Bygga en Nas vs synology

Permalänk
Medlem

Är ju alltid skoj att bygga och pilla själv, med det sagt så gick jag själv Synology vägen i våras
Fick bli en 918+ som jag köpte 2x8GB minne till då jag tänkte köra lite olika mjukvaror på.

Just nu har jag Plex Media Server (appen), SABnzbd (docker), Snoarr (docker), UNMS (docker) och så testar jag om Radarr (docker) är nått att ha.

Med dom grejerna igång ligger NASen på ~6% CPU och 18% RAM i "vila", drar jag igång en direct play stream, en 1080 high transcode, och tankar ner via Sonarr samtidigt så ligger den mellan 20-60% CPU och ~20% RAM användning.

Så summa summarum, är riktigt nöjd med min Synology

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

du måste skilja på gen10 och gen 10 plus (borde ha döpts till gen 11). Gen10 är AMD utan möjlighet till ILO. 10 plus är intel och med ILO

DÅ är jag med. I så fall känns gen 10 plus betydligt mer attraktivt för min del.

Permalänk
Medlem

Kör även jag synology men en gammal 213j. Fördelen är nog mjukvaran och att man slipper pilla och hålla på så gillar man det är en hemmabyggd nog bättre.
såg min synology senast för 3 år sedan tror jag när jag bytte till större diskar. jag vet att den befinner sig någonstans i källaren, vatten rummet eller kanske pannrummet och det är nog där en av fördelarna kommer in. den bara står någonstans och fungerar.
Ska man avkoda och köra tyngre program så får man skippa J versionerna som är de billigaste i serien. men jag låter den ta hand om nedladdningar och streamar film och musik till olika enheter och det klarar den utan problem.
Det enda problem jag börjat smått märka med min gamla tro tjänare är att den ibland hostar till när den gör mycket samtidigt, tex laddar ned och 2 pers spelar upp 4k film och kärringen kanske kikar på semester film klipp eller liknande. men å andra sidan är det inte mycket på teknik sidan som hänger med 8 år senare utan några som helst uppgraderingar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Ett litet sidospår.
Det jag alltid har undrat är hur man på ett säkert och prisvärt alternativ kan säkerhetskopierar NAS:en? Om huset går i lågor så kan man helt plötsligt ha förlorat 1 tb musik, några tb film. Att säkerhetskopiera andar viktigt dokument och bilder är inte svårt pga att det endast tar några gb.

Jag kör backup till en annan nas hos en släkting. Synologys hyperbackup är riktigt smidigt men jag har även kört Borg backup som var bra men osmidigt iom att det är commandline och du lär scripta dina egna backupjobb.
Finns ju också ett otal med backuptjänster i molnet men jag tycker det är rätt dyrt slaget på 5 år kontra att köpa t.ex. en DS220j och parkera hos någon man känner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Ett litet sidospår.
Det jag alltid har undrat är hur man på ett säkert och prisvärt alternativ kan säkerhetskopierar NAS:en? Om huset går i lågor så kan man helt plötsligt ha förlorat 1 tb musik, några tb film. Att säkerhetskopiera andar viktigt dokument och bilder är inte svårt pga att det endast tar några gb.

Beror helt på hur mycket data och din definition av "säkert" och "prisvärt" är, samt hur mycket du vill/kan göra själv. Billigast är en extern HDD som du tar mellan hemmet och en vän eller liknande. Lite lyxigare variant är en liten dator (tänk raspberry pi) med en HDD. Rsync eller Borg backup borde kunna ta hand om att fixa dina backuper enligt ett schema. För lite mer "säkerhet" (som i datan försvinner inte) är det en billigare datorn och två diskar i RAID med samma mjukvaror. Singlekort dator eller en begagnad skulle fixa det utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

För lite mer "säkerhet" (som i datan försvinner inte) är det en billigare datorn och två diskar i RAID med samma mjukvaror.

Raid är inte backup. Får du virus ryker allt. Råkar du trycka delete ryker allt. Tar blixten datorn ryker allt. Och så vidare.
Helt meningslöst att köra RAID på backupdata eftersom du ändå har datan på ordinarie plats ifall backupens disk skulle dö.

Permalänk
Medlem

Kör själv med denna:

https://www.dustin.se/product/5010755240/proliant-ml310e-gen8...

Maxad med 1270 xeon och 32 gig udimm ecc. Körs tillsammans med Unraid och en helvetes massa dockers och VMs, med bla Home Assistant, Node red, DDNS, Mine Craft server, Owncloud osv osv.

För nåt år sedan var inte platformen lika mogen som idag och men nu kan man verkligen välja hur mycket man vill pilla, eller inte alls tack vare dockers. Aldrig haft en enda krash/hickup (förutom strömavbrott) sedan installation. Rekommenderas starkt!

Kör backup på hela servern med hjälp av Crashplan pro docker med data så långt som ett år tillbaka samt retentiondata varje halvtimme. Kostar mig endast 100 kr/månad så klart värt den slanten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Jag kör backup till en annan nas hos en släkting. Synologys hyperbackup är riktigt smidigt men jag har även kört Borg backup som var bra men osmidigt iom att det är commandline och du lär scripta dina egna backupjobb.
Finns ju också ett otal med backuptjänster i molnet men jag tycker det är rätt dyrt slaget på 5 år kontra att köpa t.ex. en DS220j och parkera hos någon man känner.

Om man vill ha en NAS hos vänner/föräldrar för offsite-backup så är det kanske lite lyxigt med full-size Synology för rätt mycket pengar och eventuellt 'olycksrisk' på bortsidan och då kan man prova med en RPI4 med raspian eller tom. ubuntu för RPI om man vill ha 64-bits OS med inkopplad en eller två externa större USB-diskar.

Visst det är inte några färdiga NAS-GUI ala synolgys men är man inte helt ovan med Linuxvärlden och kan använda ssh och terminal och läsa olika Guide från Internet så kan man få ihop något 'förloringsbart' för rätt låg summa off-site. - är det inte CG-NAT i endera riktning så kan man köra rsync via SSH utan allt för mycket besvär och om man kör BTRFS på RPI:s diskar så kan man schemalägga snapshot (eller konfigurera upp snapper som många köpeNAS gör vare sig man vill eller inte) och därmed om man gör bort sig eller laddar upp filer som blivit angripna med ransomware så har man generationerna innan kvar. det är heller ingen som hindrar att man håller disken/diskarna krypterad och bara att det är ext4 eller BTRFS gör att nyfiken snokande på disken med en windator inte kommer att ge något intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Om man vill ha en NAS hos vänner/föräldrar för offsite-backup så är det kanske lite lyxigt med full-size Synology för rätt mycket pengar och eventuellt 'olycksrisk' på bortsidan och då kan man prova med en RPI4 med raspian eller tom. ubuntu för RPI om man vill ha 64-bits OS med inkopplad en eller två externa större USB-diskar.

Det skiljer inte så mycket pengar mellan en DS220j (1900 ordinarie pris) och en RPI (1000kr med laddare, låda, minneskort) och du slipper hela installationen, patchningen, meck med trasiga SD-kort o.s.v. Med DS220j kan du dessutom köra hyperbackup vilket är väldigt smidigt om du ändå har en Synology i andra änden.
Vet inte vad du menar med olycksrisk heller. Tror risken är betydligt större att en RPI med två lösa usb-diskar förolyckas än en integrerad plåtlåda.

Det tråkigaste som finns är att hålla på att bråka med backuper. Jag pysslar gärna med allt du beskriver i andra projekt, men inte för backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Ett litet sidospår.
Det jag alltid har undrat är hur man på ett säkert och prisvärt alternativ kan säkerhetskopierar NAS:en? Om huset går i lågor så kan man helt plötsligt ha förlorat 1 tb musik, några tb film. Att säkerhetskopiera andar viktigt dokument och bilder är inte svårt pga att det endast tar några gb.

Om man har ComHem som bredbandsleverantör så har ju de sin egen cloudtjänst "Comhem Cloud", och har man abonnemang på minst 250mbps så är tjänsten gratis, och dessutom obegränsad lagring, själv ligger jag på ca 20TB för tillfället.
Jag kontaktade Comhem för ett tag sedan och frågade "hur obegränsad" lagringen verkligen är, och fick till svar ungefär: att sålänge man håller sig under 100TB så bryr de sig inte om att snoka vad man håller på med.
Men självklart står det i avtalet att de har rätt att radera filerna närsomhelst utan varning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Det skiljer inte så mycket pengar mellan en DS220j (1900 ordinarie pris) och en RPI (1000kr med laddare, låda, minneskort) och du slipper hela installationen, patchningen, meck med trasiga SD-kort o.s.v. Med DS220j kan du dessutom köra hyperbackup vilket är väldigt smidigt om du ändå har en Synology i andra änden.
Vet inte vad du menar med olycksrisk heller. Tror risken är betydligt större att en RPI med två lösa usb-diskar förolyckas än en integrerad plåtlåda.

Det tråkigaste som finns är att hålla på att bråka med backuper. Jag pysslar gärna med allt du beskriver i andra projekt, men inte för backup.

Fast 2-diskars NAS köper man ju helst inte... och med 4 platser så är det direkt dubbla pengarna

kan man hänga på externa USB.diskar och integrera med dess befintliga RAID i en modern synology idag ?

isåfall är det lite mer förlåtet då man kan instruera att 'koppla in den där externa disken jag skickade till dig' och sedan kan man sköta allt fjärr inklusive utöka lagringen...

På äldre köpenas gick det inte om man inte själv hackade via ssh och ofta med resultatet defunkt GUI då dess databaser för GUI inte stämmer med vad man gjorde med mdadm-RAID eller att man valde att köra native BTRFS på diskarna...

---

och det där med 'risk' prova att placera (krypterad) offline-diskar hos en barnfamilj

en kamrat gjorde det - efter den andre förlorade och med krystade förklaringar till varför gav denne upp.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, fått mer respons än väntat

Skrivet av Kamouflage:

Jag kör backup till en annan nas hos en släkting. Synologys hyperbackup är riktigt smidigt men jag har även kört Borg backup som var bra men osmidigt iom att det är commandline och du lär scripta dina egna backupjobb.
Finns ju också ett otal med backuptjänster i molnet men jag tycker det är rätt dyrt slaget på 5 år kontra att köpa t.ex. en DS220j och parkera hos någon man känner.

Kostnad är den stora anledningen till att jag kollar på en egen NAS. Att betala för Tidal hifi, netflix mm är små kostnader. Dock blir det väldigt mycket pengar att betala när man inte utnyttjar större delen av utbudet. Efter att ha läst svaren tycker jag att hyper backupp till en annan nas verkar både kostnadseffektivt samt smidigt. Lutar åt att bli en stor engångskostnad med köp av två nasar som sedan ska fyllas med lagringsenheter som sedan i sin tur ska fyllas med musik och film.

Skrivet av cheben:

Beror helt på hur mycket data och din definition av "säkert" och "prisvärt" är, samt hur mycket du vill/kan göra själv. Billigast är en extern HDD som du tar mellan hemmet och en vän eller liknande. Lite lyxigare variant är en liten dator (tänk raspberry pi) med en HDD. Rsync eller Borg backup borde kunna ta hand om att fixa dina backuper enligt ett schema. För lite mer "säkerhet" (som i datan försvinner inte) är det en billigare datorn och två diskar i RAID med samma mjukvaror. Singlekort dator eller en begagnad skulle fixa det utan problem.

Just nu har jag inte alls mycket data. Dock planerar jag att ersätta Spotify/tidal och filmtjänster med material jag själv äger. En 4k blu-ray är 80gb+ Medan en 1080p bluray är 15gb. Så 4x4tb eller 4x6tb i raid 5 låter rimligt för mig till en början.
Säkert: Jag försöker följa 3-2-1 strategin. Med min begränsad förståelse verkar det tillräckligt säkert.
Prisvärt blir det för mig ifall man kan uppnå en användarupplevelse som kan konkurrera med cloud-tjänster/spotify, men att man äger materialet själv och sliper betala flera hundra kronor i månadsavgifter varje månad tills den dagen man dör. Ambitionen är att nasen inom rimlig framtid har betalat av sig själv.

Skrivet av No_Jah:

Om man har ComHem som bredbandsleverantör så har ju de sin egen cloudtjänst "Comhem Cloud", och har man abonnemang på minst 250mbps så är tjänsten gratis, och dessutom obegränsad lagring, själv ligger jag på ca 20TB för tillfället.
Jag kontaktade Comhem för ett tag sedan och frågade "hur obegränsad" lagringen verkligen är, och fick till svar ungefär: att sålänge man håller sig under 100TB så bryr de sig inte om att snoka vad man håller på med.
Men självklart står det i avtalet att de har rätt att radera filerna närsomhelst utan varning.

Har just nu comhem bredband 150. Med studenterbjudande kan jag få Bredband 300 för 100 kr extra varje månad. 100kr för ”oändlig” lagringsutrymme tycker jag låter som en bra affär. Dock känner jag mig inte bekväm med att de kan radera allt när och hur dom vill.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Tack för alla svar, fått mer respons än väntat

Kostnad är den stora anledningen till att jag kollar på en egen NAS. Att betala för Tidal hifi, netflix mm är små kostnader. Dock blir det väldigt mycket pengar att betala när man inte utnyttjar större delen av utbudet. Efter att ha läst svaren tycker jag att hyper backupp till en annan nas verkar både kostnadseffektivt samt smidigt. Lutar åt att bli en stor engångskostnad med köp av två nasar som sedan ska fyllas med lagringsenheter som sedan i sin tur ska fyllas med musik och film.

Just nu har jag inte alls mycket data. Dock planerar jag att ersätta Spotify/tidal och filmtjänster med material jag själv äger. En 4k blu-ray är 80gb+ Medan en 1080p bluray är 15gb. Så 4x4tb eller 4x6tb i raid 5 låter rimligt för mig till en början.
Säkert: Jag försöker följa 3-2-1 strategin. Med min begränsad förståelse verkar det tillräckligt säkert.
Prisvärt blir det för mig ifall man kan uppnå en användarupplevelse som kan konkurrera med cloud-tjänster/spotify, men att man äger materialet själv och sliper betala flera hundra kronor i månadsavgifter varje månad tills den dagen man dör. Ambitionen är att nasen inom rimlig framtid har betalat av sig själv.

Har just nu comhem bredband 150. Med studenterbjudande kan jag få Bredband 300 för 100 kr extra varje månad. 100kr för ”oändlig” lagringsutrymme tycker jag låter som en bra affär. Dock känner jag mig inte bekväm med att de kan radera allt när och hur dom vill.

Angående att de kan radera materialet närsomhelst, så har nog de flesta molnlagringstjänster liknande klausuler för att kunna radera olämpligt material.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Det skiljer inte så mycket pengar mellan en DS220j (1900 ordinarie pris) och en RPI (1000kr med laddare, låda, minneskort) och du slipper hela installationen, patchningen, meck med trasiga SD-kort o.s.v. Med DS220j kan du dessutom köra hyperbackup vilket är väldigt smidigt om du ändå har en Synology i andra änden.
Vet inte vad du menar med olycksrisk heller. Tror risken är betydligt större att en RPI med två lösa usb-diskar förolyckas än en integrerad plåtlåda.

Det tråkigaste som finns är att hålla på att bråka med backuper. Jag pysslar gärna med allt du beskriver i andra projekt, men inte för backup.

DS220j kostar ~1600 kr på Amazon.de, med gratis frakt, vilket jag tycker är ett bra pris för en 2-bay NAS av enklare modell, och framför allt om syftet är att köra Hyper Backup.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Raid är inte backup. Får du virus ryker allt. Råkar du trycka delete ryker allt. Tar blixten datorn ryker allt. Och så vidare.
Helt meningslöst att köra RAID på backupdata eftersom du ändå har datan på ordinarie plats ifall backupens disk skulle dö.

...dock klart händigt med RAID ifall backupdatat inte får plats på en disk vilket ju är troligt om det är bl.a. en NAS som det är backup på. Har man sen versionshanterad backup (bra mot kryptovirus tex) så finns ju inte äldre backuper kvar på ordinarie plats. Vill man skydda sig mot det så får man skaffa två backupmaskiner.

Har man dessutom sin backupmaskin stående hos kompis/föräldrar/jobbet så kan det ju vara bra slippa trycka över allt igen ifall en disk dör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Tack för alla svar, fått mer respons än väntat

Kostnad är den stora anledningen till att jag kollar på en egen NAS. Att betala för Tidal hifi, netflix mm är små kostnader. Dock blir det väldigt mycket pengar att betala när man inte utnyttjar större delen av utbudet. Efter att ha läst svaren tycker jag att hyper backupp till en annan nas verkar både kostnadseffektivt samt smidigt. Lutar åt att bli en stor engångskostnad med köp av två nasar som sedan ska fyllas med lagringsenheter som sedan i sin tur ska fyllas med musik och film.

Just nu har jag inte alls mycket data. Dock planerar jag att ersätta Spotify/tidal och filmtjänster med material jag själv äger. En 4k blu-ray är 80gb+ Medan en 1080p bluray är 15gb. Så 4x4tb eller 4x6tb i raid 5 låter rimligt för mig till en början.
Säkert: Jag försöker följa 3-2-1 strategin. Med min begränsad förståelse verkar det tillräckligt säkert.
Prisvärt blir det för mig ifall man kan uppnå en användarupplevelse som kan konkurrera med cloud-tjänster/spotify, men att man äger materialet själv och sliper betala flera hundra kronor i månadsavgifter varje månad tills den dagen man dör. Ambitionen är att nasen inom rimlig framtid har betalat av sig själv.

Har just nu comhem bredband 150. Med studenterbjudande kan jag få Bredband 300 för 100 kr extra varje månad. 100kr för ”oändlig” lagringsutrymme tycker jag låter som en bra affär. Dock känner jag mig inte bekväm med att de kan radera allt när och hur dom vill.

Passa dig lite för RAID 5, det är inte alls längre lika pålitligt som det en gång var med stora diskar. Det finns en stor risk att en rebuild misslyckas, och då sitter man pyrt till. Det kostar mer, men generellt så rekommenderas det inte att använda RAID 5 längre, utan minst två paritetsdiskar, dvs RAID 6. Själv har jag övergett RAID för ZFS, en enhet med 2 paritetsdiskar och en med speglade diskar. Men vill man göra det är det vad jag vet bara hembygge som gäller.

Permalänk
Skrivet av cheben:

Passa dig lite för RAID 5, det är inte alls längre lika pålitligt som det en gång var med stora diskar. Det finns en stor risk att en rebuild misslyckas, och då sitter man pyrt till. Det kostar mer, men generellt så rekommenderas det inte att använda RAID 5 längre, utan minst två paritetsdiskar, dvs RAID 6. Själv har jag övergett RAID för ZFS, en enhet med 2 paritetsdiskar och en med speglade diskar. Men vill man göra det är det vad jag vet bara hembygge som gäller.

Min åsikt är att ZFS handlar mest om att tro, istället för att veta.
Kan bara likna det vid "flat earth society" eller "scientologerna".

https://www.jodybruchon.com/2017/03/07/zfs-wont-save-you-fanc...

Oavsett vilket filsystem man har, så ökar risken för problem med mängden data. Raid/ZFS handlar mest om redundans, så egentligen kan man hoppa över alla "rebuild" och kopiera sin backup istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slugger321:

Min åsikt är att ZFS handlar mest om att tro, istället för att veta.
Kan bara likna det vid "flat earth society" eller "scientologerna".

https://www.jodybruchon.com/2017/03/07/zfs-wont-save-you-fanc...

Oavsett vilket filsystem man har, så ökar risken för problem med mängden data. Raid/ZFS handlar mest om redundans, så egentligen kan man hoppa över alla "rebuild" och kopiera sin backup istället.

Därför är ju faktiskt Unraid bra, för oavsett hur många diksar som rasar så finns ju alltid datan kvar på resterande diskar.
Sen beror det på om man har en eller två paritetsdiskar, om man klarar en eller två samtidiga rasade diskar helt utan dataförlust.

Permalänk
Skrivet av No_Jah:

Därför är ju faktiskt Unraid bra, för oavsett hur många diksar som rasar så finns ju alltid datan kvar på resterande diskar.
Sen beror det på om man har en eller två paritetsdiskar, om man klarar en eller två samtidiga rasade diskar helt utan dataförlust.

Unraid är väl bara ett GUI med implementation av en variant på RAID-5/6.
Och om alla diskar rasar så måste ju datan försvinna?

Men precis, har man paritet, så är det bara att snabbt kopiera ut den mest vitala datan till en backup. Sen återställer man sin raid/zfs,

Permalänk
Medlem
Skrivet av slugger321:

Min åsikt är att ZFS handlar mest om att tro, istället för att veta.
Kan bara likna det vid "flat earth society" eller "scientologerna".

https://www.jodybruchon.com/2017/03/07/zfs-wont-save-you-fanc...

Oavsett vilket filsystem man har, så ökar risken för problem med mängden data. Raid/ZFS handlar mest om redundans, så egentligen kan man hoppa över alla "rebuild" och kopiera sin backup istället.

Bra artikel.
Som hem-användare har jag kört RAID-5 & 6 genom åren med ext2, ext3 och ext4 och då det har funkat bra har jag fortsatt med det. ZFS m fl. fanns inte i början så var inte ett alternativ.
Lite saker man bör göra då och då är att köra S.M.A.R.T lång test för att se ifall det uppstått nåt läsfel på nån disk. Ser man nåt problem med nån disk så innan man gör rebuild: se till att ha en fräsch backup på raiden, gärna med rsync eller liknande så man bara tar de senast ändrade filerna. Skulle det gå fel under rebuild så tappar man bara det man gjorde under tiden som rebuild pågick.

Det är också en bra ide att göra checksummor på alla filer som man kan kontrollera av och till, framförallt med ny hårdvara så man vet att den är OK.

Om vi backar till ca år 2000 så byggde jag en file-server med ett ABIT-BP6 Dual-celeron moderkort. Det kortet hade 4 ide-kanaler varav 2 UDMA66, så max 8 diskar kunde man ansluta. Dock rekommenderas inte mer än en disk per kanal om man ska köra RAID, så 4 diskar fick det bli. En boot-disk + 3 x 500 GB IDE. Visade sig bli fel checksummor då kortet inte klarade läsa från tre diskar diskar samtidigt med 2xUDMA66 + 1xUDMA33. Lösningen blev att gräva fram extra 40-ledares IDE-kablar för att tvinga ned hastigheten till 33MB/s på alla diskar. Efter det funkade den klockrent tills jag byggde min nuvarande fileserver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slugger321:

Unraid är väl bara ett GUI med implementation av en variant på RAID-5/6.
Och om alla diskar rasar så måste ju datan försvinna?

Men precis, har man paritet, så är det bara att snabbt kopiera ut den mest vitala datan till en backup. Sen återställer man sin raid/zfs,

Nää, Unraid är ju inte raid i dess vanliga bemärkelse. Varje disk har ju sitt eget filsystem, och går att läsa var för sig.
Så även om en disk skulle gå sönder, och man inte har någon paritetsdisk så är det bara datan på den havererade disken som är förlorad, datan på resterande diskar är fortfarande intakt.
Om man däremot har en eller två paritetsdiskar så kan man återskapa datan för en eller två rasade diskar.

Permalänk
Medlem

Skulle behöva er hjälp.

Jag påbörjade ett bygge för en egen Ryzen NAS men kan inte få tag i en vettig processor.

Tanken var att införskaffa följande:
Node 304 (har)
4xhdd (har)
Corsair Vengeance 2x8 3200 MHz ram (har)
Asrock b450 gaming itx/ac (har)
Seasonic Focus GX 550w (har)
Amd 3400g (har ej och verkar inte finnas någonstans. Har väntat sedan november)

Finns det någon annan cpu jag kan införskaffa? Eller cpu+gpu? Vill hålla mig under 2000 kr och få samma prestanda.

Användningsområde är Plex server + fillagring

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xandyr:

Skulle behöva er hjälp.

Jag påbörjade ett bygge för en egen Ryzen NAS men kan inte få tag i en vettig processor.

Tanken var att införskaffa följande:
Node 304 (har)
4xhdd (har)
Corsair Vengeance 2x8 3200 MHz ram (har)
Asrock b450 gaming itx/ac (har)
Seasonic Focus GX 550w (har)
Amd 3400g (har ej och verkar inte finnas någonstans. Har väntat sedan november)

Finns det någon annan cpu jag kan införskaffa? Eller cpu+gpu? Vill hålla mig under 2000 kr och få samma prestanda.

Användningsområde är Plex server + fillagring

Tack på förhand!

Det går sådana här på marknaden lite då och då.. Håll utkik!
Du skulle sannolikt klara dig med antingen 3200G eller 3400G...

Sen så om du har en GPU liggandes att låna vid installation så går det alldeles utmärkt att köra vissa moderkort i headless-läge dvs utan GPU, har för mig att ASRock brukar funka utmärkt för detta. Vilket alltså innebär att du inte är låst till AMDs APUer... Tror inte HW-accellerering funkar särskilt bra med Plex och Apuerna ändå om jag minns rätt...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Det går sådana här på marknaden lite då och då.. Håll utkik!
Du skulle sannolikt klara dig med antingen 3200G eller 3400G...

Sen så om du har en GPU liggandes att låna vid installation så går det alldeles utmärkt att köra vissa moderkort i headless-läge dvs utan GPU, har för mig att ASRock brukar funka utmärkt för detta. Vilket alltså innebär att du inte är låst till AMDs APUer... Tror inte HW-accellerering funkar särskilt bra med Plex och Apuerna ändå om jag minns rätt...

Då håller jag utkik!

Mm har funderat på det med headless, men har ingen gpu liggande så enklast för mig hade varit en processor med integrerad gpu.