar lite här.
Kollade på videon du länkade nu och där tas inte detta upp. Däremot att polisen kan ha rätt att utreda brott - även om brotten begåtts på annat ställe. Och förhindrande av brott. Här fanns det ju riktiga skäl motiverade.

Ja visst. Jag har själv svårt för det här med massövervakning. Övervakning av ej misstänkta är något vi borde komma överens om att ha - om vi alls ska ha det.

Agree to disagree🕊️. Vi kommer nog hamna off topic om vi fortsätter, det blir som det blir, oroa sig hjälper inte, däremot leva på hoppet som alldrig får gå förlorat.

Visa signatur

Nu är sommaren här, svettig och dammig och slö och tvär.
Torteras jag av sol. Jag pustar och flåsar med stort besvär. Huden är rödbränd och svider. Svedan är värst bak på ryggen. När solen gått bort kommer myggen. Blekfeta kärringar på var strand. Är gnälliga och sura. Ungar som bråkar och kastar sand, spiller saft och glass.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Det finns absolut privatpersoner som har hemm-servers och liknande men du behöver nog läsa lite snett om du hakar upp dig på något sådant. Jag försökte bara beskriva att det finns olika problem med skyddet för olika användningsområden och för olika typer av användare

Vad skulle jag ha hakat upp mig på?
Du måste nog själv läsa ordentligt snett om du inte tål att någon kommenterar dina inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KrilleD:

USA har stor frihetskränkning, finns tydliga exempel på det. Vi har inte så stor frihet i Sverige längre:
https://www.youtube.com/watch?v=QJ-W_yib6uc&feature=emb_logo

Sverige har enorma friheter. Så enorma att vissa uppenbarligen blir så bortskämda av dem att de börjar skrika "INGA FRIHETER" eller "DIKTATUR" så fort minsta inskränkning införs.

Skrivet av Ferrat:

@KrilleD: De får det ja, sedan utförandet i praktiken är ju något annat. I USA, UK m.fl. har polis m.m. fått göra samma länge men det är mer eller mindre inte använt annat än i extrema fall av tur. Att "installera trojaner" på det sättet är inte direkt något man bara gör sådär.

EDIT:
Vi svenskar är dock rätt övervakade, kanske inte med kameror men våra personnummer som länkas till allt och mycket av det helt öppet och tillgängligt. Det är inte mycket en vanlig Svensson gör som inte kan spåras eller ses över år i efterhand.

Iof. Sant men samtidigt så finns det betydligt mer skydd bakom som ska reglera dessa i detta land än det t.ex. finns i USA där man, i många fall, inte ens behöver ett domstolsbeslut för att lyssna av telefoner.

Skrivet av KrilleD:

Sverige går tydligt alltmer mot en polisstat, det händer inte över en natt, men deras lagändringar visar tydligt på målet är det.
Du skrev:
Vilket inte stämmer att svenskar prioriterat integriteten vilket jag tydligt visade med polisen som kan spionera på vilka telefoner dom vill, finns fler exempel staten infört nyligen som gör att polisen kan bryta sig in hos folk utan att ha några riktiga skäl till det, för att inte tala om FRA.
https://www.youtube.com/watch?v=X3NpzSyQO1I

Sluttande plan kallas ditt argument för. Och nej. Man kan inte bryta sig in i bostäder utan tillstånd. Inte heller kan man lyssna av vilka telefoner man vill.

Skrivet av KrilleD:

Agree to disagree🕊️. Vi kommer nog hamna off topic om vi fortsätter, det blir som det blir, oroa sig hjälper inte, däremot leva på hoppet som alldrig får gå förlorat.

Så du har inte belägg? Inga exempel på där polisen brutit sig in utan tillstånd? Got ya.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av slugger321:

Vad skulle jag ha hakat upp mig på?
Du måste nog själv läsa ordentligt snett om du inte tål att någon kommenterar dina inlägg.

Jag skrev ju precis som du att både företag och personer kan driva tjänster som kräver denna typ av tjänst. Senare pratade jag om andra som inte behöver denna tjänst och hur skyddet skiljer sig för dessa. Ingenstans har jag sagt att det finns en legal skillnad mellan företag och privatpersoner skyddade av samma typ av tjänst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

?

Skulle listan vara fel för att den hålls uppdaterad?

Jag är inte helt med på vad det är du försöker säga här.

Du klagade på att listan var ändrad då du klagade på ett inlägg.
När jag sen klagar på att personen har rätt enligt listan så vill du inte kännas vid hur den ser ut.

Det kan alltså vara så att första inlägget var rätt men att du bar för sen att titta på hur listan såg ut.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av abki:

Du klagade på att listan var ändrad då du klagade på ett inlägg.

Nej nej. Stopp.
Jag har inte klagat på listan.
Tvärt om har jag rekommenderat att man tittar på listan med bensinpriser för europa. Det är därför jag har postat denna lista i tråden ;).

Skrivet av abki:

När jag sen klagar på att personen har rätt enligt listan så vill du inte kännas vid hur den ser ut.

Nu låter det lite väl rörigt. Jag är inte med.
Du har klagat på att någon har rätt? Jag är inte med på vem "personen som har rätt" är i sammanhanget eller vad din poäng är.
Att jag inte skulle vilja kännas vid hur listan ser ut stämmer inte.

Skrivet av abki:

Det kan alltså vara så att första inlägget var rätt men att du bar för sen att titta på hur listan såg ut.

Vilket är "det första inlägget" i sammanhanget?
Var det mitt inlägg där jag hänvisade till en som visar att vi inte sticker ut med våra bensinpriser i Europa kanske? För det är ju helt rätt att vi inte har bensinpriser som sticker ut.
Det var det här som var min poäng - att just Sverige inte har ett extremt bensinpris utan att det är ett helt gäng länder som har ungefär samma bensinpriser som oss.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Du klagade på att listan var ändrad då du klagade på ett inlägg.
När jag sen klagar på att personen har rätt enligt listan så vill du inte kännas vid hur den ser ut.

Det kan alltså vara så att första inlägget var rätt men att du bar för sen att titta på hur listan såg ut.

Det enda han sagt var att Sveriges bensinpriser inte är extremt höga sett till europa. Sen ändras såklart allt från dag till dag och någon annan läste listan några dagar senare och då hade den ändrats, det känns väl ganska förväntat att allt inte är samma. Det inlägget han svarade på från början var ju att Sverige skulle ha extremt högt bensinpris vilket inte stämmer.

Idag stämmer väl inte någons inlägg som nämner specifika platser i listan mer än ifall de har tur...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Sverige har enorma friheter. Så enorma att vissa uppenbarligen blir så bortskämda av dem att de börjar skrika "INGA FRIHETER" eller "DIKTATUR" så fort minsta inskränkning införs.

Vad är det som inte stämmer med vad jag påpekade?

Skrivet av Xinpei:

Sluttande plan kallas ditt argument för. Och nej. Man kan inte bryta sig in i bostäder utan tillstånd. Inte heller kan man lyssna av vilka telefoner man vill.
Så du har inte belägg? Inga exempel på där polisen brutit sig in utan tillstånd? Got ya.

Advokaten beskrev just exempel på det, ta och se klippet jag länkade utförligt.

Visa signatur

Nu är sommaren här, svettig och dammig och slö och tvär.
Torteras jag av sol. Jag pustar och flåsar med stort besvär. Huden är rödbränd och svider. Svedan är värst bak på ryggen. När solen gått bort kommer myggen. Blekfeta kärringar på var strand. Är gnälliga och sura. Ungar som bråkar och kastar sand, spiller saft och glass.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Jag skrev ju precis som du att både företag och personer kan driva tjänster som kräver denna typ av tjänst. Senare pratade jag om andra som inte behöver denna tjänst och hur skyddet skiljer sig för dessa. Ingenstans har jag sagt att det finns en legal skillnad mellan företag och privatpersoner skyddade av samma typ av tjänst

Det är inte lätt att förstå när man uttrycker sig otydligt, och därför ifrågasatte jag ditt första inlägg. Det är liksom det som är själva vitsen med ett forum.

"kan driva tjänster som kräver denna typ av tjänst." Say what? Du menar kanske "kan driva tjänster som kräver VPN" ?

Skrivet av medbor:

Jag menar alltså att företaget eller personerna som driver en tjänst som är fritt åtkomstbar på nätet är i en annan sits än någon som hittar en torrent-hash någonstans och tankar ner semesterbilder via DHT-nätverk. Skyddet är inte alls samma eftersom ena fallet behöver servrarna finnas på hyfsat statiska adresser utåt för att vara åtkomstbara, men när du som privatperson ansluter till andra kan du komma från vilken adress som helst så länge du vet vart du vill ansluta.

Rent teknikmässigt är det alltså frågan om helt olika saker, och mycket svårare att komma åt en privatperson skyddad av en VPN eftersom det är väldigt svårt att se vem som trafiken tillhör.

Alltså, menar du en privatperson som kör torrent bakom en VPN?

Tråden handlar om VPN, och rent teknikmässigt vet inte VPN-asnlutningen om det är ett företag eller privatperson.

Så då har vi rett ut att varken juridiskt eller teknikmässigt, är det skillnad på om företag eller privatperson, kör VPN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slugger321:

Det är inte lätt att förstå när man uttrycker sig otydligt, och därför ifrågasatte jag ditt första inlägg. Det är liksom det som är själva vitsen med ett forum.

"kan driva tjänster som kräver denna typ av tjänst." Say what? Du menar kanske "kan driva tjänster som kräver VPN" ?

Alltså, menar du en privatperson som kör torrent bakom en VPN?

Tråden handlar om VPN, och rent teknikmässigt vet inte VPN-asnlutningen om det är ett företag eller privatperson.

Så då har vi rett ut att varken juridiskt eller teknikmässigt, är det skillnad på om företag eller privatperson, kör VPN.

Det jag försökte förmedla var alltså att inte alla använder vpn på samma sätt och av olika anledningar och förväntar sig helt olika skydd.

Många vill skydda sitt ursprung för att kolla på amerikanska netflix, andra vill ha en statisk ip på nätet där de kan hosta en server, vissa vill dölja sin webbhistorik från sin ISP. Helt olika behov och skydd skulle jag säga och rent tekniskt skiljer ju skydded och behoven också.

Om jag varit otydlig eller något så ber jag om ursäkt, men känns inte som att en forumkommentar rymmer allt man vill förmedla eller är något man kan förvänta vara perfekt

Permalänk