Permalänk
Medlem

Billigast förskuret?

Hej.
Har blivit sugen på att göra ett eget chassi, men saknar utrustning för att skära/kapa osv själv.
Tänkte kolla om någon känner till ett företag som kan göra detta billigt åt än.
Samt då vilket material som blir billigast tex. plexi/lexan, plåt eller aluminium.
Det jag är främst ute efter är ett företag som kan göra hexagonala lufthål EXEMPEL
Själva ramen kan jag göra själv. den kommer bli i 20mm aluminiumprofil
Blev sjukt inspererad efter att ha sett detta klippet på youtube

Tack på förhand.

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem

Att skära utan kontakter är inte billigt tyvärr(vad du nu räknar som billigt).
Jag är konstruktör så ritar mycket som är skuret så har lite koll iaf.
Skulle jag tippa kostar en plåt likt den du hade som exempel runt en 1500:-
Skär du i plåt går det utmärkt med laser, kör du aluminium/plexi rekommenderar jag vattenskuret
då aluminium kan bli lite halvtråkig i en laser.

Kolla upp ett företag och ha dxf/dwg redo så kanske de kan skära ut samtidigt som något annat jobb då kan du spara en slant.

Materialkostnader är försumbara vid dessa små volymer så där är det nog bara att ta vad som behagar.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Att skära utan kontakter är inte billigt tyvärr(vad du nu räknar som billigt).
Jag är konstruktör så ritar mycket som är skuret så har lite koll iaf.
Skulle jag tippa kostar en plåt likt den du hade som exempel runt en 1500:-
Skär du i plåt går det utmärkt med laser, kör du aluminium/plexi rekommenderar jag vattenskuret
då aluminium kan bli lite halvtråkig i en laser.

Kolla upp ett företag och ha dxf/dwg redo så kanske de kan skära ut samtidigt som något annat jobb då kan du spara en slant.

Materialkostnader är försumbara vid dessa små volymer så där är det nog bara att ta vad som behagar.

Det vart ju lite tråkigt att höra.
Hade tänkt mig att bara "toppplåten" (~190x300mm) skulle haft den sortens hexagonal perforering.
Front o sidor bara fyra hål för skruvar.
Undersidan tänkte jag lösa med aluminiumskenor och bara fästa vanliga fläktgaller.

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem

@stocken:
Det du inte tänker på är att du måste betala för den anställdas lön, verktygsomställning/programmering, maskintid, råmaterial etc. Det är svindyrt att tillverka små serier av saker. Vill du ha 1 sådan plåt kostar det 1500:- och uppåt. Vill du ha två plåtar kostar det 1550:- (som exempel). Stansning skulle nog vara billigast, tillverkningstiden skulle vara kortast. Och då i plåt snarare än alu . Kostnaden jämnas ut och priset "sjunker" vid större ordrar. Så nej du kommer inte att komma undan billigt om du inte är väldigt nära kompis med någon som har tillgång till maskingruppen som kan och får göra egna projekt utanför arbetstiderna. (förutsatt att maskinerna inte går 24/7 i skift).

Permalänk
Rekordmedlem

Du får väl slita lite själv, skaffa en borr, lövsåg och en fil och sätt igång....
När det är klart kan du också säga att det är handgjort med stor kärlek utan att ljuga

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skicka en offerförfrågan till laserskuret.nu de har numera också aluminium

Leker lite med tanken på att skära flera sidor i en stor plåt som en byggsats,
Men för ett första projekt vore det lagom med en sidoplåt med perforering..

Permalänk
Medlem

Att få delar utskurna med laser- eller vattenskärning handlar i regel inte om några jättesummor per del, och det är inga problem att tillverka små serier heller då det förmodligen är den tillverkningstekniken som har lägst ställkostnader (stansning har som jämförelse stora ställkostnader som kräver enorma serier för att ge rimliga styckpriser).

Tjocklek och materialval kommer att avgöra om det är laser- eller vattenskärning som bör användas, och kostnad beror förstås på maskintid och materialkostnad, där maskintiden påverkas av hur mycket skärning det handlar om per detalj och vilket och hur tjockt material du tänkt tillverka i.

För de saker som jag själv jobbar med att konstruera, så betalar vi nog vanligtvis mellan några tior till någon tusenlapp per detalj. Är det riktigt grova grejor utan finishkrav så kan man också köra plasma, men det är inte riktigt fallet här.

Tänk igenom vad du ska tillverka, ska du tillverka flera delar så blir det exempelvis billigare om allt är i samma material och tjocklek så att allt kan skäras från samma platta. Att skära och sedan bocka kan också vara ett alternativ till att tillverka flera olika delar.

De företag som jag har vana att arbeta med de vill gärna ha skärfilerna som .dxf med material, tjocklek och noteringar om hål (ex. gängning) i filnamnet. Ska det bockas så kör vi .step då dem brukar vilja göra plåtutbredningen själva.

En liten firma som sysslar med skärning har ofta inte så många olika material hemma på lager, och plåtar och plattor av olika slag tenderar att vara på i alla fall 1 x 2 meter eller större och då är inte delar om 190 x 300 mm mycket att komma dragandes med. Så fråga vad de har hemma. Se till att ta fram ett konstruktionsunderlag först så du har underlag för offertförfrågan.

Laserskärare in action:
https://www.youtube.com/watch?v=4FHSHGIt9ug

Vattenskärning:
https://www.youtube.com/watch?v=sIEqXbXxpfg

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@stockentv:
Det du inte tänker på är att du måste betala för den anställdas lön, verktygsomställning/programmering, maskintid, råmaterial etc. Det är svindyrt att tillverka små serier av saker. Vill du ha 1 sådan plåt kostar det 1500:- och uppåt. Vill du ha två plåtar kostar det 1550:- (som exempel). Stansning skulle nog vara billigast, tillverkningstiden skulle vara kortast. Och då i plåt snarare än alu . Kostnaden jämnas ut och priset "sjunker" vid större ordrar. Så nej du kommer inte att komma undan billigt om du inte är väldigt nära kompis med någon som har tillgång till maskingruppen som kan och får göra egna projekt utanför arbetstiderna. (förutsatt att maskinerna inte går 24/7 i skift).

Det är sant att det finns många faktorer att ta hänsyn till.
Jag förväntade mig aldrig något under 1000kr. utan var nog mer inställd på 1-1,5k för projektet.
Jag var nog ganska otydlig med detta.

Skrivet av mrqaffe:

Du får väl slita lite själv, skaffa en borr, lövsåg och en fil och sätt igång....
När det är klart kan du också säga att det är handgjort med stor kärlek utan att ljuga
https://cdn.skapamer.se/img/09/e8/fd/9z/1000x1000/09e8fdad598bcfe017cce6ed8973fc0a2d.jpg

Vissa saker kan jag göra själv. och en lövsåg har jag bla. men att kanske göra 100+ perfekta hexagonala hål är lite bortom mig.

Skrivet av pacc:

Skicka en offerförfrågan till laserskuret.nu de har numera också aluminium

Leker lite med tanken på att skära flera sidor i en stor plåt som en byggsats,
Men för ett första projekt vore det lagom med en sidoplåt med perforering..

Tack för tipset, ska definitivt finslipa min design, och försöka skicka den till dom i ett vektorgrafiskt format och se vad dom kan erbjuda

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem

@stocken:
Nej du vill skapa en ritning, med mått i mm och vyer som förklarar designen i ISO-format och ISO-toleranser definierade. (mått på bilden är i tum, men det här formatet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Att få delar utskurna med laser- eller vattenskärning handlar i regel inte om några jättesummor per del, och det är inga problem att tillverka små serier heller då det förmodligen är den tillverkningstekniken som har lägst ställkostnader (stansning har som jämförelse stora ställkostnader som kräver enorma serier för att ge rimliga styckpriser).

Tjocklek och materialval kommer att avgöra om det är laser- eller vattenskärning som bör användas, och kostnad beror förstås på maskintid och materialkostnad, där maskintiden påverkas av hur mycket skärning det handlar om per detalj och vilket och hur tjockt material du tänkt tillverka i.

För de saker som jag själv jobbar med att konstruera, så betalar vi nog vanligtvis mellan några tior till någon tusenlapp per detalj. Är det riktigt grova grejor utan finishkrav så kan man också köra plasma, men det är inte riktigt fallet här.

Tänk igenom vad du ska tillverka, ska du tillverka flera delar så blir det exempelvis billigare om allt är i samma material och tjocklek så att allt kan skäras från samma platta. Att skära och sedan bocka kan också vara ett alternativ till att tillverka flera olika delar.

De företag som jag har vana att arbeta med de vill gärna ha skärfilerna som .dxf med material, tjocklek och noteringar om hål (ex. gängning) i filnamnet. Ska det bockas så kör vi .step då dem brukar vilja göra plåtutbredningen själva.

En liten firma som sysslar med skärning har ofta inte så många olika material hemma på lager, och plåtar och plattor av olika slag tenderar att vara på i alla fall 1 x 2 meter eller större och då är inte delar om 190 x 300 mm mycket att komma dragandes med. Så fråga vad de har hemma. Se till att ta fram ett konstruktionsunderlag först så du har underlag för offertförfrågan.

Laserskärare in action:
https://www.youtube.com/watch?v=4FHSHGIt9ug

Vattenskärning:
https://www.youtube.com/watch?v=sIEqXbXxpfg

Tack. detta är välkommen information!

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som när de läste rubriken trodde denna tråden skulle handla om delikatesser?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@stockentv:
Nej du vill skapa en ritning, med mått i mm och vyer som förklarar designen i ISO-format och ISO-toleranser definierade. (mått på bilden är i tum, men det här formatet).

https://i.imgur.com/sfxaBww.jpg

Det finns ingen anledning att krångla till det så. En ritning med en vy, några huvudmått, notiser på hål som ska gängas eller brotschas, vilket material man vill ha och hur många delar man vill ha tillverkade räcker gott och väl. Övrig data finns i .dxf eller .step filen, ja ofta så räcker det med att skicka dxf-filen och uppge material, tjocklek och antal.

Saknar man lämpligt cad-program så är det möjligt att ladda ned en gratis testversion av Autodesk Fusion 360 och efter installation välja "Sign up as a Start-up or Enthusiast (Free)":
https://www.autodesk.se/products/fusion-360/subscribe

Permalänk
Medlem

@cad_edis det lät snarare som att han planerade at skicka in en grafisk vektorbaserad fil utan mått.

Permalänk
Medlem

Filer i dxf eller dwg är det du ska skapa för det är det som används till 99.9% när de bereder.
Får de en måttsatt ritning måste de rita upp detaljen själva -> större kostnad.
Fusion 360 är ett dugligt CAD-program som även är gratis för hobbybruk.

Om du har färdiga designer men inte tid/ork att sätta dig in i exempelvis fusion360 så kan jag hjälpa dig rita upp det så du får i dxf. Då kan du ju skicka till laserskuret.nu för en offert iaf och se vad det landar på.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Är det bara jag som när de läste rubriken trodde denna tråden skulle handla om delikatesser?

oja, såg en redig exklusiv salami med lite smarrig skinka..men icke. hård jävla plåtbit :S

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Är det bara jag som när de läste rubriken trodde denna tråden skulle handla om delikatesser?

hahaha... mjo. rubriken är ganska luddig. men kunde inte komma på någon bättre som skulle hålla sig under ~10 ord.

Skrivet av Cad_edis:

Det finns ingen anledning att krångla till det så. En ritning med en vy, några huvudmått, notiser på hål som ska gängas eller brotschas, vilket material man vill ha och hur många delar man vill ha tillverkade räcker gott och väl. Övrig data finns i .dxf eller .step filen, ja ofta så räcker det med att skicka dxf-filen och uppge material, tjocklek och antal.

Saknar man lämpligt cad-program så är det möjligt att ladda ned en gratis testversion av Autodesk Fusion 360 och efter installation välja "Sign up as a Start-up or Enthusiast (Free)":
https://www.autodesk.se/products/fusion-360/subscribe

Tack för tipset.

Skrivet av bardbard:

Filer i dxf eller dwg är det du ska skapa för det är det som används till 99.9% när de bereder.
Får de en måttsatt ritning måste de rita upp detaljen själva -> större kostnad.
Fusion 360 är ett dugligt CAD-program som även är gratis för hobbybruk.

Om du har färdiga designer men inte tid/ork att sätta dig in i exempelvis fusion360 så kan jag hjälpa dig rita upp det så du får i dxf. Då kan du ju skicka till laserskuret.nu för en offert iaf och se vad det landar på.

Tack, tar gärna upp dig på det erbjudandet

Visa signatur

Error 404, System not found!