Problem med skärm! Flimmer/Dimning? Samsung Odyssey G7 [Problem Lokaliserat]

Permalänk
Medlem

Problem med skärm! Flimmer/Dimning? Samsung Odyssey G7 [Problem Lokaliserat]

Hej!
Jag upplever problem med min nya skärm.
Svårt att söka ute på nätet exakt mitt fel, men jag upplever det som flimmer ute till höger och vänster på skärmen. Förekommer i allra högsta grad i spel, alla spel hittills. Ibland mer märkbart än andra gånger.
Känns som att det blir tydligare när det är rörelse på bilden samt går från ljust till mörkare scener eller vise versa.

Jag har stängt av Dynamisk Kontrast samt Local Dimming.
Kör annars i princip standard inställningar på skärmen.

*Brightness på 100.
*Kontrast på 65.
*Sharpness 50 (?) om jag inte minns fel.
*HDR på i Windows 10 Pro. (har prövat utan fast med liknande dilemma).
*Kör i Native 2560x1440, 240Hz.
*Grafikkortet ej överklockat.
*CPUn överklockad litegrann.
*NY DP-kabel som man fick med skärmen.
*Nyaste Windows 10 versionen.
*Senaste Nvidia Uppdateringen.
*G-sync På.
*DP 1.4 på, i skärmens gränssnitt (går att välja mellan 1.1, 1.2 och 1.4)

Lägger med en video som visar felet. Håll koll ut mot kanter bl.a.
Funderar på om det är skärmen som gör så här eller någon inställning man kan ställa in för att justera?

Modell: Samsung Odyssey C32G75T

Tacksam för tips

Video på skärmen

"Workaround":

Stäng av Adaptive Sync.
Genom denna avstängd så flimrar/flickrar det inget, men då försvinner G-sync också vilket är en rätt "big deal" för mig.

Kanske är en framtida Firmware som löser detta dilemma?

Visa signatur
Permalänk
Bildexpert 📺

@rewoX: Noterar två typer av flimmer. Enstaka flimmer när FPS är högre än 240 Hz vilket skulle kunna försvinna ifall du sätter en FPS-limiter på 237 FPS. Flimmer i vad som verkar vara belysningen i växling ljusa/mörka scener, vilket verkar ger ett visst typ av radvis mönster på videon som sannolikt beror på kameran. Stämmer det att det i själva verket hela skärmen som flimrar?

Nu, steg två i felsökning: Filma exakt samma saker men stäng av G-Sync.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@rewoX: Noterar två typer av flimmer. Enstaka flimmer när FPS är högre än 240 Hz vilket skulle kunna försvinna ifall du sätter en FPS-limiter på 237 FPS. Flimmer i vad som verkar vara belysningen i växling ljusa/mörka scener, vilket verkar ger ett visst typ av radvis mönster på videon som sannolikt beror på kameran. Stämmer det att det i själva verket hela skärmen som flimrar?

Nu, steg två i felsökning: Filma exakt samma saker men stäng av G-Sync.

Det som visas på videon kommer faktiskt inte från Kameran, utan såg även i realtid när jag filmade just det som visats. Ställt in PUBG på 239fps om jag inte minns fel (sitter på jobbet just nu), kan testa justera ner det lite till.
Brukar aldrig köra "Unlimited framerate".

Kan det vara nån "sharpness" variant som är för högt som gör att

Själva flimret är ute på höger och vänster. Upplever inte det riktigt på samma sätt över hela skärmen, men det är förmodligen hela. Ska ladda upp en annan video när jag springer runt på kartan för att visa fler varianter.

Stänga av G-sync i Nvidia kontrollpanel eller stänga av "Adaptive Sync" i skärmens OSD?

Tack så länge

Visa signatur
Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av rewoX:

Stänga av G-sync i Nvidia kontrollpanel eller stänga av "Adaptive Sync" i skärmens OSD?

Vilket som – stänger du av det i skärmen kan du inte aktivera G-Sync i kontrollpanelen i vilket fall.

Dock kan man få olika beteenden från skärmen med adaptiv synk av och på, så det är egentligen tre varianter att jämföra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vilket som – stänger du av det i skärmen kan du inte aktivera G-Sync i kontrollpanelen i vilket fall.

Dock kan man få olika beteenden från skärmen med adaptiv synk av och på, så det är egentligen tre varianter att jämföra.

Hittat lösningen!

Om jag stänger av Adaptive Sync i skärmen, så flimrar det inget alls.
Skumt... men nu är det som det ska vara!

Tack för tipset

Problemet jag har nu, är att jag är så kär i G-Sync och är den stora anledningen varför jag köpte skärmen. Min förra hade inbyggd G-Sync-modul, denna är "G-Sync Compatible".
Vill verkligen köra med det på

Visa signatur
Permalänk
Bildexpert 📺

@rewoX: Det är iofs ingen lösning om det slutar flimra ifall du stänger av G-Sync eller adaptiv sync i skärmen. För det tyder på att Nvidia G-Sync Compatible-certifieringen inte är felfri den heller. Antingen tillåter Nvidia viss felnivå eller så är det skillnad på exemplaren från Samsung.

Samsungs skärmar har tidigare haft två lägen för "Freesync" som varit Standard- och Ultimate-läge där Standard-läget ger ett snävare synkområde men flimrar mindre. Finns det något sådant på G7:n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@rewoX: Det är iofs ingen lösning om det slutar flimra ifall du stänger av G-Sync eller adaptiv sync i skärmen. För det tyder på att Nvidia G-Sync Compatible-certifieringen inte är felfri den heller. Antingen tillåter Nvidia viss felnivå eller så är det skillnad på exemplaren från Samsung.

Samsungs skärmar har tidigare haft två lägen för "Freesync" som varit Standard- och Ultimate-läge där Standard-läget ger ett snävare synkområde men flimrar mindre. Finns det något sådant på G7:n?

Nä sant, ingen lösning utan problemet är lokaliserat.
Samsung är ju rätt ny på G-sync fronten. Dom har ju bara haft Free-snyc tidigare på deras gamingskärmar så vitt jag vet.

I denna skärm finns det bara "Adaptive Sync" ON eller OFF i OSD, samt Local Dimming OFF, ON eller Auto & Dynamic Contrast ON eller OFF.

Kan visa några skärmdumpar på vilka inställningar som finns.
Stänger man av Adaptive Sync så kommer fler inställningar fram som man annars inte kan röra/stängs av med synken på.

Pratade med Samsung-support idag och lite speciella svar:
"Att aktivera Adaptive-Sync funktionen ger en högre bildfrekvens för skärmen. Screen tearing (onormal synkronisering mellan skärmen och innehållet) reduceras i det här läget. Men observera att oregelbundet skärmflimmer kan uppstå när du spelar spel".

Samt ett annat svar:
"Jag förstår att de kan vara frustrerande men detta är också något som det finns information om i manualen, att det kan bli flimmer vid användning av denna funktion. Om ni upplever att det skulle vara i en högre nivå än vad som är normalt så kan ni ta enheten till er ÅF för närmare undersökning"

Har läst vidare på forum att andra skärmar/VA paneler med detta problem har fått det löst via en Firmware update.

Samt så läste jag via denna review: https://www.displayninja.com/samsung-c32g75t-review/

Längre ner står det:
"Unfortunately, despite official certifications, some units of the Odyssey G7 monitors have the infamous FreeSync brightness flickering issue which is common for monitors based on Samsung’s VA panels.

It doesn’t affect all units, and the brightness flickering is not equally pronounced on all affected units. There can be:

no flickering at all
some flickering while at loading screens/in-game menus;
and/or some flickering with FPS fluctuations
Flickering can also vary across different games. So, if you do get a bad unit, you might want to consider returning it and trying your luck with another model unless you prefer gaming with V-Sync/MBR, and without VRR."

Lång text jag vet, men blir tyvärr lite less Tacksam för all hjälp och stöd.

Visa signatur
Permalänk

Har du testat stänga av HDR och se om det blir bättre?

Permalänk
Medlem

@Howlinskogge: Svar ja, noterade även det högst upp.

Prövat med HDR av, Local Dimming av & Dynamisk Kontrast av (Allt av samtidigt) med samma fel.
Felet sitter i skärmens G-sync/Adaptiv Synk-kompabilitet.

Visa signatur
Permalänk
Bildexpert 📺

@rewoX: Låter (och ser ut som i din video) som att Samsung fortfarande har en del av de problemen med flimmer under adaptiv sync som jag nämnt i tester. Om än kanske mildare än tidigare.

Vilket också tyder på Nvidias G-Sync Compatible-certifiering inte är helt tillförlitlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@rewoX: Låter (och ser ut som i din video) som att Samsung fortfarande har en del av de problemen med flimmer under adaptiv sync som jag nämnt i tester. Om än kanske mildare än tidigare.

Vilket också tyder på Nvidias G-Sync Compatible-certifiering inte är helt tillförlitlig.

Nä precis, finns nog en del att jobba på. Hoppas som sagt att en uppdatering av mjukvaran i skärmen kan lösa detta + ev från Nvidia via ny GPU-driver.

Visa signatur
Permalänk
Bildexpert 📺

@rewoX: Vi får hoppas på en fix från någondera sidan där. Bra detektivjobb för övrigt!

Permalänk
Medlem
Permalänk

Bumpar den här tråden istället för att skapa en ny.
Jag har också en Samsung G7 32" (LC32G75TQSUXEN). Har firmware 1007.1 och vill så klart uppgradera till 1009.3 med förhoppningen att flimret ska försvinna/minimeras.
Jag har uppdaterat den en gång strax efter köp, men nu vill den inte. Har laddat hem och lagt BIN-filen på en hyfsat modern USB-sticka. Väl på plats i USB-port #1 (service) säger skärmen i menyn:
Ingen uppdateringsfil hittades på USB-enheten och försök igen.
(filnamn: M-TG700CAA-****)

Någon som lyckats?

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Bumpar den här tråden istället för att skapa en ny.
Jag har också en Samsung G7 32" (LC32G75TQSUXEN). Har firmware 1007.1 och vill så klart uppgradera till 1009.3 med förhoppningen att flimret ska försvinna/minimeras.
Jag har uppdaterat den en gång strax efter köp, men nu vill den inte. Har laddat hem och lagt BIN-filen på en hyfsat modern USB-sticka. Väl på plats i USB-port #1 (service) säger skärmen i menyn:
Ingen uppdateringsfil hittades på USB-enheten och försök igen.
(filnamn: M-TG700CAA-****)

Någon som lyckats?

Nu lyckades jag uppdatera firmware. Jag har ett gärng "gamla" Kingston USB-stickor (Datatraveler 100 G3) - dom fungerade inte. Jag chansade och letade fram en svingammal SanDisk 8GB - den fungerade. Så, det verkar handla om USB-stickan = undvik moderna USB3.

Återkommer om bilden blivit bättre..

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk

Hejsan!
Har stött på ett problem med min G9:a och skulle vilja höra om någon här inne vet vad det kan bero på och/eller om min monitor är "trasig".

https://youtu.be/HYXp7fLjuRQ (Dålig kvalité på videon)

Skärmen får svarta "bars" på var sin sida vid mörk/svart bild som ni ser på videon. Dock endast om jag inte "flyttar" musen så att bilden rör på sig annars så funkar skärmen bra.

Spelet är Rust och det har precis blivit "natt".

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kaptenbus1:

Hejsan!
Har stött på ett problem med min G9:a och skulle vilja höra om någon här inne vet vad det kan bero på och/eller om min monitor är "trasig".

https://youtu.be/HYXp7fLjuRQ (Dålig kvalité på videon)

Skärmen får svarta "bars" på var sin sida vid mörk/svart bild som ni ser på videon. Dock endast om jag inte "flyttar" musen så att bilden rör på sig annars så funkar skärmen bra.

Spelet är Rust och det har precis blivit "natt".

Videon är överexponerad så jag gissar att det som är blått i video egentligen är en svart bakgrund. I sådan fall ser det ut som ett local dimming-fenomen där skärmen känner av att det är svart och därför släcker ned kolumnen av lysdioder där den kan.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Videon är överexponerad så jag gissar att det som är blått i video egentligen är en svart bakgrund. I sådan fall ser det ut som ett local dimming-fenomen där skärmen känner av att det är svart och därför släcker ned kolumnen av lysdioder där den kan.

Tack för svar!
Så det är inte någon fel utan den "skall" beté sig så? Kan man stänga av den funktionen? om jag slår av adaptiv sync så har jag inga problem, dock vill jag ju ha igång den