RAM-minne: skillnad på "optimized for Ryzen" från "vanlig" version?

Permalänk
Medlem

RAM-minne: skillnad på "optimized for Ryzen" från "vanlig" version?

Hej,

Jag har en snabb fråga: är det någon som helst skillnad på dessa två RAM-minnen?

Det står att ena är "optimerad" eller "anpassad" för just AMD Ryzen-systemen. I övrigt är de ju identiska. Och den "vanliga" versionen ska väl fungera med både Intel och AMD? Vad är det man betalar mer för annars?

Minne AMD Ryzen

och

Minne vanligt

Med vänlig hälsning

Visa signatur

Dan Cases A4-SFX | ASUS Prime H610I-PLUS D4 | Corsair SF750 | Intel 12400 | Intel Arc A750 | Kingston Fury 16GB (8x2) 3200MHz | Samsung 980 500GB | Crucial MX500 500GB

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att den ena är testad för att nå speccad hastighet och finns med på QVL.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Medlem

Samma sak men du får nöjet att betala mer för den ena. Klassiskt marknadsföringsknep...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Ryzen är och har varit sedan början ganska kinkiga med minnen.
Detta gäller då särskilt minnen med högre hastighet/lägre timings och 3200MHz är inte ovanligt att det kan krångla och man får dra ner hastighet en bit för att få stabilitet i systemet.

Är "AMD ready" minnen nåt att köra på då?
Nja mestadels så är det minnen som är QVL testade och fått AMD ready status och kostar lite mer.
Dvs risken att få minnen som ej funkar i x hastighet/timings är mindre men inte helt borta (finns gott om bevis för detta runt om på nätet).

Det mer säkra kortet är att handla Samsung B-Die minnen istället kostar dock 2-3 gånger pengarna för ej B-Die minnen.
Men risken att få minnen som ej funkar i x hastighet/timings är ganska liten, dock ej helt borta.
Och B-Die minnen kan ju givetvis vara AMD ready med.

Detta är varför jag ej har byggt en ryzen burk ännu och kör man med B-Die minnen så blir det troligen billigare med intel cpu/billiga minnen i samma hastighet/timings som B-Die minnena.
Ska invänta nya ryzen (som AMD i alla fall påstår ska hålla tidsplanen) o se om dom funkar bättre med minnen, annars blir det troligen en 9900k/10900k.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag har iaf fått byta ut ett par Ballistix minnen, de fungerade felfritt i ca 900 timmar, sen kom bluescreen. Kunde inte ens köra memtest för de hängde sig under testet.

testade minnena i en I5 burk, fungerade felfritt. köpte ett par Vengeance minnen som skulle vara ryzen ready istället, fungerar klockrent.

Så någonting är det, och ja de är lite dyrare, 829 kronor för vanliga på netonnet och 990 för "ryzen ready". men nu i efterhand vet jag att jag ska lägga de extra slantarna.

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Det kanske är värt att lägga den där extra slanten ändå... Bara som en slags garanti i alla fall.

Visa signatur

Dan Cases A4-SFX | ASUS Prime H610I-PLUS D4 | Corsair SF750 | Intel 12400 | Intel Arc A750 | Kingston Fury 16GB (8x2) 3200MHz | Samsung 980 500GB | Crucial MX500 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ipzen:

Jag har iaf fått byta ut ett par Ballistix minnen, de fungerade felfritt i ca 900 timmar, sen kom bluescreen. Kunde inte ens köra memtest för de hängde sig under testet.

testade minnena i en I5 burk, fungerade felfritt. köpte ett par Vengeance minnen som skulle vara ryzen ready istället, fungerar klockrent.

Så någonting är det, och ja de är lite dyrare, 829 kronor för vanliga på netonnet och 990 för "ryzen ready". men nu i efterhand vet jag att jag ska lägga de extra slantarna.

Å andra sidan har mina minnen hållit i tusentals timmar och då har jag även kört dom överklockade och jag har då inte betalat extra för "Ryzen ready". Varför skulle dom fungera ett tag innan dom börjar krångla?

Tänk alla trådar som hade dykt upp om det vore ett faktiskt problem att minnena började ge blåskärm efter ett tag om man inte köpte dessa Ryzen Ready-stickor.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på detta nu: hur kommer det sig att bara 3200Mhz-serien av dessa minneskort finns i dessa två utföranden (ena vanliga, ena "optimerad för ryzen")?

I 3000Mhz-versionen, t.ex här nedan, som jag bara hittar som "vanlig version" så så står det i produktinfon att den är "kompitabel med AMD 300 och AMD 400 series" (är det Ryzens tredje och kommande fjärde generation?).

(https://www.amazon.de/Corsair-Vengeance-3200MHz-Performance-A...)

Visa signatur

Dan Cases A4-SFX | ASUS Prime H610I-PLUS D4 | Corsair SF750 | Intel 12400 | Intel Arc A750 | Kingston Fury 16GB (8x2) 3200MHz | Samsung 980 500GB | Crucial MX500 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Ryzen är och har varit sedan början ganska kinkiga med minnen.
Detta gäller då särskilt minnen med högre hastighet/lägre timings och 3200MHz är inte ovanligt att det kan krångla och man får dra ner hastighet en bit för att få stabilitet i systemet.

Är "AMD ready" minnen nåt att köra på då?
Nja mestadels så är det minnen som är QVL testade och fått AMD ready status och kostar lite mer.
Dvs risken att få minnen som ej funkar i x hastighet/timings är mindre men inte helt borta (finns gott om bevis för detta runt om på nätet).

Det mer säkra kortet är att handla Samsung B-Die minnen istället kostar dock 2-3 gånger pengarna för ej B-Die minnen.
Men risken att få minnen som ej funkar i x hastighet/timings är ganska liten, dock ej helt borta.
Och B-Die minnen kan ju givetvis vara AMD ready med.

Detta är varför jag ej har byggt en ryzen burk ännu och kör man med B-Die minnen så blir det troligen billigare med intel cpu/billiga minnen i samma hastighet/timings som B-Die minnena.
Ska invänta nya ryzen (som AMD i alla fall påstår ska hålla tidsplanen) o se om dom funkar bättre med minnen, annars blir det troligen en 9900k/10900k.

Det du snackar om drabbar i princip bara första generationen av Ryzen och även där har det blivit förbättringar med BIOS-uppdateringar och ändringar i mikrokoden.

De nya har lika lite/mycket problem som Intel, bara kolla QVL, inte svårare än så.

Tråkigt när såna här gamla myter hänger kvar i flera generationer av hårdvara.

B-Die går knappt att få tag på idag och de behövs inte heller om man inte ska upp i extrema hastigheter för någon benchmarks skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tejodor:

Tack för alla svar!
Det kanske är värt att lägga den där extra slanten ändå... Bara som en slags garanti i alla fall.

I ditt specifika fall är det inte det, det är ju exakt samma minne från tillverkaren. Bara att den ena har en text som gör det enklare för en Amd-användare att hitta det kompatibla minnet i butiken...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunderil:

Kan tänka mig att den ena är testad för att nå speccad hastighet och finns med på QVL.

Och för Gigabytes X570-kort så är det inte de "AMD-optimerade".

De vanliga däremot:

Stödet i QVL är för 1, 2, och 4 platser och för XMP. Inte för överklockning (noterbart är att det bara är ett minne i listan som har stöd för det...)

Skrivet av Mindfighter:

I ditt specifika fall är det inte det, det är ju exakt samma minne från tillverkaren. Bara att den ena har en text som gör det enklare för en Amd-användare att hitta det kompatibla minnet i butiken...

Det är inte samma. De vanliga har hynixminnen, AMD-optimerade har samsungminnen.

Skrivet av tejodor:

Tack för alla svar!
Det kanske är värt att lägga den där extra slanten ändå... Bara som en slags garanti i alla fall.

Skulle köpa de vanliga. Har köpt de vanliga. Kör 4 * 16GB i 3200Mhz utan problem (behövde dock uppdatera bioset). Dock spelar ju både moderkort och, som sagt, bios-version roll...

Också helt möjligt att de AMD-optimerade går att överklocka enklare.