Veckans fråga: Har du testat Linux?

Permalänk
Medlem

Har testat flera gånger för jag vill verkligen att det ska fungera, men där har alltid varit något som inte fungerat som jag vill (många gånger troligtvis skit bakom spakarna), så det har alltid slutat med att jag åter igen återgår till windows.
Sedan har jag aldrig gillat dual-boot så jag blir tvingad till ett os och hittills har windows vunnit den kampen.

Permalänk
Medlem

Ni glömde alternativet "Jobbet kräver det".

Permalänk
Citat:

"I'd just like to interject for a moment! Ni menar GNU/Linux? Linux är inte ett operativsystem."
Japp, vi vet.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Baxtex:

Ni glömde alternativet "Jobbet kräver det".

Tveksamt:

Skrivet av Artikeln:

Vi undrar därför om ni har testat Linux i hemmet, det vill säga på en persondator som inte används i företagssyfte. Bortse alltså från om ni använder Linux i arbetet, på en server eller liknande.

Om du inte menar att de tvingar dig att köra specifika OS på din privata dator, på din fritid

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Respekterar att du inte känner att du har tid, men vill ändå bara fråga, när var det du testade, och vilken distribution och utgåva var det? Om det var ett tag sedan så kanske det var innan drivrutinerna hade fått stöd för Radeon VII, och då är det fullt möjligt att du skulle ha fått de problemen du beskriver.

Det var Ubuntu 20 nånting och hyffsat nyligen, tror det var i Februari jag satt. Pop! var kanske 1 år sedan och SUSE längre bak än så.

Men bara för det ska jag testa igen i helgen, då jag har en dator som inte har ett OS med ett 5700XT.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Har haft Linux som primärsystem från och till sen 07~, det har ju definitivt blivit lättare att få spel att lira bra så jag siktar på att nästa uppgradering av gamingbygget blir 100% Linux.
Använder det i arbetet också ca 50%, det mesta idag går ju mot web/moln-baserade lösningar och webbläsare har ju alla operativ känns det som. (om man har gui - lynx kan ju bli lite knepigt för vissa saker.)

Permalänk
Skrivet av Scirocco:

Nja det finns många fördelar med linux, rappare system, mindre underhåll, inga tvingade updateringar(som nyaste windows uppdateringen tvingade dom tog bort valet att skjuta upp uppdateringar igen wtf??), lättare att installera och hålla reda på vad man har på datorn(speciellt i arch baserade distros aur ftw). Enklare att använda för dator noobs(mycket mindre inställningar etc att hålla reda på, på gott och ont, jag saknar windows xp:s kontrollpanel). Öppen källkod, dom kan inte smyga in spyware utan att folk tar reda på det väldigt snabbt, utvecklarna lyssnare mer på användarna, tight community, lättare att ta kontakt och fråga utvecklarna saker och be dom förbättra svagheter etc, om man räknar bort Ubuntu, dom skiter i användarna.

Är man inte en entusiast som är beredd att lägga en hel del tid på att lära sig sitt system så kommer det bara sluta i frustration när saker och ting inte fungerar som man är van. Jag tänker på den typiska användaren som vill byta till Linux för att de hört av någon att det ska vara så bra.

Har man inga särskilda behov att köra Linux gör man bäst i att stanna i Windows. Det mesta av det du räknar upp är särskilda behov eller specialintressen och sträcker sig långt bortom gemene mans webbläsarklickande och spelande.

Visst är det enkelt att använda om någon kunnig fixat i ordning så att allt fungerar, men i samma ögonblick som något oväntat inträffar kommer telefonen hos denne att gå varm.

Förr var jag också mer idealistisk och tyckte att alla skulle köra öppen programvara för allt, men det har gått över med åldern och nuförtiden rekommenderar jag bara rätt verktyg för rätt person och uppgift. Linux är definitivt inte redo för alla och inte för skrivbordet, och det kommer det nog aldrig att bli heller. På gott och ont.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Medlem

Linux linux linux... aldrig igen Windows om man inte blir tvingad som på jobb t.ex.
Sen såklart ska man endast spela spel så är väl Windows att dualboota

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har testat och använder det ganska flitigt på en bärbar maskin.
Kör i dagsläget Mint men är lite inne på att testa Manjaro.

Vill köra det primärt av flera anledningar men då krävs det att merparten av spelen ska fungera vilket är långt kvar även om det blir bättre och bättre.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

Så fort de flesta spelen funkar på Linux byter jag.
Avskyr Windows, men ska man spela är det tyvärr det som gäller.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

Körde Linux från typ -95 tills Window 10 kom ut, körde Amiga innan det. Nu tycker jag Windows är stabilt nog så har mest gått över till det. Linux kör jag fortfarande men mest på servrar. Det tog Microsoft 25 år att få Windows stabilt men skam den som ger sig. Bra jobbat!

Permalänk
Medlem

Är tvungen att använda det ibland men ställer mig fullkomligt främmande till bristen på UI funktionalitet. Ja jag vet att vissa saker kan göras både enklare och snabbare med text kommandon, men det visar bara bristerna i UI, inget annat.,

CLI är 1984.

Visa signatur
Permalänk

Vad ska man välja om man kör alla OS som primära OS?
Beror på vilken maskin jag är närmast.
(Vill ha koll på samtliga OS så att man har någon som helst koll på vad man pratar om istället för att ovetande kasta skit på andra läger för att försvara det man har, samma med telefoner, har även en windows phone (rockar!! men saknas appar nu...))

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Proffsmoddare

På jobbet kör jag linux 100%. Hemma är det tyvärr inte möjligt då många program jag behöver inte stödjer det
(med program menar jag inte spel, utan typ cad, daw, videoredigering osv).

Vissa säger att de funkar perfekt i wine, men de har uppenbarligen inte testat mer än att starta programmet och sen lagt en Platinum-rating på winehq.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Kör popOS på både min laptop och min stationära gamingburk. Kört linux som default sedan ca 2012 och kommer nog aldrig gå tillbaka till Windows.

Har distrohoppat en del men kommer alltid tillbaka till antingen något arch- eller ubuntubasserat.

How do you know someone is a arch user? - Because they told you..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gambit_2K:

Det var Ubuntu 20 nånting och hyffsat nyligen, tror det var i Februari jag satt. Pop! var kanske 1 år sedan och SUSE längre bak än så.

Men bara för det ska jag testa igen i helgen, då jag har en dator som inte har ett OS med ett 5700XT.

Måste ha varit Ubuntu 20.04 (april 2020) och då borde det ha fungerat. :/
Mycket möjligt att du får bättre resultat med 5700XT dock.

Permalänk
Medlem

Testade Red Hat och Slackware för många, många år sen, har nu en hembyggd NAS med Ubuntu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Körde Linux från typ -95 tills Window 10 kom ut, körde Amiga innan det. Nu tycker jag Windows är stabilt nog så har mest gått över till det. Linux kör jag fortfarande men mest på servrar. Det tog Microsoft 25 år att få Windows stabilt men skam den som ger sig. Bra jobbat!

Konstig erfarenhet du har. XP SP3 och 7 med SP1 var ju extremt stabila. Det är nu med 10 det är svajigt igen.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Dual bootar på både den stationära och på laptopen. Bootar Linux varje gång jag inte måste det. Brukade köra Debian med antingen KDE, xfce4 eller Gnome, fastnade aldrig riktigt för något av dem. Testade Arch med i3 en gång och tycker nästan det är jobbigt att använda något annat.

btw, jag använder Arch.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem

Jag insåg nyligen att jag har använt Linux och *BSD i över 15 år. Herregud.

Jag kör Linux på min bärbara, min stationära (dualbootar pga gaming och Lightroom, dock) och mina servrar.

Har tidigare jobbat med att utveckla en Linuxplattform för jobb men är nu tillbaka i Windows-världen på en förvaltning. Jag vet att valet av operativsystem inte behöver diktera särskilt mycket om systemets funktion men alltså, vilken jävla stenålder det är att vara tillbaka i.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

btw, jag använder Arch.

btw, jag minns när arch hade versionsnummer. Typ 0.7.1. Det är faktiskt mindre än 15 år sedan....

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Inaktiv

@bjoen: Funderat på att testa Sway?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skitskurk:

Förr var jag också mer idealistisk och tyckte att alla skulle köra öppen programvara för allt, men det har gått över med åldern och nuförtiden rekommenderar jag bara rätt verktyg för rätt person och uppgift. Linux är definitivt inte redo för alla och inte för skrivbordet, och det kommer det nog aldrig att bli heller. På gott och ont.

Nä, så e de ju, de flesta vill bara ha nåt att tuta och köra med.
Jag kan ju i princip byta med virtualisering men de flesta vill bara ha en färdig maskin och köra samma programvara som de är vana vid.
Linux görs ju av 300 olika organisationer.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Jag Gick från AmigaOS, till BeOS, till windows 2000, windows 7 och nu kör jag uteslutande debian Linux på alla mina maskiner, men har kvar min kära amiga som jag bootar ibland för att testa ny mjukvara som periodiskt dyker upp på aminet.
Alla "moderna" os känns så otroligt trögrodda nuförtiden, AmigaOS och BeOS var "the shizzle" för mig och höjdpunkten i mitt datoranvändande.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Har lekt med Linux, till och från, sedan gymnasiet, men det tog fart på riktigt när jag började på högskolan.

2013 byggde jag min första, egna, router. Den körde Debian.
2014 dualbootade jag min "speldator" med Windows och Ubuntu.
2015 bytte jag ut min MacBook mot en Thinkpad, sålde min speldator, och började köra Arch Linux.
2020 byggde jag en ny speldator, den kör Pop OS.

Förutom i jobbet, har jag varit Windows-fri sedan 2015

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Konstig erfarenhet du har. XP SP3 och 7 med SP1 var ju extremt stabila. Det är nu med 10 det är svajigt igen.

Jag tycker dock att vista är stabilt med, har fortfarande datorer som använder vista och det funkar lika bra som mina andra med XP eller 7 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Jag tycker dock att vista är stabilt med, har fortfarande datorer som använder vista och det funkar lika bra som mina andra med XP eller 7 😅

Absolut, har läst att det fick oförtjänt dåligt rykte och var mycket bättre en bit in. Men jag körde det aldrig så jag kan inte uttala mig personligen.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Absolut, har läst att det fick oförtjänt dåligt rykte och var mycket bättre en bit in. Men jag körde det aldrig så jag kan inte uttala mig personligen.

Mjo så är det. Har 2 st 775 stationära och en laptop som fortfarande har vista och jag tycker funkar helt ok som det gör med w7. Enda negativa enligt mig är väl att man måste godkänna alla program men annars funkar det.
Vart dock imponerad att jag fick en windows uppdatering till min ena XP burk förra veckan 😂

Permalänk
Medlem

@anon78208: Har inte provat det men tack för tipset!

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem

Klienter - Linux som sekundärt OS
Server - Linux som primärt OS
Allt annat - Linux om det går

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >