Kan "Komplett" neka retur av defekt monitor?

Permalänk
Medlem

Kan "Komplett" neka retur av defekt monitor?

Hej!
Jag köpte en skärm av Komplett, en Samsung 27" Curved gamingskärm C27JG50.
Nu mer än ett år senare får jag en massa artifacts längs ner i skärmen efter att den har varit i viloläge. Problemet blir bara värre och nu är det artifacts över hela skärmen. Problemsökte ihop med en kille där hos dem via telefon och vi kom fram till att det var skärmen, då sa han att han skulle skicka emballage för retur och att de skulle kontakta mig via mail och sa även att jag skulle göra en returförfrågan via deras sida, vilket jag gjorde.

Nu ett tag senare undrade jag varför ingen hört av sig, ingen mail, ingenting. Då går jag in på deras hemsida, loggar in på mina sidor och ser att det står:

Datum 07/07/2020 10:28:00
Status Nekat Last Updated: 18/11/2018 20:45:04

De har alltså nekat returen utan att ens ta kontakt med mig via mail. Det står inte heller varför.

Ringer dem, en person svarar omuntert och säger att jag måste returnera skärmen till Samsung, eftersom komplett inte tar emot returer och även om de gör det så tar det bara två veckor längre. Men jag köpte skärmen via er säger jag då, det är ju ni som ska ta tag i detta, undrade även varför ingen kontaktat mig angående detta utan de har bara nekat retur.
Han var helt apatisk till frågeställning och ville inte alls vara till hjälp.

Så vad gäller, kan de neka retur/service bara sådär?
Har nån av er varit med om samma gällande retur till Komplett?

MVH

Rättstavning, korrigering
Permalänk
Medlem

Låter udda, som du säger är det från dem du köpt den och det är de som ska ta emot och hur de löser med Samsung mm är inte kopplat till dig.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

För många år sedan fick jag samma svar från Komplett när en TV jag hade inte fungerade som den skulle. Fick kontakta Sony direkt istället. Har inte handlat från dom sedan dess.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Låter riktigt dåligt! Vad jag vet ska återförsäljare lösa den biten, oklart om dem ens har rätt att neka på det viset om det är inom garantitid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Låter riktigt dåligt! Vad jag vet ska återförsäljare lösa den biten, oklart om dem ens har rätt att neka på det viset om det är inom garantitid?

Ja det är ju inom två år, sedan har ju Komplett själva en stor "3 års garanti" över hela sidan.

Permalänk
Medlem

Dom ska lösa det men det är oftast bättre att höra av sig till Samsung direkt under här fallet för att få snabbast åtgärd.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Låter riktigt dåligt! Vad jag vet ska återförsäljare lösa den biten, oklart om dem ens har rätt att neka på det viset om det är inom garantitid?

Viktigt att skilja på reklamation och garanti. Vid garantiärrende kan återförsäljaren hänvisa till tillverkaren, då det är tillverkaren som bestämmer garantireglerna. https://lawline.se/answers/garantiansvar-saljaren-eller-tillv...

Vid reklamation har man rätt att vända sig till återförsäljaren. https://www.gd.se/artikel/butiken-maste-ta-hand-om-trasiga-va...

Permalänk
Medlem

Även om Komplett på sätt och vis har rätt i sak så kan de absolut arbeta på sin information här. Lite tråkigt om den bara nekas utan att de förklarar på ett bra sätt vilken väg du kan gå istället.

Du har absolut allt att vinna att gå direkt till Samsung. Snabbare hantering, det är de som sköter servicen av din produkt. Om jag minns rätt så kan du kräva att det går via Komplett, men det är inget annat än en omväg och fördröjning av din service.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Viktigt att skilja på reklamation och garanti. Vid garantiärrende kan återförsäljaren hänvisa till tillverkaren, då det är tillverkaren som bestämmer garantireglerna. https://lawline.se/answers/garantiansvar-saljaren-eller-tillv...

Vid reklamation har man rätt att vända sig till återförsäljaren. https://www.gd.se/artikel/butiken-maste-ta-hand-om-trasiga-va...

Ja enligt den artikeln du länkade till så står det: "Anna Mähler förklarar att det här är ett växande problem. Och att butikerna gör fel som inte tar emot de trasiga varorna eller ber kunden att själv skicka den till generalagenten.
-Många missbrukar det här. Men den du har gett pengar till är din motpart, säger hon".

Men om jag nu skulle bli tvungen att returnera till Samsung, kommer jag få betala fraktkostnaderna själv då? Vågar man ens returnera en vara till en sådan butik som Komplett nu, tänker att de kanske bara tar in skärmen och sedan påstår att det var nån vattenskada eller nåt och de själva bara häller ett glas vatten över den. Vet ärligt inte vad jag ska tro om dem eller vad jag ska göra. Litar nog mer på Samsung, men det kan ju inte vara gratis att returnera en skärm dit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Även om Komplett på sätt och vis har rätt i sak så kan de absolut arbeta på sin information här. Lite tråkigt om den bara nekas utan att de förklarar på ett bra sätt vilken väg du kan gå istället.

Du har absolut allt att vinna att gå direkt till Samsung. Snabbare hantering, det är de som sköter servicen av din produkt. Om jag minns rätt så kan du kräva att det går via Komplett, men det är inget annat än en omväg och fördröjning av din service.

Vad menar du med att Komplett på sätt och vis har rätt i sak? Du säger ju själv sedan att man har rätt att kräva en reklamation via komplett?

Permalänk
Medlem

Detta är enkelt.
Ring Komplett och hänvisa till Konsumentköplag (1990:932)
Reklamation 23 § samt Avhjälpande och omleverans 26 §

Då kan dom säga vad dom vill. Lagen är dom skyldig att följa. Om inte de följer den så rekommenderar jag en anmälan till ARN

Referens för lagen:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Kan säga såhär, det känns som att det blivit sjukt vanligt att kedjor nekar returer,garanti ärenden och istället hänvisar till leverantören.

Hade en riktigt jobbig sits med Hifiklubben där dom va helt absurt ohjälpsamma då jag fått en trasig tidigare retur ex tv levererad(den va dessutom köpt som ny och inte fyndvara men va uppenbart använd)

Som andra säger stå på dig. Tyvärr måste man va en jobbig jävel idag för att få hjälp av de flesta butikerna.
Spelar ingen roll om du sedan bojkottar för nästa butik kommer att vara likadan om du får problem.
Kanske därför man ska värdesätta butiker som Inet etc som en av dom få som fortfarande håller en bra nivå på sin service.

Kundservice har dött i mitt tycke. Tror det beror på att vi som köpare inte är trogna kunder längre därav behöver dom inte heller bry sig när något går fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Detta är enkelt.
Ring Komplett och hänvisa till Konsumentköplag (1990:932)
Reklamation 23 § samt Avhjälpande och omleverans 26 §

Då kan dom säga vad dom vill. Lagen är dom skyldig att följa. Om inte de följer den så rekommenderar jag en anmälan till ARN

Referens för lagen:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Här med exempel, notera att det är EUs bestämmelser som är en lägsta nivå. Därav 2 år istället för 3 år som i Sverige.

"Enligt EU:s regler måste säljaren, under den tvååriga reklamationsfristen, reparera eller byta en defekt vara utan någon kostnad för konsumenten. Det gäller även fraktkostnader. Säljaren ska alltså stå för alla fraktkostnader för att skicka kameran fram och tillbaka."

https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/guar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Här med exempel, notera att det är EUs bestämmelser som är en lägsta nivå. Därav 2 år istället för 3 år som i Sverige.

"Enligt EU:s regler måste säljaren, under den tvååriga reklamationsfristen, reparera eller byta en defekt vara utan någon kostnad för konsumenten. Det gäller även fraktkostnader. Säljaren ska alltså stå för alla fraktkostnader för att skicka kameran fram och tillbaka."

https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/guar...

3 års reklamationsrätt gäller i Sverige. För att förtydliga.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettlebell:

Ja enligt den artikeln du länkade till så står det: "Anna Mähler förklarar att det här är ett växande problem. Och att butikerna gör fel som inte tar emot de trasiga varorna eller ber kunden att själv skicka den till generalagenten.
-Många missbrukar det här. Men den du har gett pengar till är din motpart, säger hon".

Men om jag nu skulle bli tvungen att returnera till Samsung, kommer jag få betala fraktkostnaderna själv då? Vågar man ens returnera en vara till en sådan butik som Komplett nu, tänker att de kanske bara tar in skärmen och sedan påstår att det var nån vattenskada eller nåt och de själva bara häller ett glas vatten över den. Vet ärligt inte vad jag ska tro om dem eller vad jag ska göra. Litar nog mer på Samsung, men det kan ju inte vara gratis att returnera en skärm dit?

Det brukar vara så att ska man skicka till "tillverkaren" så kontaktar du dom och så ordnar dom upphämtning alt en fraktsedel åt dig.
Ditt jobb blir att fixa embalaget.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettlebell:

Vad menar du med att Komplett på sätt och vis har rätt i sak? Du säger ju själv sedan att man har rätt att kräva en reklamation via komplett?

Det är skillnad på reklamation och garanti, jag har inte pratat om reklamation någonstans?

Jag ser detta som ett garantiärende. De har rätt i sak i att du kan gå direkt till Samsung för att skicka dit. Att skicka in till Komplett för att DE sen ska skicka in till Samsung ser jag som ett onödigt steg för alla inblandade parter.

Bara för att man har rätt till någonting så är det väl inte för den sakens skull det bästa alternativet? Men det sagt så tycker jag att Komplett i samband med att de nekar kan informera om varför, hur, och att du fortfarande får skicka in till dem om du nu kräver det. (ganska onödigt men vet att det finns de som kräver det)

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Du har rätt att kräva att Komplett som din motpart hanterar ärendet, d.v.s. att du slipper kontakt med tillverkaren, om du så önskar. (https://lawline.se/answers/11666)

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

Kan säga såhär, det känns som att det blivit sjukt vanligt att kedjor nekar returer,garanti ärenden och istället hänvisar till leverantören.

Hade en riktigt jobbig sits med Hifiklubben där dom va helt absurt ohjälpsamma då jag fått en trasig tidigare retur ex tv levererad(den va dessutom köpt som ny och inte fyndvara men va uppenbart använd)

Som andra säger stå på dig. Tyvärr måste man va en jobbig jävel idag för att få hjälp av de flesta butikerna.
Spelar ingen roll om du sedan bojkottar för nästa butik kommer att vara likadan om du får problem.
Kanske därför man ska värdesätta butiker som Inet etc som en av dom få som fortfarande håller en bra nivå på sin service.

Kundservice har dött i mitt tycke. Tror det beror på att vi som köpare inte är trogna kunder längre därav behöver dom inte heller bry sig när något går fel.

Det är ju egentligen inte superkonstigt att det blivit såhär tyvärr. En enkel följd av att

  1. Konsumenter har generellt dålig koll på sina rättigheter

  2. Elektronikbranschen lever på väldigt små marginaler

  3. Att hantera garanti/returer kostar massa personaltid=pengar.

Att hänvisa till tillverkaren (som ofta fungerar) blir ett enkelt sätt att "effektivisera" bort den kostnaden. Råkar man ut för en kund som vet och står på sig har man inte förlorat så mycket när man bestämmer sig för att göra det rätt för denna. För extra enkelhet kan man ju ge f-n i att lära sin vanliga personal vad kunderna har för rättigheter, det räcker det om butikschefen (eller vem nu eskaleringspersonen är) vet.

Men helt klart så borde OP stå på sig. Det kan gå smidigare att ta det med tillverkaren denna gång, men blir det mer krångel i framtiden med den bytta enheten kan det bli jobbigare. Det är (enligt min vetskap) inte självklart att butiken har kvar sitt ansvar och jag är inte säker på om reklamationsrätten gäller mot en tillverkare

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Det är (enligt min vetskap) inte självklart att butiken har kvar sitt ansvar och jag är inte säker på om reklamationsrätten gäller mot en tillverkare

Reklamationsrätt mot butiken har du kvar oavsett om du haft ett garantiärende mot tillverkares servicepart eller inte.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Dom ska lösa det men det är oftast bättre att höra av sig till Samsung direkt under här fallet för att få snabbast åtgärd.

Nackdelen med denna approach är då att Komplett smidigt kommer ut sitt ansvar och du ingår avtal med tillverkaren. Exempelvis kan deras tabeller säga att du skall få en sämre skärm än vad du ursprungligen köpt. I ett eget fall där jag lyssnade på säljande part fall tog det mig 3-4 månader att få en fungerande produkt och samma egenskaper som jag betalt för. Oavsett vad säljaren säger så skit i det och hänvisa till regler och låt det ta 1-2 veckor längre var min lärdom.

Inte bara komplett som är usla med detta utan gäller även andra, exempelvis Dustin var utsatt för Sverkers soptunna för en hel del år sedan när de inte ville hjälpa någon med en trasig (Dell) dator. Inet, som hänvisade till LG, var de jag själv hade problem med men här ordnade Inet det snyggt tillsist, men tog som sagt 3-4 månader (och 10-tals timmar i telefon) från en defekt skärm (direkt vid köp) tills jag hade en fungerande hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Det är ju egentligen inte superkonstigt att det blivit såhär tyvärr. En enkel följd av att

  1. Konsumenter har generellt dålig koll på sina rättigheter

  2. Elektronikbranschen lever på väldigt små marginaler

  3. Att hantera garanti/returer kostar massa personaltid=pengar.

Att hänvisa till tillverkaren (som ofta fungerar) blir ett enkelt sätt att "effektivisera" bort den kostnaden. Råkar man ut för en kund som vet och står på sig har man inte förlorat så mycket när man bestämmer sig för att göra det rätt för denna. För extra enkelhet kan man ju ge f-n i att lära sin vanliga personal vad kunderna har för rättigheter, det räcker det om butikschefen (eller vem nu eskaleringspersonen är) vet.

Men helt klart så borde OP stå på sig. Det kan gå smidigare att ta det med tillverkaren denna gång, men blir det mer krångel i framtiden med den bytta enheten kan det bli jobbigare. Det är (enligt min vetskap) inte självklart att butiken har kvar sitt ansvar och jag är inte säker på om reklamationsrätten gäller mot en tillverkare

Ja, den där sista biten du skrev är nog en väldig bra anledning till att ta det via Komplett och inte Samsung. Jag satt faktiskt och tänkte på just det, vad händer om Samsung ersätter skärmen, men så blir det problem igen osv. Jag får ta det via mail med Komplett så jag får med allt skriftligt, sen kan jag uppdatera hur det går vidare i tråden. Får se om Komplett ens vill ta emot en retur/reklamation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettlebell:

Ja, den där sista biten du skrev är nog en väldig bra anledning till att ta det via Komplett och inte Samsung. Jag satt faktiskt och tänkte på just det, vad händer om Samsung ersätter skärmen, men så blir det problem igen osv. Jag får ta det via mail med Komplett så jag får med allt skriftligt, sen kan jag uppdatera hur det går vidare i tråden. Får se om Komplett ens vill ta emot en retur/reklamation.

Men det finns väl ingen skillnad? Om du skickar in din produkt till Komplett, som skickar den vidare till Samsung, de kommer inte hantera ärendet olika?
Om det blir problem igen så har du 1 service under bältet, oaktat om produkten gått via Komplett eller direkt från dig. Du får dokumentation som styrker den. Kan inte se varför det skulle bli någon skillnad alls?

Men vill du gå via Komplett så ska du absolut göra det!

Skrivet av Ibymafayhas:

Nackdelen med denna approach är då att Komplett smidigt kommer ut sitt ansvar och du ingår avtal med tillverkaren.

Det spelar ingen roll vem som skickar in produkten till en och samma serviceverkstad. Ditt avtal med din part (Komplett) är väl exakt likadant oavsett?
Serviceverkstaden / Samsung kommer gå efter exakt samma tabeller och utbyten oavsett vem som skickar in produkten.
Om du sedan har ett problem med en service eller utbytesprodukt kan du ta det med Komplett. Vet inte vilket ansvar en återförsäljare slipper?

Upplys mig gärna!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettlebell:

Datum 07/07/2020 10:28:00
Status Nekat Last Updated: 18/11/2018 20:45:04

Status nekat 18:e November 2018 för ett ärende som inleddes Juli 2020?
Verkar som de har full koll hos Komplett....

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettlebell:

Ja, den där sista biten du skrev är nog en väldig bra anledning till att ta det via Komplett och inte Samsung. Jag satt faktiskt och tänkte på just det, vad händer om Samsung ersätter skärmen, men så blir det problem igen osv.

Du ingår ett avtal med Samsung om du går den vägen så du kan inte kontakta Komplett om det blir bekymmer i framtiden, se mitt längre inlägg ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Nackdelen med denna approach är då att Komplett smidigt kommer ut sitt ansvar och du ingår avtal med tillverkaren. Exempelvis kan deras tabeller säga att du skall få en sämre skärm än vad du ursprungligen köpt. I ett eget fall där jag lyssnade på säljande part fall tog det mig 3-4 månader att få en fungerande produkt och samma egenskaper som jag betalt för. Oavsett vad säljaren säger så skit i det och hänvisa till regler och låt det ta 1-2 veckor längre var min lärdom.

Inte bara komplett som är usla med detta utan gäller även andra, exempelvis Dustin var utsatt för Sverkers soptunna för en hel del år sedan när de inte ville hjälpa någon med en trasig (Dell) dator. Inet, som hänvisade till LG, var de jag själv hade problem med men här ordnade Inet det snyggt tillsist, men tog som sagt 3-4 månader (och 10-tals timmar i telefon) från en defekt skärm (direkt vid köp) tills jag hade en fungerande hemma.

Ja du har helt rätt, jag får ta det via komplett. Jag är bara rädd att de ska ljuga och förstöra skärmen ännu mer, så nu sitter jag och tar bilder och filmar skärmen och hur den fungerar, skaffar lite bevis. Jag ska maila dem, uppdaterar här också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Du ingår ett avtal med Samsung om du går den vägen så du kan inte kontakta Komplett om det blir bekymmer i framtiden, se mitt längre inlägg ovan.

Ja precis, det var just det jag höll med om. Följer ditt råd. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Du ingår ett avtal med Samsung om du går den vägen så du kan inte kontakta Komplett om det blir bekymmer i framtiden, se mitt längre inlägg ovan.

Hmm, detta låter konstigt. Kan du utveckla eller visa från dina tidigare erfarenheter? Uppriktigt nyfiken.

Skrivet av kettlebell:

Ja du har helt rätt, jag får ta det via komplett. Jag är bara rädd att de ska ljuga och förstöra skärmen ännu mer, så nu sitter jag och tar bilder och filmar skärmen och hur den fungerar, skaffar lite bevis. Jag ska maila dem, uppdaterar här också.

Varför skulle någon förstöra din skärm?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av frois:

Status nekat 18:e November 2018 för ett ärende som inleddes Juli 2020?
Verkar som de har full koll hos Komplett....

Ja såhär står det på sidan:

Returnummer Datum 07/07/2020 10:28:00
Status Nekat Last Updated: 18/11/2018 20:45:04
Orsak: 045 - 045
Product:
Samsung 27" Curved gamingskärm C27JG50

2560x1440 VA, 144hz, 4ms, 3000:1, 1800R, 2xHDMI/DP
Produkt: 1090437
Antal: 1.00
Fraktsedel:
Utgångsdatum:

Vill du se printscreen eller vad är din poäng?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettlebell:

Ja såhär står det på sidan:

Status Nekat Last Updated: 18/11/2018 20:45:04

Vill du se printscreen eller vad är din poäng?

Hans poäng är att det står att ditt ärende nekades i November 2018.
Systemfel hos Komplett kanske?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Komplett.se

Komplett: Returen är godkänd, systembug som orsakde missförstånd

@kettlebell:
Hejsan!
Vi är ledsna för att du fick en dålig upplevelse av returprocessen. Jag har kollat på ärendet med de ansvariga för returer och kundservice och tydligen så är det en bug som har ställt till det. Din retur blev faktiskt godkänd idag och du ska ha fått ett mail från oss till din hotmail där du har fått returbekräftelsen med nästa steg för returen. Du får dock gärna hojta till om du inte har fått den!

Varför stod det att du var nekad retur? Vi upptäckte i samband med undersökningen av ditt ärende en systembug som visar att returen är nekad trots att den inte är det. Vi håller just nu på att åtgärda buggen, så tack för att du hjälpte oss att upptäcka denna bug.

Vi ber om ursäkt för eventuellt besvär denna situation har skapat för dig. Vi vill självklart att våra kunder ska ha en positiv upplevelse på Komplett, inklusive returprocessen.

Ha en fin dag!

Jenny på Komplett

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram