Chieftec släpper 20 år försenat datorchassi

Permalänk
Medlem

Saknar en standard för frontpaneler/portar. Hade varit najs, kidsen skulle ju kunna ha ARGB medans jag får en kortläsare och en ePaper-display. ePaper på frontluckan med en vikbar flatkabel och magnetkontakt. Nej jag har inget mesh-chassi och kommer aldrig skaffa...

Permalänk
Skäggig legend

På riktigt sugen på en... Få den där härliga retrokänslan med fläktkontroller som använder rattar, kanske en analog tempmätare etc, (säljs de fortfarande?) Kanske hittar man en Raptor disk? 8-)

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Det värsta är att jag blir sugen...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

nice, hoppas fler hoppar på tåget

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

IcyDock MB324SP-B - 4 st 2.5" diskar per 5-1/4" slot. dock framgår det inte om de kan ta fulla SFF-diskar (15 mm tjocka)

med 5TB diskar (som är 15 mm tjocka ala SFF-format) så skulle man få till 20 TB per 5-1/4"-plats så 80 TB innan RAID-struktur bara för 5-1/4" platserna - sedan har man dom andra platserna kvar för 3.5" diskarna @ 16 TB-styck plus en (eller dubbel SSD) för systemprogram.

(nu är 2.5" 5 TB diskar av SMR-typ så man skall använda rätt OS och filsystem för det, alltså inte ZFS men förmodligen fungera acceptabelt bra med BTRFS) - men för få-gångs skrivning och mest läsning så...

Med Chieftec Backplane CMR-2131 SAS så får man in 3 st 3.5" per 2st 5-1/4"-platser - alltså 6st 3.5" HD förutom de som redan finns och 5-1/4-platserna med 16 TB diskar skulle erbjuda 96 TB innan RAID-struktur

ser bara möjligheter med 20 år gammal design

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Med tanke på att [MX518] verkar hålla för evigt så - ja

Den gamla MX518 har gummibeläggning som åldras och blir kladdigt med tiden.
Man kan ta isär, skrapa bort det med lite lösningsmedel och sen polera, men det är lite jobb (Jag har gjort det på en MX510 ...)

Nyutgåvan av MX518 har inget gummi däremot!

Skrivet av mrqaffe:

Ja [chassin sektionerade i övre och undre utrymme] behövs om man vill bygga för optimalt tys kylning, öppen lådlösning ger dålig kontroll av luftflödena, skit är vad det är. Ett kylsystem med luftkanaler likt en del Apple och servrar vore på tiden även för pc.

Mm. Högpresterande arbetsstations-PC med special-moderkort och kyllösning brukar vara uppbyggda på samma sätt. Apple's riktiga Mac Pro var också menad som en arbetsstation f.öv.

Å andra sidan, i min SFF-PC utan diskret GPU har jag fixat CPU-fläkten vertikalt så att den blåser upp och igenom nätdelen. Den fläkten är den ende som är igång under normal användning, och på lågt varvtal. Det är en tyst PC.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Och en cigarettändare och mugghållare!!

Cigarettändare ?! WTF ?!? Hahahaha !

"Nej, jag skulle bara tända en cigg, så jag tryckte in den på PCn och i nästa ögonblick var kåken övertänd..."

Tur att jag inte visste om det för ca 5 år sen när jag rökte cigg och hade 4 stationära PC, då hade jag väl haft sådan cigarettändare i varje stationär bara för att jag hade möjlighet

La till meningen "Tur att jag inte visste..."
Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk

Åh gud vilket urhärligt chassi. Hade lätt köpt det om jag inte redan hade ett gammalt som är bättre. Men jag gillar den fyrkantiga designen mer än mitt NZXT Phantom dock. Jag köpte mitt samt mina 5,25"-prylar i modern tid, så det finns absolut folk som gillar det där inte bara för nostalgi (då jag aldrig hade nån sån dator då det begav sig). Jag har CD, fläktkontroll och kassettenhet men har inte bestämt vad som ska i de två sista facken. Hade velat hitta något med diverse kontakter/uttag, ett par USB 3-kontakter och andra någorlunda användbara grejer (inte bara en massa skumma minneskortläsare och överflödiga USB 2.0 etc). Drömmen hade varit att fixa så man kunde sätta i en diskettenhet, som funkade, och där jag dessutom kunde stoppa in Amiga 500-disketter och få dem att funka

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hade midi-tower varianten på det, tror jag. Typ samma design fast inga ventilationshål på sidan och tror inte det var nåt handtag för sidoplåten heller. Undrar om jag har kvar det nånstans djupt inne i förrådet...

Byttes senare ut mot ett Lian Li fulltower som fortfarande finns kvar, men tagits ur bruk för en 10 år sen. Hittar inte vilken modell det är men ganska likt PC-A75.

Jag sålde ett Chieftec Dragon miditower helt i aluminium här på swec-marknaden så sent som förra våren. Det hade stått oanvänt i massa år hos mig men det tog bara någon dag innan en kille köpte det för att bygga budgetgamingdator åt sina barn i den. Legenden lever vidare!

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk

För oss gamla stofiler som har lagt hårdvaran på hatthyllan, vad är fördelen med att nätaggregatet sitter i botten?

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem

@XHI:
Nåt i den här stilen kanske?
zalman zm-mfc1 stolt ägare av 2 stycken

Permalänk
Medlem

Skönt med chassin som inte ser ut som något en 16årig a-traktor kille som precis blivit utsparkad från clownskolan skulle haft på sin sänkta Volvo under pride paraden.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats Myntsamlare:

För oss gamla stofiler som har lagt hårdvaran på hatthyllan, vad är fördelen med att nätaggregatet sitter i botten?

Är väl en fördel ifall chassit är tyngre i botten skulle jag tro; men då gissar jag bara.

Permalänk
Medlem

@Överklockad_gasklocka: Fungerar det inte med sata diskett-drive? Borde väl vara så enkelt som att skaffa en 3,5 -> 5,25 adapter?

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Palme_570:

Det värsta är att jag blir sugen...

Samma här

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Skrivet av Mats Myntsamlare:

För oss gamla stofiler som har lagt hårdvaran på hatthyllan, vad är fördelen med att nätaggregatet sitter i botten?

Fördelen är att nätaggregatet inte drar in varm luft in i sig via sin fläkt (som sedan blåser ut det där bak), utan istället kan dra in kallare luft från utanför lådan genom ett dammfilter i botten. Då lever nätaggregatet längre. Samtidigt får man plats mer fler fläktar eller längre radiator i toppen på lådan.

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hade midi-tower varianten på det, tror jag. Typ samma design fast inga ventilationshål på sidan och tror inte det var nåt handtag för sidoplåten heller. Undrar om jag har kvar det nånstans djupt inne i förrådet...

Både full-tower & midi-tower varianten av Chieftec Dragon fanns utan ventilationshål på sidan.

Skrivet av DasIch:

Byttes senare ut mot ett Lian Li fulltower som fortfarande finns kvar, men tagits ur bruk för en 10 år sen. Hittar inte vilken modell det är men ganska likt PC-A75.

Är kanske ett PC-G70?

Äger ett sådant vilket är i bruk än idag, då jag älskar dess rymlighet (främst dess många 3.5" & 5.25" platser).
Men PC-G70 är egentligen inget full-tower chassi utan ett super-tower (skillnaden mellan dessa två är att ett super-tower har monteringsplatser för 2st. nätagg.).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Åh gud vilket urhärligt chassi. Hade lätt köpt det om jag inte redan hade ett gammalt som är bättre. Men jag gillar den fyrkantiga designen mer än mitt NZXT Phantom dock. Jag köpte mitt samt mina 5,25"-prylar i modern tid, så det finns absolut folk som gillar det där inte bara för nostalgi (då jag aldrig hade nån sån dator då det begav sig). Jag har CD, fläktkontroll och kassettenhet men har inte bestämt vad som ska i de två sista facken. Hade velat hitta något med diverse kontakter/uttag, ett par USB 3-kontakter och andra någorlunda användbara grejer (inte bara en massa skumma minneskortläsare och överflödiga USB 2.0 etc). Drömmen hade varit att fixa så man kunde sätta i en diskettenhet, som funkade, och där jag dessutom kunde stoppa in Amiga 500-disketter och få dem att funka

https://i.imgur.com/lVy4vyF.jpg

Nu ser man vart Sonys deisgnteam har hämtat sin inspiration till PS5 ifrån

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ThreadRipper:

Fördelen är att nätaggregatet inte drar in varm luft in i sig via sin fläkt (som sedan blåser ut det där bak), utan istället kan dra in kallare luft från utanför lådan genom ett dammfilter i botten. Då lever nätaggregatet längre. Samtidigt får man plats mer fler fläktar eller längre radiator i toppen på lådan.

Om man inte gör som jag, vänder fläkten uppåt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Vad kan man behöva för 4 st 5,25-tumsenheter?

Titta på min dator:

Uppifrån och neråt:

  • BluRay-läsare/DVD-brännare

  • Förvaringslåda, utdragbar

  • Ledigt utrymme där jag planerade att ha en vattenreservoar. Avstod därför att pumpen väsnades för mycket.

  • Fläktkontroll (Sunbeam Rheobus, från 2003 ungefär)

  • 3,5" floppy drive, från 95.

Permalänk
Medlem

Ryser i hela kroppen när jag ser front och innanmätet på detta "nya" chassi! Och inte är det rysningar av nostalgiskt välbehag utan av traumatiska minnen och sönderskurna händer.... Hua!

Tror inte på en säljraket direkt....

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

https://cdn0.tnwcdn.com/wp-content/blogs.dir/1/files/2020/01/q3V3Xe3-796x531.jpg

  • Sparar du fortfarande på tolv säkerhetskopior av autoexec.bat?

  • Äger du en livstids förbrukning av MX518?

  • Är du övertygad om att RGB-belysning är en HBTQ-konspiration?

Låt oss presentera Chieftec CM-25B-OP!

Nänä! Inte ska vi dra MX518 i smutsen!? Underbar mus till ett bra pris!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Klassisk chassi för mig ser ut mer som detta.

Speciellt fläktskyddet i form av virussymbol.

Det här är vad vi kallade LED i 2003.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techs:

Cigarettändare ?! WTF ?!? Hahahaha !

Man behöver ingen 5 1/4"-plats. Det räcker med USB ...

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mats Myntsamlare:

För oss gamla stofiler som har lagt hårdvaran på hatthyllan, vad är fördelen med att nätaggregatet sitter i botten?

Den ursprungliga designen var att nätdelen skulle suga ut varmluften ur lådan men sedan blev det vanligare med separata lådfläktar när effekten ökade och då upphörde behovet att ventilera bara via nätdelen, bakre lådfläktar är ett ganska sent påhitt vad gäller låddesign.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@dagas:
Ja såna fläkt galler mins man och har även kvar

Permalänk
Medlem

Hm.
Toppmonterat nätagg, inga retromoderkort har strömmen placerad så att det fungerar med botten agg.
Tillräckligt djupt för att få användbara 5.25" platser, gamla enheter kan vara djupa.
Kan bli ett inköp, beror på priset!

Dock så kunde ju Chieftec bjussat på 2x3.5".
Och jag hoppas att svart inte blir enda färgen.
Siktar man på retro så måste ju beige finnas med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Är kanske ett PC-G70?

Äger ett sådant vilket är i bruk än idag, då jag älskar dess rymlighet (främst dess många 3.5" & 5.25" platser).
Men PC-G70 är egentligen inget full-tower chassi utan ett super-tower (skillnaden mellan dessa två är att ett super-tower har monteringsplatser för 2st. nätagg.).

Nä, det är inte den utan mitt chassi är som PC-A75 fast om du tänker att gallret i fronten är insänkt.

Permalänk
Medlem

Ur en sleeper pc build så är detta chassit givet.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Klassisk chassi för mig ser ut mer som detta.http://www.dansdata.com/images/gtr0301/icute640.jpg

Speciellt fläktskyddet i form av virussymbol.

Det här är vad vi kallade LED i 2003.
http://www.dansdata.com/images/gtr0301/sideon640.jpg

Jösses vad nostalgisk man blev! Jag hade någon billigare kopia minus fläkt uppe i taket , vet inte om tillverkaren hette nåt i stil med Sweex.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed