Koppla skärmar till ett gtx 970 Strix

Permalänk
Avstängd

Koppla skärmar till ett gtx 970 Strix

Hej, Har en fråga ni kanske kan assistera med då google inte kan hjälpa mig.

Jag har en dator med ett GTX 970 Strix, jag har idag köpt nya skärmar (4k) varvid bara den ena skärmen "displayas", troligen beror detta på att den dvi kabel jag har är singleLink kabel och inte klarar 4k upplösning.

Så min fråga är, tidigare när jag skulle koppla in skärmar så kunde jag inte använda mig av hdmi och displayport, jag gissar att den övre raden är "samma" krets, så därför körde jag hdmi och display port i 1080p, så innan jag går och köper en ny dvi kabel så vill jag rådgöra då det står på spec att detta grafikkort skall stöda 4 skärmar, då borde man kunna använda alla portar, och ännu mer 2 portar.
På bilden som bifogats så är min nurvarande setup RÖD, Jag vill höra om man kan köra enligt grönt för att slippa köpa kablar.
Varför jag inte testat är för jag skriver här först innan jag går ner i källare och hämtar kablarna.

Permalänk
Avstängd

Enligt prisjakt så kan man köra 4 skärmar:

Permalänk
Bildexpert 📺

@Numbnutt: DVI kan du ge upp för 4K. Det är 20 år gammal teknik och används inte av moderna skärmar. Displayport är det säkra kortet och det som rekommenderas överlag för skärmar.

Ett GTX970 är förstås också gammal teknik vid det här laget, men 970:n är ändå så pass modern att den orkar 18 Gbps över HDMI och orkar driva 4K/60 den vägen. Du orkar orkar driva åtminstone en av 4K-skärmarna, men jag är inte säker/saknar info om kortet är kapabelt till två 4K-skärmar samtidigt.

Att kortet kan driva 4 skärmar samtidigt betyder inte att den klarar 4 skärmar i maximal upplösning, utan det finns en total gräns där. 1 4K-skärm är samma sak som 4 skärmar som kör 1080p, så det är mer realistiskt.

Vad är det för skärmar du försöker koppla in? Utan den information blir detta mest en gissningslek.

Permalänk
Avstängd

Tack för svar. skärmarna jag köpt är dessa https://www.philips.se/c-p/275B1_00/lcd-skaerm-med-powersenso...

Och anledning till DVI är att jag läst detta gällande dvi D dual link: (DVI-D och DVI-I finns i både single-link- och dual-link-utförande. En vanlig ­missuppfattning är att skillnaden skulle ligga i huruvida kabeln är dubbelriktad eller inte. Vad det egentligen handlar om är den maximala upplösningen. Med single-link är den maximala upplösningen 1920x1200 pixlar vid 60 Hz uppdateringsfrekvens. Dual-link kan skicka dubbelt så mycket data tack vare fler kontaktstift, något som räcker för att skicka 2560x1600 vid samma uppdateringsfrekvens.)

Så antog att Gpu skulle klara av det. då upplösningen är 2560x1440

Skrivet av Laxpudding:

@Numbnutt: DVI kan du ge upp för 4K. Det är 20 år gammal teknik och används inte av moderna skärmar. Displayport är det säkra kortet och det som rekommenderas överlag för skärmar.

Ett GTX970 är förstås också gammal teknik vid det här laget, men 970:n är ändå så pass modern att den orkar 18 Gbps över HDMI och orkar driva 4K/60 den vägen. Du orkar orkar driva åtminstone en av 4K-skärmarna, men jag är inte säker/saknar info om kortet är kapabelt till två 4K-skärmar samtidigt.

Att kortet kan driva 4 skärmar samtidigt betyder inte att den klarar 4 skärmar i maximal upplösning, utan det finns en total gräns där. 1 4K-skärm är samma sak som 4 skärmar som kör 1080p, så det är mer realistiskt.

Vad är det för skärmar du försöker koppla in? Utan den information blir detta mest en gissningslek.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Numbnutt: Ja, det är inte 4K-skärmar utan 2560x1440, QHD eller "1440p" som det numera kallas. Helt annat krav än 4K.

Är det endast två av dessa du använder? Får inte ihop hur många skärmar du försöker med.

I så fall kör du med HDMI och DP som inte har några problem med 2560x1440. Den ska klara 2560x1440 över DVI men då måste du ha en DVI-Dual-Link-kabel och ansluta den i rätt DVI-anslutning som ger Dual Link kapacitet.

Det torde följa med rätt kablar för HDMI och DP som är de säkra vägarna för att det ska fungera.

Permalänk
Avstängd

Tack för svar, Det är endast två skärmar, körde nu med DP kabel till min andra skärm och nu fungerar båda, anledning till min fråga var att i min tidigare setup så funkade det av någon anledning inte med en HDMI och en DP till vardera skärmar på 1080P, Därför körde jag med en hdmi och en DVI i min gamla skärm setup. Så något var uppenbart vajs på det gamla.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Numbnutt: Det finns en begränsad mängd signalströmmar. DP tar en ström, HDMI tar en ström. DVI single link tar en ström. DVI Dual Link tar två strömmar. Då kan grafikkortet vara kopplat så att DVI-DL får prioritet och stänger av andra anslutningar.

Permalänk
Medlem

Jag hade 2st 1440p 165hz och det funkade prima och jag hade samma kort

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dashio:

Jag hade 2st 1440p 165hz och det funkade prima och jag hade samma kort

Fungerar om du kör DP ja med alla moderna grafikkort. Här är det DVI som är problemet och det är en helt annan historia.