Bästa DAC/AMP för mina behov

Permalänk
Medlem

Bästa DAC/AMP för mina behov

Tjena!

Köpte nyligen en Sound BlasterX G6 som jag använder för att driva mina Beyerdynamic DT 770 Pro 250 Ohm till både PC och PS4. Den största anledningen till att jag köpte G6:an är att jag kan få ljud från PS4 och PC samtidigt, i samma headset.

Jag vill dock byta ut G6:an nu då firmwaren krånglar alldeles för mycket. Finns det något bra alternativ som kan göra samma sak? Jag vill helst hitta en DAC/AMP-kombo som inte kräver mjukvara.

Permalänk
Medlem

Glömde nämna det, men gärna under 3000 kr!

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om Audioengine D1, behövs ingen mjukvara. Har den till mina DT 990 Pro 250ohm, driver lurarna bra, Vet dock inte om du kan använda den till PS4

Visa signatur

i9-13900K / RTX4080

Permalänk
Medlem

Hade också Audiengine D1 när jag hade mina DT 990pro 250ohm, funkade toppen saknar både lurarna och DACen

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk

Astro MixAmp har möjligheten att köra ljudet från både PS4 och PC samtidigt. Dock är det väl inte mycket till amp. Mjukvara finns men behöver inte använda den.

Permalänk
Medlem

@Smookey: Den såg ju inte så dum ut! Har optical input så det kommer gå att koppla in PS4:an, måste bara kolla upp om det går att få input från båda samtidigt.

Permalänk
Medlem

@Wimwicket: Kollade lite på mixampen, men det verkade inte som att den kunde driva hörlurar på 250 ohm utan en extra amp. Är du säker på att den kan få input från båda samtidigt då det finns en knapp för att switcha mellan dem?

Permalänk

@Pnollten: Japp, åtminstone den äldre versionen. Ser att det finns en ny nu så bäst att kolla först. Men den jag har (gen3 om jag inte missminner mig) kan köra båda samtidigt. Är den satt till Konsol så släpper den igenom ljud från båda.

Permalänk
Medlem

Om du vill ha absolut mest pang för pengarna så köper du en Schiit Magni + Modi stack. Det ena är en hörlursförstärkare och det andra är en DAC, så kopplar man ihop dom.

https://www.schiit.com/products

Hittar du någon amp som kan leverera mer effekt i närheten av det priset så blir jag väldigt förvånad, titta på specsen, observera att detta är PER KANAL:
Maximum Power, 16 ohms: 2.8W RMS per channel
Maximum Power, 32 ohms: 2.4W RMS per channel
Maximum Power, 50 ohms: 1.6W RMS per channel
Maximum Power, 300 ohms: 410mW RMS per channel
Maximum Power, 600 ohms: 215mW RMS per channel

Jag har ett par JVC HA-SZ2000, de är på 16 Ohm och är de lurar som kan producera mest bas av alla lurar i världen förutsatt att man har en amp som orkar trycka på. Schiit Modi orkar driva dessa utan problem.
Det man får tänka på när man kör en DAC så här är att man får installera en EQ separat i datorn, jag kör med Equalizer APO och en addon till den som heter Peace. Då kan man boosta basen ordentligt, men iom att man har en bra amp så låter det fortfarande bra.

Jag har haft många olika USB-powered DAC/AMP's men de har en output på typ max 500 mW TOTALT vilket är skräp om man inte kör med typ in-ear-lurar.

Permalänk
Medlem

Skulle kört på en Topping D30 DAC med en O2 hörlursförstärkare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

@FL3JM: Jag har kikat en hel del på en schiit stack, och de verkar grymma! Blir dock inte riktigt klok på om de kan uppfylla mina behov, alltså ljud från PS4 och PC samtidigt?

Är dessutom lite trist att de inte säljs i sverige, antar att du fick betala tull?

Permalänk

@Pnollten: Det går inte använda sig utav en ljudmixer? Typ något i den här stilen: https://www.amazon.com/dp/B00102ZN40/ref=dp_cerb_2

Permalänk
Medlem

@Wimwicket: Börjar luta mot det. Tänker mig en Schiit stack tillsammans med en mixer + d/a-omvandlare för PS4:an, då stacken inte verkar kunna mixa.

Permalänk

Vet ej din budget. Bästa betyder många saker.
ADL Stratos
Pro-Ject Dac box S2+ ihop med en Heed Audio Canamp

Om du har budget
Heed Audio Canalot III ihop med Heed Audio Abacus Dac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnollten:

@FL3JM: Jag har kikat en hel del på en schiit stack, och de verkar grymma! Blir dock inte riktigt klok på om de kan uppfylla mina behov, alltså ljud från PS4 och PC samtidigt?

Är dessutom lite trist att de inte säljs i sverige, antar att du fick betala tull?

Nej DAC'en har bara en input, finns nog inte så många DAC'ar som kan ta flera inputs och mixa dom, inte heller hittar du nog hörlursförstärkare med den möjligheten så du får nog skaffa en mixer.

Om du beställer en schiit stack så glöm inte att du även måste köpa två jättekorta RCA-kablar som går emellan dom.
Samt att du behöver en sån där USB-A/B kabel.
https://www.schiit.com/products/pyst-cables

Max Output @ 600Ω - 125 mW (8.68 VRMS)
Max Output @ 150Ω - 502 mW (8.66 VRMS)
Max Output @ 32Ω - 1 Watt (5.66 VRMS)

Not impressed. Den klarar inte ens 16 Ω och ger bara 1 W totalt vid 32 Ω medan Schiit Modi kan mosa ut 4.8 W totalt vid 32 Ω.
Jag tittade faktiskt på en JDS Labs Element innan jag skaffade Schiit, just för att den är så sjukt snygg, men den har tyvärr inte så mycket power.

Permalänk
Skrivet av FL3JM:

Nej DAC'en har bara en input, finns nog inte så många DAC'ar som kan ta flera inputs och mixa dom, inte heller hittar du nog hörlursförstärkare med den möjligheten så du får nog skaffa en mixer.

Om du beställer en schiit stack så glöm inte att du även måste köpa två jättekorta RCA-kablar som går emellan dom.
Samt att du behöver en sån där USB-A/B kabel.
https://www.schiit.com/products/pyst-cables

Max Output @ 600Ω - 125 mW (8.68 VRMS)
Max Output @ 150Ω - 502 mW (8.66 VRMS)
Max Output @ 32Ω - 1 Watt (5.66 VRMS)

Not impressed. Den klarar inte ens 16 Ω och ger bara 1 W totalt vid 32 Ω medan Schiit Modi kan mosa ut 4.8 W totalt vid 32 Ω.
Jag tittade faktiskt på en JDS Labs Element innan jag skaffade Schiit, just för att den är så sjukt snygg, men den har tyvärr inte så mycket power.

Du kan inte spela fler samtidigt du kan ha flera olika ingångar.

Permalänk
Medlem

Kör själv på khadas tone board + JDS Atom till mina 250 ohm, jag personligen gillar ljudet som dom levererar ihop.
Läs lite om ljudet på alla olika kombos, alla har lite olika karaktär och inte bara stirra sig blind på siffror (självklart ska ampen orka driva dina lurar utan att maxa den)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Hitta på egna nummer? Magni har 2.4W RMS per kanal, stereo = två kanaler = 2.4W * 2 = 4.8 W totalt, vid 32 ohm. Vad är det jag har hittat på menar du?

Yep, jag är dum i huvudet.
Del prev.