Behöver en alternativ kamera-app till min Samsung S20 då inte "livefokus"läget funkar bra.

Permalänk
Medlem

Behöver en alternativ kamera-app till min Samsung S20 då inte "livefokus"läget funkar bra.

Hej alla.

Har ett litet (stort då jag fotar väldigt mycket) problem som stör mig senaste tiden.
Jag har sedan många många år tillbaka bestämt mig för att aldrig mer använda mig av iPhone.
Så nu har jag kört Samsungs S-serie sedan några år tillbaka och sitter nu på en Samsung S20.

Älskar att fota, dock så anser jag att Samsungs "Livefokus" läge är helt värdelöst.
Det är det läget som likt DLSR-kameror ger suddig bakgrund.
Tror läget heter "Porträttläge" på iPhone-modellerna.

Jag anser helt enkelt att Samsungs variant av läget är helt värdelöst, dels att det tar flera sekunder för kameran
att få fokus och få bort meddelandet "stå 1-1.5m från objektet" och dels att när man trycker på slutarknappen, så tar
det upp till 5 sekunder för kameran att ta själva bilden. HELT värdelöst då man missar väldigt många tillfällen att ta bra bilder
på någon som skrattar eller vid liknande situationer.

iPhones variant funkar bra mycket bättre och man kan knäppa bilder i princip direkt när tillfället uppstår.

Så min fråga nu är, vad för tredje-partsappar finns det som kan ersätta detta "Livefokus"läge?

Permalänk
Medlem

Problemet med de här lägena är ju att de måste lira väldigt bra med både mjukvara och hårdvara. Och de enda jag sett som ger bra porträttläge är Iphone och Google. Så jag hade provat att söka rätt på en apk för GCam till s20.

Permalänk
Medlem

@Yorgo_:
Om du fotar väldigt mycket porträtt finns det inget som slår en riktig systemkamera med en 50mm lins med F-värde på 1.8 eller mindre.
Det enda dessa "porträttlägen" gör är att sudda bakgrunden vilket du själv kan göra i PS eller LR med ett bättre resultat än vad en app kan åstadkomma. Nu kanske du inte har lust att lägga tid på detta eller behöver bilderna direkt efter du tagit dom men personligen tycker jag denna typ av läge ser fejkat och onaturligt ut, nästan lika illa som snapchatfilter i min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Problemet med de här lägena är ju att de måste lira väldigt bra med både mjukvara och hårdvara. Och de enda jag sett som ger bra porträttläge är Iphone och Google. Så jag hade provat att söka rätt på en apk för GCam till s20.

Tack! Skall kika.

Skrivet av Jompa79:

@Yorgo_:
Om du fotar väldigt mycket porträtt finns det inget som slår en riktig systemkamera med en 50mm lins med F-värde på 1.8 eller mindre.
Det enda dessa "porträttlägen" gör är att sudda bakgrunden vilket du själv kan göra i PS eller LR med ett bättre resultat än vad en app kan åstadkomma. Nu kanske du inte har lust att lägga tid på detta eller behöver bilderna direkt efter du tagit dom men personligen tycker jag denna typ av läge ser fejkat och onaturligt ut, nästan lika illa som snapchatfilter i min mening.

Gällande systemkameran så vet jag att det inte slår the real deal, men det är inte alltid jag har min Fuji X-T20 med mig när jag springer iväg..
Angående porträttlägen så har du fel. Jag har många gånger varit skeptisk till dessa då många drar reglagen längst till höger för att få till så suddig bakgrund som möjligt även om bakgrunden inte är långt bort, och där håller jag med, men om man är försiktig och vet hur det "skall se ut" med systemkamera kan man få till det hur fint som helst, även om inte upplösningen/bildkvaliten går att jämföra med en systemkamera.
Så helt fejkat behöver det inte se ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Problemet med de här lägena är ju att de måste lira väldigt bra med både mjukvara och hårdvara. Och de enda jag sett som ger bra porträttläge är Iphone och Google. Så jag hade provat att söka rätt på en apk för GCam till s20.

Har testat att köra 3st olika versioner redan, samtliga kraschar. Gah..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Tack! Skall kika.

Gällande systemkameran så vet jag att det inte slår the real deal, men det är inte alltid jag har min Fuji X-T20 med mig när jag springer iväg..
Angående porträttlägen så har du fel. Jag har många gånger varit skeptisk till dessa då många drar reglagen längst till höger för att få till så suddig bakgrund som möjligt även om bakgrunden inte är långt bort, och där håller jag med, men om man är försiktig och vet hur det "skall se ut" med systemkamera kan man få till det hur fint som helst, även om inte upplösningen/bildkvaliten går att jämföra med en systemkamera.
Så helt fejkat behöver det inte se ut.

Jag har samma telefon och lekte lite med livefokus nu, jag har inga problem med att ta bilder och fokuseringen är snabb och helt ok. Problemet är att bilderna blir usla med suddiga kanter på huvudobjektet på olika ställen, även med slidern på lågt ställt läge. Bilderna duger för FB och instagram men inte mer och det är förmodligen det funktionen designats till.
Nej, jag hade tagit med Fujin oftare eller helt enkelt ta kort som vanligt och i efterhand lägga lite kärlek på de bilderna som blev bra i LR.
Lycka till!