Skillnad i bildkvalitet Iphone 11 Pro "Live" vs vanlig bild

Permalänk
Medlem

Skillnad i bildkvalitet Iphone 11 Pro "Live" vs vanlig bild

Tjena, när man fotar med en iPhone 11 Pro sparas det som bekant en "live" variant av fotot samtidigt som man får en stillbild också. Är det någon här som har koll på vad det är för skillnad i bildkvalitet om man använder en variant av "live" bilden vs om man använder den färdiga .jpg bilden?

Om man vill ta rikigt bra bilder är det bättre att stänga av live och ta fler vanliga bilder istället? Några speciella ljus eller bildförhållanden man inte ska använda live till för att få bäst bilder?

Tänkte höra vad ni som är inkörda på iPhone och foto föredrar

Permalänk
Medlem

.jpg som sparas är densamma med eller utan life
Live grejen är bara en kort klipp för att det är kul

Permalänk
Medlem

Live "fotot" har (hade?) lägre upplösning och är mer komprimerad. Tidigare kunde det också ställa till problem vid foto i mörker då den ökade ISO för att kunna ta flera bilder i snabb följd.

Permalänk
Medlem

@CFSsss: Jag svarar inte direkt på frågan då jag inte vet svaret istället så svarar jag på hur man får bäst bildkvalitet på foton med en iPhone 11.
iPhone 11 har möjlighet att spara bilder i ett RAW format vilket gör att redigeringsmöjligheterna blir oändligt mycket större än från vanlig .jpg
Tyvärr så stödjer inte Apple egen kamerafunktion möjligheten att använda RAW-format utan du behöver någon tredjeparts-App exempelvis
"Camera+" eller "VSCO" (det finns flera alternativ).

Hoppas det var till någon hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

@CFSsss: Jag svarar inte direkt på frågan då jag inte vet svaret istället så svarar jag på hur man får bäst bildkvalitet på foton med en iPhone 11.
iPhone 11 har möjlighet att spara bilder i ett RAW format vilket gör att redigeringsmöjligheterna blir oändligt mycket större än från vanlig .jpg
Tyvärr så stödjer inte Apple egen kamerafunktion möjligheten att använda RAW-format utan du behöver någon tredjeparts-App exempelvis
"Camera+" eller "VSCO" (det finns flera alternativ).

Hoppas det var till någon hjälp

Ok! Det låter ju intressant! Ska undersöka