SweClockers intervjuar OVPN om bataljen med filmbolagen

Permalänk
Medlem

Sunda svar från Wibergh, intressant intervju!

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag antar att de flesta företag har någon slags "rainy day fund" och hur de bygger upp och förvaltar den har jag ingen åsikt om. Det jag tycker är fel är att när ett företag få ett ekonomiskt straff, så är det ju rent juridiskt meningen att företaget skall straffas, och när företag då väljer att skjuta över kostnaden på kunder, så att företagets ekonomi blir opåverkad av straffet, det är då jag reagerar och tycker det är fult. Men här säger de ju att de tar kostnaden själva, vilket jag i så fall tolkar som att det helt enkelt blir en utgiftspost med allt vad det innebär. Det är så jag tycker företag borde agera.

Mer specifikt och mer som svar på din fråga så föredrar jag väl i så fall att man har högre marginaler jämt för att bygga sin rainy day fund än att man rakt ut höjer avgifterna tillfälligt med anledning av det ekonomiska straffet, för i det senare fallet så är det svårt att tolka det på något annat sätt än att man inte vill kännas vid straffet själv utan glatt och skamlöst påför det på sina kunder.

Tyvärr funkar det inte så. Om ett företag får en extra kostnad är det alltid kunderna som betalar. Ett företags intäkter är ju kunderna så det är där pengarna kommer ifrån. Om ett företag har en "rainy day fund" eller vad du nu kallar det så är det pengar kunder redan betalt till företaget, alltså en förhöjd marginal företaget tagit ut i förskott ifall något inträffar. Om de tar ut det i förskott eller efterskott spelar väl egentligen ingen större roll? Det är helt enkelt alltid kunden som betalar. Att straffa ett företag är alltid att straffa företagets kunder på något sätt. Jag har svårt att tänka mig att ett företag sänker sin förtjänst när de fått böter för att kunderna inte ska drabbas och samtidigt riskerar sin existens (de lever ju på sin förtjänst, det är därför företaget existerar). Får de större utgifter än beräknat måste de såklart ha in större inkomster än beräknat.
Om företaget får så stora böter att de gör konkurs. Då straffas företaget såklart hårdare men även i detta fall straffas kunderna eftersom de går miste om allt de redan betalat för och inte får på grund av konkursen.

Permalänk
Medlem

Mycket bra intervju, blir gode kul o se hur partyalliansen gör bort sig denna gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Ah ser där ja!
Det hade jag totalt missat i detta fallet faktiskt.

Nu blir även jag genuint nyfiken vad fördelen med en VPN med statisk IP blir, om man i alla fall inte "scramblas" med massorna, då inte bara själva krypteringen är av vikt utan även anonymiteten för mig personligen.

Ett scenario jag kan tänka mig där man vill ha en statisk IP med VPN är ju om man t.ex. kör en PLEX server, NAS eller dylikt med privata filer som man bara vill ha "sin egna krypterade tunnel" för (men även då.. PLEX t.ex. krypterar ju redan?). Men annars generellt sett så känns det som en större sårbarhet och dödar lite av syftet med att ha en VPN.

Anonymiteten kommer i att man behöver inte uppge några uppgifter när man gör sitt konto. Det dem kan koppla då är att IP X tillhör konto Y som är ägt av "Kalle Anka" och betalades kontant/bitcoin. Vilket IP man anslöt till tjänsten med loggas inte, så dem kan inte koppla kontot till någon person på det sättet.

Permalänk

Intressant läsning! Så om internetlevarantören erbjuder VPN så är de skyldiga att ge ut uppgifter om så skulle föreläggas i sådana ärende?

Permalänk
Medlem

Om jag får gissa är VPNs dagar räknade inom 5 år i Sverige, om man ser till anonymitet.

Tjänsterna lär därefter hoppa runt i olika länder för att sluta i Ryssland eller nått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Tyvärr funkar det inte så. Om ett företag får en extra kostnad är det alltid kunderna som betalar. Ett företags intäkter är ju kunderna så det är där pengarna kommer ifrån. Om ett företag har en "rainy day fund" eller vad du nu kallar det så är det pengar kunder redan betalt till företaget, alltså en förhöjd marginal företaget tagit ut i förskott ifall något inträffar. Om de tar ut det i förskott eller efterskott spelar väl egentligen ingen större roll? Det är helt enkelt alltid kunden som betalar. Att straffa ett företag är alltid att straffa företagets kunder på något sätt. Jag har svårt att tänka mig att ett företag sänker sin förtjänst när de fått böter för att kunderna inte ska drabbas och samtidigt riskerar sin existens (de lever ju på sin förtjänst, det är därför företaget existerar). Får de större utgifter än beräknat måste de såklart ha in större inkomster än beräknat.
Om företaget får så stora böter att de gör konkurs. Då straffas företaget såklart hårdare men även i detta fall straffas kunderna eftersom de går miste om allt de redan betalat för och inte får på grund av konkursen.

Om det är så det fungerar är det ju i så fall totalt meningslöst i alla lägen att straffa ett företag ekonomiskt. eftersom kunderna blir de som drabbas. Men måste man välja så är det i så fall i mitt tycke bättre med högre marginaler så att de kan lägga undan pengar, för annars riskerar företaget dels att tappa kunder pga dåligt anseende och dels att kunderna inte tycker den tillfälligt högre kostnaden är värt det eller berättigad. Borde ju hur som helst finnas ett bättre system då det är företaget man vill trycka dit och inte kunderna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarChild42:

Intressant läsning! Så om internetlevarantören erbjuder VPN så är de skyldiga att ge ut uppgifter om så skulle föreläggas i sådana ärende?

Beror nog på "hur" de erbjuder den, är det genom ett dotterbolag så har ju inte det bolaget någon skyldighet att lämna ut uppgifter.
Skulle inte förvåna mig om Bahnhof gör något sådant om LEK blir striktare

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Tankar folk verkligen från TPB nu för tiden när det finns mycket bättre alternativa trackers?

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag antar att de flesta företag har någon slags "rainy day fund" och hur de bygger upp och förvaltar den har jag ingen åsikt om. Det jag tycker är fel är att när ett företag få ett ekonomiskt straff, så är det ju rent juridiskt meningen att företaget skall straffas, och när företag då väljer att skjuta över kostnaden på kunder, så att företagets ekonomi blir opåverkad av straffet, det är då jag reagerar och tycker det är fult. Men här säger de ju att de tar kostnaden själva, vilket jag i så fall tolkar som att det helt enkelt blir en utgiftspost med allt vad det innebär. Det är så jag tycker företag borde agera.

Mer specifikt och mer som svar på din fråga så föredrar jag väl i så fall att man har högre marginaler jämt för att bygga sin rainy day fund än att man rakt ut höjer avgifterna tillfälligt med anledning av det ekonomiska straffet, för i det senare fallet så är det svårt att tolka det på något annat sätt än att man inte vill kännas vid straffet själv utan glatt och skamlöst påför det på sina kunder.

Tycker det är superenkelt att tolka det på annat vis. De höjer priserna för att alternativt är konkurs/avskeda folk. Förutsatt att så är fallet förståss. Sedan är det ju inte så enkelt att ett företag kan öka priserna utan att det straffar sig. Hade de kunnat de hade de nog gjort det oavsett hur ekonomin ser ut. Minskad konkurenskraft är ju också ett straff.

Jag förstår ditt resonemang, men håller inte med. Tycker det är lite överförenklat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karim-21K:

Youtube vinner - lämnar ej ut ip-adresser till filmbolag (9 Juli 2020)

Youtube vinner ett vägledande mål mot filmbolag om piratkopierat material, rapporterar AP.

Nätjätten behöver inte lämna ut ip-adresser för personer som spridit filmer via strömningstjänsten. Youtube behöver inte lämna över uppgifter om personer som illegalt laddat upp filmer på videoplattformen. Det beslutade EU-domstolen på torsdagen, och betonade att det måste finnas en balans mellan upphovsrätt och personlig integritet, rapporterar TT.

Fallet handlar om ett tyskt filmbolag som hade rätt att distribuera ”Scary movie 5” och ”Parker” i Tyskland. När filmerna spreds via Youtube begärde bolaget ut ip-adresser, mejladress och telefonnummer för personer som laddat upp materialet.

Youtube, som ägs av Google, vägrade. Och får nu alltså rätt i EU-domstolen. Domstolen slår dock fast att Youtube måste lämna ut den fysiska adressen till personerna.

Källa: https://www.expressen.se/dinapengar/youtube-vinner-over-filmb...

Jag är bara lite förvirrad över att de måste ge ut den fysiska adressen? Har de ens tillgång till den? Möjlig skillnad mellan upload och download också. Nåväl, en dom som man måste dyka i ytterligare för att förstå.

Tror det är personliga uppgifter som man fyllt i eget Youtube konto. Om det är äkta adress eller falsk är upp till de som vill ha adressen att undersöka.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Yatagarasu:

Kommer man inte runt problematiken med statisk IP genom DDNS bara?
Tänker spontant att det lär vara enklare för gemene man många gånger, om det bara är för hemmabruk d.v.s.

Det innebär tekniskt inte samma sak, ibland kan funktionen bli den samma och ibland inte.
DDNS pekar ju om en url mot ett ip "snabbt"men ip kan ju ändras för det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av mrqaffe:

Det innebär tekniskt inte samma sak, ibland kan funktionen bli den samma och ibland inte.
DDNS pekar ju om en url mot ett ip "snabbt"men ip kan ju ändras för det.

Tackar för svar!
Något exempel på när det inte skulle fungera med en ren DDNS bara, kontra statisk IP tänker jag?

Frågar då jag aldrig själv suttit i en sits där DDNS inte kunnat ersätta statisk IP för just eget hemmabruk (PLEX, spelservers, privat FileZilla/NAS).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Tycker det är superenkelt att tolka det på annat vis. De höjer priserna för att alternativt är konkurs/avskeda folk. Förutsatt att så är fallet förståss. Sedan är det ju inte så enkelt att ett företag kan öka priserna utan att det straffar sig. Hade de kunnat de hade de nog gjort det oavsett hur ekonomin ser ut. Minskad konkurenskraft är ju också ett straff.

Jag förstår ditt resonemang, men håller inte med. Tycker det är lite överförenklat.

Jag har utvecklat i senare svar i tråden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Yatagarasu:

Tackar för svar!
Något exempel på när det inte skulle fungera med en ren DDNS bara, kontra statisk IP tänker jag?

Frågar då jag aldrig själv suttit i en sits där DDNS inte kunnat ersätta statisk IP för just eget hemmabruk (PLEX, spelservers, privat FileZilla/NAS).

De gånger man inte kan använda en url utan ska ange ip nummer, förekommer i en del konfigurationsrutor, det blir ju också lite bökigt att styra en riktig domän via DDNS.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för en bra intervju!
Har inte testat OPVN men kanske är dags att prova något annat

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drygman:

"Raderar ni uppgifterna får ni betala hundratusen silver pengar!"
"Öhm, vilka uppgifter?"

Eller...
OVPN: "Vi lovar att inte radera något"
Data-Pålisen: "Men loggfilen är ju tom?!"
OVPN: "Ja...?"

Permalänk
Medlem

Riktigt bra intervju, spännande läsning.

Visa signatur

>>> Rigg: FD Define Mini | Corsair HX750 | Asrock Z270M Pro4 | i5 6600k | Cooler Master Hyper 212 | 2x8GB Corsair Vengeance CL16 3000Mhz | MSI RTX2060 AERO 6GB | Samsung 830 256GB | Seagate 1TB SSHD <<<

Spela så mycket du orkar, och helst lite till ;)

Permalänk
Medlem

Nu får man hoppas idiotin får ett stopp, det här börjar likna vansinnet med Bovallen. Film industrin kan inte tillåtas ha denna makt med sina snuskiga tentakler och hota allas integritet.

Dessa påvisade förluster för ngn "Beckfilm och Pippi på de sju haven" Vad har samhällskostnaden varit för denna absurda kamp? Spelar ingen roll vem som står för rättegångskostnader i dessa fall då detta med stor sannolikhet slukar pengar och resurser för flertalet parter.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om det är så det fungerar är det ju i så fall totalt meningslöst i alla lägen att straffa ett företag ekonomiskt. eftersom kunderna blir de som drabbas. Men måste man välja så är det i så fall i mitt tycke bättre med högre marginaler så att de kan lägga undan pengar, för annars riskerar företaget dels att tappa kunder pga dåligt anseende och dels att kunderna inte tycker den tillfälligt högre kostnaden är värt det eller berättigad. Borde ju hur som helst finnas ett bättre system då det är företaget man vill trycka dit och inte kunderna.

Rätta mig gärna, såhär tolkar jag det du sagt nu:
Det vore "grisigt" av företaget att höja avgifterna pga en straffavgift för att om de gör det riskerar de att tappa anseende hos kunderna. Känns som ett totalt cirkulärt argument?

Som du själv säger så riskerar företaget att tappa kunder om de höjer avgifterna, så uppenbarligen är det inte meningslöst att straffa företagen. Men kunderna kommer ju såklart märka av det också, så i någon mån blir även kunderna "straffade" av att ha valt det företaget. Kanske inte optimalt, men svårt att komma ifrån.

Slutligen, huruvida kunderna tycker en förhöjd avgift är berättigad är väl helt upp till var och en. Det är därför jag tycker det är så viktigt med transperans om varför. Då kan man som kund ta ställning till om man vill stötta företaget i frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Rätta mig gärna, såhär tolkar jag det du sagt nu:
Det vore "grisigt" av företaget att höja avgifterna pga en straffavgift för att om de gör det riskerar de att tappa anseende hos kunderna. Känns som ett totalt cirkulärt argument?

Som du själv säger så riskerar företaget att tappa kunder om de höjer avgifterna, så uppenbarligen är det inte meningslöst att straffa företagen. Men kunderna kommer ju såklart märka av det också, så i någon mån blir även kunderna "straffade" av att ha valt det företaget. Kanske inte optimalt, men svårt att komma ifrån.

Slutligen, huruvida kunderna tycker en förhöjd avgift är berättigad är väl helt upp till var och en. Det är därför jag tycker det är så viktigt med transperans om varför. Då kan man som kund ta ställning till om man vill stötta företaget i frågan.

Eftersom jag gärna får rätta dig så gör jag väl det. Du tolkar det jag säger fel. Det jag menat med det grisiga beteendet har att göra med hur det ses av kunderna. Alltså om man tydligt visar att "Ja, vi har fått ett ekonomiskt straff, nej, vi vill inte kännas vid det, ja, vi tycker kunderna skall betala". Det är grisigt. Men du har såklart också en poäng i att är man tydligare med sina grisigheter så blir det som kund lättare att ta handen fråb företaget, I alla fall i teorin. Men i praktiken så bryr sig ju inte folk alla. De flesta är helt oinsatta i precis allt, så företaget kan fortsätta som vanligt och straffet blir inget straff, utan bara en liten fördröjning av intäkterna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur man låst ner TPB men sidan funkar för mig även utan VPN. Har alltid tyckt det varit märkligt för alla ISP's skulle väl blocka TPB?

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Kommer sluta med att vi får ett internet som i Kina bara för att de ska kunna spåra den minoritet som faktiskt laddar ner olagligt innehåll. Är det värt det? Istället för att lösa problemet marknadsekonomiskt så försöker man lösa det med att jaga folk och böta och ändra lagar.

Detta kommer lösa sig av sig själv när Netflix, Spotify och gänget fullt ut konkurrerat ut de klassiska filmbolagen och skivbolagen. De lever kvar i någon naiv världsbild där de tror att vi först ska betala för filmen på bio, sen betala igen för att köpa den på skiva, och sen igen om vi ska ge bort en kopia till en polare. Glöm det. Då skiter jag hellre helt i er film och kollar på någon av alla strömtjänster.

Hur många MP3 låter laddas ner från TPB nu för tiden? Måste vara obefintligt sen alla började köra Spotify. Artisterna gnäller på att de får för lite betalt. Japp. Wake up. Varför ska artister ha miljoner i lön? Trodde att de jobbade för konsten? Räcker det inte med att de får en bra lön? Tjäna pengar på live-spelningar istället. Trams alltihop. Detta är de sista dödsryckningarna från en bransch som inte klarat av att ställa om till det moderna samhället och konsumentens behov i tid.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Eftersom jag gärna får rätta dig så gör jag väl det. Du tolkar det jag säger fel. Det jag menat med det grisiga beteendet har att göra med hur det ses av kunderna. Alltså om man tydligt visar att "Ja, vi har fått ett ekonomiskt straff, nej, vi vill inte kännas vid det, ja, vi tycker kunderna skall betala". Det är grisigt. Men du har såklart också en poäng i att är man tydligare med sina grisigheter så blir det som kund lättare att ta handen fråb företaget, I alla fall i teorin. Men i praktiken så bryr sig ju inte folk alla. De flesta är helt oinsatta i precis allt, så företaget kan fortsätta som vanligt och straffet blir inget straff, utan bara en liten fördröjning av intäkterna.

Företagsekonomi fungerar inte riktigt som privatekonomi, där man har en plånbok och så betalar man utifrån det som finns i den - omsättning och rörelseresultat är (i regel) viktigare än disponibla medel.

Det innebär att resonemanget att "företaget ska betala, inte kunderna" inte fungerar, företag är gjorda för att omsätta och kunderna är en vital del i det kretsloppet. Sen finns det visserligen företag som har stora disponibla medel också - men att det skulle vara ett tecken på huruvida företaget fungerar eller inte behöver inte stämma. Så böter som sådana är oproportionerligt effektiva beroende på hur företaget ser ut och fungerar. (Finns dock andra sanktioner som kan vara effektiva i varierande grad - i praktiken kan det främst innebära främjad konkurrens. Ett direkt så väl som indirekt straff för företaget.)

Sen kan man tycka precis vad man vill om det, men om alla företag skulle ha disponibla medel i förhållande till deras storlek skulle vår ekonomi ta en gigantisk smäll - då vår valuta bygger på produkt (arbetskraft och resurser), och vårt samhälle bygger på ett kontinuerligt flöde av denna. Om samtliga företag skulle bunkra upp disponibla medel skulle valutan devalveras och flera system som bygger på dessa sannolikt sluta fungera.

Det gör att ekonomiska sanktioner mot företag kan vara svåra att få till i praktiken - det är "lätt" att kringgå (genom placeringar, investeringar, kreativ bokföring o.s.v. - både medvetet och omedvetet) och samhällskostnaden om företaget går under kommer sannolikt att bli större än vinsten ett eventuellt bötesbelopp skulle inbringa. Koncept så som dagsböter (jfr. privatekonomi) alt. ekonomiska sanktioner baserat på nettovinst och kapital är förvisso fungerande, men då kommer vi tillbaka till att smällen blir oproportionerlig.

Disclaimer: har för dålig koll på företagsrätt för att veta hur domar och påföljder tillämpas i regel.

TL;DR - kunderna betalar, på ett eller annat sätt. Annars får samhället som helhet ta smällen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Tackar för svar!
Något exempel på när det inte skulle fungera med en ren DDNS bara, kontra statisk IP tänker jag?

Frågar då jag aldrig själv suttit i en sits där DDNS inte kunnat ersätta statisk IP för just eget hemmabruk (PLEX, spelservers, privat FileZilla/NAS).

Ett exempel är om man behöver reverse DNS som exempelvis när man har sin egen Mail server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Företagsekonomi fungerar inte riktigt som privatekonomi, där man har en plånbok och så betalar man utifrån det som finns i den - omsättning och rörelseresultat är (i regel) viktigare än disponibla medel.

Det innebär att resonemanget att "företaget ska betala, inte kunderna" inte fungerar, företag är gjorda för att omsätta och kunderna är en vital del i det kretsloppet. Sen finns det visserligen företag som har stora disponibla medel också - men att det skulle vara ett tecken på huruvida företaget fungerar eller inte behöver inte stämma. Så böter som sådana är oproportionerligt effektiva beroende på hur företaget ser ut och fungerar. (Finns dock andra sanktioner som kan vara effektiva i varierande grad - i praktiken kan det främst innebära främjad konkurrens. Ett direkt så väl som indirekt straff för företaget.)

Sen kan man tycka precis vad man vill om det, men om alla företag skulle ha disponibla medel i förhållande till deras storlek skulle vår ekonomi ta en gigantisk smäll - då vår valuta bygger på produkt (arbetskraft och resurser), och vårt samhälle bygger på ett kontinuerligt flöde av denna. Om samtliga företag skulle bunkra upp disponibla medel skulle valutan devalveras och flera system som bygger på dessa sannolikt sluta fungera.

Det gör att ekonomiska sanktioner mot företag kan vara svåra att få till i praktiken - det är "lätt" att kringgå (genom placeringar, investeringar, kreativ bokföring o.s.v. - både medvetet och omedvetet) och samhällskostnaden om företaget går under kommer sannolikt att bli större än vinsten ett eventuellt bötesbelopp skulle inbringa. Koncept så som dagsböter (jfr. privatekonomi) alt. ekonomiska sanktioner baserat på nettovinst och kapital är förvisso fungerande, men då kommer vi tillbaka till att smällen blir oproportionerlig.

Disclaimer: har för dålig koll på företagsrätt för att veta hur domar och påföljder tillämpas i regel.

TL;DR - kunderna betalar, på ett eller annat sätt. Annars får samhället som helhet ta smällen.

Det är en soppa. Instinkten säger väl i så fall att det skulle vara bättre att utkräva personligt ansvar för ett företags dumheter, men då kommer ju genast argumentet att det är lätt att komma runt med "målvakter" på ansvarsposter etc. Dock skulle man i lagtexten då kunna formulera sig på ett sätt som gör att specifika poster och positioner i företaget inte har någon betydelse, så att företaget själva inte kan välja vilken eller vilka personer som skall ta smällen, utan det blir upp till utredarna att bedöma i varje specifikt fall. Som det är nu så känns det som att man kan hitta på alldeles för mycket dumheter och gömma sig bakom företaget.

Avsikten med viten. böter, sanktioner etc är ju ändå att företaget och inte kunderna skall drabbas, så det är bra skevt så som det fungerar nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Yes, tänker inte påstå att det är enkelt eller perfekt på något sätt. Men det går helt enkelt inte att separera företag och dess kunder vad gäller det rent ekonomiska. Vi sitter alla i samma ekonomiska båt, vare sig vi vill eller inte. (Till varierande grad, och det är givetvis rejält mycket grumligare än jag får det att låta.) Det minskar inte direkt heller med tanke på ökad global interaktion, samhälleligt i allmänhet så väl som ekonomiskt.
Med viss risk för påverkan till följd av Covid-19, givetvis - vi får se var det landar lite mer om några år eller så.

Ett av problemen är att pengar (oavsett vad gäller kapital, omsättning, likvida medel eller övriga tillgångar) för med sig en stark risk att bli totalt blind för ungefär allt annat. Det ger en galen makt/drivkraft/snöbollseffekt, som riskerar korrumpera i ohygglig grad. Misstänker den risken är tämligen stor med en industri så som filmindustrin - där subjektiva värden härskar (annars måste jag missat att en film med 100 miljoner i budget är 100ggr bättre än en med 1 miljon i budget) och ordentligt med stora vinster kan göras av inblandade aktörer så väl primärt som sekundärt (som tertiärt).

Lite som @BrottOchStraff är inne på, samtidigt känner jag också att det är viktigt att människor har möjlighet att själva värdera upplevelser, även ekonomiskt. Personligen finns det exempelvis spel jag gärna skulle slänga en extra hundralapp på om jag kunde, just för hur många timmars kvalitativ underhållning de gett mig. Det gör dock också att jag känner att producenter och distributörer av kultur i dag sitter på för mycket makt att kontrollera sin bransch rent ekonomiskt, och de försöker i flera fall hålla kvar vid denna makt med näbbar och klor. Humble Bundle-konceptet, som kontrast, med ett basbelopp plus "lägg vad du vill" är intressant, även om jag inte tror vårt samhälle är rätt grund för det just nu.

Men nu vill jag inte dra vidare för mycket off-topic. Dock är det en intressant diskussion att försöka se vad sådant här tjafs ("rättighetsmaffian" och så vidare) är symptom på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

@Ozzed: Yes, tänker inte påstå att det är enkelt eller perfekt på något sätt. Men det går helt enkelt inte att separera företag och dess kunder vad gäller det rent ekonomiska. Vi sitter alla i samma ekonomiska båt, vare sig vi vill eller inte. (Till varierande grad, och det är givetvis rejält mycket grumligare än jag får det att låta.) Det minskar inte direkt heller med tanke på ökad global interaktion, samhälleligt i allmänhet så väl som ekonomiskt.
Med viss risk för påverkan till följd av Covid-19, givetvis - vi får se var det landar lite mer om några år eller så.

Ett av problemen är att pengar (oavsett vad gäller kapital, omsättning, likvida medel eller övriga tillgångar) för med sig en stark risk att bli totalt blind för ungefär allt annat. Det ger en galen makt, som riskerar korrumpera i ohygglig grad. Misstänker den risken är tämligen stor med en industri så som filmindustrin - där subjektiva värden härskar (annars måste jag missat att en film med 100 miljoner i budget är 100ggr bättre än en med 1 miljon i budget) och ordentligt med stora vinster kan göras av inblandade aktörer så väl primärt som sekundärt (som tertiärt).

Men nu vill jag inte dra vidare för mycket off-topic. Dock är det en intressant diskussion att försöka se vad sådant här tjafs ("rättighetsmaffian" och så vidare) är symptom på.

Håller med dig i ditt resonemang. Skulle vilja lägga till att ett företag som drar på sig onödiga böter kommer att ha högre kostnader och därför lägre utdelning. Aktieägarna blir missnöjda och utkräver ansvar.
Om företaget skickar notan direkt till kunderna (dvs om de inte har en rainy day fund - vilket de inte har) så röstar kunderna med fötterna och går åt annat håll.
Sedan finns det förstås situationer där böterna är ett resultat av noggranna överväganden. Möjligen är det här ett sådant fall.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

@bubbelbabbel: Det är ett intressant dilemma - hur ska man få ut önskad effekt utan att det blir en nettoförlust för samhället?
I vissa fall tror jag också det är möjligt, men det känns ofta som en mer komplex balansgång än vad som går att se på ytan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

@Ozzed: Yes, tänker inte påstå att det är enkelt eller perfekt på något sätt. Men det går helt enkelt inte att separera företag och dess kunder vad gäller det rent ekonomiska. Vi sitter alla i samma ekonomiska båt, vare sig vi vill eller inte. (Till varierande grad, och det är givetvis rejält mycket grumligare än jag får det att låta.) Det minskar inte direkt heller med tanke på ökad global interaktion, samhälleligt i allmänhet så väl som ekonomiskt.
Med viss risk för påverkan till följd av Covid-19, givetvis - vi får se var det landar lite mer om några år eller så.

Ett av problemen är att pengar (oavsett vad gäller kapital, omsättning, likvida medel eller övriga tillgångar) för med sig en stark risk att bli totalt blind för ungefär allt annat. Det ger en galen makt, som riskerar korrumpera i ohygglig grad. Misstänker den risken är tämligen stor med en industri så som filmindustrin - där subjektiva värden härskar (annars måste jag missat att en film med 100 miljoner i budget är 100ggr bättre än en med 1 miljon i budget) och ordentligt med stora vinster kan göras av inblandade aktörer så väl primärt som sekundärt (som tertiärt).

Lite som @BrottOchStraff är inne på, samtidigt känner jag också att det är viktigt att människor har möjlighet att själva värdera upplevelser, även ekonomiskt. Personligen finns det exempelvis spel jag gärna skulle slänga en extra hundralapp på om jag kunde, just för hur många timmars kvalitativ underhållning de gett mig. Det gör dock också att jag känner att producenter och distributörer av kultur i dag sitter på för mycket makt att kontrollera sin bransch rent ekonomiskt, och de försöker i flera fall hålla kvar vid denna makt med näbbar och klor. Humble Bundle-konceptet, som kontrast, med ett basbelopp plus "lägg vad du vill" är intressant, även om jag inte tror vårt samhälle är rätt grund för det just nu.

Men nu vill jag inte dra vidare för mycket off-topic. Dock är det en intressant diskussion att försöka se vad sådant här tjafs ("rättighetsmaffian" och så vidare) är symptom på.

Ja, för att gå tillbaka till artikeln då så är det ju en intressant formulering att "Det är en kostnad vi tar för att skydda våra kunder", om det i praktiken är noll och ingen skillnad mellan det och att säga "Ja i så fall så höjer vi våra priser så att vi inte drabbas av det", så blir det ju ett rätt skenheligt uttalande. Men det som avses är väl förmodligen att de hellre betalar vitet än att lämna ut något, men det är väl också verkningslöst? För det brukar väl vara så att även om man betalar vitet så går det sedan en runda till och det blir ytterligare viten, oftast högre summor, rinse and repeat, tills summan är så hög att företaget är tvunget att lämna ut det som begärs eftersom de inte har råd att betala summan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.